Vitalia Pavlicenco: Declaratie despre problema microbuselor si ce
spune presa despre Oleg Voronin

(Parlamentul de la Chisinau, 26 octombrie, 2006)

1.     Stimati colegi,

2.     Vreau sa fac unele aprecieri in legatura cu situatia privind
microbuzele. Eu m-am interesat mai amanuntit ce se intimpla si as
dori sa incercam sa intelegem unele lucruri, fara de care noi nu vom
merge mai departe in aceasta societate, pe care o vrem, totusi,
civilizata, inclusiv la capitolul transportului urban.

3.     Conflictul are la baza hotarirea de Guvern 415 despre
aprobarea Regulamentului privind supravegherea tehnica. In capit.5
pct.17 si 19 se descrie procedura de reutilare si e specificat
expres ceea ce era permis de reutilat, insa, numai cu permisiunea in
scris a Directiei politiei rutiere. Nimeni nu a reutilat nici un
mijloc de transport fara autorizarea in scris a Directiei politiei
rutiere, de aceea eu ma mir sa aud la televizor aprecieri
ca «fiecare a reutilat pe unde a putut». In Municipiul Chisinau
circula peste 1600 de microbuze, dintre care aproximativ 1000 sint
reutilate.

4.     Pina la adoptarea Regulamentului nou statia Mercedez era
unica pentru a reutila, acum am inteles ca i s-a retras autorizatia
pentru reutilare, e si aici un semn de intrebare, dar se stie ca nu
erau admise masinile pentru activitatea respectiva daca nu aveau un
certificat ca au fost reutilate acolo. E vina oamenilor sau, totusi,
e vina statului - care nu a verificat mereu semnalele ca masinile
puteau fi reutilate oriunde, dar plateau, oricum, circa 3000 lei
pentru certificatul eliberat conform cerintelor normative?

5.     Acum avind acest certificat de permis, avind certificatul de
la politie, oamenii mergeau la Directia de inmatriculare si obtineau
certificatul de inmatriculare. Ce se intimpla acolo?

6.     Acolo in unele certificate mentiunea «reutilat» aparea, iar
in altele – putea sa si nu apara, deci optiunile se rezolvau in
functie de citi bani dadea omul. E vina omului sau e vina
institutiei competente? Dadeai cu 200 de euro mai mult si – iata -
nu-ti punea mentiunea «reutilata», ceea ce insemna ca poti folosi
mijlocul pentru transportul public, iar acum acele masini nu cad sub
incidenta pct.5 din Regulamentul ce prevede interzicerea
transportului de pasageri cu mijloace reutilate.

7.     In general, mi s-a spus ca oamenii pregateau documentele din
tara de origine si, la intrarea in tara, declarau ce considerau ei
de cuviinta, de exemplu, ca transportul pentru pasageri era
camioneta sau autocar – pentru a putea introduce masini mai vechi,
pentru care nu exista cenz de virsta, adica pentru a se eschiva de
la taxa respectiva vamala, pentru a economisi din bugetul familiei,
evident.

8.     Ce vreau sa spun cu asta? Vreau sa spun ca, mai intii, se
creeaza, cu implicarea statului si a traficului de influenta,
diferite situatii echivoce si ferestruici aducatoare de bani frumosi
prin buzunarele decidentilor mai mari si mai mici, se cistiga bine
din mecanismul dubios, iar apoi oamenii au de suferit.

9.     Al doilea aspect la care vreau sa ma refer este de unde s-au
luat vorbele cu marele interes al cuiva de a-i strangula pe actualii
transportatori de pasageri cu maxi-taxi si de a-i elimina de pe
piata muncii. Iertati-ma, dar cind sarmanii oamenii declara ca si-au
vindut apartamentul sa cumpere un microbuz, ca sa poata munci,
neadunind inca banii pentru a intoarce datoria si acum ramin fara
nimic si cind declara ca si-au pus apartamentul gaj pentru a putea
munci pe o ruta, nu cred ca cei care nu sint cei mai saraci in
societatea asta ar trebui sa se imbogaseasca chiar si din
transportul maxi-taxi. Nu cred ca pe lacrimile familiilor
microbusistilot ramasi fara de lucru pot fi construite bogatii
durabile.

