Daca vrem sa vorbim de tigani, iata un articol omeneste corect.
Si citez din articol/mesaj citeva idei:

"MA NUMESC GHEORGHE, SUNT TIGAN DIN GORJ, ROMANIA, EUROPA, DIN LUMEA CREEATA DE
BUNUL DUMNEZEU."
"Nu am motive sa ma rusinez ca sunt etnic tigan, cetatean roman si european
prin mentalitate."
"Nu am motive nici sa ma mandresc ca sunt tigan, roman si european."
"Sunt toate astea la un loc si sunt, in unele privinte, mai bun decat multi
altii, iar in altele, mai rau. Sunt om si nimic din ceea ce este omenesc nu imi
este strain."
"Salut cordial toti romanii adevarati, mai mult sau mai putin iubitori de
ciori."

Multumesc Gheorghe pentru onestitate. Nu uita ca pina la urma cioara este o
pasare si zboara liber!

La fel de gheorghe ca tatal meu.

dipl. ing. Dan-Calin Tocaciu
Asociatia "Valea Soarelui"

**************************

http://www.ziare.com/Spuneti_voi_ce_sunt__tigan__rom__roman__european_sau_nici_una__-168668.html

Ziare.com publica un articol scris de un cititor de-al nostru, publicat in
cadrul dezbaterii "Tiganii sunt romani?". Cel care a scris textul de mai jos a
semnat simplu, Gheorghe. Publicam acest text pentru ca exprima un punct de
vedere asupra statutului tiganilor in Romania si pentru ca, pentru Ziare.com,
opiniile cititorilor conteaza.
UPDATE: Gheorghe ne-a scris din nou. Puteti citi comentariul sau la finalul
articolului!

- Tiganii sunt romani?- dilema cititorilor Ziare.com
- Un roman din Italia: Ne-au scris pe ziduri "O sa va crapam capul"!

Pentru ca am pregatire juridica, chiar daca nu am mai exersat de mult dreptul
constitutional, vreau sa spun ca intrebarea respectiva ("Tiganii sunt romani?")
este retorica. VREAU SA VA INTREB PE VOI TOTI, inclusiv pe cel care a scris
articolul in cauza: CE SUNT EU? Sa ma explic.

Bunicii mei vorbeau limba etniei din care fara voia mea fac parte (asa cum si
romanii, fara voia lor, fac parte din neamul romanilor). Fiecare dintre bunicii
mei si ai sotiei mele erau ori muzicanti, ori mici meseriasi - fierari, aveau o
casa acceptabila pe vremea aceea pentru orice roman.

Pe langa meseriile traditionale, se ocupau in mod constant cu agricultura.
Bunicul din partea mamei a luptat cu arma in mana pana in muntii Tatra, de unde
s-a intors fara un picior. Pentru cine a luptat in cel de-al doilea razboi
mondial, nu stiu: pentru romani sau pentru tigani, pentru Romania sau pentru
"Tigania" (nu zic romi, pentru a nu deranja pe nimeni). Bunicul sotiei
(muzicant si agricultor) a fost deportat la Bug pentru ca era tigan, muzicant,
agricultor, pentru ca avea o casa cu trei camere si vreo 3-4 hectare de teren
arabil.

A lasat acolo copilaria, mama, tata si o sora. Parintii mei si ai sotiei au
fost muncitori: in industria petroliera (ai mei) si in industria conservelor
(ai sotiei). Acum sunt pensionari - tata dupa 38 de ani de munca are 380 lei
pensie, mama are 240 lei, iar soacra are 220 lei pensie. Nici unul dintre
parintii mei si ai sotiei nu stia limba etniei mele. Traditiile etniei mele
erau straine atat bunicilor, cat si parintilor mei.

Si eu si sotia mea provenim din familii care au locuit in mijlocul romanilor.
Sotia mea este invatatoare, iar eu sunt consilier juridic. Nici sotia si nici
eu nu stim limba tiganeasca (nu zic romani ca nu stiu ce inseamna). Cam 95% din
prietenii mei au fost romani si putini aveau obrazul sa-mi zica "tigane" in
fata. In spate, tot asa imi spuneau, chiar daca in afara de faptul ca eram
"tuciuriu" eram perfect ca si ei.

"Tiganco!"

M-am casatorit la 30 de ani (sotia avea atunci 24 de ani) iar singurul meu
copil (o fetita superba - dupa cum zic toate vanzatoarele din magazine) s-a
nascut cand aveam 34 de ani. Intr-o zi, venind de la gradinita, fetita mea ne-a
intrebat de ce Alex, cel mai bun prieten al ei, i-a zis "tiganco". "A vrut sa
te necajeasca doar", i-a raspuns sotia. " Mami, dar eu nu sunt neagra", a
replicat inocenta fetita mea (care chiar nu e neagra - curios, este doar
bruneta).

A trebuit sa explic fetitei ca nu toti tiganii sunt negri si murdari, ca nu e
rau ca cineva e tigan. Revenind la subiect, dupa toate intamplarile din Italia
am inceput sa ma gandesc serios: cine (ce) sunt eu? Conteaza ca am pregatire
profesionala, ca am un salariu pe care l-ar invidia orice roman care munceste
in Italia, Germania sau mai stiu eu unde? Ca am un apartament decent de 2
camere pe care l-am platit si aranjat cu greu, cand salariul meu era
considerabil mai mic.

