  From: Ioana Avadani
  Sent: Monday, September 20, 2004 7:02 PM
  Subject: [FreeEx] GDS si 22 in pericol de a fi evacuate

  (Si) Colegii de la GDS si 22 au nevoie de ajutor.

  Ioana

  Grupul pentru Dialog Social si revista 22 se afla in pericolul de-a avea
activitatea blocata, ca urmare a tergiversarilor Ministerului Culturii si
Cultelor si Guvernului de a regla contractul de inchiriere pentru sediul din
Calea Victoriei, 120.

  Prima organizatie civica infiintata dupa decembrie '89 - Grupul pentru Dialog
Social - si cel mai vechi saptam~nal politic postdecembrist - 22 - sunt
obstructionate prin am~narea sine die de catre Guvern a rezolvarii situatiei
locative.

  Atasam Scrisoarea deschisa adresata premierului Adrian Nastase de catre
Grupul pentru Dialog Social.

  Scrisoare deschisa adresata premierului Romaniei, d-lui Adrian Nastase

  Domnule Prim-Ministru,

  Cunoasteti, presupunem, motivele pentru care am solicitat Ministerului
Culturii, Guvernului, Dumneavoastra personal, ca Grupul pentru Dialog Social sa
primeasca statutul de organizatie de utilitate publica si prelungirea
contractului de inchiriere sau atribuirea pe perioada limitata a imobilului in
care isi are sediul. Deoarece am constatat ca lunile trec, fara a primi nici un
raspuns - nici macar negativ -, ne adresam Dumneavoastra si pe aceasta cale.
Dorim astfel ca atat Primul-Ministru, cat si opinia publica sa cunoasca
situatia locativa actuala in care se gaseste GDS si care nu poate fi
considerata decat extrem de preocupanta pentru supravietuirea primei asociatii
neguvernamentale infiintate in Romania dupa decembrie '89.

  Dupa cum am mentionat in memoriile adresate Guvernului si Ministerului
Culturii (din 7.04.2003, 16.11.2003, 26.03.2004, 25.05.2004), contractul de
inchiriere pentru imobilul din Calea Victoriei nr. 120 a expirat de peste un an
si jumatate, iar proprietarul, Ministerul Culturii si Cultelor (prin Muzeul
Satului), nu l-a reinnoit. Mai mult, am fost informati ca in curand spatiul,
patrimoniu national, va fi inchiriat prin licitatie publica, cu alte cuvinte,
aceluia care va plati mai mult. Ar fi fost probabil mai simplu sa fim evacuati
efectiv, deoarece mijloacele materiale extrem de modeste ale GDS nu i-ar
permite sa concureze la o asemenea licitatie, pentru un imobil situat in
centrul Bucurestiului. Oricat ar parea unora de surprinzator, exista in Romania
si oameni, si asociatii care nu si-au preschimbat capitalul de notorietate in
capital financiar. Am fi putut proceda astfel si transforma, de pilda, sediul
GDS intr-un cazino sau intr-o casa de mode. Am preferat insa sa-l utilizam
pentru activitati civice si culturale, iar cele economice sa fie de asemenea
conforme cu statutul si principiile noastre.

  Din asemenea activitati GDS a reusit sa supravietuiasca financiar si sa
desfasoare programe si proiecte in sprijinul societatii civile: editarea
revistei 22, consultatii juridice gratuite pentru cetateni, activitati comune
cu alte organizatii neguvernamentale, dezbateri publice pe teme civice. Faptul
ca nu avem in acest moment un contract de inchiriere valabil ne impiedica sa
stabilim relatii normale cu subcontractorii nostri, sa participam la unele
programe finantate pentru ONG-uri, sa asiguram anumite investitii necesare
imobilului. Am consultat lista asociatiilor care au primit prin hotarare de
Guvern statutul de utilitate publica in ultimii 2 ani. Faptul ca GDS inca nu
l-a obtinut, desi chiar oficialii Ministerului Culturii ne-au indrumat sa il
solicitam, poate duce la concluzia ca Guvernul isi foloseste atributiile in mod
discriminatoriu. Statutul legal de organizatie de utilitate publica si
reglementarea situatiei locative pe care le solicitam nu ne-ar rezolva toate
problemele, dar credem ca ar facilita rezolvarea celor mai grave dintre ele.

  Stimate domnule Prim-Ministru,

  Stim foarte bine ca adevarata importanta a oamenilor si a institutiilor nu se
confera prin hotarare de guvern. Dorim numai ca deopotriva GDS si revista 22 sa
nu aiba activitatea blocata.

  Lipsa unei decizii la nivelul Guvernului poate duce la blocarea activitatii
unei organizatii neguvernamentale in conditiile in care Guvernul a promis
sustinerea acestui sector al societatii.

  Noi credem insa ca acceptarea solicitarii GDS, care este mai mult un critic
decat un laudator al Guvernelor, ar demonstra in mod onorabil lipsa unui
partizanat al Dumneavoastra si al Guvernului doar fata de organizatiile care va
sunt fidele. Desigur insa ca Dumneavoastra, domnule Prim-Ministru, sunteti cel
mai in masura sa o decideti. De aceea speram ca veti avea timpul si bunavointa
sa examinati in sfarsit cererea noastra.

  Va multumim,

  Radu Filipescu

  Presedintele Consiliului de Administratie al GDS