Re: [NUUG kart] Alle holdeplasser i Norge

2017-06-12 Emne Tor

> 12. juni 2017 kl. 15:25 skrev Wiklund Johan :
> 
> 
> Det er sikkert en del motstand til automatiske oppdateringer, men nå er i 
> hvert fall dette innspillet bragt på banen. Kom med innspill og spørsmål.

Dette må nok håndteres som en import: 
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines 
 

Det er lurt om det er enighet rundt fremgangsmåten her på den norske lista og 
at wikisiden er klar før importen meldes inn til den internasjonale 
import-mailingslista. Da unngås mye støy.

Tor


___
kart mailing list
kart@nuug.no
https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart


[NUUG kart] Alle holdeplasser i Norge

2017-06-12 Emne Wiklund Johan
Hei

Entur AS er noen få dager fra å sjøsette Nasjonalt Stoppestedsregister (NSR). 
Dette vil være det offisielle stoppestedsregisteret for Norge og skal inneholde 
alle stopp for kollektivtrafikken (bortsett fra flyplasser som helt sikkert vil 
holde litt på de dataene selv :)).

NSR skal vedlikeholdes av fylkenes trafikkselskaper (f.eks. Ruter, Skyss og 
AtB) - alle med sine egne fylker som ansvarsområder. Det er også fastslått at 
NSR er primært register og fylkenes lokale databaser bare er kopi. NSR vil 
inneholde alle individuelle stopposisjoner i Norge (over 100.000), også de som 
ikke betjenes for tiden. Disse data vil være gratis å bruke via API og/eller 
datadumper.

Data vil inneholde informasjon om (f.eks):

· Navn

· Posisjon

· Skur

· Billettautomat

· Rullestol-access

· Skilt

· Toalett

· Om det er trapper

· Billettsone

Alle disse data vil være knyttet til en for Norge unik ID (løpenummer) som alle 
fylkene skal forholde seg til.

Vi ser for oss at ved å legge inn nasjonal ID i ref=* kan data om stoppene 
automatisk oppdateres ettersom de korrigeres av Entur eller av fylkene. Da vil 
det bare bli en engangsjobb med å merge inn data, sen kan all retting skje ved 
at man melder inn feil til Entur/fylkene så oppdateres de til OSM autoamtisk.

I begynnelsen vil registeret inneholde noe skurrete data, men en grovopprydding 
vil skje ganske umiddelbart. Det vil deretter bli en kontinuerlig 
kvalitetsheving der stoppene blir mer nøyaktig koordinatfestet (basert på 
kartverkets data) under de nærmeste årene. Alle kvalitetssikrede stopp vil 
derfor kunne brukes som sikre GPS-posisjoner på lik måte med Elveg og GPS-spor.

Det er sikkert en del motstand til automatiske oppdateringer, men nå er i hvert 
fall dette innspillet bragt på banen. Kom med innspill og spørsmål.

Les mer på http://www.entur.org/osm/



Johan Wiklund
Produksjonskonsulent

johan.wikl...@entur.org
www.entur.org
Schweigaardsgate 23, NO-0191 Oslo




___
kart mailing list
kart@nuug.no
https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart


Re: [NUUG kart] Elveg oppdatering?

2017-06-12 Emne Geir Ove Myhr
Jeg ser nå at den gamle nedlastningsløsningen fortsatt er tilgjengelig på
http://data.kartverket.no/download/. Det er bare navigeringen på
www.kartverket.no som er endret til å sende en videre til
https://www.geonorge.no/ for nedlasting.

Skal prøve å få opp en ny batch med Elveg-data om litt, men det hadde
fortsatt vært fint å fått desentralisert konverteringen.

2017-06-12 9:44 GMT+02:00 Geir Ove Myhr :

