Bruxelles
17/10/2006
sursa: Friends of the Earth Europe
<http://www.foeeurope.org/GMOs/rice_contamination.htm>

*RAPORT: Cazuri de contaminare cu orez MG in Europa *

*Introducere*

(Ultima actualizare in 17.10.06)

De la data la care Departamentul de Agricultura al Statelor Unite
<http://www.usda.gov/wps/portal/usdahome?contentidonly=true&contentid=2006/08/0307.xml>

- USDA a anuntat in 18 august 2006 ca orezul MG (modificat genetic)
LL601 neautorizat, a patruns in circuitul alimentar din SUA, un numar
crescand de cazuri de contaminare cu orez MG au iesit la iveala in
Europa. Orezul (produs de Bayer) nu a fost aprobat in SUA sau in Europa
si nu s-a realizat nici o evaluare oficiala a impactului asupra sanatati
umane sau a mediului.

La scurt timp dupa aceasta, o a doua varietate de orez MG (o varietate
aflata in stadiu experimental in China care poarta denumirea de Xianyou
BT63) a fost descoperita in circuitul alimentar din Europa.

Mai jos este o lista cu cazuri de contaminare din diferite tari. Lista
continua sa creasca pe masura ce sunt descoperite cazuri noi in fiecare
saptamana.

 *Orezul american modificat genetic LL601 (Bayer)*

*18 august: *Anunt oficial din partea USDA conform caruia orezul LL601 a
patruns in circuitul alimentar din SUA.
*23 august: *Masuri de urgenta din partea Comisiei Europene solicita ca
transporturile de orez cu bob lung ce provin din SUA sa fie certificate
ca fiind fara continut de LL601.*
*25 august: **statele membre ale UE valizeaza masurile de urgenta.

*Federatia Europeana a Procesatorilor de Orez*
Intr-o audiere din 11 septembrie 2006, Comitetul Permanent pentru
Circuitul Alimentar si Sananatea Animala al Comisiei Europene a asistat
la o prezentare realizata de Federatia Europeana a Procesatorilor de
Orez, care reprezinta interesul a aproximativ 90% din comertul cu orez
din UE. Asociatia Comerciala a raportat ca din cele 162 de probe luate
de catre membrii sai, 33 au dat rezultate pozitive, dovedind prezenta
continutului de orez transgenic LL601.
(sursa: EurActive
<http://www.euractiv.com/en/food/eu-strives-find-gmo-needle-rice-haystack/article-157769>

13.9.06)

*Austria*
Testarile realizate de Guvern asupra orezului american cu bob lung, au
descoperit un numar de probe cu continut de orez LL601. (sursa
http://www.genfood.at/21.9.06 <http://www.genfood.at/21.9.06%20>)
Sistemul Rapid de Alarmare pentru Alimentelor si Furaje (The Rapid Alert
System for Food and Feed) - RASFF* a fost anuntat despre urmatoarele
incidente:
- 21.9.06 : 4 incidente (EU Rapid alert notified on 21.9.06 four
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 27.9.06: 7 incidente (EU Rapid alert notified on 27.9.06 seven
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 28.9.06 : 2 incidente (EU Rapid alert notified on 28.9.06 two
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 29.9.06 : 3 incidente (EU Rapid alert notified on 29.9.06 three
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 4.10.06 : 3 incidente (EU Rapid alert notified on 4.10.06 three
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 10.10.06 : 3 incidente (EU Rapid alert notified on 10.10.06 three
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

*Belgia*
Agentia Federala pentru Siguranta Alimentara a Belgiei a blocat in
portul Antwerp un transport de 20 de tone de orez provenind din SUA. Se
presupune ca acesta contine orez MG si face parte dintr-un transport de
700 de tone care a ajuns la Antwerp in iunie, anul acesta. Agentia
Federala pentru Siguranta Alimentara a cerut acum importatorilor sa
retraga de pe piata orezul cu pricina.
(sursa: The People's daily
<http://english.people.com.cn/200609/23/eng20060923_305503.html>,
versiunea online)
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
- 25.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 25.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm> )
- 29.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 29.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

*Cipru*
Compania Riceland din Cipru a anuntat ca teste guvernamentale realizate
asupra produsului de Orez Semipreparat marca Riceland continea orez MG
neautorizat. Compania a cerut publicului sa nu consume acest orez in
cazul in care deja l-au cumparat. (sursa: Simerini, 7.10.06)
RASFF a fost anuntat despre incidentul din data de 6.10.06: (EU Rapid
alert notified on 6.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm> )

*Finlanda**
*Autoritatea pentru Siguranta Alimentara Evira <http://www.evira.fi/>
din Finlanda a anuntat in data de 9 octombrie 2006 ca au depistat
prezenta orezului ilegal LL601 in 6 din 9 probe. Surse oficiale au
declarat ca o parte din orezul testat s-a aflat pe rafturile din magazine.
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
- 5.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 5.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm> )
- 6.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 6.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm> )

*Franta*
Franta a confirmat ca a fost gasit continut de orez MG in cantitatile
importate din Statele Unite. Organismul francez pentru piata si
consumatori DGCCRF a afirmat ca a fost depistat continut de orez LL601
in 7 din 19 probe testate. (sursa: Yahoo News
<http://news.yahoo.com/s/afp/20060914/hl_afp/franceusfarmbiotech_060914181721>14.9.06

)
RASFF a fost anuntat despre incidentul din data de 11.10.06: (EU Rapid
alert notified on 11.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

*Germania*
- Landul Baden Wurttemberg a examinat 46 de probe de orez, dintre care 7
au rezultat pozitiv, cu continut de material modificat genetic. In cazul
acestora, 4 dintre probe proveneau din orez produs in SUA. Originea
celorlalte 3 probe este necunoscuta. (sursa: Deutsche Welle
<http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,2171602,00.html> 14.9.06 )
- Probe pozitive gasite in supermarketurile Aldi si Edeka din Hanovra
(Landul Saxonia Inferioara) (sursa: World News
<http://article.wn.com/view/2006/09/11/Tainted_biotech_rice_found_in_Germany_Greenpeace_d/>

11.9.06 )
- In landul Renania Palatinat, 6 din 15 probe de orez cu bob lung au
fost contaminate. (sursa: Associated Press, vineri, 22 septembrie 2006)
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
- 15.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 15.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 20.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 20.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 22.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 22.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 9.10.06 : 2 incidente (EU Rapid alert notified on 9.10.06 on two
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

*Ungaria*
Autoritatile unguresti din domeniul alimentar au depistat orez MG de
origine americana intr-o proba din 11 testate.
(sursa: http://index.hu/gazdasag/magyar/gensz060929 )

*Irlanda*
Autoritatea pentru Siguranta Alimentara din Irlanda (FSAI) a confirmat
ca probele luate din orez de import american vandut pe rafturile
magazinului Tesco au avut rezultate pozitive. (sursa: Daily Mail
<http://www.gmfreeireland.org/news/index.php>, 20 septembrie 2006 )
Cele mai recente rezultate furnizate de Laboratorul de Stat catre FSAI,
au identificat un numar de produse din orez in care s-a certificat
prezenta orezului MG LLRICE 601. Orezul MG a fost depistat in 3 produse
cu marcile:
- /Nice Price Long Grain Rice /produs in UE de compania Musgrave Group,
- /Marks & Spencer American Easy Cook Rice/ si
- /St. Bernard Easy Cook Rice/.
Produsele marca /St. Bernard/ cat si cele /Marks & Spencer/ au fost
certificate ca fiind fara continut de OMG. (sursa: FSAI
<http://www.fsai.ie/industry/hottopics/industry_topics_gmrice.asp>)
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
- 19.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 19.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 11.10.06 : doua incidente (EU Rapid alert notified on 11.10.06 on two
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 12.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 12.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

*Italia**
*Italia a descoperit varietatea de orez MG neautorizat (LL601) in 4
probe din cantitati importate din America de Nord, a declarat Ministrul
Sanatatii. (sursa: Associated Press, 22 septembrie 2006)
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
- 22.9.06 : 4 incidente (EU Rapid alert notified on 22.9.06 four
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 11.10.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 11.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm> )

*Olanda*
Autoritatile olandeze au gasit probe pozitive in 2 containere dintr-un
cargo de 20 000 de tone ce fusese certificat ca fiind fara continut de
OMG de catre industria producatoare.
Cantitatea transportata de cargo-ul din Rotterdam a fost impartita in 30
de parti, fiecare fiind egala cu volumul unui container. Una dintre cele
doua containere depistate in urma testelor ca avand continut de LL Rice
601, se afla inca sub controlul autoritatilor olandeze. Cealalalt
container a fost trimis in Belgia unde se afla de asemenea sub controlul
autoritatilor.
Un numar de 11 containere din respectiva cantitate de orez, care initial
a fost certificat ca fiind fara continut de OMG, au fost trimise in
Marea Britanie, Franta si Germania. Celor 4 tari li s-a cerut sa
realizeze verificari ale tuturor transporturilor de orez catre acestea.
(sursa: Reuters 22.9.06)
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
- 30.8.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 30.8.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 4.9.06 : 5 incidente (EU Rapid alert again notified on 4.9.06 on five
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm> )
- 20.9.06 : un incident (EU Rapid alert again notified on 20.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

