Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Ante Wessels schreef:
 On Saturday 30 June 2007 21:43, Eugene van der Pijll wrote:
 
  Nee. Residential is een fundamenteel onjuiste waarde voor de tag
  highway, omdat deze orthogonaal is met de rest van de tags. Ik ontraad
  het gebruik van deze tag, en gebruik zelf altijd unclassified,
  eventueel met abutters=residential.
 
 Ik lees de features pagina toch anders. Daar is unclassified lowest form of 
 the interconnecting grid network.

Ja, het laagste niveau van het netwerk. In de steden zijn dat dus: de
straten voor lokaal verkeer.

 Residential is voor de woonwijk; winkels 
 behoren bij de infrastructuur van woonwijken. 

Wellicht, maar residential street betekent toch echt woonstraat, dus
met huizen, niet winkels. Het zou ook verwarrend zijn om residential
een andere betekenis te geven in de highway tag dan in de abutters tag.

Maar goed, deze discussie is enigszins achterhaald; ik neem aan dat de
data van AND geen informatie bevat over of een straat in een woonwijk of
een winkelcentrum of een bedrijventerrein ligt...

Eugene

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA512

Eugene van der Pijll schreef:
 Ante Wessels schreef:
 On Saturday 30 June 2007 21:43, Eugene van der Pijll wrote:

 Nee. Residential is een fundamenteel onjuiste waarde voor de tag
 highway, omdat deze orthogonaal is met de rest van de tags. Ik ontraad
 het gebruik van deze tag, en gebruik zelf altijd unclassified,
 eventueel met abutters=residential.
 Ik lees de features pagina toch anders. Daar is unclassified lowest form of 
 the interconnecting grid network.
 
 Ja, het laagste niveau van het netwerk. In de steden zijn dat dus: de
 straten voor lokaal verkeer.

Hoe classificeer jij steegjes?

 Maar goed, deze discussie is enigszins achterhaald; ik neem aan dat de
 data van AND geen informatie bevat over of een straat in een woonwijk of
 een winkelcentrum of een bedrijventerrein ligt...

Filosofie mag ook toegepast worden op nieuwe data natuurlijk ;)


Stefan
-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v2.0.4 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFGi8AiYH1+F2Rqwn0RCpCJAJwLJsh4Gldmv8HHOzRMnyIOK/oG/QCcClld
ln42P+mX98njzAiamNYBiBM=
=EJcP
-END PGP SIGNATURE-

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Stefan de Konink schreef:
 -BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
 Hash: SHA512
 
 Eugene van der Pijll schreef:
  Ante Wessels schreef:
  On Saturday 30 June 2007 21:43, Eugene van der Pijll wrote:
 
  Nee. Residential is een fundamenteel onjuiste waarde voor de tag
  highway, omdat deze orthogonaal is met de rest van de tags. Ik ontraad
  het gebruik van deze tag, en gebruik zelf altijd unclassified,
  eventueel met abutters=residential.
  Ik lees de features pagina toch anders. Daar is unclassified lowest form 
  of 
  the interconnecting grid network.
  
  Ja, het laagste niveau van het netwerk. In de steden zijn dat dus: de
  straten voor lokaal verkeer.
 
 Hoe classificeer jij steegjes?

Ik heb nog niet in binnensteden gemapt, maar waarschijnlijk service
(als er auto's in kunnen) of pedestrian/footway/cycleway.

  Maar goed, deze discussie is enigszins achterhaald; ik neem aan dat de
  data van AND geen informatie bevat over of een straat in een woonwijk of
  een winkelcentrum of een bedrijventerrein ligt...
 
 Filosofie mag ook toegepast worden op nieuwe data natuurlijk ;)

Natuurlijk. Maar dat zal waarschijnlijk toegepast worden door degenen
die de data gaan converteren; niet door mij.

gr,Eu

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-07-04 Berichten over hetzelfde onderwerp Ante Wessels
On Wednesday 04 July 2007 17:35, Eugene van der Pijll wrote:

  Ik lees de features pagina toch anders. Daar is unclassified lowest form
  of the interconnecting grid network.