Tiganii ma considera "gagiu"

Ca locuiesc intr-un superb apartament de 4 camere (locuinta de serviciu) situat
in centrul orasului? Ca in masina mea modesta la care platesc lunar ratele
catre firma de leasing ascult numai muzica buna (spre deosebire de multi romani
manelisti care imi zic, pe la spate, ca "tiganul e tot tigan").

Conteaza pentru cineva ca platesc impozite si taxe mai mari decat pensia
parintilor mei? Culmea culmilor: eu cred ca nu sunt nici tigan, nici roman.
Tiganii sadea (mai ales ca ma vad imbracat in costum) ma considera "gagiu"
chiar daca vad ca sunt tuciuriu ca ei.

Romanii ma considera tot tigan, chiar daca fac tot ceea ce fac ei. Aflat in
singura mea deplasare in strainatate (la Munchen pentru 4 zile), in interes de
serviciu, am ramas stupefiat cand colegii din delegatia romana (presedintele
unei agentii guvernamentale foarte importante, directori generali din firme de
stat de mare insemnatate etc.) se comportau aproape ca tiganii la micul dejun
oferit de hotel.

Am ramas stupefiat cand din duty-free-urile aeroportului din Munchen colegii
mei au luat whisky, iar eu am cumparat jucarii pentru fetita mea si cadouri
pentru familie si colegi.

Nici eu nu stiu ce sunt: tigan, roman, european

Revenind la intrebare, nici eu nu stiu ce sunt: tigan, roman, european sau pur
si simplu o fiinta omeneasca care transcede rasele, etniile, ura si rautatea.
Apropo, e adevarat ca tiganii cersesc, fura si omoara in Italia.

Romanii fac in Italia la fel, cu o singura diferenta: nu cersesc (sau poate ma
insel eu). Inchei prin a spune ca nu am motive sa ma rusinez ca sunt etnic
tigan, cetatean roman si european prin mentalitate. Nu am motive nici sa ma
mandresc ca sunt tigan, roman si european.

Mi-a ramas [fuga] in Egipt

Sunt toate astea la un loc si sunt, in unele privinte, mai bun decat multi
altii, iar in altele, mai rau. Sunt om si nimic din ceea ce este omenesc nu imi
este strain.

Pana mai acum, gandindu-ma la o posbilitate indepartata de aparitie a unor noi
stari grave de intoleranta, de rasism sau xenofobie imi ziceam ca ca imi voi
lua fetita si sotia de mana si vom fugi in Occident (U.E. acum). Dupa toate
cate s-au intamplat, nici macar varianta asta nu mi-a mai ramas. Mi-a ramas,
eventual, Egiptul si .... desertul.

Salut cordial toti romanii adevarati, mai mult sau mai putin iubitori de ciori.

Gheorghe

UPDATE: Autorul articolului, Gheorghe, ne-a scris (2007-11-08 16:50) ca nu
regreta opiniile exprimate. Redam mai jos raspunsul sau pe care il regasiti si
in lista de comentarii. Mentionam ca atat textul principal, cat si cel de mai
jos vin de la acelasi IP, deci au acelasi autor.

Chiar daca am fost jignit, nu regret ceea ce am scris aici. Toate parerile
exprimate aici sunt revelatoare pentru societatea romaneasca. Toate cele expuse
arata una din laturile societatii NOASTRE. Cu sau fara voia voastra fac parte
din societatea romeasca asa cum este si cum va fi. Mi-ar fi placut sa fiu la
fel de puternic precum Martin Luther King cand a spus: I have a dream...

Nu voi pleca nici in Egipt, nici in Asia si nici in Italia
Ca toti oamenii, indiferent de culoare, de rasa, de sex... vor fi egali pe
pamantul creat de El. La fel ca si voi, sunt dezamagit de co-etnicii mei. La
fel ca si voi sunt dezamagit de multi dintre co-nationalii mei, indiferent de
rasa si etnie. La fel ca si voi, am fost de foarte multe ori dezamagit de mine,
de ideile mele, de comportamentul meu, de orgoliile mele, de prostia mea ....
Sunt aici, sunt langa voi si nu voi pleca nici in Egipt, nici in Asia si nici
in Italia. Aici este locul meu, aici sunt prietenii mei romani, aici este LUMEA
MEA.

Sunt tigan din Gorj
Lumea NOASTRA a cunoscut si va cunoaste si in viitor excese, rautate, rasism,
intoleranta. Nutresc insa speranta ca ratiunea va invinge, ca lumea poate
deveni mai buna. Ca DUMNEZEUL meu (sunt ortodox) ma va apara de rautate, de
exil si deportari, precum si de propriile greseli. Sunt aici si nu o sa plec.
Romania e si tara mea. MA NUMESC GHEORGHE, SUNT TIGAN DIN GORJ, ROMANIA,
EUROPA, DIN LUMEA CREEATA DE BUNUL DUMNEZEU. Nu mi-e rusine pentru ce sunt. Nu
mi-e rusine pentru ce am facut. Nu vreau sa ma plang de nimic, dar SPER CA
FETITA MEA VA TRAI INTR-O LUME MAI BUNA, ca atunci cand va creste nu-i va fi
rusine de originea ei si de parintii ei.

SUNT AICI SI NU O SA PLEC, intelegeti?

Gheorghe

Intertitlurile apartin redactiei