*Norvegia (Non UE)*
Autoritatea pentru Siguranta Alimentara din Norvegia a impus masuri de
precautie in luna august, dupa ce s-a aflat ca orezul cu bob lung din
SUA ar putea contine orez MG neautorizat in Norvegia si in Uniunea
Europeana. Cateva produse din Norvegia au fost depistate cu continut de
orez MG ilegal, iar furnizorii alimentari Rieber and Son au retras de pe
piata produsele afectate din linia de productie Toro. (sursa
Checkbiotech
<http://www.checkbiotech.org/root/index.cfm?fuseaction=news&doc_id=13586&start=1&control=188&page_start=1&page_nr=101&pg=1>;

sursa originala: Aftenposten)
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
- 3.10.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 3.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 4.10.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 4.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 5.10.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 5.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
(Norvegia nu este membra UE insa participa la actiunile RASFF)

*Slovenia*
RASFF a fost anuntat de incidentul din data de 22.9.06 (EU Rapid alert
notified on 22.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

*Suedia*
Suedia a descoperit de asemenea continut de orez MG in orez de import
din SUA (sursa: Deutsche Welle
<http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,2171602,00.html> 14.9.06 )
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
- 31.8.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 31.8.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 10.10.06 : 4 incidente (EU Rapid alert notified on 10.10.06 on four
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

*Elvetia (Non UE)*
Cel mai mare distribuitor din tara a confirmat ca a gasit continut de
orez MG. Orezul LL 601 a fost gasit intr-un trasport de 1 500 de tone.
(sursa Swissinfo
<http://www.swissinfo.org/eng/front/detail/Genetically_modified_rice_hits_Switzerland.html?siteSect=105&sid=7058118&cKey=1158095339000>

12.9.2006 )

*Marea Britanie*
- Cantitatile de orez vandute de compania Morrisons care au fost
contaminate au fost recent retrase de pe piata.
(2 probe pozitive 14.9.06)
(sursa: comunicat de presa Friends of the Earth
<http://www.foeeurope.org/press/2006/HH_17_Sept_Morrisons_rice.html>- FOE )
- /Tesco/ si /Sainbury's/ au retras de asemenea de pe piata orezul
american din pricina ingrijorarilor ca acesta poate fi contaminat.
(sursa: Daily Mail
<http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=406376&in_page_id=1770>

)
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
- 21.9.06 : 2 incidente (EU Rapid alert notified on 21.9.06 on two
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 28.9.06 : un incident (EU Rapid alert notified on 28.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm> )
- 12.10.06 : 2 incidente (EU Rapid alert notified on 12.10.06 on two
incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

*Orez chinezesc aflat in stadiu experimental (Xianyou BT63)*

*Marea Britanie**
*Franta*
*Germania*
*Austria**
Produse din orez testate in Marea Britanie, Franta si Germania (FOE
press release 5.9.06
<http://www.foe.co.uk/resource/press_releases/illegal_gm_rice_found_in_u_05092006.html>)

precum si in Austria (http://www.genfood.at/ stire 21.9.06) au fost
depistate ca fiind contaminate cu orez BT modificat genetic. Produsele
au fost gasite in magazine cu specific asiatic si au fost importate din
China. Orezul ilegal este o varietate modificata genetic aflata in
stadiu experimental, creat pentru a produce un insecticid.
RASFF a fost anuntat despre urmatoarele incidente:
Franta:
- 7.9.06 : un incident (France notified EU Rapid alert on 7.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 12.10.06 : un incident (France notified EU Rapid alert on 12.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
Germania:
- 21.9.06 : un incident (Germany notified EU Rapid alert on 21.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 27.9.06 : un incident (Germany notified EU Rapid alert on 27.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 28.9.06 : un incident (Germany notified EU Rapid alert on 28.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 29.9.06 : 2 incidente (Germany notified EU Rapid alert on 29.9.06 on
two incidents <http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 6.10.06 : un incident (Germany notified EU Rapid alert on 6.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
- 11.10.06 : un incident (Germany notified EU Rapid alert on 11.10.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)
Austria:
- 27.9.06 : un incident (Austria notified EU Rapid alert on 27.9.06
<http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm>)

NOTA: * Sistemul Rapid de Alarmare pentru Alimentelor si Furaje (The
Rapid Alert System for Food and Feed) - RASFF este un sistem instituit
inca din anul 1979. Bazele legale ale RASFF sunt cuprinse in
Regulamentul EC/178/2002. Scopul RASFF este de a oferi autoritatilor un
mijloc de schimb de informatii asupra masurilor luate pentru asigurarea
sigurantei alimentare. Pentru mai multe informatii va rugam consultati
site-ul oficial al RASFF:
http://ec.europa.eu/food/food/rapidalert/index_en.htm