AUTORITATILE JECMANESC TURISTII PRIN TAXE ABUZIVE
Studiu de caz: Podul Dambovitei

De mai mult timp diversi alesi locali "smecheri", probabil amintindu-si
ca au citit la scoala sau au vazut in file ca in Evul Mediu fiecare
castelan puna o bariera la podul de langa castel si lua taxa de trecere
celor ce treceau prin zona sub amenintarea armelor, s-au gandit sa faca
la fel si sa jecmaneasca cetatenii care trec prin zona utilizand drumuri
publice si facand uz de dreptul lor constitutional la libera circulatie
pe teritoriul tarii....

Cu ceva ani in urma, Primaria Cartisoara s-a trezit sa puna o bariera pe
Transfagarasean (drum national, asupra caruia comuna evident nu are nici
o jurisdictie chiar daca legea ar permite instituirea de taxe de
trecere....).
Pana s-a pus capat abuzului au trecut cateva luni si s-au gasit destui
cetateni care sa "puna botul" si sa dea banul....

Iata ca genul asta de idei la vin tot mai multor primari si / sau
consilieri loalei, care profita de faptul ca multi cetateni sunt fraieri
sau nu isi cunosc drepturile sau nu indraznesc sa isi revendice si apere
drepturile pentru ca le-a intrat reflexul sau / si frica din vremurile
trecute cand orice faceau autoritatile trebuia sa te supui sau aveai
sanse mari sa o patesti tu chiar daca legea era de partea ta si ce
faceau autoritatile era un abuz grosolan...

Un caz flagrant l-am intalnit zilele trecute in satul Podul Dambovitei
din com. Dambovicioara, jud. Arges. De aici se desprinde din drumul
national un drum public partial modernizat (din cate stiu este drum
judetean, dar voi verifica) care trece prin Cheile Dambovicioarei si
face legatura cu satul Dambovicioara (resedinta de comuna) si mai
departe se ramifica, o varianta continuand pe vale iar una urcand in
satul Ciocanu si ajungand in satul Sirnea...

La iesirea din satul Podul Dambovitei, in capatul aval al Cheilor
Dambovicioarei, m-am trezit pe drum cu o bariera si o ghereta si un
individ in civil care s-a prezentat ca fiind angajat de COnsiliul Local
al com. Dambovicioara cu sarcina de la incasa cate 10.000 lei vechi de
la orice persoana care trece pe drum si nu e "localnic", in baza unei
Hotarari de COnsiliu Local al carei text nu il avea si nu il putea reda
verbal decat cu privire la taxa... Era pe ghereta afisat un text care
mentiona numarul HCL-ului si faptul ca in baza ei trebuie platita o taxa
de trecere. Nu se preciza daca si cum se sanctioneaza nerespectarea
hotararii, daca taxa se plateste de catre orice cetatean sau doar de
anumiti cetateni, daca se plateste de cate ori treci sau doar o data pe
zi, daca se plateste indiferent de sensul in carte treci sau doar la
trecerea in anumit sens....

Intreband mai multe despre taxa am aflat de la persoana in cauza (care
la insistenta mea s-a legitimat) ca taxa se percepe indiferent de
mijlocul de deplasare (pe jos, cu masina, cu autobuzul etc.) si numai la
trecerea in sensul dinspre satul Podul Dambovitei spre Dambovicioara (nu
si daca vii inves) si doar ce persoanele care nu au domiciliul in com.
Dambovicioara... Motivul instituirii taxei? SImpu: "Pentru a creste
veniturile la bugetul local". Am intrebat stupefiat ce s-ar intampla
daca toate comunele si orasele din tara ar pune pe drumuri bariere si
taxe de trecere... A  zis ca nu au decat sa puna, ca ei au fost mai
destepti si mai rapid si ca nu au decat sa se ia si altii dupa ei.... A
mai balmajit ceva cum ca Cheile Dambovitei sunt "obiectiv turistic" si
taxa e un fel de "taxa de vizitare"... Am replicat ca eu pur si simplu
vreau sa merg dintr-un sat in altul si nu exista alt drum si nu sunt eu
de vina ca natura a pus de-a lungul traseului peisaje frumoase sau alte
chestii ce pot fi considerate "obiectiv turistic" si ca nu poate nimeni
sa evalueze daca scopul deplasarii mele pe acea sosea e sau nu
turistic.... Omul a zis ca nu mai discuta cu mine si ca el nu e decat
casier si el doar aplica HCL-ul ala si ca nici nu stie intregul continut
al acestuia si motivatia si ca sa ma duc la Primarie sa intreb (Ca sa
ajung la Primarie insa trebuia sa trec prin defileu deci sa platesc
taxa!).

