2009/12/15 Glauber Machado Rodrigues (Ananda) <glauber.rodrig...@gmail.com>:

> [...]
> the FLOSS development of the software. If Oracle acquired MySQL, it would
> then be the only entity able to release the code other than under the GPL.
> Oracle would not be obligated to diligently sell or reasonably price the
> MySQL commercial licenses. More importantly, Oracle is under no obligation
> to use the revenues from these licenses to advance MySQL. In making
> decisions in these matters, Oracle is facing an obvious conflict of interest
> – the continued development of a powerful, feature rich free alternative to

Em outras palavras, o MySQL não poderia contar com recursos vindos da
venda de licenças proprietárias para produtos fechados baseados
nele...

E isso é ruim?!

> The acquisition of MySQL by Oracle will be a major setback to the
> development of a FLOSS database platform, potentially alienating and
> dispersing MySQL's core community of developers.

Que migrariam para outras soluções, como Drizzle ou PostgreSQL. Estou
apavorado com essa possibilidade.

> It could take several years
> before another database platform could rival the progress and opportunities
> now available to MySQL, because it will take time before any of them attract
> and cultivate a large enough team of developers and achieve a similar
> customer base.

Se ele se preocupasse com o vigor da comunidade de desenvolvedores,
não teria vendido a empresa. Por, diga-se de passagem, muito, muito
dinheiro.

> Yet another way in which Oracle will have the ability to determine the
> forking of MySQL relates to the evolution of the GNU GPL license. GPL
> version 2.0 (GPLv2) and GPL version 3.0 (GPLv3) are different licenses and
> each requires that any modified program carry the same license as the
> original. There are fundamental and unavoidable legal obstacles to combining
> code from programs licensed under the different GPL versions. Today MySQL is
> only available to the public under GPLv2.

Em outras palavras, o código do MySQL foi sabotado para não poder ser
relicenciado por versões mais novas das licenças.

> [...]
> automatically due to the common use of the "any later version" clause.
> Because the current MySQL license lacks that clause, it will remain GPLv2
> only and it will not be possible to combine its code with the code of many
> GPLv3-covered projects in the future. Given that forking of the MySQL code
> base will be particularly dependent on FLOSS community contributions - more
> so than on in-company development - the lack of a more flexible license* for
> MySQL will present considerable barriers to a new forked development path

Até que os componentes "sujos" sejam substituídos.

> We note that Oracle has been conspicuously silent about its plans for MySQL
> since the announcement of the Sun acquisition, until very recently. Oracle
> CEO Larry Ellison, in the first public statement on the subject, insisted
> that Oracle will not spin-off MySQL after the merger and also made the
> outlandish claim that Oracle's product was not in competition with MySQL.

Olha... Por mais que eu goste de MySQL, tem lugares onde ele não
chega. Esse é o nicho do RDBMS da Oracle.

> While some merger defenders have suggested that the MySQL acquisition will
> bolster Oracle's position with respect to competition from Microsoft's SQL
> Server, it is naturally more likely that Oracle will prioritize protecting
> its core product, the Oracle proprietary database, from further erosion of
> market share and the shrinking of licensing fees, and this will most
> efficiently be accomplished by curbing the growth and improvement of the
> free version of MySQL.

De novo, os forks entram aí. Quem quer um MySQL pode sempre forká-lo.

> We recognize the support Sun provides to increase competition in numerous
> markets through its support of FLOSS and open standards. We also recognize
> that Oracle's acquisition of Sun may be essential for Sun's survival.

Se tiver que escolher entre o OpenSolaris e o MySQL, que morra o MySQL
e vida longa ao Drizzle.

> However, Oracle should not be allowed to harm consumer interests in the
> database market by weakening the competition provided by MySQL. For the
> reasons elucidated above, we ask that you block Oracle's acquisition of
> MySQL.

A competição que o MySQL proporciona ao Oracle RDBMS é em um segmento
onde é tradicionalmente difícil empurrar Oracle. A Oracle sabe
perfeitamente que bancos de dados relacionais estão se tornando
commodities e que ela não tem muito mais tempo para extrair o máximo
de recursos das vendas do seu banco. É por isso que a Oracle tem todo
o esforço em torno das Oracle Applications.

Larry Ellison não é um idiota e sabe perfeitamente disso tudo. Nada do
que ele fizer com o MySQL pode evitar isso. Pode, no máximo, ganhar
algum tempo.

Mas não esperem que eles dêem esse tiro no próprio pé. E pedir isso
nos coloca a todos como ou malucos (achar que somos capazes de
convencer o Larry Ellison a fazer mesmo isso) ou oportunistas (porque
o que o Monty parece querer é poder continuar o modelo que já lhe
rendeu tanto mesmo depois de vender a empresa - ele quer ficar com o
bolo e comê-lo ao mesmo tempo)

Eu passo.

--
Ricardo Bánffy