Stimata doamna Rodica Perciali,

Sunt convins ca eforturile dumneavoastra sunt indreptate inspre promovarea
intereselor Romaniei in Statele Unite.
Sunt de asemenea convins ca dedicatia cu care luptati pentru implementarea
diferitelor proiecte provine dintr-o
delicata dragoste fata de Romania si fata de romani.
Asadar bunele dumneavoastra intentii sunt pentru mine dincolo de discutie.

Fiecare dintre noi insa trebuie sa fie constient si de faptul ca sunt mai
multe cai prin care se poate contribui la transformarea tarii dintr-una
iesita nu demult de sub dictatura comunista si avand inca mult de schimbat
si decalaje mari de democratie fata de tarile civilizate de recuperat.

In acesti aproape 18 ani de la revolutia din 1989 in tara noastra s-au
petrecut si numeroase schimbari pozitive. In acelasi timp, in aceasta
perioada, am asistat si la o adevarata avalansa de abuzuri si nedreptati.
Fata de multe dintre aceste nenumarate abuzuri si nedreptati strigatoare la
cer presa si o serie de ong-uri au reactionat critic. Aceasta este menirea
lor si fiecare critica sau presiune asupra autoritatilor poate diminua sau
repara pe viitor astfel de situatii regretabile. Intr-o democratie, singura
cale de indreptate a lucrurilor o reprezinta criticarea lor si cautarea unor
solutii constructive. Libertatea de exprimare a acestor puncte de vedere
critice este esentiala.
Criticile, pe cat posibil, trebuie sa fie bine argumentate si bazate pe
legislatia in vigoare si pe principiile democratice.

Tendinta autoritatilor, mai ales acolo unde reflexele democratice inca nu
sunt cele care predomina, este de regula aceea de a pune intre paranteze
principiile democratice si libertatile individuale, daca societatea civila
si presa uita sa isi mentina ochiul critic asupra lor. Cel mai grav este
atunci cand se petrec abuzuri in tacere, cand nimeni nu reactioneaza si
victima sau persoanele vulnerabile sunt complet la indemana celor care
abuzeaza asupra lor.
Din perspectiva libertatii religioase in Romania s-au petrecut si se petrec
pe scara larga numeroase abuzuri de acest tip.
Cele mai grave si mai socante au loc, de regula, in scoli asupra copiilor.
Asociatia noastra a fost prima care a inceput sa investigheze dupa 1989
astfel de cazuri si a initiat dezbateri publice care au starnit interesul
presei si opiniei publice. Abuzurile din scoli fata de care am reactionat
sunt de doua tipuri: unele izolate si datorate inconstientei unora dintre
cadrele didactice, altele tin de felul in care e structurat sistemul si se
datoreaza carentelor grave ale acestuia. Fata de ambele, pentru a spera ca
ele nu se vor repeta la nesfarsit, trebuie reactionat critic si argumentat
pe baza legislatiei in vigoare in Romania si a reglementarilor
internationale privind drepturile fiintei umane.
Exemple socante de abuzuri din prima categorie sunt de genul: un profesor de
religie (preot) care agata in cuier un elev pentru a-l pedepsi la ora de
religie, o profesoara care spune despre evrei ca sunt spurcati pentru ca
l-au omorat pe Isus (si asta intr-o clasa unde doua dintre eleve erau de
origine evreiasca si au fost denumite din acea zi spurcate de catre colegii
lor ortodocsi), profesor de religie preot care spune ca acei alevi care vor
merge la vreo reuniune a unor neoprotestanti din oras vor fi loviti de
tractor, diriginti si profesori care ii ameninta cu scaderea notei la
purtare pe elevii care refuza sa participe la orele de religie (desi
acestea, conform legii invatamantului, nu sunt obligatorii) - si acestea
sunt doar cateva exemple. La nivelul intregii tari ele sunt numeroase.
Cercetarile intreprinse in acest an si de alte organizatii neguvernamentale
au reliefat astfel de lucruri pe scara larga.
A doua categorie de probleme tin de felul stramb in care e croit si
functioneaza sistemul. Spre exemplu: intoleranta religioasa cultivata de
manualele de religie ortodoxa care blameaza alte culte (indeosebi pe
greco-catolici si pe neoprotestanti); promovarea in manualele ortodoxe a
unei imagini a unui Dumnezeu violent care pedepseste fizic pe micii copii
neascultatori (socanta este povestirea din Abecedarul micutului crestin care
este manualul de clasa I - cu Vasilica, un baiat rau, care se urca pe scara
sa strice cuibusorul randunelelor; dar Dumnezeu in vede si ii trage scara de
sub picioare - manualul prezinta o poza cu Vasilica zacand inconstient pe
jos cu scara peste el - si ii transforma vacanta in perioada de recuperare
medicala; in timp ce, desigur, randunelele zboara fericite si ii multumesc
lui Dumnezeu ca a avut grija de ele); tinerea unor slujbe religioase
ortodoxe in peste 90 % din scolile publice (conform datelor furnizate de
Ministerul Educatiei si inspectoratele scolare) la care sunt obligati sa
asiste toti elevii si toate cadrele didactice, indiferent de optiunile lor
religioase (nicaieri in democratiile avansate nu se mai intampla asa ceva),
obligarea elevilor de a se ruga in clasa la inceputul orelor desi nu toti
sunt crestini, prezenta simbolurilor religioase ortodoxe in 95 % din scolile
si liceele publice desi Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii,
sesizat de colegul meu, Emil Moise, a decis acum aproape un an ca acest
lucru reprezinta o discriminare iar Ministerul Educatiei a pierdut la Curtea
de Apel procesul prin care contesta decizia CNCD; absenta unei informari
corecte catre elevi si parintii lor in privinta caracterului facultativ al
orei de religie (in majoritatea cazurilor directorii de scoli, cadrele
didactice, elevii si parintii lor stiu ca materia este obligatorie). Mesajul
meu ar deveni mult prea mare daca as trece in revista toate abuzurile si
ilegalitatile inregistrate.
Ceea ce am mentionat priveste doar un aspect si anume cel al invatamantului.
Dar sunt numeroase alte domenii unde de asemenea asistam la grave abuzuri si
ilegalitati asupra libertatii de constiinta, gandire si religie. Detalii
veti gasi pe site-ul nostru si in presa romaneasca. Daca doriti va pot
indica numeaose linkuri intr-un mesaj ulterior.