 Ja, het laagste niveau van het netwerk. In de steden zijn dat dus: de
 straten voor lokaal verkeer.

Ik begrijp interconnecting als verbindend, en het woordenboek geeft dat ook 
aan:
http://www.thefreedictionary.com/interconnection

Dat zie je ook op de features pagina. Het gaat van motorway naar primary, etc, 
naar unclassified, de laagste verbindende, daarna residential, om en in de 
wijk.

vriendelijke groet,
cordialmente,

Ante

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-06-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Freek
On Saturday 30 June 2007, Eugene van der Pijll wrote:
...
   item name=Rotonde
 label text=Nieuwe rotonde /
   combo key=highway text=Type:
 values=primary,secondary,tertiary,service,unclassified,cycleway,pedestrian
 default=unclassified / key key=junction value=roundabout/
   key key=oneway value=yes/
   text key=name text=Naam: delete_if_empty=true /
   /item

Ik kan het niet laten om te reageren, de verkeersuitvinding van de eeuw: een 
rotonde voor voetgangers, zie je het voor je :-)

Volgens de map features pagina is het trouwens niet nodig oneway=yes toe te 
voegen aan rotondes, maarja, het maakt ook niet uit (helemaal leuk icm met 
voetgangers trouwens, een boete als je de verkeerde kant op loopt).

Je zou als je alleen naar deze annotation presets kijkt trouwens snel kunnen 
denken dat unclassified wegen gewoon nog niet geclassificeerd zijn, 
terwijl het gaat om kleinere, maar niet-residential wegen. Ik denk 
bijvoorbeeld dat residential een betere default zou zijn voor wegen. 

Misschien kunnen we je, op zich heel handige, presetfile ergens op de wiki 
kwijt in het Nederlandse deel? Lijkt me ook handig als snelle start voor 
beginners.

-- 
Freek

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-06-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Gert Gremmen
Dank je Eugene !

Leuke middag gehad.
Ben vergeten een foto te maken in de hagedis
Doen jullie dat morgen nog ? Voor in de Wiki [EMAIL PROTECTED]
Oh ja, de schilderswijk wordt nu ge-upload.

Gert

-Oorspronkelijk bericht-
Van: [EMAIL PROTECTED]
[mailto:[EMAIL PROTECTED] Namens Eugene van der Pijll
Verzonden: zaterdag 30 juni 2007 21:10
Aan: talk-nl@openstreetmap.org
Onderwerp: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

Speciaal voor Gert en Floris, maar ook voor anderen die met JOSM werken
en nog geen presets gebruiken: hierbij mijn annotation presets bestand.

Kopieer de onderstaande regels naar een xml-bestand, en voeg in de
preferences in JOSM een link naar het bestand toe. Dan verschijnt er
in het properties vakje aan de rechterkant een drop-down box met
standaard tags. Nog handiger: je kan die tags ook aan de knoppenbalk
toevoegen.

Dat maakt het werken met josm een stuk prettiger en sneller!

groeten,
Eugene



annotations
item name=Weg (niet geclassificeerd)
label text=Nieuwe weg /
key key=highway value=unclassified/
text key=name text=Naam: delete_if_empty=true /
check key=oneway text=Eenrichtingsweg default=off
delete_if_empty=true /
  /item

item name=Fietspad
label text=Nieuw fietspad /
key key=highway value=cycleway/
text key=name text=Naam: delete_if_empty=true /
  /item

item name=Voetpad
label text=Nieuw voetpad /
key key=highway value=footway/
text key=name text=Naam: delete_if_empty=true /
  /item

item name=Rotonde
label text=Nieuwe rotonde /
combo key=highway text=Type:
values=primary,secondary,tertiary,service,unclassified,cycleway,pedestr
ian default=unclassified /
key key=junction value=roundabout/
key key=oneway value=yes/
text key=name text=Naam: delete_if_empty=true /
  /item

item name=Kanaal
label text=Nieuw kanaal /
key key=waterway value=canal/
text key=name text=Naam: /
  /item

