nici sistemul actual cu “poportional cu nr. de voturi obtinute in alegeri” nu
mi se pare in regula!

pentru mine ca inginer, “cu cat ai mai mult, cu atat primesti mai mult”este
definitia reactiei in lant!

http://ziuadecj.realitatea.net/politica/democratia-de-stat-sau-privata--81379.html

Un proiect de lege ar deputatului ex-PDL Daniel Oajdea ar putea lăsa partidele
fără subvenţii de la buget, cu atât mai mult cu cât pare a avea aprobarea
tacită a guvernului. Reprezentanţii principalelor partide clujene susţin, însă,
că o asemenea decizie ar fi un veritabil atac la democraţie.

Conform Legii finanţării partidelor politice, acestea pot primi anual subvenţii
de la stat cumulând maxim 0,04% din totalul veniturilor la buget. Din această
sumă, 75% este repartizată partidelor parlamentare, proporţional cu numărul
voturilor obţinute în alegeri, restul de 25% fiind împărţit partidelor care au
reprezentanţi aleşi în structurile administraţiilor locale, criteriul
împărţirii banilor rămânând acelaşi. Conform proiectului iniţiat de Oajdea,
subvenţionarea partidelor de către stat ar urma să fie eliminată. Surprinzător,
guvernul a evitat să exprime un punct de vedere tranşant pe acest subiect. După
ce spune că o asemenea modificare legislativă ar aduce o economie la buget de
aproximativ 6,6 milioane de euro, documentul semnat de premierul Emil Boc nu
spune dacă susţine sau nu proiectul de lege, limitându-se să spună că decizia
aparţine legislativului.

Fost coleg de partid cu Oajdea şi membru al comisiei de buget-finanţe,
deputatul Petru Călian, respinge această idee. „Asemenea subvenţii există şi în
alte ţări, iar partidele au cheltuieli foarte mari şi trebuie sprijinite. Am
putea discuta, în această perioadă de criză, cel mult de o eventuală diminuare
a acestei subvenţii, nicidecum de o anulare a ei, pentru că ar fi nedemocratic.
Eu şi cred că nici partidul politic din care fac parte nu putem să susţinem o
asemenea iniţiativă care este, mai degrabă, una demagogică decât una realistă",
a comentat Călian.

Preşedintele PSD Cluj, Remus Lăpuşan, susţine că partidele ar trebui să fie
finanţate exclusiv din fonduri publice, sugerând că, interzicându-se alte surse
de finanţare, ar putea fi eliminate fenomene de genul clientelismului politic
sau chiar al finanţărilor „la negru". „Nu sunt de acord cu acest proiect,
finanţarea de la buget se practică şi în alte ţări. Eu cred că toate partidele
politice ar trebui să fie strict finanţate doar de bugetul de stat, cu maximă
transparenţă, pentru că, dacă nu vor mai fi finanţate, toată lumea va încerca
să găsească alte «soluţii»", a afirmat Lăpuşan. El susţine că finanţarea
exclusiv de la buget ar fi cea mai echitabilă soluţie. „De exemplu, un partid
social-democrat are foarte mulţi membri, dar care n-au foarte mulţi bani în
buzunare şi n-ar putea să susţină partidul, pe când alte partide, cu foarte
mulţi bani, s-ar descurca mult mai bine şi nu e echitabil", a explicat Lăpuşan.

De aceeaşi părere este şi deputatul liberal Horea Uioreanu. „Subvenţia de la
buget a partidelor a fost introdusă tocmai în ideea ca aceasta să fie strict
singura sursă de finanţare a partidelor, fără alte «subvenţii». Din păcate, la
noi nu e aşa, iar cei de la putere au numeroase alte resurse, astfel încât,
pentru ei, subvenţia de la buget e o sursă minusculă de venituri. În mod
normal, cheltuielile partidelor ar trebui să se limiteze strict la această

Raspunde prin e-mail lui