Romanul arestat la Chisinau a simtit gust de KGB. Consulatul nu i-a acordat
asistenta

http://www.gardianul.ro/2007/01/20/interviu-c40/romanul_arestat_la_chisinau
20.01.2007  Dupa vizita de marti a presedintelui Basescu la Chisinau,
bucuresteanul Silvian Pasoveanu a fost retinut si trimis in judecata de
serviciile de securitate ale Republicii Moldova. Era in concediu si credea ca
se afla in Europa secolului al XXI-lea. S-a inselat, iar consecintele au fost
parca desprinse dintr-un roman de Kafka. Totul pentru vina de a-i fi transmis
un mesaj presedintelui Basescu - adica „huliganism“. Militienii lui Vladimir
Voronin nu au auzit de termenul „baie de multime“ si s-au speriat, mai ales ca
au fost si lozinci unioniste. Pasoveanu acuza diplomatii romani ca i-au ignorat
cererea de a fi asistat juridic.

Vizita presedintelui Traian Basescu la Chisinau a fost prilejul unui incident
grav, care arata ca relatiile bilaterale nu sunt nici pe departe in curs de
destindere. Silvian Pasoveanu, cetatean romån, aflat la Chisinau pentru prima
data, in calitate de turist, a fost retinut si trimis in judecata pentru ca a
crezut ca se afla in Europa secolului al XXI-lea. S-a inselat, iar consecintele
au fost parca desprinse dintr-un roman de Kafka sau dintr-un film american
prost. Impreuna cu Oleg Brega, basarabean cu dubla cetatenie, Pasoveanu a fost
saltat pentru ca si-a exprimat o opinie in fata Consulatului Romåniei din
Chisinau. Metode kaghebiste de la un capat la altul: filaj, retinere abuziva,
bagat in duba, amenintari si presiune psihologica. Pasoveanu acuza diplomatii
romåni ca i-au refuzat orice forma de asistenta juridica.

Cum ai nimerit la Chisinau tocmai in aceasta perioada?
Am ajuns la Chisinau sambata dimineata, m-am dus la prietenii mei din ONG Hyde
Park. Voiam sa vizitez orasul, sa vorbesc cu ei, sa vad atmosfera orasului. Am
apucat sa vizitez, am apucat sa particip la un maraton oratoric organizat de
Hyde Park, in cinstea lui Mihai Eminescu. Ultima zi de sedere a mea in Chisinau
trebuia sa fie marti, aveam bilet la 5 pm sa plec. Marti dimineata, auzim la
Radio Vocea Basarabiei ca vine Traian Basescu la Chisinau. Noi am retinut la ce
ora ajunge la Ambasada Romaniei si ne-am gandit sa mergem si noi acolo sa
dialogam cu dansul, sa ne spunem parerile noastre, sa ne exprimam opiniile fata
de atitudinea dansului. Ne-am luat doua drapele cu noi si, cand am ajuns acolo,
le-am desfacut si am stat pasnic.
In ce sens sa va exprimati opiniile fata de atitudinea presedintelui?
Oleg era nemultumit ca nu accelereaza procesul de acordare a multor drepturi
pentru romani si ii striga „Rusine!“ – pentru lentoarea in acordarea vizelor si
pentru blocarea dosarelor de redobandire a cetateniei. Eu ma aflam acolo nu
doar din prietenie pentru acesti oameni. Si eu sunt roman si sunt constient ca
etnicii romani de oriunde trebuie sa aiba drepturi si sustineam atat procesul
de facilitare a acordarii vizelor, cat si cel de redobandire a cetateniei. Am
venit acolo sa-l vad pe presedintele Basescu si, daca reuseam cumva sa ma
apropii de el, sa-i spun aceasta parere. Cand ne-au vazut fortele de
securitate, au incercat sa ne marginalizeze. Erau agenti moldoveni, unii in
uniforma, dar majoritatea in civil. Eram doar eu, Oleg si Gheorghe Lupusoru.
Noi stateam fata in fata cu ambasada, pe vizavi, si tot ne spuneau: „mai la
stanga, mai la stanga“. Cand ne-au bagat intr-un unghi de unde nu mai puteam
vedea, nu ne mai puteam spune parerea, am mers si noi in multimea din
 fata ambasadei. Acolo, la un moment dat, a venit presedintele Basescu, Oleg a
ramas putin mai in spate cu Gheorghe Lupusoru, eu m-am dus mai in fata, m-am
apropiat cam la doi metri de presedintele Romaniei. Atunci a fost singurul
moment cand am scandat ceva: „Drepturi pentru romani!“. Eram asa entuziasmat
ca-l vedeam pe presedinte cu buna-vointa si voiam sa-i transmit acest mesaj. Nu
a fost nici o jignire sau nicidecum vreun act de huliganism, cum am fost acuzat
ulterior. Dupa ce presedintele a intrat in ambasada, noi ne-am dus la
Consulatul Romaniei unde stiam ca trebuie sa vina. Fortele de securitate nu
ne-au lasat sa ne apropiem, mai ales pentru ca aveam tricolor. Aveam si o
camera de filmat, ne-au incomodat sa filmam. Oleg avea un fluier pe care i l-au
strivit pur si simplu dupa ce i l-au dat jos din gura. Eu doar am asistat cu
drapelul la mine. Oleg s-a exprimat din nou critic la adresa oamenilor care i
se pareau prea lingusitori. Le spunea „popor in patru labe“. I se
 parea ca prea il lingusesc pe presedinte, care totusi nu face suficient pentru
romanii de acolo. Fundalul general era „Unire!“ si „Jos hotarul de pe Prut!“.
SPP-istii lui Basescu nu ne-au facut probleme. Ei tineau lumea destul de
aproape, astfel incat presedintele sa poata da mana cu oamenii.
Ce s-a intamlat dupa vizita de la Consulat?
Dupa ce a presedintele Basescu a plecat, nici noi nu am mai zabovit. Am ajuns
vizavi de Primarie, eu vorbeam cu Oleg, Gheorghe Lupusoru era putin mai in
spate. Troleibuzul era deja in statie, am fugit sa-l prindem, iar doua persoane
masive ne-au blocat spatele sa nu mai putem cobori. Lupusoru, cand a vazut
scena, a renuntat sa mai urce si a luat-o la fuga. Ulterior am aflat ca l-au
fugarit de i-au scos limba. Pe noi doi ne-au imobilizat in troleibuz. Le-am
cerut sa se legitimeze, nu erau in uniforma. Eu am inceput sa strig sa-mi dea
drumul. Vorbeau romana bine. Ma tineau de mana cand am vrut sa plec, isi
foloseau foarte bine corpul ca sa nu ma lase sa ma dau mai in stanga sau mai in
dreapta. La forta politiei comuniste ma asteptam. Fiind un regim comunist, te
poti astepta la orice. In schimb, reactia oamenilor care se uitau la noi ca la
tablou m-a mirat cel mai mult. Mi-a fost foarte teama pentru ca nu puteam sa
scap si asteptam macar o reactie din partea unui om, dar n-am
 primit-o. Asta m-a deprimat cel mai mult. Ne-au coborat la prima cu forta, a
fost exact ca in filmele alea clasice americane, in care stii cum se intampla
totul dinainte. Acolo ne mai astepta a treia persoana, care i-a ajutat sa ne
retina. Nici nu se sinchiseau sa ne puna mana la gura. Eu tipam, tipam. Oamenii
nu reactionau. Vizavi era un politist de la circulatie. I-am strigat: „Domnule
politist, ne rapesc“. S-a uitat in treacat si si-a vazut mai departe de treaba.
Oleg mi-a spus: „Stai linistit ca sunt de la Securitate“. Eu eram contrariat,
nu-mi venea sa cred ca mi se poate intampla asa ceva si ca nimeni, nici o forta
de ordine de la circulatie nu reactioneaza.

Drumul
Am ramas acolo pana cand a venit o masina in care ne-au inghesuit pe bancheta
din spate. La un moment dat am ridicat glasul destul de tare, iar unul din cei
trei a inceput sa ma injure in romaneste. Altul ma injura in rusa. Nu erau
inarmati, nu ne-au lovit, in schimb au folosit violenta fizica pentru ca ma
strangeau de mana. Pana la urma, soferul mi-a raspuns, referitor la
insistentele mele asupra libertatii de exprimare, ca asa ceva nu exista in
Republica Moldova.
Am ajuns la Comisariatul Buiucani. M-au luat pe mine primul, m-au bagat intr-o
camera, unde a trebuit sa scot tot ce aveam in buzunare. Asta a fost
legitimarea – pentru ca mi-au luat pasaportul si actul de identitate. S-au
uitat cu atentie pe orice hartiuta si pe orice obiect pe care le aveam. Mi-au
notat datele din buletin.

