Pentru cei care nu-si amintesc: este vorba despre o OG care era pomenita in
articolul pe care l-am pus pe liste ieri si care poate fi citit la:
http://host2.cotidianul.ro/index.php?id=1489&art=1826

Codruta

http://host2.cotidianul.ro/index.php?id=1510&art=1869

Daca aveti posibilitatea sa cistigati niste bani cinstit, nu o faceti? Tot asa,
daca un patron care trebuia sa faca investitii de mediu, care, in sine, nu sint
profitabile, vrea sa foloseasca banii pentru a investi in altceva, credeti ca
nu o va face? Eu nu cred, probabil, nici dumneavoastra. Statul roman crede insa
contrariul.

Eu nu am cumparat nici o fabrica. Nu am semnat nici un contract de privatizare.
Daca as fi avut insa bani si spirit antreprenorial si as fi decis sa-mi risc
finantele pe una dintre uzinele patriei, este clar ca as face pe dracu'n patru
sa-mi scot banii cit mai repede.

Bag sama insa ca aceasta gindire simpla, a mea, de simplu scrib la gazeta, se
dovedeste prea elevata in comparatie cu cea a unora care fac legile in tara
asta. Pentru ca altfel nu-mi explic cum a putut aparea o ordonanta prin care
titularilor de contracte de privatizare cu clauze de investitii in protectia
mediului li se ofera posibilitatea sa-si bage picioarele in ele.

"In cazul in care angajamentul investitional nu a fost realizat pe obiectivele
prevazute in contract, dar a fost realizat in cuantum valoric pina la scadenta
contractuala, nu se datoreaza majorari/penalitati de intirziere." Asa suna
ordonanta cu pricina. Daca eu, care n-am de scos bani dintr-o fabrica, am vazut
portita prin care sa deturnez investitiile de mediu in ceva mai profitabil,
este clar ca turmele de manageri ai patronilor uzinelor privatizate au vazut-o
si ele.

Autoritatile au incercat sa o scalde, cum ca textul nu se refera la investitii
de mediu, dar asta nu scrie nicaieri in lege. Prins cu mita-n sac si cu
semnatura aruncata pe un act pe care, probabil, nici nu l-a citit, ministrul
Integrarii a recunoscut ca firmele cu obligatii de mediu sint scutite, de acum,
de la efectuarea acestora.

 Am exclus varianta unei greseli intentionate, pentru ca, cel putin pina la
proba contrara, ii cred nevinovati pe semnatari. Desi, daca e intentionata,
afacerea pute rau, pentru ca beneficiarii sint nume grele chiar in businessul
mondial, daca ne gindim doar la stapinul Sidex, care, in cele patru combinate
pe care le are, trebuie sa mai bage citeva zeci de milioane de dolari ca sa mai
subtieze din fumul gros al furnalelor. Cred totusi ca este vorba doar de o
greseala, de o omisiune.

Varianta in care ma gindesc la incompetenta sau, mai corect spus, la
incapacitatea de a previziona consecintele unei decizii luate. Putea sa fie
introdusa acolo, in text, o alegatie de genul "in afara investitiilor de
mediu", si treaba era rezolvata. Din pacate, nimeni nu s-a gindit. Orbul gainii
sau prostie?

 Mi se pare ca asist la intriga inversa a unui film politist, in care hotul
prost e prins de politaiul destept. Aici, afaceristul destept poate sa fenteze
statul prost, pentru ca tocmai statul ii ofera aceasta sansa. Si cazul de fata
este doar un exemplu. Mai sint multe in care bugetul, de data aceasta, a ramas
cu rani adinci pentru ca niste functionari chiori n-au vazut cum fug banii.

Nu ma grabesc sa fac vreun proces de intentie investitorilor, multi dintre ei
corecti. Poate ca toti vor ocoli portita deschisa de aceasta ordonanta, fie de
frica amenzilor pe care le risca de la Garda de Mediu, fie de frica unor
sanctiuni mai dure, de genul inchiderii portilor, odata cu mult dorita aderare.
Spun doar ca se poate intimpla si alta, cu largul concurs al functionarilor din
administratia centrala, pe care nu i-a dus capul la asa ceva.

Chiar daca nimeni nu va deschide portita, Romania tot prost pica. Poate ca nu
in fata propriilor cetateni, pentru ca problema nu e (deocamdata) chiar una de
adinca implicare populara, dar, cu siguranta, in fata Comisiei Europene. Dupa
cum se stie, mediul este unul dintre capitolele la care sintem corigenti si
trebuie sa luam nota de trecere in toamna, ca sa mai tragem sperante de intrare
in clubul european in 2007. Or, tocmai o lege ca asta ne lipsea pentru ca cei
de la Bruxelles sa ne arate un nou cartonas galben la integrare! Nu stiu de ce
am senzatia ca, oricit de mult se vor chinui ai nostri sa explice ca nu e vorba
de mediu, ca interpretarea noastra e rautacioasa, ca nimeni nu va renunta la
investitii, cei de acolo tot o sa se uite chioris! Pentru ca legea e lege, si
ei la aia se uita!

Mihai NICUT

www.sustrain.info

href="http://us.ard.yahoo.com/SIG=12hnltcss/M=323294.6903899.7846637.3022212/D=groups/S=1705043395:TM/Y=YAHOO/EXP=1123195553/A=2896129/R=0/SIG=11llkm9tk/*http://www.donorschoose.org/index.php?lc=yahooemail";>DonorsChoose.
 A simple way to provide underprivileged children resources often lacking in
public schools. Fund a student project in NYC/NC today</a>!</font>