Am spus ca e un abuz si ca refuz sa platesc pentru ca sunt pe un drum
public si ca eu consider ilegala si abuziva taxa si ca doresc sa contest
in justitie legalitatea acesteia... A spus ca nu are textul ei si ca nu
ma lasa sa trec daca nu platesc...
I-am propus sa imi faca un proces-verbal de contraventie ca trec fara sa
platesc dar a zis ca e doar casier, ca nu poate face proces-verbal... Am
intrebat daca incalcarea hotararii constituie contraventie si a zis ca
probabil ca da dar el nu stie... Am facut gestul de a trece pe sub
bariera (eram cu bicicleta) si a dat sa puna mana pe mine... I-am atras
atentia ca fiind in civil nu are cum sa fie personal de paza (care e
asimilat in acest caz Politiei deci poate sa te impiedice cu forta sa
stai / sa intri undeva) asa ca a s-a dat inapoi si a zis ca cheama
Politia... L-am rugat sa faca acest lucru pentru ca tocmai asta
doresc... A zis ca i s-a descarcat mobilul... I-am cerut nr. tel de la
Politie a zis ca nu il stie... Am facut eu stanga-imprejur si am mers eu
la postul de Politie din satul Podul Dambovitei... Lacat pe usa... Nici
un om... Dar un biletel cu 2 numere de mobil "pentru urgente". Sun pe
rand la ambele... Intra mesageria vocala... SUn la Inspectoratul
Judetean de Politie Arges... In fine reusesc sa vorbesc telefonic cu un
agent de Politie din comuna care promite sa vina la locul cu pricina in
cateva minute... trece o jumatate de ora... Alte telefoane... In fine
apare... Ii explic situatia si il rog sa constate contraventia pe care
urmeaza sa o savarsesc trecand pe drum fara sa platesc taxa
respectiva.... Se gandeste, vorbeste cu altii, apoi o da cotita asa cum
ma asteptam: Ei Politia nu au conostinta despre acesata Hotarare de
COnsiliu Local... Nu stie daca nerespectarea ei constituie contraventie,
nu sunt abilitati sa aplice acest HCL si sa constate contraventii in
acest sens, deci din punctul lui de vedere pot sa trec fara sa platesc
si el nu se poate baga....

Tipul de la Primarie este in incurcatura... Il intreb ce face daca eu
acum trec fara sa platesc... Ma opreste cu forta? Cu ce drept? Se
balbaie.... In final zice sa ma duc.... Si sa merg la Primarie sa intreb
si sa cer textul HCL-ului si sa aflu de la aia daca e contraventie si
cine o poate constata.... Probabil primarul sau secretarul comunei....
Asa ca plec trist ca nu am reusit sa devin contravenient... Nu inainte
de a plati taxa pentur alti oameni din grupul cu care eram ca sa am
macar la mana un bilet, o dovada a acestui abuz. Primesc "bilet de
intrare" cu textul " Prim.Dambovicioara / Defileul Dambovicioara / Bile
de intrare / # 1029143 / Lei 10.000 / Pastrati biletul pentru control"
ca si la intrarea intr-un muzeu ???!!! Fac fotografii cu bariera si
ghereta, cu biletul, cu afisul, cu masini si oameni, cu "casierul" si
politistul.... Individul de la Primarie incearca niste noi partituri cu
mine, atat de amenintare (citat aproximativ "taxa asta e cu aprobare de
la judet, nu stiti cu cine va puneti...") cat si de induiosare (Citat
aproximativ " din banii astia manana o paine multi oameni... nu va
ganditi cat rau faceti daca dispare taxa asta... care oricum la anul
poate ca nu o sa mai fie....") sau de convingere (citat aproximativ "din
banii asta mentinem curatenia in defileu, ca nu ii putem prinde pe cei
ce lasa mizerie si nu avem alti bani sa platim sa se faca curat...").