Dialogul
Una dintre brute era rusnac, iar Oleg mi-a zis ca i se spune „Cascaval“. El a
inceput sa tipe la mine. Eu insistam ca nu am facut nimic. El sustinea ca nu am
procedat corect sa fac lucrurile astea la mine in tara, ca in Republica Moldova
nu se poate asa ceva. Le-am explicat de drepturile omului. Ei voiau sa recunosc
ca am adus jigniri. Eu le-am spus: „Domnilor, exista si Constitutia Republicii
Moldova care garanteaza libertatea“. Cascaval mi-a raspuns: „Da, dar exista si
Codul Administrativ care spune ca faptele tale sunt penalizate“. I-am spus ca
intotdeauna Constitutia primeaza, plus legile internationale la care Moldova
este semnatara. A vazut ca nu o scoate la capat cu mine si a luat-o pe alta
panta. A luat steagul pe care il aveam la mine si mi-a spus: „De ce profanezi
simbolurile nationale?“ I-am raspuns: „Cum l-am profanat, ce simbol national?“
Mi-a zis: „Steagul Republicii Moldova pentru ca injurai in timp ce-l purtai“.
Am replicat: „Sunt doua lucruri care nu sunt
 adevarate. In primul rand, acesta nu este steagul Republicii Moldova, pentru
ca nu are stema, si, in al doilea rand, nu am injurat“.

Santajul
El tipa incontinuu si din cand in cand interveneau si ceilalti agenti. Imi
repetau prin cuvinte usor diferite ca ceea ce am facut nu este normal, sa
recunosc ca am adus injurii. Cascaval imi spunea: „Vezi ca eu pot sa scriu ceva
ca tu sa faci si 10 ani de puscarie in Repulica Moldova si nu stii cum e
inchisoarea la moldoveni“. Mi-am dat seama ca nu am cum sa primesc 10 ani, era
un mijloc de presiune. Dar cand cineva ii urla in fata lucrul asta si alte
aberatii, nu te simti confortabil. Comisarul-sef, Saptefrati, mi-a spus ca sunt
pasibil de 15 zile de privare de libertate.
Oleg le-a spus ca exista martori care ne-au vazut ca nu am injurat. La care
unul dintre ei a spus: „E si eu pot sa aduc zece martori cand vrei“. Ti se
spune verde in fata ca pot aduce dovezi fabricate. Daca voiau sa ne opreasca de
la a face ceva ilegal, puteau sa vina pe moment la noi, pentru ca pe unii
dintre agenti i-am recunoscut din fata Consulatului. Puteau sa ne avertizeze
sau ne amendeze. Nu, ei au actionat stalinist.
Permanent le-am spus ca vreau sa vorbesc la Ambasada Romaniei. Nu s-a putut. Am
cerut dovada ca am fost retinut acolo intre ora si ora. Nu s-a putut. Nu am
nici o copie dupa procesul-verbal, dupa acuzatiile lor, nu am nimic.

Numarul 213
Dupa vreo doua ore, imi spuneau ca-mi dau drumul si tot insistau pe chestia
asta. Probabil aveau microfoane si voiau sa recunosc pentru a ma avea la mana
dupa aceea. Este o metoda kaghebista, voiau sa obtina o metoda de santaj. Dupa
ce am plecat din aceasta camera, am fost dusi la inregistrare. Am fost numarul
213. M-au dus intr-o celula, impreuna cu Oleg. Aici au adus, la un moment dat,
un barbat in catuse, probabil violent. Pana la urma, s-au hotarat sa ma duca sa
dau o declaratie scrisa. „Explicatie“ se numea. Am inceput sa scriu ce s-a
intamplat si ei strigau: „Mai repede, mai repede, scrie acolo ca ai injurat, ca
l-ai facut tradator pe Basescu ca ai spus «Rusine!»“. N-am negat ca s-a strigat
asta, dar nu eu am strigat.

Erau deranjati de scandarile la adresa lui Basescu?
Asta mi se pare tare ciudat. Ei voiau, prin diverse metode, sa obtina acelasi
lucru de la mine. Ca eu am injurat. Pana la urma am scris ce i-am spus lui
Traian Basescu - ca am strigat „Drepturi pentru romani“. Dupa aceea, nu m-au
mai lasat sa scriu. Mi-au zis: „Hai repede sa plecam“. Ne-au imbarcat intr-o
duba a Politiei si ne-au dus la Judecatorie.
Acolo am fost lasat sa asteptam pe hol, am intrat la judecatoarea Liuba
Pruteanu. I-am explicat situatia, i-am explicat ca sunt cetatean roman. Dupa ce
m-a ascultat, mi-a spus articolul la care ma incadrez - tulburarea linistii
publice - si m-a rugat sa astept pentru a decide. I-am rugat sa dea un verdict
pentru ca aveam bilet de tren. Pana la urma am pierdut trenul, iar ea a decis
amanarea procesului pana joi. Am cerut adeverinta, am semnat citatia si am
plecat la Consulat.

