Domnule Sharon,

sunteti profesor?

sunteti cunoscator al sistemelor de invatamint din
alte tari si care includ "gifted education" demult?

Deja vedeti profitabilitate la programe de gifted
education cind chiar dvoastra mentionati ca aceasta
organizatie abia a inaintat un proiect de
constructie/sprijin prin parteneriat ???

Pt.un program pilot ar trebui sa se fi dat de mult
fonduri. Nici nu-mi vine sa cred ca inca nu exista
nimic formal in Romania in aceasta directie cind eu
stiu profesori si parinti care se luptau inca din 1992
pt.asa ceva.

Cred ca exagerati cu remarcile generale,
simplificatoare si, in unele aspecte,  neadecvate si
nici nu vedeti si chiar aveti o atitudine ostila
intereselor tarii de a -si intari educatia si a-si
folosi resursele umane cit mai bine.

Dar multumim pt. informatii. Ele ajuta totdeauna sa se
intregeasca perspectiva..Am prefera una fara cinism..

Iar legat de asta credeam ca se stie in Romania ca
sunt multe programe sau ONG-uri pt.handicapati si
defavorizati p.tca asa umba cei de la aceste
organizatii (in mare majoritate nepregatiti in
domeniu) DUPA FONDURILE EUROPENE si de la alte tari..

Pt.copii cu disabilitati se cheltuiesc mult mai multi
bani decit pt. cei supradotati; asta nu ar fi, dupa
lege, discriminare?

Ori "gifted children" nu ar primi din afara asa
ceva...ca daca primeau erau multe centre...

Ce as face eu cu tot invatamintul asigurat de stat (si
si cu alte domenii) as cere ca acei elevi, parinti sau
absolventi sa intoarca ceva inapoi societatii.

Dar cine ma intreaba pe mine?

Si pt.informarea celor din tara : in SUA, mai ales in
New Jersey platim taxe pe casele noastre aproape cit
am plati un salariu de jum.norma cuiva. Si majoritatea
din bani merge la scoli. Aici sunt multe scolo bune,
deci scot copii mai bine pregatiti. Dar taxele nu se
iau dupa venit sau dupa virsta cum ar trebui, zic eu,
cel putin de la o anumita limita in sus.. Beneficiaza
cei cu multi copii si o multime de salariati publici
care au salarii f.mari si care dupa orele de program
sa duc acasa si nu dau nimic inapoi comunitatilor.
Profesorii trebuie sa predea numai 20 ore pe
saptamina.

Iar scolile nici macar nu tin portile deschise dupa
amiezele si serile pt.programe pt.comunitati, nici
macar salile de sport supradotate.

Multi batrini trebuie sa-si vinda casele si sa se mute
in locuri mai sarace unde si taxele sunt mai mici
pt.ca nu pot plati taxele mari din locul de bastina.

Este fair?
Multe lucruri nu sunt fair in America si mi se pare ca
se inmultesc in loc sa scada. Societatea devina tot
mai individualista si nu se mai voluntariaza ca
inainte.

Dar asta nu inseamna ca cei care ajung sa fie mai
educati decit altii si sa strabata mai mult trebuie
tinuti in friu..Ei ca si economia libera sunt un motor
al societatii. Concurenta este nu numai necesara, este
naturala..NU EXISTA EGALITATE NATURALA SI NICI CHIAR
SOCIALA DEPLINA IN NIMIC. Ar trebui sa fie macar in
fata legii si niic acolo nu e.

Daca o dorim sau dorim un sistem mai "fair" e nevoie
de mult efort obstesc, mereu revin la el...

Si de solutii constructive , nu de piedici.

Tot ce cred este ca ar trebui sa existe sisteme (legi,
reguli, etc.) care sa ii faca sa dea ceva  inapoi
societatii voluntar

Multe companii  doneaza si asta am vazut de citiva ani
ca se face si in Romania dar nu inca pt.copii dotati,
adica nu la un mod general , desi am vazut ca sunt
unele concursuri pt.cei din IT...si ca sunt sponsori
pt.Olimpiade.

Dar faptul ca ce dotati parasesc Romania nu este mult
mai grav decit cit ar cheltui societatea pt. a-i
mentine sau, daca investeste in ei, sa le ceara ceva
inapoi pt.ceilalti.

Bancile din Romania ofera imprumuturi pt. burse de
studii? Cred ca inca nu.

 Statul inca plateste mult..si paguba, din nou nu ar
fi la copiii supradotati, doar ca acestia nu ar trebui
izolati de ceilalti ci ar trebui sa fie cite o clasa
mai sepciala in scoala ; astfel ceilalit se pot simti
stimulati si se obisnuiesc si cu diferentele sociale
cas a nu mai urasca pe cei care ajung mai sus (sa
moara capra vecinului)...

Rodica Perciali
www.romainaculture.us

<http://us.f574.mail.yahoo.com/ym/Compose?To=ro_am_league%40yahoo.com>

> Subject: [protest-ro] Re: [societatea_ civila]
> Sugestii/"Supradota tii
> din
> Romania mor cu birocratia de gat"- articol CAPITAL

=== message truncated ===

Rodica Perciali, Director

Romanian Museum and Romanian-American League,  Philadelphia. Non-profit
organizations (1983, 1996) functioning as cultural and economic bridges with
Romania; www.romanianculture.us