item name=Plein
label text=Nieuw plein /
key key=leisure value=commons/
text key=name text=Naam: /
  /item

item name=Wegen
label text=Nieuwe weg /
combo key=highway text=Type:
values=motorway,motorway_link,trunk,primary,secondary,minor,residential
,service,unclassified,bridleway,track,cycleway,pedestrian,footway
default=unclassified /
text key=name text=Naam: delete_if_empty=true /
check key=oneway text=Eenrichtingsweg default=off
delete_if_empty=true /
check key=bridge text=Brug default=off
delete_if_empty=true /
check key=tunnel text=Tunnel default=off
delete_if_empty=true /
  /item

item name=Waterwegen
label text=Nieuwe waterweg /
combo key=waterway text=Type:
values=river,canal,drain,dock,lock_gate,water_point,turning_point,aqued
uct,boatyard,waste_disposal,mooring,weir default=river /
text key=name text=Naam: /
  /item

item name=Spoorwegen
label text=Nieuwe spoorweg /
combo key=railway text=Type:
values=rail,tram,light_rail,subway,preserved,disused,abandoned,narrow_g
auge,station,halt,viaduct,crossing default=tram /
text key=name text=Name: delete_if_empty=true  /
  /item

item name=Plaatsnaam
label text=Nieuwe plaatsnaam /
combo key=place text=Type
values=continent,country,state,region,county,city,town,village,hamlet,s
uburb /
text key=name text=Naam: /
/item

/annotations

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-06-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Freek schreef:
 On Saturday 30 June 2007, Eugene van der Pijll wrote:
  item name=Rotonde
  label text=Nieuwe rotonde /
  combo key=highway text=Type:
  values=primary,secondary,tertiary,service,unclassified,cycleway,pedestrian
  default=unclassified / key key=junction value=roundabout/
  key key=oneway value=yes/
  text key=name text=Naam: delete_if_empty=true /
/item
 
 Ik kan het niet laten om te reageren, de verkeersuitvinding van de eeuw: een 
 rotonde voor voetgangers, zie je het voor je :-)

Mijn file is gebaseerd op een grotere die ik ergens gevonden heb (maar
nu niet meer terug kan vinden), en daar stonden ook nog footway en track
in. Die heb ik eruit gesloopt.

Pedestrian betekent voetgangersgebied; het is niet onmogelijk dat er
bijv winkelcentra zijn met rotondes, die later pas gevoetgangersgebiedt
zijn. (Maar je hebt wel gelijk dat die rotondes nu wsch niet meer
eenrichting zijn.)

 Je zou als je alleen naar deze annotation presets kijkt trouwens snel kunnen 
 denken dat unclassified wegen gewoon nog niet geclassificeerd zijn, 
 terwijl het gaat om kleinere, maar niet-residential wegen. Ik denk 
 bijvoorbeeld dat residential een betere default zou zijn voor wegen. 

Nee. Residential is een fundamenteel onjuiste waarde voor de tag
highway, omdat deze orthogonaal is met de rest van de tags. Ik ontraad
het gebruik van deze tag, en gebruik zelf altijd unclassified,
eventueel met abutters=residential.

 Misschien kunnen we je, op zich heel handige, presetfile ergens op de wiki 
 kwijt in het Nederlandse deel? Lijkt me ook handig als snelle start voor 
 beginners.

Hij kan denk ik niet zomaar op de wiki. Hij bestaat helemaal uit XML
tags, en die worden volgens mij op de wiki niet vertoond. Dus dan moet
je 'm helemaal gaan encoden... Maar voel je vrij.

Eugene

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-06-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Freek
On Saturday 30 June 2007, Eugene van der Pijll wrote:
 Pedestrian betekent voetgangersgebied; het is niet onmogelijk dat er
 bijv winkelcentra zijn met rotondes, die later pas gevoetgangersgebiedt
 zijn. (Maar je hebt wel gelijk dat die rotondes nu wsch niet meer
 eenrichting zijn.)

Ok, zou kunnen inderdaad.

