EvZ
      Traian Basescu

  Eveniment

Testele nationale, transformate in evaluari anuale
Sapte cupluri luate de primarul Boc in balon Referendum pentru votul uninominal
15 Februarie 2007, EvZ, Laura Gafencu; Florin Ciornei

Basescu declanseaza reforma sistemului electoral.

    Traian Basescu a informat parlamentul ca declanseaza referendum pentru
introducerea votului uninominal, vot care permite alegerea unei persoane, nu a
unei liste de partid.

Acesta a fost in esenta mesajul sau pentru parlamentari. In loc de scuze,
presedintele a vorbit despre coruptia clasei politice si despre necesitatea
unei reforme profunde.

Intampinat de o sala pe jumatate goala - intrucat parlamentarii PSD, PRM, PC si
o parte dintre liberali au refuzat sa participe la sedinta -, Basescu si-a
citit in liniste mesajul, fara sa mai aiba parte de circul de tipul C.V. Tudor.

La final, politicienii care l-au urmarit pe Basescu la televizoarele din
birouri au iesit sa respinga "la cald" propunerea votului uninominal. "E o
smecherie ieftina a unui om incoltit", a comentat Mircea Geoana.

"Este o diversiune", a fost replica vicepresedintelui PNL Crin Antonescu.
"Populista si anacronica", a reactionat vehement si Marko Bela. "O prostie si o
gaselnita", a apreciat C.V. Tudor.

In loc de scuze...

Inca de la inceputul mesajului, Traian Basescu le-a spus parlamentarilor ca nu
are de ce sa-si ceara scuze. "Cred totusi ca ati exagerat si ati fost excesivi
in interpretare. Eu nu m-am referit la parlament, ci la, si citez, "politicieni
care fac legi pentru infractori", s-a justificat Basescu. Apoi au inceput sa
curga acuzele, fara a face nominalizari, dar cu aluzii la anumiti lideri
politici sau oameni de afaceri.

Sub tirul lui Basescu

"Din 2000 pana in 2007 s-au emis frecvent ordonante prin care agenti economici
sunt scutiti sau amanati de la plata obligatiilor catre stat. (...) O alta
modalitate prin care se manifesta coruptia este transmiterea informatiilor de
interes public in mod preferential, respectiv catre protejatii din imediata
apropiere a oamenilor politici. In actuala situatie, acestia vor fi
beneficiarii fondurilor de la UE", a acuzat Basescu.

Apoi a vorbit despre RAAPPS, "un sistem mascat de coruptie", prin care unii
politicieni beneficiaza de locuinte de serviciu chiar si dupa ce parasesc
functiile publice, "continuand sa beneficieze de tratament special, nelegal,
ceea ce-i face dependenti de guvern".

Basescu a vorbit despre "starea de nervozitate" pentru  ca "nu mai functioneaza
telefonul catre procurori si judecatori" si despre "legatura stransa intre unii
oameni de afaceri si parte din oamenii politici".

"Sunt aceiasi oameni de afaceri pe care-i gasim la putere continuu prin
influenta pe care au dobandit-o asupra oamenilor politici", a aratat Basescu.
Seful statului s-a referit si la "coalitiile transpartinice care-si permit cu
aroganta sa influenteze justitia". Pentru toate aceste motive, a sustinut
Traian Basescu, clasa politica are nevoie de "o schimbare profunda", nu de o
"innoire partiala".

  Scrutin

Sisteme uninominale

In dezbaterea Comisiei electorale se afla deja proiecte ale PNL, PC si PSD care
sustin variante diferite ale alegerii uninominale a parlamentarilor. PNL
doreste un sistem uninominal mixt cu compensare, PC vrea ca toti parlamentarii
sa fie alesi uninominal, iar PSD militeaza pentru vot uninominal doar pentru
Senat.

Fiecare dintre propuneri se bazeaza deja pe modele existente de sisteme
electorale uninominale. Modelul englez. Legislatia britanica prevede un sistem
uninominal majoritar relativ, cu un singur tur de scrutin.

Astfel, in fiecare circumscriptie electorala este ales un singur membru al
parlamentului, castigand acel candidat care obtine cele mai multe voturi, chiar
daca acestea reprezinta mai putin de 50 la suta din totalul celor exprimate. In
acest caz, guvernul va fi format de partidul care ar obtine cele mai multe
mandate in legislativ, chiar daca nu are o majoritate.

Modelul francez. Francezii voteaza potrivit unui sistem uninominal majoritar
absolut cu doua tururi de scrutin. Pentru a castiga mandatul de parlamentar, un
candidat are nevoie de cel putin 50 la suta plus unu din voturile valabil
exprimate.

Sistemul este asemanator celui folosit in cazul alegerilor prezidentiale din
Romania, al doilea tur de scrutin fiind organizat intre primii doi clasati in
cel dintai.

Sistemul mixt. O alta varianta ar fi cea a unui sistem uninominal mixt, care
presupune ca o majoritate semnificativa dintre mandate sa fie distribuita
nominal, in timp ce restul ar urma sa fie redistribuit utilizand tipul
proportional.

Cele mai cunoscute modele sunt cele cu distributia a 50 la suta si 66,66 la
suta din numarul de mandate in regim uninominal, cu redistribuirea
proportionala a celor ramase. Redistribuirea ar putea fi facuta tuturor
partidelor participante sau numai celor care nu au obtinut niciun mandat.
(Clarice Dinu)

IN EUROPA
  Tari in care se aplica acest principiu

> Austria, Belgia, Cehia, Cipru, Danemarca, Letonia, Olanda, Slovacia, Suedia -
> se bifeaza candidatul preferat de pe lista propusa de un partid

> Estonia, Finlanda, Grecia, Polonia, Slovenia - cetatenii scriu de mana pe
> buletinul de vot numele sau numarul corespunzator politicianului pentru care
> opteaza

> Luxemburg - alegatorii au la dispozitie voturi multiple, acordate fie unei
> liste, fie mai multor candidati din partide diferite

> Irlanda, Malta - se bifeaza individual mai multi politicieni, urmand ca
> voturile sa poata fi transferate intre acestia

> [...]
  *) Actualul sistem electoral din Romania (proportional cu lista blocata) mai
este agreat doar in Bulgaria, Spania, Portugalia si Italia
(Anca Simina)

  http://www.evz.ro/article.php?artid=292304

Now you can have a huge leap forward in email: get the new Yahoo! Mail.

Raspunde prin e-mail lui