Cele cateva exemple mentionate sper insa, doamna Rodica Perciali, sa va
convinga de faptul ca aici exista o problema.
Raportul Departamentului de Stat confirma ca avem o serie intreaga de
probleme. Sansa noastre pentru a imbunatati lucrurile e sa reflectam asupra
acestor situatii si sa cautam solutii de schimbare a unor stari de lucruri
care coboara standardul de democratie din Romania. A le minimaliza si a face
abstractie de ele este calea sigura catre repetarea acestor abuzuri.

Fiecare cetatean are exact aceleasi drepturi ca si celalalt. Sigur ca
fiecare dintre noi consideram poate ca opiniile, credintele, convingerile
noastre sunt cele adevarate/corecte/juste. Asociatia noastra nu comenteaza
aici nimic, noi nu spunem ca protestantul este mai aproape de adevar decat
ortodoxul sau catolicul fata de ateu sau viceversa. Aceste opinii tin de
libertatea de constiinta, gandire si religie a fiecaruia. Intre acest
spatiu privat si inviolabil si cel public in care cu totii avem aceleasi
drepturi intervine o diferenta fundamentala si anume ca in spatiul public cu
totii avem dreptul egal de manifestare si ca nimeni nu poate acapara acest
spatiu sau institutiile publice pentru interesele sale particulare. Pentru
ca privilegierea cuiva de catre institutiile publice nu se poate face decat
prin disciminarea fata de altii, ceea ce este inacceptabil intr-o
democratie. De aceea, democratia americana si cele europene au tinut sa faca
o demarcare cat de clara se poate intre stat si biserica, intre spatiul
privat si cel public.
Atunci cand institutiile publice sunt folosite pentru a exercita presiuni
religioase asupra cuiva, practic asistam la invadarea ilegitima si
inacceptabila a spatiului privat al acelei persoane, declarat inviolabil
prin Constitutie.
Noi incercam sa o semnalam si sa determinam autoritatile statului roman sa
ia masurile necesare pentru a impedica pe viitor astfel de abuzuri. Numerosi
jurnalisti, personalitati publice, ong-uri s-au raliat campaniilor si
demersurilor noastre sau au ridicat la randul lor obiectii de genul celor pe
care le-am exprimat noi. Cateva exemple veti gasi accesand link-urile de mai
jos:

