arin wrote:

> IAN' te uita ce le mai bese mintea la cate unii! NU indolenta prestatorilor
> de servicii ar fi baiul in "statiunile" noastre ci.... lipsa heliportului!!!
> Pai, sigur! daca nu-ti zbarnaie acolo, niste pale, n-ai cum sa te simti "la
> statiune"!!! bietii ursi din Poiana Brasov s-or fi saturat sa toooot auda
> manele!!!

COdruta,

Aici gresesti.
Existenta unui heliport intr-o statiune turistica (si nu numai) are o
ratiune foarte logica intr-o tara civilizata, si anume sa existe o
posibilitate de aterizare pentru helicoptere medicale destinate
actiunilor de salvare sau transport cazuri foarte grave si urgente, unde
problema nu se poate rezolva eficient cu mijloace de transport terestre.
Heliportul acela poate fi foarte bine facut si pe acoperisul unei
cladiri.... Asa ceva exista si in orice mare oras din lumea
civilizata...
Nicidecum insa nu trebuie sa fie vorba de heliport deschis public, in
care sa vine stabii la statiune cu helicopterul personal sau sa se faca
heliskiing si "plimbari cu helicopterul" contra cost, chestie care
inseamna adio de la liniste in acea zona...
Se poate discuta eventual oportunitatea masurii. Pana acum 2-3 ani nu se
prea justifica, acum insa exista deja (inca putine si inca insuficient
experimentate) helicoptere de salvare si transport medical si la noi,
asa ca nu mi se pare deloc nepotrivit.
In principiu deocamdata (pana sunt asa de putine si deci frecventa de
aterizare intr-o statiune extrem de rara - probabil de 1-2 ori pe an sau
o data la cativa ani) e suficient sa exista un spatiu cu alta destinatie
dar care la nevoie sa poata fi utilizat in acest scop (in multe orase
din Occident se folosesc de exemplu terenurile de fotbal de pe
stadioane, ca in rest nu gasesti pe raza de multi kilometri loc unde ar
putea ateriza un helicopter). IN rest ar fi suficient sa se rezerve un
teren adecvat ca suprafata si planietate si vecinatati (sa nu fie langa
el cladiri inalte, linii electrice etc.) si sa se instituie zona
corespunzatore de protectie ca sa nu creasca in zona cladiri inalte....

> Intrebare inocenta: de CAND "autoritatile" desfasoara "servicii
> hoteliere"??? CE treaba au ele, care este, cu "numarul de locuri de
> cazare"???

Iar faci o confuzie grava.
Nu e treaba autoritatilor sa presteze servicii hoteliere, este insa
treaba lor sa creze cadrul legal si sa asigure protectia consumatorului.
Prin urmare e treaba lor - sau a unor organisme autonome abilitate de
stat - dar la noi deocamdata activitatile astea revin sectorului public
- sa se asigura ca publicul / consumatorii sunt corect informati si ca
prin sisteme de certificare ei sunt scutiti de a verifica dinainte liste
detaliate de criterii pe care le indeplineste sau nu un obiectiv de
interes public.

Printre asemenea norme si standarde sunt si cele de certificare in
domeniul turistic. In toata lumea exista sisteme de certificare si
clasificare e unitatilor de cazare. NU e vazuta ca o ingradire a
libertatii economice. Ba mai mult, cele mai dure sisteme si cele mai
credibile sunt tocmai in statele cu economii liberale. Acolo nu iti
obtii clasificare hotelului la mai multe stele decat merita asa cum
obtii in Romania cu spagi si pile...

Acelasi lucru este si in domeniu declararii unei localitati ca "statiune
turistica". Daca s-a creat un cadrul legal pentru asta, este ca nu orice
primar tupeist sa isi poata declara satul ca statiune turistica si apoi
sa vina turistul acolo fiind convins ca se poate astepta la anumite
dotari si servicii mai mult decat in alte zone care nu au titlu de
statiune turistica, si apoi vede ca e o tzeapa totala, ca acolo
"statiune" inseamna ca e un han Centrocoop plin de plosnite si o
"pensiune" de cateva camere deasupra unui birt la sosea unde bubuie
muzica pana la unu noaptea si in weekend se fac nunti si in rest e o
localitate infecta sau fara nici o dotare de inters pentru turisti....

Cred ca reglementarea legala a utilizarii titlului de "statiune
turistica" si instituirea anumitor standerde nu este o idee proasta. Si
cred ca actualele standarde nu sunt corespunzatoare ca si conceptie,
fiind prea laxe. De aceea mi se pare corect sa se faca in sfarsit un pic
de ordine si sa se "stranga surubul".
Oportunitatea anumitor masuri este desigur discutabila. Unii pot
considera ca de la 100 de locuri de cazare in sus poti vorbi de o
statiune, altii pot zice ca alea 100 de locuri pot fi lejer toate
ocupate de un singur eveniment ex. participantii la o conferinta, si
deci la asa numar mic de locuri de cazare nu merita vorbit de o statiune
ci doar de o locatie in care exista mai multe unitati de cazare pt
turisti.

SIgur ca mai stringent decat o noua reglementare ar fi sa se aplice cea
existenta. Mai multe localitati si zone au obtinut abuziv prin HG
recunoasterea lor ca si statiuni turistice desi nu indeplineau multe din
actualele criterii, care oricum sunt destul de laxe. De exemplu asa-zisa
statiune turistica "MUntele Baisorii" nu avea acces cu transport public,
nu avea nici un spatiu comercial, nici un fel de prestare de servicii
sau agrement organizat.... Era doar o zona cu o cabana cu cateva duzini
de camere si un restaurant si bar care functiona doar iarna, in rest un
teleschi care functiona iarna si o bacara in care iarna se inchiriau
schiuri. Toate celelalte functiuni din statiune erau private - case de
odihna particulare sau cabane cu circuit inchis ale unor persoane
juridice. Si totusi zona a fost abuziv si ilegal recunoscuta ca
"statiune turistica" cu consecinta in reclame (si deci in concurenta
loiala pe piata), in sansa de a obtine finantari publice si private, in
chestii fiscale (instituire de taxa de statiune, nivele superioare de
taxe si impozite etc.).

> *Autoritatile locale vor fi obligate prin lege sa investeasca in dezvoltarea
> turismului. Termenul este destul de scurt: un an.*

Titlul e generator de confuzie.
Investitia e doar o optiune, si cine anume e obligat sa o faca e tot o
optiune, nici vorba de obligatii.
Daca un consiliu local considera ca stacheta e prea sus, nu are motive
sa se agite ca sa isi obtina sau mentina certificarea ca statiune
turistica a unei localitati / zone.
In plus e suficient ca autoritatile locale sa reglementeze urbanistic si
eventual sa dea anumite facilitati pentru a stimula / grabi anumite
investii ale unor structuri private in dotari necesare si cerute de
reglementarile in vigoare. NU am citit proiectul de HG dar nu cred ca in
Romania anului 2006 se poate impune unei autoritati publice sa faca asta
in mod direct. Un asemenea HG ar fi clar ilegal si ar fi repede anulat
in contencios administrativ, si daca l-ar cere o lege aia ar fi
neconstitutionala...

Radu Mititean
CCN

PS
EU zic sa nu ne mai repezim cu concluzii pe baza modului - de regula
grav deformat - cun reflecta mass-media proiectele de acte normative...
Mai bine sa mergem inti la sursa informatiei, ca altfel de regula ne
agitam degeaba, rareori ceea ce scrie in presa in modul in care e scris
reflecta acceptabil documentul in cauza...

Great things are happening at Yahoo! Groups.  See the new email design.
http://us.click.yahoo.com/TISQkA/hOaOAA/yQLSAA/DXOolB/TM