Buna,

From: CLUBUL DE CICLOTURISM NAPOCA

> "Mediu nu rable" e titlul anuntului.
> Sa inteleg ca fondurile vor fi redirectionate de la programul "rabla" catre
> investitii in productie de energie regenerabila? Ca respectivele alocari vor
> fi IN LOC DE alocarile catre "Rabla"?

Din pacate, nu :(

De fiecare data cand s-a discutat programul "Rabla" am solicitat sa se
mentioneze expres in PV ca ONG-urile care m-au delegat acolo se opun - dar de
stopat, n-am reusit sa-l stopez (si chiar sunt curioasa daca, in caz ca ne-am
mai mobiliza o data ca acum 3 ani, am reusi :(

> Ca daca nu e asa, si doar s-a adaugat si energia regenerabila pe lunga lista
> a domeniilor ce pot fi finantate din Fondul pentru Mediu, nu e un succes asa
> de mare cum este prezentat, mai degraba un mic pas inainte...

Corect, e un pas mic. :(

Si, dupa cum si Dl. Dicu-Sava, un pas in favoarea celor cu bani mai multi, nu
pentru marea majoritate :(

Pentru ca, dupa parerea mea, nu aceia care stau intr-un apartament vechi (si
ineficient energetic) vor reusi sa-si puna panouri, ci tot cei care au avut
bani de o casa :(

Adica, un fel de frectie la un picior de lemn :(

> Ba mai mult, am rezerve in legatura ca oportunitatea ca acest domeniu sa fie
> finantat cu fonduri semnificative din Fondul pentru Mediu. Desigur ca e mult
> mai bine sa mearga banii pe asa ceva decat pt betonari de maluri de rauri sau
> refaceri de diguri si alte chestii profund anti-ecologice, si mai bine si
> decat pe programe gen "Rabla"...

Pai, tu n-ai vazut?

Se dau bani si pentru ce zici tu acolo, mai sus... :((

> Dar, pe de alta parte, din moment ce se preconizeaza ca in acest fel
> costurile in timp pe unitatea de energie sa scada cu multe procente, inseamna
> ca este ceva care nu este economic inca nefezabil si deci nu ar avea nevoie
> esentiala de subventionare masiva, ci ar putea in timp sa se dezvolte
> "natural" din motive economice ( asa cum si consumul de apa s-a redus masiv
> in urma cresterii puternice a pretului, nu a educatiei oamenilor pt
> economisirea apei...). [...]

Problema e ca Romania s-a angajat sa reduca emisiile si sa introduca (pana in
2013) 30% energii regenerabile - dat fiind ca nu va reusi sa reduca emisiile de
la marii poluatori, incearca si Guv. marea cu degetul; in plus, cum tot Dl.
Dicu zicea, presupun ca o fi functionat un lobby intens (ca in orice domeniu)
si ca or mai fi "prieteni" cu firme in domeniul asta ;)

Si, oricum, pana ca piata sa se regleze din motive "economice" ar trece al
naibii de mult timp - domeniul fiind mai mult considerat "de lux" si oamenii
ne-crezand ca ar fi o "prioritate", atata timp cat au diverse instalatii pentru
incalzit iar curentul inca nu e atat de scump cat sa-i "doara" (ma refer tot la
cei cu bani, ca mie mi se pare ca LOR le este adresat "ajutorul" :(

Pe mine m-ar interesa mai degraba durata de viata a acestor panouri si, mai
ales, costurile (inclusiv "bilantul energetic" si costurile "ecologice")
dezasamblarii lor, hmmmm...

> Asa ca, in opinia noastra, ar fi mult mai oportun sa se directioneze banii
> din Fondul pentru Mediu spre cercetarea biodiversitatii, asigurare management
> arii naturale protejate, refacere peisagistica si ecologizare perimetre cu
> poluare istorica etc. NU PENTRU DOMENII CARE, desi sunt de mediu / benefice
> pt mediu, AU SI SANSE ECONOMICE sau E (SI) IN INTERESUL material direct al
> unor persoane fizice si juridice sa se rezolve / dezvolte...

FM a fost infiintat SPECIAL pentru "reducerea poluarii" - ca da bani si pt.
biodiversitate e o "concesie", vezi-Doamne, la o adica si cu "refacerea
suprafetelor impadurite" s-ar putea pune aceeasi problema, nu? ca e chestie de
"economic" :(

Asta nu inseamna ca, in principiu, eu n-as considera ca ar fi mai bine cum zici
tu ;)

> Pentru ca azi-maine ne vom trezi ca autoritatile subventioneaza din Fondul
> pentru Mediu si umplerea peisajului de eoliene, apoi si construirea de noi
> hidrocentrale... ca doar cica e energie "regenerabila" si deci "verde" si nu
> se poate nega ca are pe ansamblu mai mult beneficii decat efecte negative
> pentru mediu in comparatie cu continuarea axarii pe carbune sau pe nuclear...

Poate ca nu era rau daca, atunci cand comunicam cu voi, v-as fi facut si cate o
lista a proiectelor care au trecut prin CA (dar ma gandisem ca oricum e pe site
la AFM) - pai, eoliene se finanteaza de MULT - iar in privinta
"hidrocentralelor", n-ati vazut ca am mai tzipat eu din cand in cand pe lista
[mediu]?

Dar zau asha, Radu, nu pot sa le fac singura pe toate - ori de cate ori am
intrebat de vreun bazin, nu prea mi s-a raspuns; ultima data a fost o
exceptie...

Nu pot sa ma clonez sa vad ce se petrece prin toata tzara, in realitate (oricat
de necesar ar fi ;)

> Dar asta nu trebuie sa fie un motiv pentru a fi subventionate din Fondul pt
> Mediu, in conditiile in care atatea alte probleme pur de mediu nu au o alta
> sursa si rezolvarea lor se amana de decenii pe motiv de lipsa de bani...

Pai, cam asa este... :(

Si ce facem la faza asta? Ne mobilizam? Avem niste propuneri concrete? ;)

Pe de alta parte: mai bine panouri decat betonari (parerea mea) - doar ca va
trebui atentie la CUM sa va proceda - apropo: probabil MO cu legea respectiva o
sa apara in 2 - 3 zile si tot atunci se va pune pe site la AFM si procedura.

Codruta

---
"Let me, at least, to know that she'll try
Then she'll be a true love of mine".

Puteti dona 2% din impozitul pe venitul Dvs. pentru combaterea defrisarilor -
detalii cont la www.arin.ro