"Dupa 5 luni în care, în numele grupului de oameni pe care-i reprezint, m-am
adresat, în nenumarate rînduri, prin hîrtii înregistrate, Directiei de
Administrare a Parcului National Ceahlau, cerînd respectarea legii si aplicarea
Codului Muncii si n-am primit nici un raspuns, ne-am hotarît sa actionam în
instanta", a explicat succint Paul Papalicef motivul conflictului de drepturi
dintre salvamontisti, Consiliul Judetean si Directia de Administrare a
Parcului. "Pentru ca nu am primit diurnele de deplasare, sporurile care ni se
cuvin, nu ne-au fost platite orele suplimentare, n-am beneficiat de alimentatia
de protectie stabilita prin lege am facut o greva de 10 zile, dar am fost
ignorati total. Prin urmare, am deschis actiune împotriva Consiliului Judetean
Neamt pentru drepturile neacordate aferente anului 2004 si împotriva Directiei
de Administrare a Parcului National Ceahlau si Salvare în Munti, pentru
perioada ianuarie-iunie 2005. Pe de alta parte, m-am adresat prefectului caruia
i-am solicitat demararea unor controale pe linie de legislatie a muncii, ma voi
adresa si direct Inspectoratului Teritorial de Munca si Camerei de Munca Neamt,
precum si Ministerului Turismului care trebuie sa verifice modul în care este
aplicata în teritoriu Hotarîrea de Guvern 77/2003".

Dincolo de faptul ca salvamontistii au ajuns sa-si ceara drepturile salariale
în instanta, seful lor reclama si lipsa medicamentelor de prima necesitate si a
tuburilor de oxigen din trusele de prim ajutor. "Turistii care ajung la Dochia
în stare de epuizare sînt în pericol de moarte pentru ca nu mai avem deloc
oxigen si singurul fel în care pot fi ajutati este oxigenoterapia prin masca.
Cît priveste medicamentele, avem doar cîteva resturi de anul trecut. Nu stiu
cum poate explica Directia aceasta situatie, dar eu cred ca nimeni nu are
dreptul sa se joace cu viata oamenilor", a mai precizat Raul Papalicef.

În plîngerea adresata prefectului sînt trecute în revista si motivele care au
determinat conducerea salvatorilor montani sa actioneze în instanta, dar si
modul în care Salvamont a ajuns sa traverseze "cea mai neagra perioada din
toata existenta sa": "Aceasta structura ar trebui sa functioneze în baza HGR
77/2003. Spun "ar trebui" deoarece în luna septembrie 2004, unitatea este
desfiintata de grupul consilierilor PSD la initiativa d-lui D.V. Constantin si
înglobata într-o alta directie care-i confisca atît contul, cît si
personalitatea juridica. Mai mult, în hotarîrea de înfiintare a DJAPNCSM nici
nu se mai pomeneste de HG 77/2003. În data de 6 ianuarie 2005, Consiliul
Judetean voteaza un nou regulament de functionare care, prin continutul sau,
face ca activitatea de salvare în munti sa fie compromisa. Atît noul regulament
cît si procedura de angajare a noului director se fac cu încalcarea flagranta a
OM 850/2003. Serviciul Salvamont este de atunci tinta unui proces de hartuire
permanenta. Directia de Administrare nu are nici pîna la aceasta data un
regulament de ordine interioara, desi legislatia muncii prevede realizarea lui
în termen de 60 de zile de la aparitia regulamentului de functionare. (...) De
mai bine de doua luni nu se mai efectueaza protectia muncii în conditiile în
care specificul meseriei noastre este cu risc mare de accidentare. Nu se
doteaza personalul cu echipament de protectie. Nu beneficiem de medic de
medicina muncii, se refuza acordarea sporului de lucru în conditii de încordare
psihica deosebita si suplimentarea concediului de odihna. Pentru toate aceste
probleme ne-am adresat, timp de 5 luni, atît conducerii Directiei, cît si
Consiliului Judetean, dar nu am primit nici un raspuns. Ne adresam
dumneavoastra în calitate de garant al respectarii legilor si hotarîrilor de
guvern, în speranta rezolvarii acestei situatii atipice pentru un stat de
drept. Va cerem totodata sprijinul în demararea unor controale ferme ale
Camerei de Munca si Inspectoratului Teritorial de Munca".

Fara a avea timpul necesar sa citeasca sesizarea lui Raul Papalicef, prefectul
Toader Mocanu a declarat ca-si va formula o opinie si va da un comunicat de
presa pîna la sfîrsitul acestei saptamîni, dar în principiu, Consiliul Judetean
nu are dreptate si vrea "sa reduca la tacere acest serviciu".

Presedintele CJ, Dan Constantin crede ca Raul Paplicef s-a dat în judecata
singur pentru ca atît timp cît a detinut functia de sef al Serviciului
Salvamont, inclusiv în 2004, trebuia sa-si plateasca oamenii. "O sa-l scoatem
vinovat ca n-a acordat drepturile oamenilor sai. Trebuia sa-si dimensioneze
bugetul asa încît sa-i ajunga banii. Vad ca degeaba am discutat cu el vineri,
ca n-a înteles nimic. Cred ca aceasta actiune în instanta este de fapt un
raspuns la cererea Directiei de a preda arhiva Salvamontului si cartile de
identitate ale masinilor care trebuie înregistrate pe Directie. Domnul
Papalicef nu pricepe ca e un salariat platit din bani publici si musca ori de
cîte ori se simte încoltit. De fapt nu este decît o unealta politica folosita
de altii asa cum le dicteaza interesul. De ce nu a spus ca are o actiune de
evacuare din spatiul de la Dochia, formulata de SC Durau SA? De ce nu a vorbit
despre faptul ca Serviciul Salvamont care este o structura a Consiliului
Judetean nu are nimic si toate bunurile, inclusiv cele rezultate din programul
danez, apartin Asociatiei Salvamont care este a lui Raul Papalicef? De ce spune
de consilierii PSD, cînd plenul a hotarît înfiintarea Directiei? Foarte bine ca
l-a invitat si pe domnul prefect la aceasta disputa, astept cu interes pozitia
domniei sale, care sper sa fie în concordanta cu legea".
Cristina MIRCEA

www.ziarulceahlaul.ro

www.arin.ro