Prin chei vad o gramada de mizerii aruncate peste tot, zeci de masini si
corturi si lume la gratare si la iarba verde etc. Ajung si in satul
resedinta de comuna Dambovicoara.... La Primarie nimeni... NIci nu ma
asteptam.... Dealtfel in Podul Dambovitei la pensiunea / motelul la care
am locuit cu grupul cu care eram cand am dat sa plecam a venit zvonul ca
vine in zona Garda Financiara... In 5 minute tot personalul a disparut,
s-au tras obloanele si s-au incuiat usile iar "sefa" s-a incuiat pe
dinauntru nu inainte de a ne atrage atentia ca daca ne intreaba cineva
nu am dormit acolo nici nu am mancat acolo si ea nu e inauntru.... Pe de
alta parte politistul chemat de mine pt chestia cu taxa stia deja ca
sunt cu grupul de biciclisti care a dormit la pensiunea / motelul X si
mi-a cerut sa confirm ca am avut X camere si am platiti Y lei pt cazare
si Z lei pt masa si ca avem o masina de insotire cu nr Z cu un sofer
care arata asa si asa etc. .... In conditiile in care aia nu au schitat
vreun gest de a cere cuiva vreun act (desi le-am oferit) sau de a da o
chitanta.... Dovada ca pe de o parte si in aceasta zona treaba se face
mafiot si la negru dar pe de alta parte neoficial Politia stie la
detaliu tot ce se intampla (Probabil ca sa verifice daca nu se comite
"evaziune spagala" adica nu se raporteaza mai putin decat s-a incasat la
negru sau s-a furat si deci nu se da catre "sistem" o cota-parte mai
mica decat s-a "convenit" in intelegerile nescrise existente peste tot
intre autoritati si hoti respectiv evazionisti....).

Asa ca nu am reusit sa am la mana un proces-verbal de constatare a
contraventiei pe care sa il contest in justitie si in cadrul procesului
sa invoc ilegalitatea HCL-ului si astfel sa declansez procedura de
anulare pe cale judecatoreasca (contencios administrativ) a acelui act
normativ local care in opinia mea este absolut abuziv....

Celor interesati le stau la dispozitie cu fotografii ilustrand acest
incident...
Precizez ca nu cred ca are vreo relevanta existenta in zona a Parcului
National Piatra Craiului pentru ca eram pe un drum public care ducea in
satul resedinta de comuna si nici macar nu s-a invocat vreun asemenea
motiv si oricum COnsiliul Local al com. Dambovicioara nu are nici o
legatura cu Administratia PN Piatra Craiului si in plus, daca este
adevarat ca acel drum este judetean nu comunal, nici nu are vreo
legatura cu acel drum decat faptul ca trece pe teritoriul ei asa cum
trece si drumul national sau cum in alte parti trec si cai ferate si
rauri navigabile...

Propunerea mea este sa se faca o actiune coordonata de a merge in
aceasta zona si in altele in care s-au instituit asemenea taxe abuzive
si a se refuza plata taxei si a se incerca sa iasa pe tema asta cu
scandal ca sa iasa niste procese-verbale de contraventie care sa poata
fi atacate in justitie si de la ele sa se ajunga la atacarea si anularea
actelor normative locale care stau la baza lor....

Impresia mea subiectiva este ca si tipul de la Primarie si politistul
din Podul Dambovitei stiau bine ca hotararea este abuziva si ca daca se
ajunge in justitie va fi anulata chiar daca cu siguranta a fost adoptata
cu stirea si complicitatea (daca nu cumva la instigarea) celor "de la
judet" si ca de aceea au "inchis ochii" si nu au vrut sa se ia de mine
chiar daca i-am rugat ba chiar am incercat sa ii provoc, tocmai pentru a
pastra "ape linistite" care sa nu le tulbure potlogaria....

Dealtfel si in Cheile Turzii cand am refuzat mai demult sa platesc taxa
abuziva si i-am rugat pe cei pusi acolo sa o incaseze sa cheme jandarmii
(era un echipaj in apropriere) si sa imi faca proces-verbal de
contraventie au refuzat si au preferat sa ma lase gratis.... Pentru ca
probabil stiau ca taxa e abuziva si probabil aveau consemn de la sefii
lor din COnsiliul Judetean CLuj sa evite cu orice pret incidente de unde
se poate ajunge in instanta si unde abuzul respectiv ar fi consemnat
oficial si sanctionat si s-ar inchide robinetul cu banii luati abuziv de
la oameni pentur faptul ca ei privesc la ce a lasat natura pe teritoriul
tarii noastre....

Ma intreb pana unde se va ajunge? De ce nu ar pune si primiariile de
sector din Bucuresti bariere si taxe de trecere pentru pietoni dintr-un
sector in altul sau pe anumite strazi? Ca doar bugetele locale "au
nevoie de bani" si sunt destule cladiri frumoase care sa fie invocate ca
si "obiectiv turistic" pentru a carui "vizitare" sa se perceapa taxe....

Revoltat si scarbit,

Radu Mititean
director executiv
Clubul de Cicloturism NAPOCA

href="http://us.ard.yahoo.com/SIG=12hj0l37e/M=362343.6886681.7839642.3022212/D=groups/S=1705043395:TM/Y=YAHOO/EXP=1123524703/A=2894352/R=0/SIG=11fdoufgv/*http://www.globalgiving.com/cb/cidi/tsun.html";>Help
 tsunami villages rebuild at GlobalGiving. The real work starts now</a>.</font>