Practic, si eu umblu (cand am timp si ocazia) prin pietele CELE mai "sarace" -
unde mai am sansa uneori sa gasesc cate o babutza sau o tzaranca saraca, cu
rosii "tzaranesti", din acelea nu prea mari, cu seminte si cu aroma
"adevarata", de rosii ;)

Ma simt si bine, de altfel, cumparand de la asemenea persoane, uneori le dau
chiar mai mult decat cer - si pt. ca asta le ajuta, si pt. a le "incuraja" sa
mai cultive astfel de rosii (e valabil, de fapt, si pt. altele ;)

Cam in vara trecuta imi spunea un taximetrist ca baiatul lui are sere - si
zicea ca are niste substante cu care "injecteaza" rosiile, pt. ca acestea sa
capete rosul acela "natural", cu toate ca ele sunt cultivate mai mult cu
ingrasaminte si in conditii mai putin "naturale" :(

Eu sper sa NU dispara babutzele care au inca rosii "tzaranesti" - si nici
semnitele acelor soiuri de rosii ;)

Codruta

http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-2287953-controversa_europeana_avem_nevoie_rosiile_gust_apa.htm

Acum cateva zile, lucrand la un raport in comisia mea, am remarcat urmatoarea
fraza: "ne exprimam regretul ca Executivul European a ratat ocazia de a rezolva
problema importurilor de mancare si mancare pentru animale, care nu corespund
standardelor UE". Aceasta propozitie m-a pus pe ganduri si m-a facut sa ma
intreb care este standardul UE in agricultura, si daca acest standard serveste
oare, cu adevarat, interesele consumatorilor.

Prima mea legatura cu protectia mediului s-a produs in copilarie, dar numai
datorita faptului ca eram un impatimit al desenelor animate, iar singurul post
de atunci, TVR-ul, transmitea, in fiecare seara, "Captain Planet". Probabil ca
acest erou este deja depasit de eroii din desenele de azi.

Dar, pentru mine, a ramas unul dintre personajele cele mai indragite si imi
aduc aminte, chiar si acum, multe dintre sfaturile despre protectia mediului
inconjurator promovate de aceste desene animate. Ca sa-l chemi la viata pe
eroul principal, era nevoie de cele cinci elemente, care in natura creeaza si
sting viata: pamantul, apa, focul, cerul si, nu in ultimul rand, dragostea.

Pe de alta parte, imi mai aduc aminte din copilarie, cand, la orele de religie,
preotul ne spunea o predica despre taranul care, incercand sa aiba o recolta
bogata, ii cere lui Dumnezeu puterea de a controla vremea. Ca urmare, tot anul
are ploi abundente, soare din belsug, dar, cand ajunge sa culeaga recolta,
observa cu surprindere ca spicurile sunt goale. Drept explicatie,
Atotputernicul ii spune harnicului agricultor ca a uitat vantul, care mangaie
si polenizeaza spicele. Mai mult, divinitatea il avertizeaza ca oricat de
simpla pare la prima vedere, natura este un organism complex, imposibil de
controlat de oameni.

V-am amintit de aceste doua exemple pentru ca, pana acum catva timp, mi se
parea de-a dreptul inimaginabil sa putem creste plante fara apa, fara pamant,
fara soare si fara vant. Dar se pare ca am reusit sa inventam chiar si acest
lucru. Dar oare viata noastra a devenit instantaneu mai usoara si mai roza?.
Sau suntem martorii unui revers al medaliei?

Am citit acum cateva zile o relatare despre vizita colegului si prietenului meu
din PE, Peter Olajos, intr-o ferma care respecta standardele UE. Curios fiind,
Olajos a ales o ferma dintr-o zona cu pamant fertil de secole, care corespunde
standardelor si rezista competitiei de pe piata europeana. Numai ca amicul meu
a ramas foarte surprins sa gaseasca o ferma care arata, mai degraba, ca o
fabrica.

