Comentariu personal: nu stiu daca autorul a scris sau nu "documentat" si daca a
inteles bine, probabil Dl. Nitulescu (care e pe o parte din listele astea) o sa
ne lamureasca. Ceea ce voiam insa sa scriu inca de cand cu scandalul de la
Moara lui Assan este ca totul se poate rezolva MULT mai simplu, cu o lege
scurta si clara, ca in Danemarca.

Voisem sa comentez inca de anul trecut (de la revenirea mea in tzara) ce am
vazut in Copenhaga intr-un loc (pe cand ma indreptam spre partea preferata de
mine a acelui oras): un sir de baraci, fara NIMIC "atragator" care nu dau de
inteles prin nimic ca ar avea vreo "valoare", situate pe malul unui canal - loc
MINUNAT pentru a intra in atentia "dezvoltatorilor imobiliari" (care nu-s cu
nimic mai "buni" ca la noi, ca ar rade si acolo tot ca sa umple locul de
cladiirile lor urate si fara urma de fantezie sau / si personalitate).

In sirul ala de baraci (din lemn) la una se lucra intens - iar persoana
impreuna cu care ma plimbam mi-a zis ca acea baraca fusese "victima" unui
incendiu si ca proprietarul e OBLIGAT sa o reconstruiasca IDENTIC!!!

Cand am intrebat de ce, persoana care ma insotea s-a holbat la mine ca la felul
16 si mi-a zis oripilata: "cum? dar astea sunt cladiri de patrimoniu!!!"

Nu inteleg DE CE (altfel decat, eventual, din rea-vointa) nu pot fi OBLIGATI la
noi proprietarii cladirilor de patrimoniu sa le RECONSTRUIASCA IDENTIC!!!
Stiti cu totii prea bine ce porcarie se petrece cu casele frumoase din
Bucuresti (si din alte orase), cu casele din zona istorica a Rosiei Montane
samd.!

Deoarece nu toate listele accepta fisiere atasate, am sa pun intr-un mesaj
separat poza cu Minunatele Cladiri de Patrimoniu din Copenhaga - sa faceti o
comparatie intre ceea ce ocrotesc ei - si NU ocrotim noi!!!

Codruta

http://www.gandul.info/actualitatea/ministrul-culturii-a-dat-liber-la-demolarea-imobilelor-monumente.html?3927;2852865

Scuza lui Iorgulescu: întocmirea de urgenta a unei liste de declasari, ceruta
prin lege

În ultimii ani, multi proprietari de case-monumente le lasa în paragina în mod
intentionat sau le dau foc pentru a le putea demola

Ministrul Culturii Adrian Iorgulescu a dat liber la dis­trugerea
monu­men­­telor istorice. Desi ministrul recunoaste ca proprietarii de
monumente istorice apeleaza la tot felul de practici necurate de distrugere a
imobilelor pentru a  vinde terenurile la preturi exorbitante, de câteva mii de
euro pe metru patrat, în luna aprilie, acesta a dat un ordin prin care permite
declasarea de urgenta a monumentelor a caror "substanta a fost alterata grav
sau în cazuri de colaps".  Adica, mai pe întelesul tuturor, a monumentelor care
sunt într-o stare avansata de degradare sau cazute la pamânt, cu sau fara voia
proprietarilor. Or, asa cum ministrul stie foarte bine, proprietarii care
doresc sa scape de un monument si nu îl pot declasa fie îl lasa în paragina
pâna se autodemoleaza, fie pe respectivul sit izbucneste un incendiu spontan
care "altereaza foarte grav substanta" acestuia.

Ca un adevarat cunoscator al situatiei, Iorgulescu a dat exemplul de la Moara
lui Assan, unde, în  urma cu câteva luni, o parte din fosta fabrica de
panificatie, monument istoric, a ars din temelii într-un incendiu. "Focul a
izbucnit din patru locuri, ceea ce nu cred ca a fost întâmplator. Proprietarii
vor sa vânda terenul si nu puteau fara sa scape de balast, în ghilimele", a
explicat ministrul.
În plus, Virgil Nitulescu, secretarul general din Ministerul Culturii,
recunoaste ca Parchetul nu a reusit niciodata sa strânga suficiente probe
pentru a se demonstra ca astfel de incendii în care au ars cladiri-monumente au
fost provocate intentionat. Întrebat de ce a dat acest ordin, care, practic,
lasa monumentele la mâna rechinilor imobiliari, Iorgulescu ne-a declarat ca
este vorba despre o neîntelegere. "Este o neclaritate care vad ca persista.
Ordinul se refera doar la acele locuri pe care erau monumente si care nu mai
sunt acum. Adica niste pete albe. Noi trebuie sa declasam acele foste monumente
care nu mai sunt în fizic.

 Legea ne obliga ca, pâna la sfârsitul anului, sa facem o lista cu fiecare
obiectiv în parte. Prin urmare, acolo unde nu mai sunt monumente trebuie sa
facem declasari, ca sa apara ca acolo nu mai sunt în fizic monumente. Am
introdus termenul de declasare de urgenta fiindca legea ne obliga ca pâna la
sfârsitul anului sa avem aceasta lista", a explicat ministrul. Însa, asa cum se
poate vedea în ordinul semnat de ministru, situatia este cu totul alta, ia
declasarea de urgenta nu se refera numai la monumentele care au disparut.

Virgil Polizu, presedintele Comisiei Nationale a Monu­men­telor Istorice, a
cerut în ultima sedinta a comisiei de saptamâna trecuta, dupa consultari cu
res­tul membrilor, revocarea acestui ordin, însa pâna acum nu s-a primit niciun
raspuns. "În ultima întâlnire a comisiei am cerut revocarea acestui ordin pâna
apar noi lamuriri. Altfel, riscam sa invitam la demolari. Este adevarat ca sunt
constructii care nu mai exista, dar stiti cum este la noi, ca orice portita
risca sa dea nastere la interpretari.

Proprietarii dau foc si peste noapte dispar case valoroase. Cum este cazul de
la Romana sau Visarion 8", ne-a declarat Polizu.Mai mult, tot prin acelasi
ordin, Iorgulescu a îngreunat foarte mult procedura de clasare de urgenta a
imobilelor foarte valoaroase care nu au statut de momument si care sunt în
pericol de demolare. Fata de cerintele care trebuiau îndeplinite pâna acum, în
ordin se cer si fotografii din interiorul imobilului care necesita clasare, or,
un proprietar de rea-credinta nu va permite nimanui sa intre în casa în acest
scop, dat fiind faptul ca dupa clasare nu va mai putea demola casa.

[EMAIL PROTECTED]

---
"Let me, at least, to know that she'll try
Then she'll be a true love of mine".
Puteti dona 2% din impozitul pe venitul Dvs. pentru combaterea defrisarilor -
detalii cont la www.arin.ro