«Mi-e teama»
L-am asteptat pe consul, am redactat la un calculator o cerere de a ma asista.
Pana la urma, am fost primit de consul, domnul Ionel Dicu.
I-am spus problema, mi-a spus ca nu ma poate ajuta, ca nu are competente in
acest sens, chiar daca este vorba de o incalcare flagranta a drepturilor
omului. La insistentele mele, a primit cererea, dar a zis ca nu poate sa dea
numar de inregistrare pe ea si mi-a spus ca o sa faca o nota informativa la
Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova. Mi-a recomandat un avocat.
Eu cred ca trebuia sa ma asiste. A doua zi (miercuri - n.r.) am fost la
ambasada pentru a inregistra cererea adresata consulului, pentru a-i putea da
in judecata eventual.
Azi (joi – n.r.), am vorbit cu cineva de la Directia Consulara a MAE roman.
Mi-a spus ca nu e cazul sa-mi fac griji pentru ca autoritatile lor nu vor
insista pe acest caz. I-am spus: „Eu risc 15 zile de inchisoare. Oare, cum a
fost fabricat acest dosar, nu se pot fabrica si circumstante agravante? Mi-e
teama ca ma pot trezi, eventual, cu Interpolul la usa“. Mi-a zis: „Nu fi copil,
ca nu o sa se intample asa“.

«Americanii isi apara orice cetatean»
Eu pun raul inainte, pentru ca mi s-a intamplat. L-am rugat macar sa dea un
telefon, pentru ca in jumatate de ora incepea procesul. Ori la Judecatorie, ori
la Consulat, pentru a-mi face o cerere de amanare a procesului, ca sa-mi
pregatesc apararea. Mi-a spus ca nu se poate amesteca in treburile interne ale
statului. Eu nu cred ca este un amestec in treburile interne ale statului
moldovean, pentru ca vad cum americanii isi apara orice cetatean in conditii
mult mai grele. Eu de ce nu pot fi aparat de autoritatile romane, de ce nu pot
primi asistenta?
Ce s-a intamplat la termenul de joi?
Inainte sa plec, am avut prezenta de spirit si am facut, destul de stangaci, o
cerere de amanare, pe care a depus-o Oleg Brega si mi-a spus ca judecatoarea a
acceptat-o in principiu. Ar trebui sa ma notifice cand este urmatoarea
infatisare, probabil in februarie.
Ce se va intampla la termenul din februarie?
La termenul din februarie am de gand sa imi caut un avocat si sa obtin
sprijinul Consulatului. Eu nu stiu daca presedintele Basescu stie de modul in
care au fost haituiti oamenii care au venit sa-l vada. Lui Voronin se pare ca
nu-i place popularitatea presedintelui roman printre romanii de acolo.
Ti s-a parut ca agentii au actionat la un ordin expres sau ca isi faceau
datoria ca de obicei?
Comanda a venit de sus, pentru ca in cele patru ore, cat m-au retinut la
Comisariatul Buiucani, unora dintre politisti li s-a mai inmuiat atitudinea
fata de mine si spuneau ca nu au ce face si ca sunt presati de sus.
Republica Moldova si-a manifestat intentia de a adera la Uniunea Europeana. Cat
de departe este de standardele occidentale?
In primul rand, trebuie sa-si schimbe atitudinea, in sensul in care sa nu-mi
spuna mie un politist: „Poti sa vizitezi un muzeu, poti sa te plimbi prin parc.
Uite o moldoveanca, poti sa o admiri, dar nu participa la nici o actiune
politica“. Am fost pasnic la Basescu, dar simpla prezenta este o actiune
politica. Asa au interpretat-o dansii, cu toate ca este o actiune civica.
Depinde cum vor decurge alegerile. Oamenii sunt mai apropiati de Uniunea
Europeana decat imi imaginam. In Chisinau, am vazut mai putine inscriptii in
limba rusa decat ma asteptam, o atitudine prietenoasa cand pui o intrebare in
limba romana. Ca autoritati, se afla mult mai aproape de Uniunea Sovietica.
Daca noua ne-a luat 16 ani, cred ca lor, de aici incolo, o sa le ia 16 ani,
daca lucrurile or sa mearga ascendent.

Conventia de la Viena permite interventia Consulatului

Conventia de la Viena asupra Relatiilor Consulare, document semnat sub egida
ONU in 1963, stipuleaza, la Art. 5/lit. i, ca atributiile consulului constau in
„reprezentarea sau aranjarea unei reprezentari potrivite pentru cetatenii
statului care l-a trimis in fata tribunalelor sau altor autoritati din statul
gazda, cu scopul de a obtine, in conformitate cu legile si regulile statului
gazda, masuri pentru apararea drepturilor si intereselor acestor cetateni,
atunci cånd, din cauza absentei sau a oricarui alt motiv, acesti cetateni nu-si
pot asigura, din timp, apararea propriilor drepturi si interese“. Contactat de
„Gardianul“, Ministerul Afacerilor Externe nu a oferit precizari suplimentare.

                                              Vlad Bårleanu