Retrocedare istorica - Castelul Bran revine la Habsburgi

 17 Aprilie 2006 | de Costin Anghel,  Jurnalul.
Domeniul Bran va ajunge la proprietarul de drept. Nu nepotii lui
Dracula vor primi castelul, ci ai Reginei Maria. Dominic Habsburg va
primi proprietati evaluate de reprezentantii sai legali la 25 de
milioane de dolari.

Castelul cunoscut de intreaga planeta, datorita asocierii numelui sau
cu cel al personajului lui Bram Stoker, Dracula, va fi retrocedat.
Ministrul Culturii si Cultelor, Adrian Iorgulescu, a declarat in fata
presei ca "acordul este aproape finalizat, dar va trebui sa se dea
inainte decizia de retrocedare. Intai vom face retrocedarea si apoi
vom semna acordul de mentinere a destinatiei de muzeu in urmatorii
trei ani. Cred ca asta este cea mai buna formula". Desi "nu se poate
anticipa", castelul ar trebui sa fie retrocedat in "doua, trei
saptamani", dupa cum a mai declarat ministrul Iorgulescu. Trebuie
spus ca reprezentantii lui Dominic Habsburg au mai cerut statului
roman si alte proprietati din Bran care nu se afla insa in posesia
MCC.

"CASTELUL BRAN, CASA COPILARIEI MELE". Fiul Arhiducelui Anton de
Austria si al Printesei Ileana de Romania, nepot al Regelui Ferdinand
si al Reginei Maria a Romaniei, prezentare scurta a mostenitorului
intinsului domeniu Bran. Vestea repunerii sale in drepturi asupra
Branului l-a facut pe nepotul Reginei Maria foarte fericit. Reactie
perfect normala daca tinem cont de marturisirea celui care-si
desfasoara meseria de arhitect la New York. "La Bran mi-am petrecut
toata copilaria, pana cand am fost fortati sa plecam, in ianuarie
1948. Imi amintesc tot. Perioada dintre primii cinci si zece ani din
viata mea este cea pe care mi-o amintesc cel mai bine. A fost
perioada formativa a vietii mele. Imi amintesc foarte mult momente
fericite petrecute in castel si in casa noastra de iarna (fosta casa
de oaspeti). Acolo se intampla mereu cate ceva, ne vizitau foarte
multi oameni si eu il acompaniam pe tatal meu cand repara diverse
lucruri, in spitalul mamei mele, la centrala electrica sau in garaj.
Mai erau si minunata sarbatoare a Pastilor in frumoasa noastra
biserica de lemn sau evenimentele prilejuite de venirea Anului Nou.
Sau cand noi urcam pana la «Babele», in Muntii Bucegi, si ne jucam pe
campurile pline, pline cu flori. N-am mai vazut niciodata atat de
multe flori intr-un loc de atunci. Acestea sunt amintirile placute",
afirma dl Dominic.

PLANURI DE VIITOR. "Sunt foarte emotionat, aproape ca nu-mi vine sa
cred, si foarte fericit ca o injustitie este reparata. Amintirile de
cand eram arestati la domiciliu si apoi expulzati, cu soldati care
stateau langa mine atunci cand imi impachetam valiza si jucaria mea
preferata, o vulpe, sunt amintiri pe care le-am purtat cu mine in
toti acesti ani. Cred ca o data cu intoarcerea mea la castel voi face
pace cu aceste amintiri." Dominic Habsburg ne-a vorbit si despre
viitorul castelului si al domeniului Bran. "In acest moment, noi,
sora mea si cu mine, nu avem nici un plan bine stabilit, cu exceptia
aceluia de a gasi un destin onorabil pentru castel in conjunctie cu
orasul Bran si tara. Planurile noastre de viitor trebuie sa respecte
tara mamei mele si a bunicii mele si istoria Romaniei."

Dominic Habsburg

LUNGUL DRUM AL RETROCEDARII. Dominic de Habsburg incearca de mai
multi ani sa intre in drepturile sale de mostenitor al domeniului
Bran, cunoscut si sub numele de scena "casa lui Dracula". "Prima
cerere de retrocedare a domeniului Bran am depus-o la data de
13.08.2001 la Prefectura Brasov si la Primaria Bran si la data de
4.03.2003 la Muzeul Bran. Am cerut restituirea in echivalent, asa cum
prevedea Legea 10 din 2001. Am evaluat imobilul si am stabilit
valoarea sa la 25 milioane de dolari. Aceasta suma este pur
estimativa. A doua cerere de retrocedare a fost depusa in luna august
2005, dupa ce Legea 10 a fost modificata si am putut cere
retrocedarea domeniului in natura", afirma Corin Trandafir, avocat,
reprezentant legal al lui Dominic Habsburg, de la Casa de avocatura
Rubin Meyer Doru & Trandafir. De la MCC, avocatii fiului Principesei
Ileana cer Domeniul Bran; castelul plus imobilele de pe domeniu: Casa
de Ceai, Casa administratorului, Casa Principesei Ileana, a
portarului etc., parcul castelului cu cele doua lacuri, doua drumuri
de acces, precum si tabernaculul Reginei Maria.

MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR SPERA LA MAI BINE. Dr. Virgil Stefan
Nitulescu, secretar de stat pentru patrimoniul cultural national,
afirma ca MCC este de acord cu retrocedarea Branului. "Consideram ca
retrocedarea este intemeiata si am luat masurile necesare pentru
eliminarea unor probleme de ordin procedural care au impiedicat pana
acum emiterea deciziei de retrocedare, de catre Muzeul Bran. Ca
urmare a semnarii deciziei de retrocedare, urmeaza ca cele doua parti
sa semneze si un acord privind buna functionare a Muzeului Bran, pe
perioada celor trei ani in care institutia publica va continua sa
functioneze in castel", explica dr. Nitulescu.

La Bran, foarte multi oameni, atat vanzatori din bazar, turisti ori
simpli locuitori, intreaba obsesiv. "Nu ar fi fost de preferat sa i
se plateasca lui Dominic Habsburg suma de 25 milioane de dolari, cat
au cerut reprezentantii sai in prima instanta, decat aceasta
retrocedare in natura?" Raspunsul secretarului de stat este cat se
poate de simplu si concis. "Da!" Una din ideile importante care
merita retinuta se leaga de controlul asupra castelului pe care MCC
il va putea sustine chiar si dupa expirarea perioadei de trei ani,
timp in care Castelul Bran va ramane institutie publica, muzeu. "In
urmatorii trei ani Dominic Habsburg nu va putea efectua nici o
schimbare in cadrul domeniului. Ulterior, orice schimbare se va putea
face numai in conditiile impuse de Comisia Nationala a Monumentelor
Istorice", apreciaza dr. Virgil Stefan Nitulescu.

LA BRAN INCEPE TRANSHUMANTA. Acum, cand ciobanii din zona Branului
isi incep transhumanta, se intampla ca si castelul sa-si schimbe
stapanul, intr-o transhumanta litera de lege; de la stat la "patron".
Satenii privesc in zare cu inima indoita. Se tem sa nu-i prinda
inundatiile pe feciorii satului, pe ciobani, dar se tem si ca, peste
vreo trei transhumante incolo, vor pierde castelul, ceva mai rau
decat potopul. Fara indoiala, Castelul Bran este principala atractie
turistica a zonei. Agroturismul zonei s-ar intoarce intr-un
primitivism atroce in care doar cateva pensiuni ar putea supravietui
lipsei de turisti, in special vizitatori straini. O alta cunoscuta
este aceea ca Branul inseamna pentru turisti Dracula, Castelul celui
mai teribil si cunoscut vampir din lume. Fie ca se numeste Radutoiu
Cosmin – vanzator de leguminoase, tanti Steliana – de la bazar sau
nea Ion-cioban, toti se gandesc cu infrigurare la ce ar insemna
Branul fara muzeul si castelul sau celebru, si in calculele nici
unuia nu da cu "+", da doar cu suparari si falimente.

"TREBUIE SA FIE FOARTE ATENT". La Muzeul Bran, directorul Narcis
Dorin Ion isi continua activitatea zilnica. Despre Bran... numai de
bine! "Se tot zvoneste ca va face un hotel aici. Dar e greu. Aici in
loc de birouri sa fie hotel, sunt doar 10-12 camere. Iar castelul
este total impropriu pentru un hotel. Trebuie sa ai camera si baia,
si nu ai cum aici. WC-urile le-am facut eu in 2004 si le-am facut
jos, pentru ca sus nu ai cum. Aici se poate face altfel, pe
terenurile din jur, poate sa ridice unul nou", comenteaza directorul
zvonurile ultimei perioade de timp. "Eu m-am implicat foarte mult in
administrarea si cunoasterea lui, desi, ma rog, am fost acuzat ca
demitizez «fenomenul Dracula» si ca am scris de castel doar ca
resedinta regala. Pana una-alta documentele asta spun. Iata ca nu
urmasii lui Dracula primesc castelul inapoi, ci tocmai urmasii
Principesei Elena si ai Reginei Maria. Important e ca ramane trei ani
muzeu, pentru ca e o atractie turistica importanta, principala in
zona asta. Parerea mea e ca si dupa cei trei ani castelul va ramane
tot muzeu", spune dl Narcis Dorin Ion. Mostenitorul este un arhitect.
Va ajuta acest lucru castelul pe viitor?

"Da. Dar importante sunt fondurile. Ca mostenitorul este arhitect
este un argument in plus pentru restaurarea castelului si ca totul sa
fie bine. Dar problema sunt fondurile, vorbim de niste sume care nu
sunt chiar de nebagat in seama, mai ales ca este un monument de o
asemenea vechime.

IMPLICARE
"Eu m-am implicat foarte mult in administrarea si cunoasterea lui. Am
fost acuzat ca demitizez «fenomenul Dracula» si ca am scris de castel
doar ca resedinta regala"

COSTURI
"Din ce am gasit in arhive, din 1957 s-au investit cam 2,5 milioane
de dolari. S-a consolidat stanca, s-a restaurat vama, s-a facut o
restaurare la castel de prin anii '80 pana prin '93. Mai sunt lucrari
de executat, Casa Administratorului, Casa de Ceai" - Narcis Dorin
Ion, director Muzeu Bran