10.                       Astfel, actualii transportatori considera
ca sint inghesuiti de pe piata in favoarea altor masini, deoarece
cind ii intreaba pe responsabilii din oras cu ce vor inlocui
microbuzele retrase, acestia declara, «foarte delicat»: «nu va
bateti capul, masini sint». Nu sint ultimul naiv sa cred ca cei
eliminati vor fi invitati pentru ele ca soferi. Dar mai stii? Se
pare, totuti, ca bataia lunga a acestui proces de eliminare a
microbuzelor este excluderea lor totala de pe piata si inlocuirea
lor cu autobuze ale unei firme private, proprietate a unor oameni
foarte cunoscuti. Mi s-a solicitat aici, in Parlament, sa-mi
reconsider afirmatia privind interesul mai special al lui Oleg
Voronin pentru acest proces.

11.                       Stimati colegi,

12.                       Numele de Oleg Voronin este o metafora in
Republica Moldova, care inseamna – nici mai mult, nici mai putin –
jonctiunea Puterii cu businessul.

13.                       Zvonurile privind dorinta cuiva de a
prelua controlul asupra acestui business a pornit din noiembrie-
decembrie anul trecut, cind s-a incercat, prima oara, sa se modifice
numai pct.5 din Regulamentul vechi, ce prevedea interzicerea, de la
1 ianuarie 2006, a transportului cu microbuze reutilate. Hotarirea a
fost semnata, insa nu a fost publicata si nu a capatat valoare
juridica. S-a mediatizat subiectul, oamenii au crezut ca
guvernantii  s-au linistit, insa au elaborat, incetisor, cica, un
Regulament nou, adoptat la 28 iulie de Guvern si publicat la 8
august.

14.                       A lasat mult loc pentru zvonuri si modul
de achizitionare a celor 20 de MAN-uri, care e si asta o problema.
Din cite stiu, pe Internet figura ca ele costau cite 96 mii euro, au
fost cumparate, se pare, cu cite 169 mii. Atunci Presedintele
Voronin a declarat, increzut, cu mult inainte de desfasurarea
licitatiei, ca «noi vom procura MAN-uri», dar licitatia nu a fost
anuntata public cu mult timp inainte, nu a fost prea transparenta,
deschisa, nu au putut participa doritori de peste hotare. De unde
stia Voronin ca va cumpara si ca va cumpara anume MAN-uri?

15.                       Acum in privinta experientei
internationale. In Europa nu exista cenz de virsta nici la
exploatarea, nici la introducerea masinilor in tara. Romania
anuleaza cenzul pentru masini de la 1 ianuarie. In Occident exista
alte pirghii pentru reglementarea situatiei, de exemplu o taxa de
introducere si de exploatare direct proportionala cu vechimea
masinii.

16.                       Tin sa ma refer si la obiectiile ca
oamenii doresc un transport civilizat. Potrivit expertilor
internationali, pierderile suportate de transportatorii nostri, din
cauza drumurilor proaste, inseamna un miliard de lei anual.
Drumurile proaste nu prea permit folosirea unui transport
supramodern, care nu e pe buzunarul oricui. Nici sistemul vamal nu
stimuleaza aducerea de masini moderne. Iar situatia descrisa mai
sus, privind lipsa de competitivitate, de transparenta, de
concurenta, lipsa cadrului regulatoriu nu stimuleaza investitorul.
Dar cea mai grava este lipsa de garantii ca omul care investeste isi
va recupera investitiile. Azi cistigi ruta, miine ti-o ia, unii
oameni au rabdarea sa se judece, altii, insa, se lasa pagubasi. Si
pierd, evident.

