Subject: COCA COLA beralkohol
Date: Tue, 30 Sep 2003 15:47:06 +0100 (BST)
Assalamualaikumkum
Kawan-kawan,
Saya memang tidak ragu perkara ini. Di universiti kami pernah
membuat kajian kes berkenaan bagaimana menggunakan strategi
pemasaran untuk menembusi pasaran antarabangsa. Buku yang
diterbitkan oleh prentice hall (international marketing)
membincangkan secara teliti berkenaan bgm kejayaan coca-cola
mengadaptasikan produk untuk memasuki pasaran asia.

Dinyatakan secara jelas di situ bahawa kandungan alkohol didalam
coke yang berada di pasaran eropah dianggarkan 20%. bagi negara
islam seperti malaysia, indonesia dll peratus alkohol ini
dikurangkan kepada 5% dengan alasan untuk melepasi halangan
agama tetapi tetap ia perlu diletakkan untuk mengekalkan rasa
asli coke. W/bgpun ia ditulis sebagai bebas alkohol untuk
melepasi halangan pasaran di negara tersebut.

Untuk pengetahuan juga hanya coke yang dibuat dan dipasarkan di
Arab Saudi dan Pakistan sahaja yang benar-benar bebas alkohol
kerana halangan undang-undang di negara tersebut terlalu ketat.
Perlu juga dinyatakan disini bahawa coke yang dijual bersama
hidangan di restoran makanan segera ditambah kuantiti alkoholnya
kepada 8%. Sebab itu jika anda merasa coke yang didapati di Mc
Donald adalah lebih pahit dari yang dijual secara botol.

Sebelum ini saya cuba menghebahkan kepada kawan-kawan tetapi
selalunya ramai yang tidak percaya. ini sebagai respone kepada
kenyetaan ini dan sebagai melepaskan tugas saya untuk
memberitahu.
harap kita semua sedar. sekian