De pe alta lista...

Codruta

=========

Simbata m-am dus putin in sus, dornic sa colind putin pe dealurile Sacelelui,
dealurile si padurile cu care am crescut, pe care le iubesc atit de mult.O iau
spre Sapte Izvoare, insa ajuns sus, cheful imi cam piere:defrisari in stinga,
defrisari in dreapta. Apare si un omulet, vine la mine, se prezinta, imi zice
ca e padurar (!!) si ma intreaba incotro merg. "La plimbare."zic. A avut
curajul sa vina la mine, vazindu-ma cu rucsac, bocanci si aparatul atirnat de
git. Ca daca erau trei tigani cu securile la briu, el se facea ca se plimba.E
sezonul furtului de brazi de Craciun, insa anul asta hotul a inceput sa opereze
inca din primavara. Si nu e unul marunt, ci unul "mare", si nu 2-3 molizi, ci
zeci, poate chiar sute.Morala e demna de legile lui Murphy:decit sa furi un
brad, si sa te alegi cu o amenda buna, mai bine furi o padure, si nu patesti
nimic. Din cite vad, s-a taiat din cel putin trei locuri, aproape de drumul
forestier, si o suprafata destul de mare mai sus, in mijlocul padurii, spre
Piatra
Poienii. Am ajuns sa vedem si asta. De cind ma stiu, aici nu s-a taiat pina
acum nici un copac, si erau aici molizi de 30-40 de ani. Din ordinul cui?. Nu
stiu, nu cunosc nume, nu cunosc lucruri concrete, insa cam de un an jumate se
construiesc aici vile, si de curind s-au imprejmuit suprafete de pasune destul
de mari, pe unde nu-i voie sa treci, cu garduri din lemn de molid. Din cite
mi-a spus cineva mai informat, taierile se pare c-au fost ilegale, ba chiar ca
cineva de mai sus ar fi ridicat problema intr-un ziar local, dar asta dupa ce
s-a taiat.in fine, ce mai conteaza?. Ciinii latra,ursul trece. Pentru prima
oara, dupa zeci de ani, se decide ciuntirea padurilor valoroase de la Sapte
Izvoare, sacrificarea, din interese obscure, a unor arbori vechi de zeci de
ani. Si nu ziceam nimic daca, sa zicem, din acest lemn se faceau case pentru
oameni saraci. Nimic nu ziceam daca lemnul asta se folosea de catre cei ce nu
au cu ce se incalzi la iarna. Intre timp, autoritatile silvice, nu numai aici ci
peste tot in tara, nu fac mai nimic. Sau e vorba de incapacitate, sau inchid
ochii pentru a nu-si comlica situatia, sau amindoua. Daca ii vei intreba, iti
vor explica intotdeauna situatia, iti vor aduce mereu argumente, se vor
"scoate" din orice situatie. Insa e clar ca lumina zilei ca, desi au ca scop
buna administrare a padurilor Romaniei, deocamdata au esuat in mod lamentabil.
Pe de alta parte, numai animat de scopuri nobile, nu poti realiza mare lucru.
In Romania exista la ora actuala destul de multe organizatii de protectie a
mediului, dar cu toate astea, de la un an la altul, padurile arata tot mai rau.
Nu sunt deloc sigur ca, marind numarul acestor organizatii, se va putea face
mai mult. Nu pretind ca stiu solutia, dar cred ca banii si autoritatea (adica
oameni in posturi cheie) sunt absolut necesare pentru a se putea face ceva.
Am citit si National Geographic pe octombrie, cu parcurile nationale ale
Romaniei. Cam triste articolele, din pacate, mai ales cel despre Piatra
Craiului. Zona-tampon de la poale, din Valea Birsei, si "culoarul verde" pentru
fauna dintre Piatra Craiului si Bucegi, iata doua obiective nobile, frumoase,
dar din pacate in mare parte compromise. De ce?. Pentru ca se construiesc
vilele imbogatitilor in Valea Birsei si e nevoie de o sosea intens circulata pe
culoarul Rucar-Bran, pe care vor circula, in mare parte, tot jeep-urile
imbogatitilor care au vile pe la Bran sau merg in vacanta, de Craciun, la
Fundata. E clar, e ceva foarte putred in sistemul nostru de valori, de vreme ce
sacrificam lucruri de o valoare inestimabila pentru interese de moment. Din
cite vad eu, sunt doua tabere: noi, cei ce iubim natura cu tot ce cuprinde ea,
cei pe care ne doare atunci cind se taie padurile, si ei, cei ce conduc
lucrurile, cei ce gestioneaza mersul societatii si decid cu privire la soarta
padurilor.Doua tabere, din pacate, foarte distincte.