Zdravím.
Jsem rád, že se tu objevil také nějaký FANDista. Já ho už léta využívám k tomu
co potřebuje evidovat a rychle spočítat. Živí mě něco jiného.
Něco jsem už v životě ve FANDU naprogramoval, ale programátorem bych se
rozhodně netroufl nazvat.
V pythonu jsem vytvořil jen jednu aplikaci, která mi vezme vytvořenou sestavu
ve FANDu (vyúčtování stočného) a odešle na určenou emailovou adresu.
Jen klepnu na ikonku. V příkazovém řádku mi script vezme soubor, převede do
správného formátu, odešle a zapíše do protokolu.

Můj největší problém - neumím anglicky a ve svých 58 letech se už asi nenaučím.

Já jsem si problém rozdělil na několik oblastí a zkoumal jsem proč už mi PC
Fand nestačí.
PC FAND  je DOS aplikace s velmi dobrým zpracování relační databáze.
Ideálně spojuje datový editor, textový editor, tvorbu, údržbu a zpracování
datových tabulek, procedurální programování a tvorbu tiskových výstupů.
Při pořízení číselných dat vám stačí jen pravá ruka - numerická klávesnice a
přilehlé kurzorové klávesy. Žádné použití Tab. Levou rukou si můžete ukazovat v
textu
a pořízení dat fakt frčí.
Uživatel vůbec nepotřebuje znát SQL syntaxi a dotazy.
Rychlost a snadnost, jak vytvořit databázi, jak ji naplnit a jak modifikovat a
udržovat považuji za bezkonkurenční.

Proč tedy hledám něco jiného?
1. Nelze dnes přímo spustit ani pod Windows ani pod Linuxem. Freedos jsem
nezkoušel a myslím. že tudy cesta nevede.
Je ale úspěšně provozován pod DOS Boxem např. www.ucto2000.cz (výrazně
pomalejší než pod čistým DOSEM, složité nastavování DOSBOXu).
RYCHLOST

2. Datový editor - je omezen na 80 sloupců (pokud nepoužiju rámečky) a to je mi
na obrazovce často málo.
ROZSAH DAT NA OBRAZOVCE.

3. Data jsou ukládána v souborech v 8 bitovém formátu v omezeném kódování
ASCCI, Kamenický a asi nejpoužívanejší LATIN.
 Pro převod do WIN je nutno konvertovat (příkaz je přímo v programovém
prostředí, ale už je to mezikrok).
KÓDOVÁNÍ

4. I když umožňuje zpracování v síti nepracuje v režimu client server.

5. Součástí aplikace je ohromně mocný generátor sestav, které ale nejdou přímo
vytisknout  ničím jiným než FANDem. Z DOSBOXu nejde přímo tisknout.
    Firma Tichý a spol. v účtu mají vlastní program pro převod těchto sestav do
PDF.  (Neumí provést podtržené písmo - pro FANDISTY Ctrl S).

Tak k čemu jsem došel?
Hledal jsem všechno možné a python mi přišel jako nejbližší, i když proti *.exe
programům je přeci jen pomalejší.
Má přístup k celé řadě databází  MySQL, PostgreSQL, SQLite, Firebird.

První dvě mi přijdou zbytečně robustní, Firebird se mi jevil nejpodobnější.
SQlite skutečně zabere minimum místa na disku, ale rychlost mě také až tak
nenadchla.

Grafická prostředí
TK je sice součástí Pythonu, ale jednoduché není. Zkoumal jsme Qt, Gnome,GTK,,
a wxWidget.
Ten poslední se mi nakonec zdál zajímavý, ale neumím ho.

Co mi ale v poslední době přišlo zajímavé je projekt Django.
Využívá  internetové prohlížeče a poměrně jednoduše lze deklarovat datový model
a také ho udržovat a upravovat.
Velmi se mi líbil seriál https://tutorial.djangogirls.org/cs pro verzi 1.8

https://docs.djangoproject.com/en/1.11/intro/tutorial01/

Na lokálu pracuje s SQlite ale lze nastavit i na jinou databázi.
Pro tvorbu tiskových výstupů by zřejmě bylo možné dobře použít ReportLab. Pro
mě je ale zatím moc složitý.
Spíše jsem hledal, kde je prakticky použit.

Jiří Nekolný jneko...@centrum.cz