http://www.adevarul.ro/index.php?section=articole&screen=index&id=323633&search=religie

http://www.evz.ro/article.php?artid=287318

http://www.humanism.ro/articles.php?page=62&article=179

Sigur ca multi au fost scandalizati de actiunile noastre. Este o premiera
pentru Romania sa fie abordate transant astfel de lucruri tabu pana de
curand. Insa acolo unde noi am oferit opinii solid argumentate juridic si
principial ni s-a contrapus de multe ori invectiva, calomnia, insulta,
amenintarea (inclusiv cu moartea). Nu rareori s-a spus ca noi vrem sa
distrugem biserica sau credinta ortodoxa. Dar, doamna Rodica Percioli,
procesul de intentie si aruncatul cu noroi sunt facile. Mai greu este sa se
formuleze un contrargument la ceea ce spunem.
Eu nu pretind ca noi suntem depozitarii adevarului absolut. E foarte posibil
ca uneori sa ne scape o nuanta, sa nu formulam cum trebuie un argument, sau
sa avem diverse alte scapari si greseli. Dar luam aminte la orice critica
bine argumentata. Ea ne poate face sa revizuim un punct de vedere, sa
revenim asupra lui daca este cazul, sau sa il argumentam mai bine, de la caz
la caz.
Dar nu e suficient sa ni se spuna ca undeva am gresit sau ca am comis "o
distorsionare ilegala" a Raportului Departamentului de Stat
american. Trebuie spus unde anume si de ce anume am fi distorsionat sau
interpretat gresit un lucru. Dezbaterea de idei si critica exprimata in
termeni decenti si in spiritul respectarii interlocutorului sunt motorul
democratiei si sangele libertatii de exprimare si a celei de constiinta.
Insa pentru personaje politice precum Vadim Tudor suntem insa o organizatie
satanista, iar pentru Gigi Becali (care nu mai are timp de nuante) suntem
de-a dreptul "draci".
Poate ca suntem, intr-adevar, niste draci carpatini care au pus-o de o
organizatie satanista.
Dar chiar si in acest caz, pentru a fi trimisi cu coada intre picioare
inapoi la noi, in gheena, nu sunt suficiente "demascarea" si "infierarea"
noastra, ci si contrargumente pe masura celor pe care le formulam. Altfel,
"impilitati", "defaimatori si distrugatori ai romanismului si
ortodoxiei" cum spun unii ca suntem, vom continua sa castigam proces dupa
proces cu statul roman asa cum s-a intamplat pana acum destul de des.
Pentru ca instantele de judecata nu ne privesc in ochi sa citeasca ura si
mizeria din sufletele noastre, ci examineaza argumentele pe care le
prezentam si masura in care sunt acordate cu legile la care facem referire.

Va doresc o zi frumoasa,

Remus Cernea
Director executiv
Solidaritatea pentru libertatae de constiinta
www.humanism.ro
[EMAIL PROTECTED]
0727.583.594

> [...]

>tendentios pina la distorsiune si ilegalitate.

>II cerem sa-si ceara scuze imediat si sa ofere numele
>si datele , conetxtul obiectiv al raportului Sa faca
>asta pe toate grupruile unde au postat acest
>comentariu sis a ne dea lista sa verificam.

>Iar daca au trimis la presa, la mass-media si altor
>organizatii la fel (si, la fel, sa ne dea lista sa
>verificam)

>Rugam si insistam sa ne confirme in 24 de ore ca vor
>face acest lucru in 48 de ore

>Rodica Perciali
>Romanian-American League, Romanian Museum

--- Remus Cernea
<[EMAIL
PROTECTED]<http://groups.yahoo.com/group/protest-ro/post?postID=DurVowdjjjGnori4o3KudPD1nJatNVPEL51A7mpbFWw7yeOdJOLc9xQUvz21HgDsV6ax1t_mien7YV4l>>

http://www.humanism.ro/articles.php?page=62&article=202