On Mon, Jul 13, 2020 at 11:59:38AM +0300, manuel "lonely wolf" wolfshant wrote:
On 7/13/20 11:35 AM, Dumitru Moldovan wrote:

Și revenind la discuția cu salvat câțiva MB de RAM…  Kernelul implicit
din RHEL/CentOS cred că nu e optimizat pentru un asemenea scenariu.

LOL :)

este. din greu.

Deși îs curios de rezultat, nu am vreme de pierdut cu recompilatul unui
kernel CentOS doar pentru a vedea cât se poate economisi, dar am să dau
niște cifre comparative CentOS 8 vs. Alpine Linux 3.12 din VM-uri
configurate identic și automat în acel setup Buildbot de care am pomenit.
Așa, pentru o impresie generală…  :-]

Prima dată le-am repornit, just in case.  Apoi am golit cache-urile pe
ambele VM-uri cu:

   echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches

O măsurătoare grosieră:

   [root@bs1f-lnx-centos8-x64-123 ~]# grep Slab /proc/meminfo
   Slab:              73884 kB

   bs1l-lnx-alpine312-x64-135:~# grep Slab /proc/meminfo
   Slab:              16612 kB

Uitându-ne doar la module, ia să vedem ce mâncă mai mult:

   [root@bs1f-lnx-centos8-x64-123 ~]# awk '{print $2 " " $1 }'
   /proc/modules | sort -nr | head -10
   1474560 xfs
   761856 kvm
   749568 ext4
   524288 drm
   425984 sunrpc
   385024 fscache
   315392 nfs
   290816 kvm_intel
   270336 libata
   217088 drm_kms_helper

   bs1l-lnx-alpine312-x64-135:~# awk '{print $2 " " $1 }' /proc/modules
   | sort -nr | head -10
   765952 kvm
   761856 ext4
   536576 drm
   528384 ipv6
   421888 sunrpc
   393216 fscache
   327680 nfs
   315392 kvm_intel
   278528 libata
   266240 usbcore

În concluzie, e o pâine de mâncat la capitolul ăsta de vânezi mai mult
de 1MB de RAM economisit în CentOS.  Chiar și numai având grijă să nu
folosești XFS (cum e mai nou opțiunea implicită pentru /), ci EXT4
pentru toate partițiile.  Pentru asta nici măcar nu tre' să recompilezi
ceva…  :-p

Dar kernelul CentOS pare să aibă mult mai multe chestii incluse implicit
(printre care și ipv6, responsabil pentru un juma de MB).

QED!  :-]