> Hei!
>
> Ja, jeg er her fortsatt, bare en del travlere enn før :-) Jeg hadde tenkt
> å sende en status-oppdatering på Elveg etter Entur-mailen, men hadde ikke
> kommet så langt ennå. Her kommer den - takk for dytten :-)
>
> Jeg forsøkte for litt siden å lage et oppdatert sett, men på grunn av
> endringer i  nedlastningsløsningen stoppet det opp. Jeg har tidligere
> lastet ned hele Elveg-datasettet , pakket det ut og kjørt scriptene på en
> PC over natta. Nå er nedlastningsløsninga endret slik at man må merke hver
> enkelt kommune man vil laste ned. Jeg kom et godt stykke ut i B før det
> stoppet opp. For det meste av bruk er nok den nye løsninga bedre, men for
> batch-prosessering av hele datasettet ble det håpløst. Men: Den nye
> datasettet er bygget på et API fra GeoNorge (https://www.geonorge.no/for-
> utviklere/APIer-og-grensesnitt/nedlastingsapiet/), og hvis noen kan
> hjelpe med et script som laster ned Elveg fra hele Norge, kan jeg lage en
> ny oppdatering.
>
> En bedre løsning hadde selvfølgelig vært å "desentralisere" det hele, slik
> at det var enkelt for hver OSM-bruker å laste ned data fra sin kommune,
> prossesere og begynne å jobbe.  Jeg tenker at en docker-container med det
> nødevendige installert ville vært det optimale - helst en som kunne kalle
> nedlasting for aktuell kommune automatisk. Da er det enkelt for hvermannsen
> å kjøre det på egen PC og muligens også mulig å lage et enkelt
> web-grensesnitt f.eks. i Amazon-skyen. Dette krever nok litt mer innsats
> enn det jeg har tilgjengelig - i alle fall før sommeren.
>
> Jeg har registert at det ble laget ei løsning for N50-filene, men har ikke
> fått satt meg inn i detaljene. Hvis noen ser at de får til å skru sammen en
> slik, så gjør gjerne det. Jeg hjelper gjerne til med å forklare ting jeg
> har glemt eller vært dårlig til å dokumentere.
>
> Utenom elveg2osm som jeg har laget, trengs sosi2osm, osmapis og
> geographiclib. Det er lenker dit i README.md her:
> https://github.com/gomyhr/elveg2osm.
>
> Det har vært små endringer i Elveg-data-formatene underveis, som har gjort
> det nødvendig å justere litt på koden. Derfor kan det hende at det må noen
> flere justeringer til for nye data. Koden som ligger der nå ble sist kjørt
> på Elveg fra April 2016.
>
> En til kommentar: Elveg-data har ofte vært mye mindre oppdatert enn det en
> skulle tro. Jeg har sett i flere Senja-kommuner at veier har fått navn i
> forbindelse med det pågående vegadresser-til-alle-prosjektet, men
> adressene finner ikke veien inn i NVDB (Nasjonal Vei-database, som
> Elveg-data eksporteres fra). Adressene blir tilgjengelig som noder på
> enkelt-adressene (som også distribueres under Elveg-navnet - men i en annen
> datapakke). Jeg har purret til kartverket/kommuner på dette og noen steder
> kom det for, andre steder ikke. Berg kommune ble oppdatert i NVDB bare et
> par uker at jeg gjorde de oppmerksomme på det - Tranøy og Lenvik var ikke
> oppdatert ett år etter at jeg etterspurte. Begge disse er oppdatert nå. For
> å se om en vei har gatenavn i NVDB, søke etter "Gate" i søkefeltet øverst
> til venstre på https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart etter å ha funnet
> et passende lite kartutsnitt. Ser f.eks. at på Nerkogen ligger det gatenavn
> på de fleste veger i Oppdal kommune, men ingen i Berkåk (kommunegrensa går
> gjennom bygda).
>
> Geir Ove
>
> 2017-06-11 22:21 GMT+02:00 N/A N/A :
>
>> Hei,
>>
>>
>> Veit ikkje om alle på lista har fått med seg at Entur har fått i oppdrag
>> frå Samferdsledepartementet å lage ei felles løysing for kollektiv
>> transport i Norge.
>> Dei skal bruke OpenTripPlanner for å rute mellom stopp, og OTP brukar jo
>> OSM data.
>> Vi brukar mykje Elveg data for dette, faktisk ein del vegar med stopp som
>> manglar, men dei filene som er ferdig genererte er over eit år gamle no og
>> kunne trenge ei oppdatering.
>>
>> Eg etterlyser difor Geir Ove Myhr som laga desse filene :)
>>
>> Kunne vi fått oppdaterte filer?
>>
>> Eg kan godt konvertere, men har liten peiling på linux.
>> Ein automatisering slik tibnor laga til meg for N50 vil fungere fint.
>> Køyrer det i Ubuntu VM og brukar shell scripts tibnor har laga til å
>> automatisk generere N50 filene.
>>
>>
>> mvh
>> Jan T
>>
>> "Gazer75"
>>
>> ___
>> kart mailing list
>> kart@nuug.no
>> https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>>
>>
>
___
kart mailing list
kart@nuug.no
https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart


Re: [NUUG kart] Elveg oppdatering?

2017-06-12 Emne Geir Ove Myhr
Hei!

Ja, jeg er her fortsatt, bare en del travlere enn før :-) Jeg hadde tenkt å
sende en status-oppdatering på Elveg etter Entur-mailen, men hadde ikke
kommet så langt ennå. Her kommer den - takk for dytten :-)

Jeg forsøkte for litt siden å lage et oppdatert sett, men på grunn av
endringer i  nedlastningsløsningen stoppet det opp. Jeg har tidligere
lastet ned hele Elveg-datasettet , pakket det ut og kjørt scriptene på en
PC over natta. Nå er nedlastningsløsninga endret slik at man må merke hver
enkelt kommune man vil laste ned. Jeg kom et godt stykke ut i B før det
stoppet opp. For det meste av bruk er nok den nye løsninga bedre, men for
batch-prosessering av hele datasettet ble det håpløst. Men: Den nye
datasettet er bygget på et API fra GeoNorge (
https://www.geonorge.no/for-utviklere/APIer-og-grensesnitt/nedlastingsapiet/),
og hvis noen kan hjelpe med et script som laster ned Elveg fra hele Norge,
kan jeg lage en ny oppdatering.

En bedre løsning hadde selvfølgelig vært å "desentralisere" det hele, slik
at det var enkelt for hver OSM-bruker å laste ned data fra sin kommune,
prossesere og begynne å jobbe.  Jeg tenker at en docker-container med det
nødevendige installert ville vært det optimale - helst en som kunne kalle
nedlasting for aktuell kommune automatisk. Da er det enkelt for hvermannsen
å kjøre det på egen PC og muligens også mulig å lage et enkelt
web-grensesnitt f.eks. i Amazon-skyen. Dette krever nok litt mer innsats
enn det jeg har tilgjengelig - i alle fall før sommeren.

Jeg har registert at det ble laget ei løsning for N50-filene, men har ikke
fått satt meg inn i detaljene. Hvis noen ser at de får til å skru sammen en
slik, så gjør gjerne det. Jeg hjelper gjerne til med å forklare ting jeg
har glemt eller vært dårlig til å dokumentere.

Utenom elveg2osm som jeg har laget, trengs sosi2osm, osmapis og
geographiclib. Det er lenker dit i README.md her:
https://github.com/gomyhr/elveg2osm.

Det har vært små endringer i Elveg-data-formatene underveis, som har gjort
det nødvendig å justere litt på koden. Derfor kan det hende at det må noen
flere justeringer til for nye data. Koden som ligger der nå ble sist kjørt
på Elveg fra April 2016.

En til kommentar: Elveg-data har ofte vært mye mindre oppdatert enn det en
skulle tro. Jeg har sett i flere Senja-kommuner at veier har fått navn i
forbindelse med det pågående vegadresser-til-alle-prosjektet, men adressene
finner ikke veien inn i NVDB (Nasjonal Vei-database, som Elveg-data
eksporteres fra). Adressene blir tilgjengelig som noder på enkelt-adressene
(som også distribueres under Elveg-navnet - men i en annen datapakke). Jeg
har purret til kartverket/kommuner på dette og noen steder kom det for,
andre steder ikke. Berg kommune ble oppdatert i NVDB bare et par uker at
jeg gjorde de oppmerksomme på det - Tranøy og Lenvik var ikke oppdatert ett
år etter at jeg etterspurte. Begge disse er oppdatert nå. For å se om en
vei har gatenavn i NVDB, søke etter "Gate" i søkefeltet øverst til venstre
på https://www.vegvesen.no/vegkart/vegkart etter å ha funnet et passende
lite kartutsnitt. Ser f.eks. at på Nerkogen ligger det gatenavn på de
fleste veger i Oppdal kommune, men ingen i Berkåk (kommunegrensa går
gjennom bygda).