17.                       Masinile reutilate nu sint, insa, mai
putin confortabile decit cele neutilate. Oamenii invoca suparati
ultima achizitie de la Moscova, cele 50 de LIAZ-uri, de capacitate
medie, procurate de Consiliul municipal pentru a le transmite
gratuit parcului urban de autobuze, care sint autobuze netestate
international, costind cite 100 de mii, dar foarte costisitoare in
exploatare, consumind petrol de patru ori mai mult decit un
microbuz. Cine va acoperi pretul de cost al utilizarii lor? Tot
cetateanul nostru, nu? Dar al cui interes e aici? Pentru mine e
foarte greu sa ma pricep. Dar pentru Dumneavoastra?

18.                       Aceste lucruri am dorit sa le spun si
extrag azi concluzia ca ar fi cazul sa lasam la o parte interesele,
sa ascultam de rugamintea transportatorilor, care solicita ca
retragerea microbuzelor reutilate de pe rute sa se faca selectiv,
pastrindu-se masinile ce corespund standardelor in vigoare pentru
transportarea pasagerilor.

19.                       Si, in final, despre presa. Fara mari
comentarii, va reproduc din presa de azi doua fragmente, foarte
elocvente, care ar trebui, totusi, sa ne trezeasca. Pe toti,
inclusiv pe comunisti.

20.                       Astfel, «Kisiniovski Obozrevateli» spune
in articolul «Somnul naste monstri», de Irina Astahova: «Saptamina
trecuta cumparam legume la piata si am auzit discutia a doua
vinzatoare. Despre faptul ca piata se inchide, pentru ca – a fost
numit un reprezentant al Puterii – respectivului i-a placut aceasta
cladire si a hotarit sa si-o ia. Cine a spus aceasta? Ele dau a
nestire din miini. Nimeni nu se mai mira ca oamenii, apropiati de
Puterea acestei tari, se invaluie de legende si se transforma in
figuri demonice, capabile sa cuprinda, practic, toate sferele de
activitate. De ce are loc asta? Da, se poate sa dai totul pe seama
mentalitatii taranesti a poporului, care nu incearca sa inteleaga,
dar crede ca un copil, barfelor. Dar poate ca nu e numai in asta
cauza? Pentru ca nu cred numai vinzatoarele, dar si functionarii, si
intreprinderii mijlocii, si oamenii politici».

21.                       Iar in ziarul «Timpul» scrie Constantin
Tanase in editorialul de azi, intitulat «Onoare Presedintelui»: «De
ce este atacat Voronin? Toata Moldova vuieste, de ani de zile,
despre afacerile suspecte ale lui Oleg, fiul iubit al presedintelui.
Circula adevarate legende, potrivit carora Oleg a pus mina pe cele
mai profitabile afaceri din RM. Acei care sar in apararea lui
Voronin si acuza presa independenta de «pacatul fundamental»  -
lipsa de respect fata de Voronin ca simbol al statului, ar trebui,
totusi, sa se intrebe: Dar daca e adevarat ce vorbeste lumea? Cum se
intimpla, de exemplu, ca unora li se iau si li se distrug afacerile
si sunt bagati la duba (cel mai proaspat exemplu e cel al lui
E.Musuc), apoi sunt eliberati din lipsa de probe (lista acestora am
publicat-o in TIMPUL9, iar fiul simbolului statului prospera si nu
este atins nici cu o floare ? Sa fie oare Oleg Voronin un ingeras,
un inocent in afaceri? De ce acesta nu a iesit niciodata sa
raspunda, pe puncte, acuzatiilor din presa, salvind, in felul acesta
si onoarea presedintelui (tatalui)? Ceva nu e in regula in RM,
inclusiv cu onoarea presedintelui, drept dovada e si informatia din
pag.3 «Enigma vilei Condrita»m pe care chiar va rog sa o cititi."

22.                       Amintesc – conform Bugetului pentru anul
2007, pentru complexul Condrita, vila Presedintelui Voronin, vor fi
alocate 2,8 milioane lei. Asta in situatia cind un orb primeste o
pensie de 300 de lei. Asa au grija comunistii de popor?  Va
multumesc.

<*> Your email settings:
    Individual Email | Traditional

<*> To change settings online go to: