Re: RealPlayer

2004-12-16 tråd Mikael Hedin
tisdagen den 14 december 2004 21.46 skrev Christian Jivenius:
 För att det hela skall fungera så måste man ha w32codecs till mplayer.
Vilken version har du? Jag har testing, och det går inte, någon unrecognized 
header. Har inte kvar filen för test, men det händer då och då för 
real-filer.

ii  w32codecs  20040916-0.0   Divx codecs
ii  mplayer-k6 1.0-pre5-sarge The Ultimate Movie Player For Linux

/Micce
-- 
Mikael Hedin, MSc +46 (0)8 344979 (home) +46 (0)70 5891533 (mobile)
[gpg key fingerprint = 387F A8DB DC2A 50E3 FE26  30C4 5793 29D3 C01B 2A22]



Re: RealPlayer

2004-12-16 tråd Peter Carlsson

Mikael Hedin wrote:

tisdagen den 14 december 2004 21.46 skrev Christian Jivenius:


För att det hela skall fungera så måste man ha w32codecs till mplayer.


Vilken version har du? Jag har testing, och det går inte, någon unrecognized 
header. Har inte kvar filen för test, men det händer då och då för 
real-filer.


ii  w32codecs  20040916-0.0   Divx codecs
ii  mplayer-k6 1.0-pre5-sarge The Ultimate Movie Player For Linux


Hej!

Verkar vara i stort sett samma som dig:

w32codecs20040916-0.0
mplayer-586  1.0-pre5-0.9

/Peter



Re: RealPlayer

2004-12-16 tråd Christian Jivenius

Mikael Hedin skrev:


Vilken version har du? Jag har testing, och det går inte, någon unrecognized 
header. Har inte kvar filen för test, men det händer då och då för 
real-filer.


ii  w32codecs  20040916-0.0   Divx codecs
ii  mplayer-k6 1.0-pre5-sarge The Ultimate Movie Player For Linux


Jag kör unstable.

ii  w32codecs  20040916-0.0   Divx codecs
ii  mplayer-5861.0-pre5-0.9   The Ultimate Movie Player For Linux


/Christian



Re: RealPlayer

2004-12-16 tråd Mikael Hedin
Hm. Jag har inte realplayer installerad, behövs det?

/Micce
-- 
Mikael Hedin, MSc +46 (0)8 344979 (home) +46 (0)70 5891533 (mobile)
[gpg key fingerprint = 387F A8DB DC2A 50E3 FE26  30C4 5793 29D3 C01B 2A22]



Re: RealPlayer

2004-12-16 tråd Christian Jivenius

Mikael Hedin skrev:

Hm. Jag har inte realplayer installerad, behövs det?



Nej, codec:en för realmedia ligger i w32codecs.

/Christian



Re: RealPlayer

2004-12-15 tråd Peter Carlsson

Hej igen!

Jag har nu upptäckt att jag med RealPlayer 10 kan flytta
framåt/bakåt i videosekvensen utan problem, men att det
från där jag börjar visa fungerar i ungefär två minuter
som tidigare innan den stannar. Jag måste då avbryta
uppspelningen, starta om den och flytta fram tills där
den stannade för att se vidare. Det här tyder ju på att
den inte har problem med själva nerladdningen av filen
utan det verkar som den har problem då den laddat ner en
viss mängd data. Det verkar inte vara exakt samma mängd
hela tiden, men i stort sett.

Finns det något sätt att spara ner en debugfil för vidare
analys i något av RealPlayer 10, MPlaye eller Xine?

Mvh Peter



Re: RealPlayer

2004-12-14 tråd Peter Carlsson

Hej igen!

Skickade detta för ett par dagar sedan men det verkade
aldrig komma fram.

Nu har jag laddat ner och fått ordning på uppspelning
av de flesta videoformaten m.h.a. xine och mplayer,
men jag har fortfarande ett problem. Om jag exempelvis
spelar upp nedanstående länk så gör den Buffering 100%
och spelar upp några minuter innan den stannar för att
ladda bufferten igen. Men då händer inget mer. Någon
som vet hur man får den att kontinuerligt ladda ner mer
av sekvensen?

/Peter

rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm





Re: RealPlayer

2004-12-14 tråd Petter Abrahamsson
Hej Peter,

Ditt ditt mail kom fram fint till listan. Om du är osäker så kan du
alltid kolla listarkivet:
http://lists.debian.org/debian-user-swedish/2004/12/maillist.html

Ditt mail verkar ha nått listan den 12:e december:
http://lists.debian.org/debian-user-swedish/2004/12/msg00054.html

Mvh,
/petter

On Tue, 2004-12-14 at 14:01 +0100, Peter Carlsson wrote:
 Hej igen!
 
 Skickade detta för ett par dagar sedan men det verkade
 aldrig komma fram.
 
 Nu har jag laddat ner och fått ordning på uppspelning
 av de flesta videoformaten m.h.a. xine och mplayer,
 men jag har fortfarande ett problem. Om jag exempelvis
 spelar upp nedanstående länk så gör den Buffering 100%
 och spelar upp några minuter innan den stannar för att
 ladda bufferten igen. Men då händer inget mer. Någon
 som vet hur man får den att kontinuerligt ladda ner mer
 av sekvensen?
 
 /Peter
 
 rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm
 
 
 
 



Re: RealPlayer

2004-12-14 tråd Peter Carlsson

Christian Jivenius wrote:

Hej Christian!


Jag vet inte hur man buffrar mer, men jag kan tipsa dig om ett annat
sätt. Du kan med hjälp av mplayer dumpa strömmen från servern och sedan
titta på filmen i lugn och ro. Exempel:

 mplayer -dumpstream rtsp://härfinnsfilen

Mplayer säger inget under tiden den tar hem filen, men resultatet kommer
bli en fil vid namn stream.dump som du sedan kan spela upp.


Tack för tipset! Klart smidigt om man vill spara undan
för senare bruk.

Jag provade detta, men den sparar inte ner mer för det.
Provade även att öka cachen, men inte heller det hjälpte.

Skulle du eller någon vilja pröva nedanstående länk och
se hur långt ni kan se.

rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm

Mvh Peter



Re: RealPlayer

2004-12-14 tråd Anders Lövgren
On Tuesday 14 December 2004 19.28, Peter Carlsson wrote:
 rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm

Testade länken och det fungerade utan problem. Ingen buffring förutom direkt 
vid uppstart. Använder realplayer 10.0.1.436. 

// Anders



Re: RealPlayer

2004-12-14 tråd Mikael Hedin
mplayer -dumpstream 
rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm

Funkar för mig, jag får en RealMEdia fil. Som jag iofs inte kan spela.

-- 
Mikael Hedin, MSc +46 (0)8 344979 (home) +46 (0)70 5891533 (mobile)
[gpg key fingerprint = 387F A8DB DC2A 50E3 FE26  30C4 5793 29D3 C01B 2A22]



Re: RealPlayer

2004-12-14 tråd Christian Jivenius

Mikael Hedin skrev:
mplayer -dumpstream 
rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm


Funkar för mig, jag får en RealMEdia fil. Som jag iofs inte kan spela.



Ja, jag får också hem hela och kan spela den med:

 mplayer stream.dump

För att det hela skall fungera så måste man ha w32codecs till mplayer.

Smutsigt, men tyvärr nödvändigt.


/Christian



Re: RealPlayer

2004-12-14 tråd Peter Carlsson

Anders Lövgren wrote:

On Tuesday 14 December 2004 19.28, Peter Carlsson wrote:


rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm


Testade länken och det fungerade utan problem. Ingen buffring förutom direkt 
vid uppstart. Använder realplayer 10.0.1.436. 


Hmmm, nu har jag installerat Real Player 10.0.1.436 (gold)
och det blir samma där. Efter ungefär två minuter drygt
så står det Buffering 0% - Congestion.

Nu har jag samma beteende på Xine, MPlayer och RealPlayer.
Verkar vara vajsing med något annat.

Mvh Peter



Re: RealPlayer

2004-12-14 tråd Peter Carlsson

Christian Jivenius wrote:

Ja, jag får också hem hela och kan spela den med:

 mplayer stream.dump

För att det hela skall fungera så måste man ha w32codecs till mplayer.

Smutsigt, men tyvärr nödvändigt.


Jag har också gjort en apt-get install w32codecs.

Mvh Peter



Re: mplayer (was: RealPlayer)

2004-12-14 tråd Torbjörn Svensson

-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA1

Mikael Hedin wrote:
| mplayer -dumpstream
| rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm

Jag testade precis detta, dock på en gentoo maskin, men får förljande
medelande då, någon som vet vad detta kan bero på?

$ mplayer -dumpstream
rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm
MPlayer 1.0pre4-3.3.4 (C) 2000-2004 MPlayer Team

CPU: Advanced Micro Devices Athlon 4 /Athlon MP/XP Palomino 1153 MHz
(Family: 6, Stepping: 2)
Detected cache-line size is 64 bytes
MMX2 supported but disabled
3DNowExt supported but disabled
CPUflags:  MMX: 1 MMX2: 0 3DNow: 1 3DNow2: 0 SSE: 1 SSE2: 0
Compiled for x86 CPU with extensions: MMX 3DNow SSE

Reading config file /usr/share/mplayer/mplayer.conf
Reading config file /home/azoff/.mplayer/config
Reading /home/azoff/.mplayer/codecs.conf: Font
/home/azoff/.mplayer/font/font.desc loaded successfully! (0 chars)
Using usleep() timing
Input config file /home/azoff/.mplayer/input.conf parsed: 0 binds

Playing rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm.
Option stream url: This URL doesn't have a hostname part.
File not found: '00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm'
Failed to open
rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm


Exiting... (End of file)



- --
~  .''`. Torbjörn Svensson, azoff (at) se (dot) linux (dot) org
~ : :' : 7EB9 2DC5 61AE DAB5 7099  BAC6 798E E39A DBDB 0CFD
~ `. `'  http://azoff.homeip.net | http://azoff.tty0.org
~   `--  http://www.se.linux.org

-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v1.2.6 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Thunderbird - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFBv2hZeY7jmtvbDP0RAoLKAJ958sXmZJAwP2gnzfKd2QFAo/Z37wCePsf3
br0PIZ7eXASV6H9uw8eoJNg=
=1ytp
-END PGP SIGNATURE-



Re: RealPlayer

2004-12-12 tråd Peter Carlsson

Hej igen!

Nu har jag laddat ner och fått ordning på uppspelning
av de flesta videoformaten m.h.a. xine och mplayer,
men jag har fortfarande ett problem. Om jag exempelvis
spelar upp nedanstående länk så gör den Buffering 100%
och spelar upp några minuter innan den stannar för att
ladda bufferten igen. Men då händer inget mer. Någon
som vet hur man får den att kontinuerligt ladda ner mer
av sekvensen?

/Peter

rtsp://qstream-rm.qbrick.com/00928/sthlm/noje/kontroll/prog06.rm



RealPlayer

2004-12-11 tråd Peter Carlsson

Hejsan!

Någon som vet var jag kan få tag på Debian-paket av
RealPlayer, helst både som fristående och som plugin
till Firefox?

Har letat runt lite men inte lyckats hitta något.

/Peter



Re: RealPlayer

2004-12-11 tråd Peter Karlsson

Peter Carlsson:

Någon som vet var jag kan få tag på Debian-paket av RealPlayer, helst både 
som fristående och som plugin till Firefox?


http://www.apt-get.org/ har pekare till ett par stycken, fast de är alla för 
RealPlayer 8.


--
\\//
Peter - http://www.softwolves.pp.se/
  I do not read or respond to mail with HTML attachments.



Re: RealPlayer

2004-12-11 tråd David Röhr
On Sat, 11 Dec 2004 [12:05],
Peter Carlsson ([EMAIL PROTECTED]) wrote:

 Hejsan!
 
 Någon som vet var jag kan få tag på Debian-paket av
 RealPlayer, helst både som fristående och som plugin
 till Firefox?
 
 Har letat runt lite men inte lyckats hitta något.

http://www1.apt-get.org/search.php?query=realplayer


/d

-- 
By rule #1, 5.005 should always allow localization of lexical @_ . . .
 -- Larry Wall in [EMAIL PROTECTED]



Re: Mplayer istället för Realplayer

2004-03-04 tråd Christoffer Sawicki
Bjorn Johansson [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Jag läste ditt inlägg angående Realplayer. Hur gör man så att Mplayer
 används som en plugin med Netscape/Mozilla? Många sajter kräver att man har
 Realplayer, visserligen så har jag Realplayer installerat nu, men det
 funkar inte eftersom man måste konfigurera webläsaren att använda
 Realplayer som plugin, och det vet jag inte hur jag gör just nu.
 Mplayer finns installerat på mitt system.

Lägg till deb-raden från http://marillat.free.fr/ i source.list och
apt-get install mplayer-mozilla

*/ Christoffer Sawicki [EMAIL PROTECTED]



Re: Realplayer 8 med Debian?

2004-03-03 tråd joakim
Jag hade samma fundering i helgen när jag ominstallerade min burk, men
då såg jag att Mplayer har stöd för både RP8 och RP9 om man kompilerar
själv. 
gå till Mplayerhq.hu tanka hem alla codecs som är intresanta samt
mplayer sourcen. extrahera alla codecs i (har jag för mig)
/usr/local/share/mplayer/codecs/ alla filer i samma map. 
läs instruktionerna för att kompilera mplayer, det behövs ett par dev
libs (bara att apt-get:a).
./configure --enable-gui
make
make install

sedan se till att /dev/rtc är (kommer inte ihåg mini kravet men jag
gjorde chmod -R 777 /dev/rtc)

sedan var det bara att köra. fick någon protest angående att ljud codecs
ej fans till någon rm fil jag hade men det lär fint ändå. .

lycka till

/joakim 

On Mon, 2004-03-01 at 13:53, Bjorn Johansson wrote:
 Hej!
 
 Jag har försökt att installera Realplayer 8 med Debian woody men den klagar 
 på att det saknas ungefär 20 libraries. Är det någon här som lyckats få igång 
 Realplayer med Debian woody, och som vet vilka paket man behöver installera 
 för att detta ska bli möjligt?
 
 Jag kan inte ens göra om rpm arkivet till .deb med Alien utan måste tydligen 
 använda rpm.
 
 Björn Johansson
 (ej medlem i listan)
-- 



Re: Mplayer istället för Realplayer

2004-03-03 tråd joakim
Jag har inte kommit så långt än, kompilerade ihop det ihelgen och har
provkört lite men det finns ett mozilla plugin del till, det borde stå
något om det i antingen README eller INSTALL filen till Mplayer, jag har
för mig att jag såg något om det men tittade inte så noga på det just
då. Jag ska nog optimera kompileringen när jag provkört lite och ska
titat närmare på det då. Just nu har jag bara gjort test kompilering
för att se att alla codecs funkar o.sv. 

/joakim 

On Wed, 2004-03-03 at 13:31, Bjorn Johansson wrote:
 Hej!
 
 Jag läste ditt inlägg angående Realplayer. Hur gör man så att Mplayer används 
 som en plugin med Netscape/Mozilla? Många sajter kräver att man har 
 Realplayer, visserligen så har jag Realplayer installerat nu, men det funkar 
 inte eftersom man måste konfigurera webläsaren att använda Realplayer som 
 plugin, och det vet jag inte hur jag gör just nu.
 Mplayer finns installerat på mitt system.
 
 Björn Johansson
-- 



Mplayer istället för Realplayer

2004-03-03 tråd Bjorn Johansson

Hej!

Jag läste ditt inlägg angående Realplayer. Hur gör man så att Mplayer används 
som en plugin med Netscape/Mozilla? Många sajter kräver att man har 
Realplayer, visserligen så har jag Realplayer installerat nu, men det funkar 
inte eftersom man måste konfigurera webläsaren att använda Realplayer som 
plugin, och det vet jag inte hur jag gör just nu.
Mplayer finns installerat på mitt system.

Björn Johansson



Re: Realplayer 8 med Debian?

2004-03-02 tråd era+debian
On Mon, 1 Mar 2004 13:53:04 +0100, Bjorn Johansson
[EMAIL PROTECTED] posted to debian-user-swedish:
  Jag har försökt att installera Realplayer 8 med Debian woody men
  den klagar på att det saknas ungefär 20 libraries. Är det någon här
  som lyckats få igång Realplayer med Debian woody, och som vet vilka
  paket man behöver installera för att detta ska bli möjligt?

Du kan hämta ett .deb-paket för Woody till exempel från
http://ftp.fifi.org/debian-local/woody/picked-from-sarge/

/* era */

-- 
formail -s procmail http://www.iki.fi/era/spam/ http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cathttp://www.iki.fi/era/unix/award.htmlhttp://www.debian.org/



Realplayer 8 med Debian?

2004-03-01 tråd Bjorn Johansson

Hej!

Jag har försökt att installera Realplayer 8 med Debian woody men den klagar 
på att det saknas ungefär 20 libraries. Är det någon här som lyckats få igång 
Realplayer med Debian woody, och som vet vilka paket man behöver installera 
för att detta ska bli möjligt?

Jag kan inte ens göra om rpm arkivet till .deb med Alien utan måste tydligen 
använda rpm.

Björn Johansson
(ej medlem i listan)



Re: Realplayer 8 med Debian?

2004-03-01 tråd Magnus Sandberg
Hej Björn!

Jag kör Woody och använder Mozilla som webbläsare. Jag gjorde på följande
vis (RP8 finns väl inte som deb-paket till Woody);

Jag laddade ner filen 'rp8_linux20_libc6_i386_cs2.bin' ifrån
http://forms.real.com/real/player/unix/unix.html 

Sedan installerade jag Realplayer när jag var inloggad som root. Jag minns
inte om jag var tvungen att välja installationsplats eller om default var
/usr/local/RealPlayer8

Ifrån detta ställe kopierade jag sedan plugins för Netscape till Mozillas
plugin-katalog;

# cp -p .netscape/plugins/* /usr/lib/mozilla/plugins/

Efter omstart av Mozilla så skall RealPlayer finns med om man går in i
Help-menyn och sedan väljer About Plug-ins

Sedan kan man då lägga till RealPlayer som Helper Application;

Edit-menyn - Preferences: Navigator + Helper Applications + New Type

Lägg til följande;

Description of type:  Real Media
File extension:   RM RAM RA
MIME type:audio/x-pn-realaudio
Application to use:   /usr/local/RealPlayer8/realplay

Lägg inte in %u i raden för application, vilket angavs i äldre
instruktioner.


Om jag minns rätt fungerar detta utan större problem. Jag har skapat ett eget
menyval i favoritmenyn i Gnome så att jag kan starta RealPlayer separat.

Lycka till!


  _\\|//_
  (-0-0-)
  /-ooO-(_)-Ooo-\
  |   Magnus Sandberg   |
  |  Email: [EMAIL PROTECTED]  |
  |GSM:  +46-70-205 81 84   |
  \-/
  ||   ||
 ooO   Ooo


 - Den 1:a mars 2004 skrev Björn Johansson följande; -

From: Bjorn Johansson [EMAIL PROTECTED]
To: Debian user Swedish debian-user-swedish@lists.debian.org
Subject: Realplayer 8 med Debian?
Date: Mon, 1 Mar 2004 13:53:04 +0100

Hej!