Geir Ove

2017-06-11 22:21 GMT+02:00 N/A N/A :

> Hei,
>
>
> Veit ikkje om alle på lista har fått med seg at Entur har fått i oppdrag
> frå Samferdsledepartementet å lage ei felles løysing for kollektiv
> transport i Norge.
> Dei skal bruke OpenTripPlanner for å rute mellom stopp, og OTP brukar jo
> OSM data.
> Vi brukar mykje Elveg data for dette, faktisk ein del vegar med stopp som
> manglar, men dei filene som er ferdig genererte er over eit år gamle no og
> kunne trenge ei oppdatering.
>
> Eg etterlyser difor Geir Ove Myhr som laga desse filene :)
>
> Kunne vi fått oppdaterte filer?
>
> Eg kan godt konvertere, men har liten peiling på linux.
> Ein automatisering slik tibnor laga til meg for N50 vil fungere fint.
> Køyrer det i Ubuntu VM og brukar shell scripts tibnor har laga til å
> automatisk generere N50 filene.
>
>
> mvh
> Jan T
>
> "Gazer75"
>
> ___
> kart mailing list
> kart@nuug.no
> https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>
>
___
kart mailing list
kart@nuug.no
https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart


[NUUG kart] Naturreservater ferdselsbestemmelser

2017-06-12 Emne Vidar Gundersen
Hei,
Det bør gjøres en jobb med å importere og oppdatere verneområder i
OSM. Naturbase er meg bekjent aldri blitt importert i sin helhet,
samtidig vernes og utvides det stadig flere områder, så det krever
kontinuerlig oppfølging.

I tillegg har jeg laget et datasett over ferdselsbestemmelsene for
sykling i verneområder ved å programmatisk tolke 3000
verneforskrifter. Språket i verneforskriftene er lite konsistent, så
det var litt krevende. Jeg har laget et kart som for å visualisere
dette. http://vibrog.github.io/sykling-verneomrader/

Metodikken kan sikkert overføres til hest, båndtvang, totalt
ferdselsforbud, etc.

Jeg har en GeoJSON fil med naturvernområder[1] datasettet hvor dette
er lagt til.
Hvordan skal dette gjøres? For å spare arbeid er det nesten fristende
å kaste ut alle verneområder og importere hele datasettet på nytt.
Dette er juridiske grenser, så vi vil ikke miste arbeid fra
bidragsytere, men det er en mulighet at andre ferdselsrestriksjoner er
tagget.

Noen fakta:
2961 verneområder i naturbase
167 uten verneforskrift
2794 verneforskrifter i lovdata
555 hvor det er forbudt å sykle sti
185 hvor det bare er tillatt å sykle stier angitt i forskriftsteksten,
vernekart eller forvaltningsplan. I disse tilfellene burde OSM hatt
tagging på stiene.

Jeg har delt inn restriksjonene i følgende
0=Forbudt å sykle
1=Unntak vei
2=Unntak traktorvei
3=Unntak Spesifiserte

Hvordan tagge dette?

Area:
bicycle=no
bicycle:conditional=permissive @ road
bicycle:conditional=permissive @ track
bicycle:conditional=permissive @ specified
bicycle:conditional=permissive @ trailblazed

Trails:
bicycle=dismount   # Det er tillatt å trille sykkel

Synspunkter?

[1]: https://kartkatalog.miljodirektoratet.no/Dataset/Details/0
___
kart mailing list
kart@nuug.no
https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart


[NUUG kart] Elveg oppdatering?

2017-06-12 Emne N/A N/A
Hei,


Veit ikkje om alle på lista har fått med seg at Entur har fått i oppdrag frå 
Samferdsledepartementet å lage ei felles løysing for kollektiv transport i 
Norge.
Dei skal bruke OpenTripPlanner for å rute mellom stopp, og OTP brukar jo OSM 
data.
Vi brukar mykje Elveg data for dette, faktisk ein del vegar med stopp som 
manglar, men dei filene som er ferdig genererte er over eit år gamle no og 
kunne trenge ei oppdatering.

Eg etterlyser difor Geir Ove Myhr som laga desse filene :)

Kunne vi fått oppdaterte filer?

Eg kan godt konvertere, men har liten peiling på linux.
Ein automatisering slik tibnor laga til meg for N50 vil fungere fint.
Køyrer det i Ubuntu VM og brukar shell scripts tibnor har laga til å automatisk 
generere N50 filene.

mvh
Jan T

"Gazer75"
___
kart mailing list
kart@nuug.no
https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart