http://www.gandul.info/articol_15889/finul_presedintelui_basescu_reintroduce_la_arad_cenzura___in_teatru.html

Un spectacol semnat de regizorul Mihai Maniutiu e criticat de catre decidentii
locali aradeni, cu binecuvantarea primarului orasului, doar pe baza de zvonuri

 Regizorul Mihai Maniutiu - pus la zid pentru "Iubirea Fedrei"

Un spectacol de teatru a trezit din adormire un oras intreg, provocand
dezbateri aprinse in consiliul local. Este vorba despre "Iubirea Fedrei" (1996)
semnata de Sarah Kane, adaptare dupa Fedra lui Seneca, montata in premiera la
Teatrul de Stat din Arad de catre regizorul Mihai Maniutiu, unul dintre
creatorii cu cel mai important box-office din Romania. Din pacate, toata faima
autorului dramatic - texte de Sarah Kane au fost montate cu succes in lumea
intreaga - si a regizorului nu sunt suficiente pentru a constitui o garantie de
incredere. Desi spectacolul este inca in repetitii, directorul teatrului,
Laurian Oniga, a fost convocat marti dimineata la primarie, unde a fost supus
unei judecati sumare de catre seful comisiei de cultura, Cristian Moisescu, in
prezenta primarului Gheorghe Falca si a viceprimarilor orasului Arad pe baza
unei reclamatii care incrimina "nuditatea pe scena".

Cum nici unul dintre cei prezenti nu vazusera spectacolul, i-am intrebat
telefonic ce au de reprosat in acest moment directorului teatrului, care a
castigat recent concursul pentru acest post. Cristian Moisescu, fost primar al
Aradului imediat dupa 1990, a tinut sa precizeze pe toata durata convorbirii ca
nu este "o persoana incuiata". Restul declaratiilor nu confirmau aceasta: "Am
citit despre autoare, stiu in general despre ce e vorba, scrie texte pline de
vulgaritati si obscenitati. La noi aici au fost si reactii in teatru. Nu sunt
de acord sa popularizam raul, fiindca si asa traim intr-o lume plina de rau. Am
avut o discutie cu directorul teatrului si i-am cerut sa aduca textul maine
(miercuri, 27 septembrie) sa citim in consiliu anumite pasaje. Ca presedinte al
comisiei de Cultura trebuie sa iau o pozitie. O sa anunt si consiliul local
pentru ca pe viitor sa nu se mai intample asa ceva. (sic!)" La randul sau,
primarul Gheorghe Falca (celebru mai ales pentru ca este finul presedintelui
Basescu) crede ca repertoriul teatrului poate fi dictat de la primarie:
"Conform legislatiei, exista un consiliu administrativ care aproba activitatea
teatrului. Mi se pare normal ca primaria sa ia in discutie ce repertoriu se
face. Comisia de cultura militeaza pentru bugetul teatrului, deci e normal sa
se intereseze ce se intampla acolo."

De partea cealalta, directorul teatrului spune ca nu-si imagina ca se mai poate
intampla asa ceva in anul 2006: "Consiliul de administratie se ocupa de
problemele administrative, nu de repertoriu, care este responsabilitatea mea.
Am invitat un regizor important, recunoscut, multipremiat, tocmai in speranta
ca asta va duce la o retrezire a teatrului acestuia. Din pacate, chiar daca
este un oras de granita, paradoxal, exista la Arad o mare inertie locala, cel
putin in materie de teatru. Mi s-a spus la intalnirea repectiva ca s-a auzit ca
textul este vulgar, licentios si obscen, iar spectacolul la fel, si mi s-a
cerut sa prezint textul in consiliu, ca sa se taie din el. Mi s-a cerut sa iau
masuri, clamandu-se ca aradenii nu platesc pentru asa ceva. Nu voi merge sa
citesc din textul spectacolului in consiliu, abia asa s-ar vulgariza totul.
Cred ca ar trebui ca acesti domni sa vada intai spectacolul, si abia apoi sa
discute."

La randul sau, regizorul Mihai Maniutiu, in acest moment unul dintre cei mai
importanti creatori romani de teatru, spune: " N-am crezut ca voi ajunge sa
spun asa ceva, dar cenzura este o reinventie aradeana in 2006, cu numai cateva
luni inainte de intrarea in Eropa. Daca lucrurile astea s-ar petrece la un
nivel de reala vizibilitate, un asemenea caz ar putea depuncta Romania. De la
Dulea, care mi-a interzis in 1986 spectacolul Ā«Tulburarea apelorĀ», nu mi s-a
mai intamplat asa ceva. Au trecut 20 de ani de atunci. Mi se pare o gluma
proasta." Intrebat cum ar caracteriza spectacolul care a starnit toata aceasta
tevatura fara a fi vazut inca de cineva, regizorul spune: "E vorba despre
dezastrele amorului si manipulare politica, iar cand asemenea teme se ciocnesc,
e normal ca spectacolul sa aiba o forta si o violenta poetica - subliniez acest
cuvant. E un spectacol care isi propune sa provoace in spectator o meditatie
interioara, dupa ce intalnirea cu scena se produce. Asta, evident, daca i se va
permite."

"Iubirea Fedrei" a avut premiera la Gate Theatre, in Londra, in mai 1996. La
noi, Sarah Kane a mai fost montata la Teatrul Act (Psychosis 4.48, cu Maia
Morgenstern, in regia lui Tudor Tepeneag) si recent la Teatrul National din
Cluj, cu Purificare, in regia lui Andrei Serban.

www.arin.ro