Jag har försökt att installera Realplayer 8 med Debian woody men den klagar 
på att det saknas ungefär 20 libraries. Är det någon här som lyckats få igång 
Realplayer med Debian woody, och som vet vilka paket man behöver installera 
för att detta ska bli möjligt?

Jag kan inte ens göra om rpm arkivet till .deb med Alien utan måste tydligen 
använda rpm.

Björn Johansson
(ej medlem i listan)



Re: REALPLAYER.

2001-03-19 tråd Mikael Hedin
Det finns en xserver som inte kör någon grafik, utan är en dummy av
något slag.  Jag läste ett tips och prövade för några år sedan, och
det gick att köra realplayer i text-mode med den.  Den kan heta något
i stiil med xvfb, men det är en gissning.  Pröva att söka på
realplayer och text console eller något sådant.

HTH,

Micce


-- 
Mikael Hedin, MSc   +46 (0)980 79176
Swedish Institute of Space Physics  +46 (0)8 344979 (home)
Box 812, S-981 28 KIRUNA, Sweden+46 (0)70 5891533 (mobile)
[gpg key fingerprint = 387F A8DB DC2A 50E3 FE26  30C4 5793 29D3 C01B 2A22]



REALPLAYER.

2001-03-18 tråd Anders Holmberg
Hej!
Hmm, tänk om jag kunde tänka längre.
Den här realplayer visst är väl den för x?
Isåfall måste jag ju få x att fungera först.
Vad gör man när det står can't open display?
Har det något med själva xdm att göra eller är hela x feluppsatt?
/Anders.




Re: REALPLAYER.

2001-03-18 tråd orange
On Sun, 18 Mar 2001, Anders Holmberg wrote:
Hmm, tänk om jag kunde tänka längre.
Den här realplayer visst är väl den för x?

Japp.

Isåfall måste jag ju få x att fungera först.

Bra idé!

Vad gör man när det står can't open display?
Har det något med själva xdm att göra eller är hela x feluppsatt?

Can't open display, ja. Endera har du inte startat X, eller också
har inte programmet rättigheter att öppnas på en viss display.
(om du kör programmet som user A men X som user B)

 [x] icq - 496723 [x] url - www.fobie.net



REALPLAYER.

2001-03-09 tråd Anders Holmberg
Hej!
Jag har så svårt att tanka ner Realplayer från deras hemsida.
Det finns ju en Linux varriant där.
Men Lynx verkar inte vilja veta av sidan så värst mycket.
Finns här någon vänlig som vill bifoga den som fil till mig?
Saken är att när man som jag inte ser så blir sidorna ännu mer stökiga än
vad de tycks vara i seendes fall.
Tacksam för lite hjälp.
/Anders.




Re: REALPLAYER.

2001-03-09 tråd orange
On Fri, 9 Mar 2001, Anders Holmberg wrote:
Hej!
Jag har så svårt att tanka ner Realplayer från deras hemsida.

annars så har du ju realplayer som .deb?
apt-get install realplayer

stable: v.7
unstable: v.8

 [x] icq - 496723 [x] url - www.fobie.net



Re: REALPLAYER.

2001-03-09 tråd Karl Soderstrom
On Fri, Mar 09, 2001 at 11:26:57PM +0100, orange wrote:
 annars så har du ju realplayer som .deb?
 apt-get install realplayer

Paketet realplayer innehåller inte själva programmet, utan är bara till
för att hjälpa till med installationen. Med andra ord så måste man ladda
ner realplayer själv.
 
-- 
  Karl Söderström
  [EMAIL PROTECTED]   http://www.xanadunet.net
  [EMAIL PROTECTED]  http://www.debian.org


pgpanXe6vaTwk.pgp
Description: PGP signature