http://www.juridice.ro/stiri/28233/scrisoare-deschisa-a-unui-judecator-la-cu
rtea-constitutionala.html

22.04.2007
Scrisoare deschisa a unui judecator la Curtea Constitutionala

 <http://www.ccr.ro/default.aspx?page=composition/nc>
<http://www.ccr.ro/default.aspx?page=composition/nc> Nicolae Cochinescu,
judecator la Curtea Constitutionala, a dat publicitatii astazi o scrisoare
deschisa catre Mircea Geoana, presedintele PSD, Mircea Geoana, al carei text
il reproducem intergral:

"Stimate domnule Mircea Geoana,

Cu 24 de ore inainte de suspendarea domnului Traian Basescu din functia de
Presedinte al Romaniei, ati lansat in mass-media acuzatia ca judecatorii
Curtii Constitutionale au fost santajati de acesta pentru a da aviz negativ
propunerii de suspendare si ati aratat, ca dovada, un biletel provenind de
la SRI, cu urmatorul continut: Ion Predescu - Dosar Fond X de urmarire
informativa, Dolj (predat CNSAS in 2002), Nicolae Cochinescu - Dosar Fond Y,
penal/Timis (predat Procuraturii Militare in 1991) si Cojocaru Aspazia -
doua file dintr-un dosar aflat la CNSAS.

Scopul marturisit a fost acela de discreditare a avizului Curtii
Constitutionale, ale carui motive nici nu au mai fost prezentate in sedinta
celor doua Camere ale Parlamentului in care s-a hotarat suspendarea din
functie Presedintelui Romaniei. Urmare acestor acuzatii cu totul neobisnuite
si deosebit de grave, conducerea Curtii Constitutionale a dat publicitatii
Comunicatul din 19 aprilie 2007, prin care a negat existenta vreunei
presiuni politice la emiterea avizului privind propunerea de suspendare din
functie a Presedintelui Romaniei si a precizat cu fermitate ca judecatorii
Curtii nu pot fi santajati. De asemenea, doamna judecator Aspazia Cojocaru
si domnul judecator Ion Predescu au facut publice pozitiile lor cu privire
la acuzatiile ce le-au fost aduse.

La randul meu, dupa o lunga ezitare izvorata din pretuirea pe care v-o port,
ma vad obligat sa va adresez urmatoarele: Mai intai, povestea dosarului meu
penal.

In luna septembrie 1958, impreuna cu doi colegi, cu totii studenti la
Universitatea din Bucuresti, incercam sa facem, pe jos, o calatorie din
comuna Lenauheim, unde locuia unul dintre noi, pana in Muntii Apuseni. Dupa
un parcurs de 10 - 15 kilometri am fost retinuti de militie si condusi la
unitatea de graniceri din Sanicolaul Mare - ne aflam in zona de frontiera -
iar apoi transferati si incarcerati la Securitate, la Timisoara, unde am
fost anchetati timp de cinci zile in conditiile si cu metodele
bine-cunoscute, dupa care am fost eliberati. Nimeni si niciodata nu ne-a
spus pentru ce am fost arestati. Presupun ca eram suspectati de intentia de
trecere ilegala a frontierei. Sau poate, de savarsirea altei infractiuni
impotriva securitatii statului. Nu stiu. Poate stiti dumneavoastra, domnule
Mircea Geoana. Sau SRI, CNSAS ori altcineva. Va rog respectuos, spuneti-mi
si mie. Dar nu aceasta este problema. Problema este santajul.

Cu ce as putea fi santajat domnule Mircea Geoana? Cu amenintarea ca se
redeschide dosarul si ca voi fi din nou arestat de Securitate? In al doilea
rand, stimate domnule Mircea Geoana, am pentru dumneavoastra cateva
intrebari retorice:

- Incepand din anul 1990 am indeplinit, promovat fiind de partidul pe care
il conduceti, cateva functii importante, si anume, prim-adjunct si,
ulterior, procuror general al Romaniei, procuror general la Curtea de
Conturi, iar din anul 2001, judecator la Curtea Constitutionala. Nu ati
verificat, nu a verificat nimeni daca in trecutul meu exista date care m-ar
face santajabil? Ati avut, in tot acest interval, dovezi, indicii sau
semnale ca as fi actionat in vreun caz, santajat sau din interes?

- Existenta curtilor constitutionale se justifica, intre altele, prin
functia lor de protectie a minoritatii politice impotriva abuzurilor
majoritatii. Din aceasta perspectiva, va rog sa observati ca au fost cazuri
suficiente si relevante in care Curtea Constitutionala a admis sesizari
formulate de parlamentari ai PSD si as aminti aici sesizarea de
neconstitutionalitate a pachetului de legi privind proprietatea si reforma
in justitie si sesizarea impotriva modificarii Regulamentului Camerei
Deputatilor, prin care se urmarea schimbarea domnului Adrian Nastase din
functia de presedinte al acestei Camere. Curtea Constitutionala in intregul
ei si eu insumi, in calitate de judecator, am fost atunci acuzati de
partizanat in favoarea PSD, o serie de exponenti ai partidelor majoritare au
cerut desfiintarea Curtii, iar reprezentanti de seama ai presei au sugerat,
cu blandete, ca judecatorii sa fie impuscati sau macar spanzurati. Ne-ati
santajat, m-a santajat pe mine cineva din partidul dumneavoastra in acele
cazuri?

- Inteleg ratiunile politice ale demersului de suspendare din functie a
Presedintelui Romaniei. Dar, pentru ca sunteti un jurist eminent, va propun
sa examinati comparativ prevederile Constitutiei Romaniei si motivele
avizului Curtii Constitutionale si sa reflectati: chiar numai santajat
puteam sustine acel aviz? Este imposibil ca avizul sa exprime propria mea
convingere juridica, libera si sincera?

- Cunoasteti, nu am nici o indoiala, rolul Curtii Constitutionale in
constitutionalizarea vietii publice, altfel spus, in functionarea statului
de drept. Declaratiile dumneavoastra discrediteaza cu totul nemeritat
institutia. Pentru ca istoria nu s-a terminat, veti mai ajunge la guvernare,
este foarte posibil ca dumneavoastra personal sa fiti ales intr-o zi
Presedinte al Romaniei: aveti nevoie, are tara nevoie de o Curte
Constitutionala astfel discreditata?

Si, in final, o declaratie. In lunga mea activitate de magistrat am aplicat
legea fara partinire, indiferent de regimurile politice in care mi-a fost
dat sa exist, nesantajat vreodata si neinfluentat. Este posibil sa fi gresit
uneori dar au fost, daca si cand au fost, greselile mele, nu ale altora.

Cu stima,

Nicolae Cochinescu,
judecator la Curtea Constitutionala"

 <http://www.juressa.net/> C 2004-2007 Juressa.NET

Vali
"Noble blood is an accident of fortune; noble actions are the chief mark of
greatness." (Carlo Goldoni)

"When the power of love overcomes the love of power, the world will know
peace." (Jimi Hendrix)

Raspunde prin e-mail lui