Mai mult, plantele nu intrau in contact nici cu pamantul, nici cu apa, nici cu
soarele si nici cu vantul. Toata productia se decurgea "civilizat" si
controlat. Se poate controla culoarea si forma rosiilor prin calculator, de
unde poti seta, de altfel, cum sa arate si cat de rezistente sa fie legumele.
La vanzare, cele mai importante caracteristici, atat pentru producator, dar si
pentru supermarketul care cumpara, sunt forma, culoarea si lungimea perioadei
cat planta rezista pe raft, toate celelalte caracteristici fiind secundare.

Sunt un consumator care nu este interesat in mod deosebit de forma, culoarea,
sau nici macar rezistenta produsului la timp. Ma intereseaza, mai degraba,
pretul si, in mod special, gustul produsului. Pe langa aceste doua lucruri,
incerc sa fiu atent ca produsul sa aiba un impact bun asupra sanatatii mele.
Asa ca, de obicei, incerc sa cumpar produse naturale, chiar daca acest lucru
devine din ce in ce mai greu de realizat.

Oare viitorul nostru inseamna sa uitam notiunea de "natural" si sa o inlocuim
cu cea de "bio" sau cea de "organic"? Oare este in beneficiul nostru sa
acceptam si sa ne obisnuim ca toate produsele sa fie din ce in ce mai
artificiale, iar cei care cumpara alimente numai din magazinele bio sa fie
considerati niste ciudati de restul societatii?

Probabil ca aceste intrebari inca par indepartate de noi. Zambim, pentru ca
stim ca nu avem o agricultura performanta, dar macar e "bio" si inca se mai
gasesc pe rafturile magazinelor noastre produse naturale. Dar, la aceste
intrebari, trebuie sa gasim urgent raspunsuri, pentru ca schimbarile se produc
rapid chiar si fara sa le observam. Iar, daca se produc, ne va fi cel putin
straniu ca produsele noastre sa mai aiba gust sau ceva cu adevarat hranitor in
ele. Deja, in Olanda a crescut o generatie de consumatori care nu stiu ca
rosiile pot avea si gust si nu trebuie sa fie neaparat numai niste
"wasserbomben" (bombe de apa).

Ca intodeauna, si in acest caz, raspunsul la aceste intrebari este indemana
noastra. Putem sa fim activi, in conformitate cu optiunea noastra pentru
viitor, sau putem sa ramanem inactivi. Dar pasivitatea are un pret de cele mai
multe ori, pentru ca aceste schimbari prind radacini mai ales in mediile
inactive, unde totul este acceptat fara impotrivire, fara dezbateri. Trebuie sa
stim ca, odata petrecute schimbarile, este foarte greu sa ne intoarcem. Si
Stern, in raportul lui faimos despre incalzirea globala, a zis ca uneori
pierdem mult mai mult daca decidem sa nu facem nimic.

Insa, in ciuda tuturor elementelor negative, noi trebuie sa continuam sa credem
in UE. Am fi absurzi daca am presupune, ca o constructie internationala de
marimea Uniunii poate functiona fara greseli. Frumusetea constructiei consta
exact in faptul ca Uniunea incerca sa construiasca un viitor real intr-un mod
argumentat, contructiv si bazat pe compromis, dar acceptand intodeauna critica,
reformele si schimbarile, in conformitate cu asteptarile cetatenilor europeni.

Dar, ca sa si fim auziti de UE ca simpli cetateni, totul depinde numai de noi.
De noi depinde sa avem o Europa in care consumatorul stie exact ce consuma, in
care agricultorul nu este limitat de tot felul de standarde birocratice
(cateodata absurde) sau in care producatorii si furnizorii se gandesc si la
beneficiul consumatorilor si nu numai la profit. Trebuie sa ne implicam in
procesul de luare a acestor decizii, pentru ca doar actiunile si parerile
noastre vor structura viitorul nostru pe termen mediu si indepartat.

Deci? Ce viitor ne dorim?

Magor Csibi este europarlamentar din partea PNL. In virsta de 27 de ani, este
cel mai tanar membru al Parlamentului European. Ocupa functia de
vice-presedinte al Comisiei pentru Mediu, Sanatate Publica si Siguranta
Alimentara din PE.

--
Puteti contribui cu 2% din impozitul pe venitul Dvs. la combaterea defrisarilor
abuzive.