  Je zou als je alleen naar deze annotation presets kijkt trouwens snel
  kunnen denken dat unclassified wegen gewoon nog niet geclassificeerd
  zijn, terwijl het gaat om kleinere, maar niet-residential wegen. Ik denk
  bijvoorbeeld dat residential een betere default zou zijn voor wegen.

 Nee. Residential is een fundamenteel onjuiste waarde voor de tag
 highway, omdat deze orthogonaal is met de rest van de tags. Ik ontraad
 het gebruik van deze tag, en gebruik zelf altijd unclassified,
 eventueel met abutters=residential.

Snap je punt en kan me er ook wel in vinden maar ik denk dat de meeste mensen 
nog wel residential gebruiken. Het OSM model (vrij taggen, proposed features, 
geaccepteerde features) mist wat dat betreft volgens mij nog iets: een 
removal proposal oid, zie bijvoorbeeld ook highway=bridge. Natuurlijk is het 
systeem dan wel weer vrij genoeg om iedereen de mogelijkheid te geven hiermee 
te beginnen...

Punt blijft dat we voor unclassified geen mooie, betekenishoudende Nederlandse 
vertaling hebben (suggesties?).

  Misschien kunnen we je, op zich heel handige, presetfile ergens op de
  wiki kwijt in het Nederlandse deel? Lijkt me ook handig als snelle start
  voor beginners.

 Hij kan denk ik niet zomaar op de wiki. Hij bestaat helemaal uit XML
 tags, en die worden volgens mij op de wiki niet vertoond. Dus dan moet
 je 'm helemaal gaan encoden... Maar voel je vrij.

Via de Upload file functie op de wiki (ik neem aan dat die ook andere 
bestanden dan alleen plaatjes toestaat), met linkje vanuit een ander artikel?

-- 
Freek

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-06-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Freek schreef:
 Snap je punt en kan me er ook wel in vinden maar ik denk dat de meeste mensen 
 nog wel residential gebruiken.

Vind ik prima; ik weet wat ermee bedoeld wordt, en het wordt nu
hetzelfde gerenderd als unclassified, dus ik houd niemand tegen. Maar ik
ga mijn preset-file er niet op aanpassen. Iedereen kan nu zelf die file
naar eigen inzicht veranderen.

 Punt blijft dat we voor unclassified geen mooie, betekenishoudende 
 Nederlandse 
 vertaling hebben (suggesties?).

Op een kaart die ik hier heb, staat lokale weg, waarmee precies onze
unclassified/residentials worden bedoeld. Vind ik geen slechte
omschrijving: een weg die alleen voor lokaal bestemmingsverkeer van
belang is.

 Via de Upload file functie op de wiki (ik neem aan dat die ook andere 
 bestanden dan alleen plaatjes toestaat), met linkje vanuit een ander artikel?

Op wikipedia accepteert upload file alleen bepaalde bestandstypes; ik
weet niet of xml daarbij hoort, of of dat op de OSM-wiki zo is ingesteld.

Eugene

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Nederlandse preset file

2007-06-30 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Gert Gremmen schreef:
 Leuke middag gehad.
 Ben vergeten een foto te maken in de hagedis
 Doen jullie dat morgen nog ? Voor in de Wiki [EMAIL PROTECTED]

Het wordt helaas morgen niet zo heel druk... We zullen het met de foto's
van vorige keer moeten doen.

 Oh ja, de schilderswijk wordt nu ge-upload.

Mooi!

Ik neem morgen een kaartje mee van wat er allemaal gedaan is; kan
iedereen die er vandaag was, zijn gebied vanavond of morgenochtend
uploaden, of anders de gpx tracks, of desnoods een omschrijving hoe ver
ze gekomen zijn? Dan doen we geen dubbel werk. Ik heb 't van Ante al
gehoord, en de track van Ivar heb ik al gezien.

En als je een paar straatjes gemist heb in een gebied dat verder
helemaal af is, kan je dat ook aan me mailen. Dan ga ik die gaatjes de
komende tijd ook opvullen.

tot morgen, allemaal...

Eugene

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl