Re: Thunderbird importeren

2022-05-03 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul,

Complimenten, en dank voor je (uitgebreide) beschrijving.

MJ



Re: inkomende mail met poort 25 geblokkeerd

2022-03-26 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Op 26-03-2022 om 15:14 schreef Martijn van de Streek:

Persoonlijk zou ik hiervoor een (virtueel) servertje huren voor een
paar euro per maand.

Dan kun je een tunnel (bijv. WireGuard) opzetten tussen je mailhost
thuis en die VPS, wat port forwards instellen en zo voor een "vast IP"
voor je mailserver zorgen.


Ja, ook over zitten denken. Dat kan natuurlijk altijd. En bij een ISP 
switch zal ik dit zeker meenemen.


Ik zit op zichzelf nu wel heel goed: hoge snelheid en weinig kosten. 
Probeer toch nog even om via t-mobile een werkende oplossing te krijgen.


En dan het liefst op een andere manier dan dynu.com, hoewel die goed 
werkt, maar waar je voor elk domain apart moet betalen.


Dank voor alle reacties, ook offlist. De gouden vonst zit er echter nog 
niet tussen. Keep 'm coming. :-)


Fijn weekend allen!
MJ



Re: inkomende mail met poort 25 geblokkeerd

2022-03-26 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi!

Op 26-03-2022 om 11:40 schreef Diederik de Haas:

Heb je al aan t-mobile gevraagd of ze het voor jou willen de-blokkeren?
Ik kan me voorstellen dat ze het *by default* blokkeren omdat de meeste van
hun klanten waarschijnlijk te weinig kennis hebben om hun systemen zo in te
richten en bij te houden dat hun systemen NIET gebruikt worden door
kwaadwilligen en enorme hoeveelheden spam versturen ... met als gevolg dat
(alle) t-mobile hosts op een blacklist terecht komen, inclusief t-mobile zelf.


Nee niet gevraagd nee... ik lees op hun fora dat er meer mensen over 
klagen, dus ik denk dat ze dat niet doen. Ik krijg ook geen statisch ip 
van ze. Dat wisselt.


Denk dus eigenlijk niet dat ze dat gaan doen, maar kan het eens 
proberen. Zelfs al zou het alleen zijn alleen om een signaal af te geven.


Overigens, https://www.dynu.com/ doet ook wat ik zoek, ZONDER het To: 
adres te herschrijven. Ik heb dus een oplossing, voor jaarlijks 10 
dollar per domain.


Andere oplossingen ben ik nog steeds in geinteresseerd, dus als iemand 
input/suggesties heeft?


MJ



inkomende mail met poort 25 geblokkeerd

2022-03-26 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi!

Niet debian specifiek, maar hopelijk toch relevant en wellicht interessant.

Ik wil graag thuis (via mn glasvezel) een mailserver draaien, echter 
t-mobile blokkeert poort 25, zowel in als uit.


Uit is geen probleem, want kan natuurlijk versturen via een smarthost.

Ik zit een beetje met inkomende mail.

Ik ken inmiddels forwardemail.net, waarmee je inkomende email kunt laten 
'her-bezorgen' op een andere poort dan 25. Precies wat ik zoek dus.


Alleen lijkt forwardemail ook het domain van het To: adres te 
herschrijven naar het fqdn van de mailserver. Ik ben bij hen een ticket 
hierover begonnen.


Ik ben vast niet de enige hier die zoiets probeert te doen, met een ISP 
die poort 25 blokkeert.


Zijn er mensen hier met tips of suggesties? Ik kan natuurlijk altijd 
ergens een cloud server nemen en daar zelf de 'herbezorging-naar-huis' 
regelen, of de hele mailserver in de cloud neer zetten.


Maar ik wil proberen het thuis te doen, en dus zoek ik een oplossing 
voor het poort-25 probleem.


Tips, ideeen?

MJ



Re: Agenda software

2021-12-13 Berichten over hetzelfde onderwerp mj




Op 13-12-2021 om 15:27 schreef Paul van der Vlis:


Ik vind het interface niet heel beroerd of ouderwets eigenlijk.

Maar Geert is op zoek naar o.a. een agenda-server en niet naar een 
bijna-alles-in-een oplossing lijkt me. En dat is SOGo wel.


Onze gebruikers klagen er steen en been over, en er is er niet eentje 
uitgesproken positief.


De meesten denken wel met veel plezier terug aan de v2 interface.

Maar inderdaad: het is persoonlijk.

MJ



Re: Agenda software

2021-12-13 Berichten over hetzelfde onderwerp mj




Op 12-12-2021 om 23:03 schreef Paul van der Vlis:

Op 12-12-2021 om 19:36 schreef Geert Stappers:


Hoi,

Wat gebruiken jullie zoal aan agenda software?


Qua server gebruik ik SOGo, maar dat is een complexe webapplicatie, 
eigenlijk denk ik niet dat je er heel blij van gaat worden. 
https://www.sogo.nu/

https://packages.debian.org/bullseye/sogo


Wij gebruiken ook SOGo, en hoewel het in feite een heel goed product 
is, kan ik niet anders zeggen dan dat ik óók denk dat niemand er echt 
blij van zal worden.


Het heeft super veel potentie en mogelijkeden, alleen de grafische 
interface is ZO beroerd en ZO ouderwets aandoend, dat het diep tragisch 
is. Vooral voor feitelijk zo'n interessant en veelbelovend product.


MJ



Re: Thunderbird en firefox-esr

2021-12-02 Berichten over hetzelfde onderwerp mj




Op 02-12-2021 om 16:54 schreef Paul van der Vlis:
Misschien is Sylpheed een optie, dat is opensource en cross-platform, 
maar ik heb er niet goed naar gekeken omdat het geen caldav en carddav 
heeft.


Lijkt mij altijd dat dat een beetje stilstaat.

MJ



Re: Thunderbird en firefox-esr

2021-12-02 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Interessant, vandaag, over (oa) thunderbird:


https://www.heise.de/news/BigSig-Luecke-Mozilla-schliesst-kritische-Schwachstelle-in-Krypto-Bibliothek-NSS-6281977.html


en


https://www.mozilla.org/en-US/security/advisories/mfsa2021-51/


MJ



Re: Thunderbird en firefox-esr

2021-12-01 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Op 01-12-2021 om 12:30 schreef Sjoerd Hiemstra:

Ik ken Interlink. Dat is gebaseerd op een oudere versie van Thunderbird
(versie 52) met een aantal toegevoegde verbeteringen.

https://binaryoutcast.com/projects/interlink/

Add-ons, die het in de huidige Thunderbird niet meer doen, zoals de
Dorando keyconfig, doen het hier nog wel.

(Ook dit bericht verstuurd met Interlink.)


Ik heb daar ooit ook over gelezen ja. Ik had het idee dat interlink 
gebaseerd was op een snapshot-in-time van thunderbird, en dat die 
snapshot verder ontwikkeld wordt. Klopt dat?


Ik nam aan dat daardoor nieuwe ontwikkelingen in thunderbird niet in 
interlink terecht komen. Dat is dan wel weer jammr... Ik vind 
thunderbird qua GUI de laatste tijd gelukkig wel weer een beetje in 
beweging.


Pluspunt is dat daardoor oude addons het in interlink natuurlijk wel 
gewoon bijven doen.




Re: Thunderbird en firefox-esr

2021-12-01 Berichten over hetzelfde onderwerp mj




Op 30-11-2021 om 11:28 schreef Paul van der Vlis:
Zelf vind ik Thunderbird toch prettiger, vooral omdat ik er aan gewend 
ben. Maar ik heb wat stabiliteitsproblemen met Thunderbird die ik maar 
niet opgelost krijg, vandaar dat ik alternatieven goed in de gaten hou. 
En misschien zelfs ga overstappen.


Het grote voordeel dat wij zien aan thunderbird is dat het 
cross-platform en open source is. Als je een alternatief vindt met 
diezelfde eigenschappen, hou ons [ = de lijst] dan vooral op de hoogte.


Ik heb regelmatig gezocht, maar vind eigenlijk niet echt een goed 
alternatief.


Ik heb overigens geen stabiliteitsproblemen met thunderbird.

MJ



Re: dkim / postfix

2021-10-11 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Rutger,

On 11/10/2021 09:59, Rutger wrote:

Wat betreft je criteria, helaas is dat meer projecten ook het geval.
Maar goed, het werkt en doet wat het moet doen. Kortom, opendkim is een
prima keuze.


Ik kan na twee weken inderdaad nog steeds niks anders zeggen. :-)

Thanks, voor je reactie!
MJ



dkim / postfix

2021-10-05 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Een korte vraag. Ik ben bezig met spf, dkim, dmarc, dat soort dingen.

Nu wordt in de meeste howto's over DKIM / postfix die ik via google vind 
de variant openDKIM gebruikt.


(https://www.sidn.nl/en/news-and-blogs/hands-on-implementing-spf-dkim-and-dmarc-in-postfix)
(https://www.linuxbabe.com/mail-server/setting-up-dkim-and-spf)

Wanneer ik echter kijk naar de opendkim site (http://www.opendkim.org) 
dan valt op dat hij http-only is, werken diverse links op de site bij 
mij niet, heeft het project op sourceforge de status "inactive", noem 
maar op.


Kortom: op basis van de vorige alinea zou ik niet snel voor opendkim 
gekozen hebben. Nu toch gedaan, en alles is inmiddels operationeel, dus 
het werkt allemaal wel gewoon. :-)


De vraag: is opendkim toch nog steeds de manier om DKIM met postfix te 
doen, of hebben er hier mensen andere tips..?


Groet!
MJ



Re: regex tutorial vraag

2021-09-16 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi!

Bedankt voor jullie reacties.

Lijkt erop dat de perl regexes gebruikt worden op regextutorials.com, en 
die werken ook met grep -P.


Ik denk dat mn vraag eigenlijk was: welke van die regex varianten zou nu 
het handigst zijn om je in te verdiepen. Ik heb nu gekozen voor de perl 
variant.


Bedankt!

MJ

Op 15-09-2021 om 22:05 schreef Geert Stappers:

On Wed, Sep 15, 2021 at 01:33:02PM +0200, Martijn van de Streek wrote:

mj schreef op wo 15-09-2021 om 12:44 [+0200]:


Op bijvoorbeeld http://regextutorials.com/ leren ze je dat \w hele
woorden matcht, \d voor decimals, etc. (en nog veel veel zulke
handige shortcuts)



\w matcht "word characters" (niet hele woorden). Wat dat precies
betekent is afhankelijk van je locale/taalinstellingen en het programma
waarmee je de regex match doet.

In sommige locales kan "\w" naast "a-zA-Z" ook tekens als "ë" of zelfs
"и" matchen en "\d" tekens als "٣".


Op alle andere tutorials die ik vind is dat helemaal anders,


Begrijpelijk



en lijkt
de backslash vooral een escape character om bv een letterlijke PUNT
('\.') te matchen, en dat is ook wat ik merk als ik het test met
"grep -E"

Kan iemand van hier daar iets zinnigs over zeggen..?


"\" is over het algemeen inderdaad een escape-character, maar alleen
voor niet-letters. Veel "\ + letter"-combinaties hebben zulke speciale
betekenissen.


Kan iemand me een site aanraden (a la regextutorials.com) die ik zou
kunnen gebruiken om regex zoals bv "grep -E" ze gebruikt te
leren/oefenen?


Voor echt grondige kennis (en naslag) kan ik "Mastering Regular
Expressions" van Jeffrey Friedl aanraden (ISBN: 978-0-596-52812-6)

Daarnaast ben ik zelf vooral bekend met de handleidingen van Perl. Die
beschrijven de "Perl-smaak" van regex (je kunt "grep" vragen om Perl-
stijl regex te gebruiken dmv. "grep -P" - dit gebruikt "PCRE", Perl-
Compatible Regular Expressions):


Daar staat eigenlijk
dat grep meerdere "Regular Expression Engines" heeft.
  

$ perldoc perlretut
$ perldoc perlre
$ perldoc perlrebackslash

De basis van de meeste regex-dialecten is vrijwel hetzelfde,


Inderdaad, er zijn meerdere regex-dialecten.



dus de
kennis die je hieruit haalt is over het algemeen 1 op 1 toepasbaar voor
"grep -E". De verschillen zitten vooral in hoeveel en waar je moet
escapen en in complexere/nieuwere features zoals "negative zero-width
look-ahead".


Yep, er zijn verschillen.
En als je dat niet weet (als verwacht "allemaal hetzelfde")
dan kan het je akelig opbreken.

Zoals Martijn zegt: Basis van regex is hetzelfde.


Groeten
Geert Stappers





regex tutorial vraag

2021-09-15 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Beetje off-topic, maar hopelijk geen probleem.

Ik ben bezig met het leren van regex, en vraag me iets af.

Op bijvoorbeeld http://regextutorials.com/ leren ze je dat \w hele 
woorden matcht, \d voor decimals, etc. (en nog veel veel zulke handige 
shortcuts)


Op alle andere tutorials die ik vind is dat helemaal anders, en lijkt de 
backslash vooral een escape character om bv een letterlijke PUNT ('\.') 
te matchen, en dat is ook wat ik merk als ik het test met "grep -E"


Kan iemand van hier daar iets zinnigs over zeggen..?

Kan iemand me een site aanraden (a la regextutorials.com) die ik zou 
kunnen gebruiken om regex zoals bv "grep -E" ze gebruikt te leren/oefenen?


Bedankt, en hopelijk toch topic-related genoeg om hier relevant te zijn.

Groet,
MJ



Re: Microsoft teams in browser

2021-07-06 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul,

Ja, ervaring hier. Zowel met de linux (beta) teams app, als met de 
browser (chrome) versie. Beide werken gewoon goed.


Moet zeggen dat microsoft met teams best iets goeds neergezet heeft. Het 
was een jaar geleden onvergelijkbaar met de alternatieven, maar 
inmiddels (enorm snelle ontwikkeling) is het een prima werkbaar stuk 
software.


Ik hoop nog wel op firefox compatibility.

MJ

On 7/5/21 10:00 PM, Paul van der Vlis wrote:

Hallo,

Ik moet wellicht binnenkort een Microsoft teams meeting bijwonen. De 
vorige keer vertelde men me dat ik geen software hoefde te installeren, 
alleen op een link te klikken. Dat heb ik toen gedaan maar het ging niet 
goed, hij bleef maar proberen een connectie te maken, maar die kwam 
niet. We hebben toen telefonisch verder gepraat, maar dat was officieel 
niet geldig. Daarom komen ze nu weer.


Weet iemand of dit werkt zonder closed source software, dus alleen met 
een browser?  Ik heb Chromium 90.0.4430.212 en Firefox 78.11.0esr 
beschikbaar, de browsers in Debian stable dus.


Volgens deze pagina werkt het met Fedora 31 en Chromium 80, zie op het 
eind, "run in browser":

https://www.faschingbauer.me/blog/2020/03/ms-teams-on-linux.html

Iemand ervaring?

Groet,
Paul






Re: https://certbot.eff.org/lets-encrypt/debianbuster-nginx

2020-06-23 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

On 6/23/20 10:39 AM, Paul van der Vlis wrote:

Hiervoor worden bestaande dns en http servers gebruikt. Maar zoals
gezegd: misschien dat er een standalone optie is.


Ja, dat had ik erbij moeten zeggen, sorry. Ik gebruik acme.sh, en die 
kan inderdaad een draaiende apache 'hergebruiken', maar ook --standalone 
via port 80, en dat kan (natuurlijk) niet wanneer apache daarop draait.


MJ



Re: https://certbot.eff.org/lets-encrypt/debianbuster-nginx

2020-06-23 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

On 6/23/20 10:00 AM, Paul van der Vlis wrote:

Nee. Anders zou je het niet samen met b.v. Apache kunnen gebruiken.


Volgens mij kan dat ook niet, en zou je het daarom wel als een (heel 
specifiek soort van, en uiterst tijdelijk draaiende) webserver kunnen 
beschouwen.


Wanneer apache luistert op 80, kan acme.sh (dat ik gebruik ipv certbot) 
die poort niet gebruiken voor verificatie doeleinden.



Wat is certbot volgens jou?


Ik zie het als een acme-client.


Ik ook. En acme kan over dns en http. Waarbij dns mijn voorkeur heeft, 
omdat je dus geen poort conflicten krijgt tijdens certificaat renewals, 
met apache op 443/80. (plus: het is heel gemakklijk te automatiseren 
met: https://github.com/joohoi/acme-dns)


Groet,
MJ



Re: fileshare

2020-05-29 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

On 5/28/20 2:18 PM, Richard Lucassen wrote:

Lighttpd wil niet renamen, dan geeft-ie "400 bad request". Die van de
backports geeft weer een "failed: 308 Permanent Redirect". De stretch
versie die geen bugs zou hebben eindigt in een dependency hell. Dus dat
schrijf ik af. Ik vrees dat Apache toch teveel resources vreet.

Verder is er nog WsgiDAV, een SIMPLE webdav server, let op, er staat
"SIMPLE", die ik, na een python error hell, na ruim een uur (!)
compileren gestopt heb. Ok, ik heb niet veel resources, maar ik versta
toch iets anders onder "simple".


Wij gebruiken vooral apache met webdav, en daar hebben we weinig 
problemen mee, maar dat vind jij te zwaar. Misschien zou je daarom ook 
eens moeten kijken naar nginx met webdav..?


Nginx wordt gezien als lichter en meer performant dan apache, en 
misschien werkt webdav/nginx wel even goed...?


MJ



Re: afstandsbediending TV, maar dan anders

2020-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Ik heb laatst zoiets gedaan, maar dan met altijd dezelfde webpagina op 
een raspberry met raspbian.


Auto-login aanzetten tijdens de install, dan:
bestandje maken, genaamd: ~/.config/autostart/autoChromium.desktop

met deze inhoud:


[Desktop Entry]
Type=Application
Exec=/usr/bin/chromium-browser --incognito --kiosk  --noerrdialogs 
--disable-session-crashed-bubble --disable-infobars --kiosk 
http://www.website.com
Hidden=false
X-GNOME-Autostart-enabled=true
Name[en_US]=AutoChromium
Name=AutoChromium
Comment=Start Chromium when GNOME starts


Maar ik begrijp dat jij telkens een andere site wil laten zien. Daar heb 
ik geen intructies voor liggen. :-)


MJ

On 25/05/2020 17:12, Geert Stappers wrote:

Hoi,

Eerst mijn uitdaging dan wel wens, daarna vraag om jullie advies.

Afstandsbediending TV, maar dan anders:

  Aan de andere kant van de ruimte staat een groot scherm, dat aangestuurd
  wordt door, zeg een raspberrypi.  Vanaf mijn kant van de ruimte wil ik
  "remote" aan het begin van de dag  een webbrowser opstarten. Daarom log
  ik in. Ik bezoek URL en op het grote scherm komt de bezochte webpagina.
  Ik log uit van de Rpi. Op de "TV" staat de rest van de dag de webpagina.


Welke software zou ik dan nodig hebben?




Groeten
Geert Stappers





Re: Verkeerde tijd ondanks NTP

2020-05-04 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Geen oplossing voor dit probleem, maar sinds wij chrony hebben ontdekt, 
kijken we niet meer naar ntp(d).


We hadden ook dergelijke problemen als jij beschrijft, en merken ook in 
ons ceph cluster dat chrony de tijd aanzienlijk preciezer in sync houdt 
dan ntpd.



On 5/4/20 1:12 PM, Paul van der Vlis wrote:

Hoi,

Ik zie regelmatig servers met NTP die een helemaal verkeerde tijd geven,
dus niet paar seconden maar meer dan een uur.

Gisteren had ik het ook weer, een mailserver met Debian9 stond 1 uur en
7 minuten fout.  Na een "apt install --reinstall ntp" is de tijd dan
weer goed.

Iemand een idee wat dat is?

Ik kom er meestal achter tijdens een storing, waarbij ik dan andere
dingen aan mijn hoofd heb. Dan zie ik dat de logs een verkeerde tijd geven.

Groeten,
Paul






Re: iptables traag in reverse dns

2020-03-30 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi!

On 3/30/20 2:16 PM, Richard Lucassen wrote:

Gebruik iptables -nL dan heb je dat reverse lookup gezeur niet. Er zijn
altijd figuren die de boel niet op orde hebben en bovendien gaat -n
vele malen sneller, ook al werkt de DNS.


Maar is het punt niet dat ook wanneer lieden hun DNS niet op orde 
hebben, een NXDOMAIN nog steeds instant zou moeten komen...


Maar inderdaad: ik doe normaal ook -nL

Zie bij iptables sowieso altijd liever IP's dan dns namen.

MJ



Re: iptables traag in reverse dns

2020-03-30 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi allemaal!

On 3/30/20 2:35 PM, Richard Lucassen wrote:

On Mon, 30 Mar 2020 12:51:54 +0200
mj  wrote:


Weet iemand waar ik iets zou kunnen checken?


Hier geprobeerd, de eerste keer 3 sec, de tweede keer (cache) net zo
snel als -n


Het lijkt niks met een cache te maken te hebben: tien keer achter elkaar 
"iptables -L", en tien keer even langzaam op de IP's.


Ook nadat ik de cache eerst 'geladen' heb met "host 45.142.195.2"

MJ



Re: iptables traag in reverse dns

2020-03-30 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

On 3/30/20 2:43 PM, Richard Lucassen wrote:

Ik heb wel op een firewall met 3000 rules dat de -L blijft hangen op
een server die niet werkt:

$ host 198.17.62.23
;; connection timed out; no servers could be reached

Dat is helemaal geen antwoord. Het

17.198.in-addr.arpa

domein heeft geen NS record. Is het niet zoiets?


Bij mij krijg ik vanaf die server dus wel antwoord van DNS, en telkens 
ook instant. Er lijkt op zich dus niks met DNS aan de hand te zijn.


En inderdaad geen timeout, maar NXDOMAIN.

MJ



iptables traag in reverse dns

2020-03-30 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Ik zie op een machine dat iptables -L output blijft hangen op IP adressen:

target prot opt source   destination 

**5 sec delay

REJECT all  --  45.142.195.2 anywhere reject-with 
icmp-port-unreachable
REJECT all  --  ip-38-66.ZervDNS anywhere reject-with 
icmp-port-unreachable

**5 sec delay

REJECT all  --  45.133.99.3  anywhere reject-with 
icmp-port-unreachable
REJECT all  --  ip-38-82.ZervDNS anywhere reject-with 
icmp-port-unreachable
RETURN all  --  anywhere anywhere


Ik kan natuurlijk met iptables -L -n zorgen dat de output nummeriek 
blijft, en dan is ie inderdaad snel.


Maar: ik verwacht dus dat er op dat systeem een probleem is mbt dns 
resolving. Dus verwacht dat het volgnde ook traag is:



root@server:/etc# host 45.142.195.2
Host 2.195.142.45.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)
root@server:/etc# host 45.133.99.3
Host 3.99.133.45.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)


Echter: beide "not founds" zijn instant.

De vraag: waarom zou iptables resolving traag zijn, en 'host' gewoon snel?

Dns config op de machine al eens gewijzigd naar 8.8.8.8, maar geen verschil.

Weet iemand waar ik iets zou kunnen checken?

MJ



Re: Let's encrypt rate limits

2020-03-25 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Heb t ook wel eens gehad, en 'oefen' daarom nu vrij strak altijd eerst 
op hun staging evironment.


De client die ik tegenwoordig gebruik (acme.sh in combi met acme-dns, 
https://github.com/joohoi/acme-dns) maakt dat ook enorm gemakkelijk 
allemaal.


Heb t sindsdien nooit meer gehad.

En ik weet't... hier heb je op dit moment niks aan. :-|

Gezondheid gewenst aan allen hier.

MJ

On 3/25/20 12:42 PM, Paul van der Vlis wrote:

Hoi,

Ik probeer Jitsi-meet te installeren, echter de configuratie zit daar zo
in elkaar dat het ophalen van het SSL-certificaat mislukte. En omdat ik
het een paar keer probeerde heb ik nu een rate-limit:
---
An unexpected error occurred:
There were too many requests of a given type :: Error creating new order
:: too many failed authorizations recently: see
https://letsencrypt.org/docs/rate-limits/
---

Eerder loste ik dat op door een iets ander certificaat aan te vragen
(extra naam). Maar dat lijkt niet meer te werken.

Moet je nu echt een week wachten voordat zoiets voorbij is?

Ik red me hier nu best wel uit met b.v. een ander IP, maar het lijkt me
dat zoiets in een ander geval heel grote problemen kan geven. Wat is
jullie ervaring?

Groeten,
Paul







Re: alleen maar ARP

2020-01-24 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Geen idee, maar ik had laatst zoiets, en dat was een gevalletje van 
Asymmetric Routing.


Dus, je zou kunnen checken dat de routering correct is: Weet je router 
waarheen hij pakketjes voor je VMs moet routeren?


Ik neem aan dat er geen NAT in het spel is?

MJ

On 1/23/20 6:49 PM, Geert Stappers wrote:


Hoi,

Een computer-netwerk-uitdaging die ik momenteel heb.

De situatie:
Fysieke server heeft twee Network Interface Cards.
Beide NICs zitten in een "bond", 'bond0'.
De "bond" zit in "bridge" 'br0'.
'br0' heeft IP-adres van de fysieke server.
En is daar op te benaderen.

Op de fysieke server ligt KVM-QEMU (libvirt / virt-manager)
Binnen KVM-QEMU draaien twee virtueele machines.

Die 2 VMs leunen (zijn aangesloten) op 'br0'.
Op de fysieke server is met `brctl show br0` te zien
dat er de interfaces 'vnet0', 'vnet1' en 'bond0' in zitten.
En `brctl showmacs br0` laat de MAC-addressen van de VMs zien.

In de VM heb ik "link detect". Ping naar fysieke host is mogelijk.

Een ping naar de router vanuit de VM is niet mogelijk.

Met behulp van port mirroring op fysieke netwerk switch
zie ik ARP pakketten voorbij komen (beide kanten op)

In de arp-cache in de VM is het MAC-address van de router te zien.
Dus er zijn netwerkpakketten heen en terug gegaan.

ARP en `ping fysieke-host` is echter het enige wat werkt.


Wat de uitdaging compleet maakt, is dat het eerder deze week
wel gewerkt heeft. Na de reboot van fysieke server niet meer.


Welke mogelijkheden zie jij om meer dan "ARP" te kunnen doen?


Groeten
Geert Stappers





Re: ip / mac / arp probleem

2020-01-08 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hallo allemaal,

On 1/3/20 9:17 PM, Geert Stappers wrote:

Maar euh, laat gerust weten wat jou oplossing was.


Mijn oplossing is nu: sophos XG (wat we hier ook draaien) heeft zo'n 
functie: "Enable spoof prevention"


waarin je valide combi's van MACs/IPs kunt invoeren.

(a la arpalert / arpwatch dus eigenlijk)

Vriendelijk bedankt voor het meedenken allemaal.

MJ



Re: Off_Topic: Stamtafel [Was: Re: ip / mac / arp probleem]

2019-12-30 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Ik zelf heb helemaal geen bezwaar tegen dit soort berichten hier op 
debian-user-dutch. Zo'n drukke lijst is het nu ook weer niet. :-)


Ik zelf zou me denk ik niet snel erbij abonneren op iets als 
debian-stammtisch...@lists.debian.org


Licht off-topic, maar wel gerelateerd aan debian / netwerken, etc: wat 
mij betreft welkom hier...


En a propos mijn vraag: Ik ben nu aan het kijken wat HP aanbiedt, a la 
Cisco's "ip arp inspection" en "ip verify source" (zie 
https://community.cisco.com/t5/switching/ip-arp-inspection-vs-ip-verify-source/td-p/1864717)


MJ

On 12/30/19 2:35 PM, mai...@posteo.org wrote:

On 27/12/2019 21:02, mj wrote:

Hoi,

Tikkeltje off-topic, hopelijk stoort niemand zich eraan... anders bij
voorbaat: excuus...


Helemaal niet en misschien is het niet verkeerd om voor dit soort
vragen, welke niet specifiek Debian gerelateerd zijn, een stamtafel in
het leven te roepen.

Weet niet hoe andere gebruikers van deze ML er tegen aankijken maar een:

debian-stammtisch-belg...@lists.debian.org

lijkt me wel wat





Re: ip / mac / arp probleem

2019-12-29 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul,

On 12/28/19 10:21 AM, Paul van der Vlis wrote:

Wat mij een goede oplossing lijkt is dat 1 persoon verantwoordelijk is
voor het netwerk en de IP-adressen uitdeelt. En dit ook documenteert
voor een vervanger.


Uiteraard is alles wat je hierboven schrijft het geval. Het gaat hier om 
een externe monteur die op eigen houtje, zonder overleg, zomaar iets 
gedaan heeft, en ons daar enorme problemen mee bezorgde.


Ik wil dat voor een volgende keer sowieso direct ontdekken, door bv 
arpalert, zoals gesuggereerd door Geert.


Maar nog liever wil ik dit voorkomen, onmogelijk maken. Daarom heb ik 
zulke devices inmiddels op een speciaal VLAN gezet, maar hoop ik ook op 
één of andere config (acl of zo) voor de procurves.



Als een manager een andere techneut toelaat zonder overleg, dan lijkt
het me logisch wie hier de fout heeft gemaakt.


Daar is ook geen enkel misverstand over.

MJ



Re: ip / mac / arp probleem voorkomen, ARP table bewaken

2019-12-28 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Geert,

On 12/27/19 9:21 PM, Geert Stappers wrote:

De switch lekker op layer 2 laten en dan arpalert of arpwatch
(ik kan die twee nog steeds goed uit elkaar uithouden).


Dank, die kende ik nog niet, maar ga ik zeker ook inzetten..!

En misschien nog andere ideeën, opties die wel op de switch kunnen..?

MJ



ip / mac / arp probleem

2019-12-27 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Tikkeltje off-topic, hopelijk stoort niemand zich eraan... anders bij 
voorbaat: excuus...


Laatst grote problemen gehad doordat onze debian router / gateway (en 
dat was de link met debian-user-dutch...) met IP adress .1 van ons 
netwerk 'gedrukt' werd door en ander device waar één of andere monteur 
óók IP .1 op gezet had.


Die twee gingen de strijd met elkaar aan om dat ip adres, met 
voortdurende, rare en onvoorspelbare resultaten. Duurde lang voordat ik 
door had wat er speelde.


De vraag: heeft iemand hier een idee hoe ik zoiets in de toekomst zou 
kunnen voorkomen?


Ik denk aan iets op onze procurve switches, bv:

- het ip adress .1 alleen toestaan op specifieke poorten
of
- het ip .1 alleen toestaan in combinatie met een specifiek mac adres

Iemand met tips of andere ideeen om dit te voorkomen..?

Groet en fijne dagen gewenst!

MJ



helpdesk software suggesties

2019-10-26 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Iemand hier die gebruikt maakt van een (open source) helpdesk ticketing 
systeem, liefst draaiend op linux/debian..?


Een snelle google geeft allerlei antwoorden (waaronder bv zammad wat 
interessant lijkt) maar ik ben ook op zoek naar praktijk ervaringen en 
suggesties van jullie. :-)


Bedankt!

MJ



Re: Tekenen van client-server communicatie

2019-03-10 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Misschien hier eens naar kijken?

http://www.mcternan.me.uk/mscgen/

MJ

On 3/10/19 10:24 AM, Geert Stappers wrote:


Hoi,

Met welke tools maken jullie zoal tekeningen
van client-server communatie?

Tekeningen als op https://lwn.net/Articles/508865/

Op http://graphviz.org/gallery/ is niets wat er op lijkt.
Wel is graphviz het soort programma wat mijn voorkeur heeft.
Dus dat je in tekst beschrijft wat je wilt
en dat er dan een plaatje wordt gegeneerd.



Groeten
Geert Stappers





Re: Grub komt niet

2018-11-26 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

On 11/26/18 4:09 PM, Paul van der Vlis wrote:

chrooten, en ik kan grub opnieuw installeren (zie mijn reactie op Frans).


Ja, zag het. Ik dacht echter dat je probleem nog niet opgelost was, en 
in zo'n geval heeft booten vanaf de supergrub iso mij wel eens wat 
verder op weg geholpen.


mj



Re: Grub komt niet

2018-11-26 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

In soortgelijke situaties (maar dan baremetal) heb ik hier wel eens wat 
aan gehad:


https://www.supergrubdisk.org/

Wie weet heb je er wat aan.

MJ

On 11/26/18 11:43 AM, Paul van der Vlis wrote:

Hallo,

Ik heb een -niet zo belangrijke- virtuele machine die niet meer wil
booten. Dit stoort me, ik heb tot nu toe mijn virtuele machines steeds
kunnen repareren bij problemen. Een andere keer zou ditzelfde misschien
kunnen gebeuren bij een belangrijke virtuele machine, toch?

Platform is kvm/qemu met libvirt, ik gebruik qcow2 virtuele disks. Deze
gedragen zich eigenlijk gewoon als een disk.

Na booten van de VM wordt grub niet gestart. De VM staat wel als
"running" in "virsh list", en ik kan er ook naartoe connecten via de
virtuele console. Normaal verschijnt Grub, maar nu niets.

Ik heb een fsck uitgevoerd en er was weliswaar een probleem, maar dat is
nu opgelost. Ik kan nu bij het filesysteem en dan chrooten. In de logs
van de VM zie ik geen pogingen tot booten.

Uiteraard heb ik grub opnieuw geïnstalleerd met de optie "--recheck",
dan zie ik verder geen foutmelding.

Virsh met debug opties ("virsh -d4 start ..") geeft ook niets.
In de logs van libvirt lijkt de VM gewoon te starten.
Andere virtuele machines doen het goed.

Ik heb even geen idee meer, jullie misschien?

Groet,
Paul






lpic certificeringen

2018-11-26 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Ik heb het plan opgevat om mezelf te certificeren, en na wat googles ben 
ik via de lpimarketplace op ucertify terecht gekomen.


Ik ben net begonnen met de verplichte eerste cursus "Linux Essentials", 
maar kom nu licht gefrustrerd hier even wat checken...


Een voorbeeld vraag uit hun cursus: "wat is de alternatieve interface 
naast de command line die wel meer resources van de pc vraagt"? Mijn 
(text, geen multiple choice) antwoord was: "GUI". Fout. Ok... ik moet 
dus geen afkortigen gebruiken.


Toen kwam dezelfde vraag opnieuw terug, en ik wist het nog! Mijn 
antwoord was: "graphical user interface". Opnieuw FOUT! Het juiste 
antwoord moest zijn: "Graphical User Interface". (andere hoofdletters 
worden dus keihard fout gerekend..!)


Voor een andere praktijk vraag gebruikte ik "ip" ipv "ifconfig", om 
achter ip/mac/broadcast te komen. Ook dat werd fout gerekend. (en "uname 
-a" om achter een kernel versie te komen is ook fout)


Grr...

Nu is mijn vraag: hebben jullie ervaringen met die certificeren, en tips 
over online cursussen die misschien beter zijn dan die van ucertify, of 
moet ik mezelf gewoon aapassen om het hier mee te leren doen..?


En er zijn hier vast veel mensen die die examens allemaal gedaan 
hebben..: Zijn de echte examens ook zo principeel, dat bijvoorbeeld 
"graphical user interface" FOUT is..?


Groet en dank voor reacties,

MJ



Re: SSH

2018-10-20 Berichten over hetzelfde onderwerp mj




On 10/20/2018 10:14 AM, Huub Reuver wrote:

Tot slot: sudo is handig voor enkele specifieke commando's.
Apt hoort niet in combinatie met sudo. Daar heb je "su - " voor,


Oh? Nooit eerder gehoord.
Waarom geen sudo bij apt..?

mj



Re: Npostart en Chromium

2018-09-10 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul,

Hier, met chromium 68.0.3440.106 (Official Build), running on LinuxMint 
18.2 (64-bit) (gebaseerd op stretch/sid) werkt 't gewoon.


MJ


On 09/10/2018 10:54 AM, Paul van der Vlis wrote:

Beste mensen,

Nu ik toch met npostart bezig ben (en het verfoeilijke DRM), vraag ik me
af wat de reden is dat het niet werkt onder Chromium.
Ik installeer Chromium altijd standaard, zodat mensen een alternatief
hebben bij problemen.

Werkt het bij jullie?  Bij mij niet. Dezelfde problemen als bij Firefox
een paar dagen geleden. Dus wel reclames (niet altijd), en daarna alleen
een ronddraaiend cirkeltje.

Kennen jullie een andere website waar DRM gebruikt wordt, en werkt het
daar wel misschien?  (Netflix bijvoorbeeld, daar heb ik geen account).

( En nee, ik heb geen DRM-zooi op mijn gewone PC. Maar ik heb wel een
multimedia PC waarop ik het heb. )

Groetjes,
Paul






installer met kernel van backports

2018-06-01 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Kan iemand me een tip geven of (en hoe) het mogelijk is om stretch te 
installeren, maar direct (tijdens installatie dus) met een kernel uit 
backports?


Het gaat om root-device hardware compatibilty, waarvan ik vermoed dat de 
kernel uit backuports die wèl heeft, en de normale stretch kernel nog niet.


Ik zou natuurlijk ook een tijdelijk ander root device kunnen gebruiken, 
dan kernel updaten, en dan root device aanpassen. Maar vraag me af of 
bovenstaande oplossing ook (eenvoudig) mogelijk is..?


Specifiek: het gaat om een server met intel vroc / vmd ssd nvme devices, 
waarop ik dus debian root raid wil installeren.


(https://downloadmirror.intel.com/27332/eng/Intel(R)_VROC_Linux_5_3_Release_Notes.pdf)

MJ



Re: Gedeelde opslag

2018-04-13 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 04/13/2018 04:50 PM, Frans van Berckel wrote:

Leuk, altijd doen. Wat kost Proxmox?
Niks zolang je genoegen neemt met de minder goed geteste community 
packages repo. Ze hebben ook de subscription repo, waarin de packages 
beter getest zijn, daarvoor betaal je wel.


Maar wij vinden de community repo best prima. Nooit problemen gehad, 
hoewel ik incidenteel op de mailinglist wel eens iets lees.


Wij updaten ook telkens slechts één host per keer, dan kun je ook wel 
wat ellende hebben, en draaien je VMs toch gewoon door op de resterende 
hosts. (worst case)


MJ



Re: Gedeelde opslag

2018-04-13 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 04/13/2018 04:31 PM, Paul van der Vlis wrote:

Hoeveel geheugen en hoeveel cores je CPUs hebben lijkt me toch niet echt
van belang voor de setup? Wel uiteraard voor hoeveel VM's je kunt draaien.
Nou, wel voor de ceph storage. Die 'berekent'namelijk waar de data 
staan. Next generation storage, heel interessant. Google er maar eens over.


Heeft dus méér cpu nodig dan een gewone storage oplossing.


Welke journals zet je op SSD?
Ceph gebruikt journals, die dus. Die worden dan later geflushed naar de 
spinning disks. Maakt groot verschil voor performance. Maar je moet wel 
de juiste enterprise SSDs nemen. ook daarover kan google je veel 
vertellen, of de ceph mailinglist.



Draai je ook nog raid op je machines, of is dat niet meer nodig bij Ceph?
Nee, geen raid. Ceph wil graag praten met echte individuele disks, 
ZONDER vrstorende raid adapter ertussen. (zelfs JBOD wordt afgeraden)



Je kunt er ook een oudere machine neerzetten lijkt me, als het toch
alleen voor storage is. Toch?
Ja, maar wel weer met de kanttekening dat cepg dus relatief ceel cpu 
gebruikt. Méér dan je verwacht wanneer je zegt: storage-only node.



Gebruik je een 10 Gbit netwerk voor de replicatie, of sneller?
Nee, wij doen 10GB. En dat saturates in onze omgeving dus niet. (zeker 
niet structureel)



Bedankt voor je aanbod, Ceph lijkt heel interessant.

Ik kan zeggen dat het dat ook is.  :-)


Ik krijg net een uitnodiging van iemand hier in Groningen om eens te
komen kijken naar zijn Proxmox.

Ja, nou ja, je bent hier ook welkom :-)


Hmm, waarom zit Proxmox eigenlijk niet in Debian?

Zie andere reply.

Fijn weekend,

MJ



Re: Gedeelde opslag

2018-04-13 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 04/13/2018 04:56 PM, Paul van der Vlis wrote:

Ik kwam wel dit tegen:
https://packages.debian.org/buster/python3-proxmoxer
Ik vraag me dan af of die "Proxmox REST API v2" ook in Debian zit of hoe
dat werkt.


Je kunt proxmox er wel gewoon bij zetten, in een normale debian install:

https://pve.proxmox.com/wiki/Install_Proxmox_VE_on_Debian_Stretch

MJ



Re: Gedeelde opslag

2018-04-13 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul,

On 04/13/2018 02:45 PM, Paul van der Vlis wrote:

Hallo,

Ik heb een paar virtualisatie-servers in het datacenter, en nu wil ik
het zo gaan maken dat ik een guest over kan zetten naar een andere
server. Daarvoor is een vorm van gedeelde opslag nodig.

Wat ik wil delen zijn vooral virtuele disks (ik gebruik nu qcow2
images). Uiteraard zou dat kunnen met een fileserver met iets als NFS of
Samba.

Daar denk ik dan niet direct aan, maar:


Alternatief lijkt het me ook te kunnen met een SAN-oplossing op basis
van Debian, dus een systeem wat blockdevices via het netwerk deelt. Dat
zou dan kunnen met een protocol als iSCSI, AoE, of FCP.
Dit is meer de richting die ik dan op denk. Voor NAS/SAN gebruiken wij 
alleen geen debian, maar freenas, op basis van zfs. Dit gebruiken we al 
jaren, en is echt fantastisch.


Onze virtualisatieomgeving is gebaseerd op proxmox, en dat heeft ceph 
als storage oplossing. Dat is helemaal fantastisch, en heeft alle features.


Proxmox virtualisatie moet je even uitchecken denk ik: gebaseerd op 
debian, met ceph geintegreerd, live migration, alles erop en eraan.


Ceph is echter wel vooral goed als je omgeving iets groter is: min 3 
fysieke servers die alle drie ook de storage  doen, SNELLE netwerking 
(min 10G) onderling, en genoeg disks per machine om alle reads/writes 
over te verdelen.


Wij draaien 3x supermicro met 8 4TB disks per server, en journals op 
SSD, 128GB memory, 12 core CPUs. Draait goed en hééĺ stabiel, alleen is 
dit wel de minimum setup. Ik wil er graag nog een vierde storage-only 
machine bij zetten, vooral om ceph sneller te maken.



En om het nog interessanter te maken zou het ook nog kunnen met een
cluster lijkt me. Ik kwam bijvoorbeeld Ceph, DRBD en BeeGFS tegen. CLVM
kun je er denk ik ook toe rekenen, dat is de cluster-variant van LVM.
Als ik het goed begrijp heb je met zo'n cluster geen centrale fileserver
meer, maar heb je een soort raid tussen verschillende machines. Klinkt
wel heel interessant, je hebt dan geen single point of failure meer. En
wellicht hoeft de data bij lezen niet meer over het netwerk in mijn
situatie, wat wellicht toch voordelen heeft.
Als je meer over onze setup (of ceph) wil weten, dan zeg t maar. Maar 
proxmox zou ik gewoon eens installeren, dan zie je al snel hoe t werkt. 
Zonder ceph kun je het gewoon op één enkele machine uittesten.


MJ



Re: Waarom ging de server uit?

2018-04-13 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

On 04/13/2018 07:55 AM, Geert Stappers wrote:

Korte stroom onderbreking? ( en geen "resume after powercut" )


Dit is waar ik direct aan denk. Ik heb ooit zoiets gehad: een machine 
die een paar keer onverklaarbaar ineens uit was.


Ik heb er toen een UPS tussen gezet, en toen is het niet opnieuw 
gebeurd, en die UPS heeft een paar keer een stroomuitval alert gegenereerd.


Raar genoeg: andere machines hadden er geen last van, en andere UPSen 
(andere groepen) ook geen probleem.


De alerts ONBATT en ONLINE kwamen ook op dezelfde seconde, dus het is 
denk ik meer een dip dan een echte stroomuitval.


MJ



Re: tail -f logfile | webpage

2018-03-18 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Wij doen dat dmv graylog: https://www.graylog.org/

Maar dat installeren *alleen* voor jouw doel is uiteraard overkill.

Maar daarin kun je dan een specifiek dashboard maken de logfile(s) in 
kwestie, en dan een login/role maken met rechten op dat dashboard.


Kunnen ze er direct ook in zoeken enzo, geeft je heel veel mogelijkeden.

Is overigens sowieso een fantastisch stuk software.

MJ

On 03/18/2018 12:47 PM, Geert Stappers wrote:

On Sun, Mar 18, 2018, Eerste Reactie wrote:

Geert StappersDate: Sun, 18 Mar 2018 10:34

Hoi,
Gezocht/gevraagd:
 tail -f logfile  |  webpage
Dat updates van een logfile verschijnen op een webpagina.
Is om inzage in logfile te geven zonder dat er SSH toegang is.


Je kan een logfile ook direct naar een webserver directory sturen
en dan kan iemand er gewoon naartoe gaan.


Ja, en dan wat subtieler.


Groeten
Geert Stappers





Re: Certbot problemen (Letsencrypt)

2018-03-16 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 03/15/2018 05:36 PM, Paul van der Vlis wrote:

Een oplossing heb ik nog niet (anders dan upgraden naar Debian9).


Of dit gaan gebruiken:
https://github.com/Neilpang/acme.sh

Werkt prima hier, ook onder debian 8.

MJ



Re: Mijndomein Websites die niet werken met Firefox-esr

2018-02-25 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 02/24/2018 03:28 PM, Diederik de Haas wrote:

Ik vind het verbazingwekkend hoe mild er over mijndomein wordt geoordeeld.


+1



Re: nvme vs m.2

2018-02-25 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 02/25/2018 07:05 PM, Frans van Berckel wrote:

Voor mij was nvme nieuw, en zocht even op YouTube ...

M.2 vs NVME: What's the difference?
https://www.youtube.com/watch?v=fJCHx7mZEKo



Ja, echt hele coole technologie, hè. :-)

MJ



Re: nvme

2018-02-25 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Mart,

Bedankt voor je reactie!

MJ

On 02/25/2018 02:21 PM, Mart Lubbers wrote:

On Sun, Feb 25, 2018 at 12:45:02PM +0100, mj wrote:

Hoi,

Zijn hier mensen met ervaring met nvme N.2 harddisks (bv
samsung evo/pro) met daarop stretch? Is dat gewoon
installeerbaar/bruikbaar gelijk een normale harddisk..?

(root op nvme, bedoel ik)

MJ



Hoi MJ,

Mijn desktop heeft een evo 960 en die werkt out of the box met stretch.

Gr. Mart





Re: Snelheid harddisk

2018-02-12 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 02/12/2018 05:15 PM, Paul van der Vlis wrote:

Volgens mij is dat niet zo bij deze disks, het lijkt echter toch niet
zo'n heel goede keus als ik het vergelijk.


Wij gebruiken voor backups-to-disks veel WDC WD60EFRX, en ik moet 
zeggen: geen problemen mee, wij zijn juist wel fans van de WD Red 
series. Maar we gebruiken ze vooral in freenas, en eigenlijk niet op 
fileservers.


Ik moet zeggen dat ik niet zo erg hou van die enorme 8TB en meer 
schijven, maar liever kleinere pak, maar dan meer in een raid. (het 
rebuilden van 8TB duurt (zeker als network usage gewoon doorgaat) best 
lang, en de kans dat er in die tijd een tweede uit knalt is mij te groot.


Maar ik wilde vooral onze ervaringen met WD Red even delen.

MJ



Re: Mijndomein Websites die niet werken met Firefox-esr

2018-02-12 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 02/12/2018 02:46 PM, Paul van der Vlis wrote:

om in ons systeem binnen te dringen. Helaas is er geen onderscheiding in
de useragents tussen de verschillende versies van Firefox 52 vandaar dat
we hebben besloten heel Firefox 52 te blokkeren.


Wat verbijsterend! En dat beslist die hoster dus gewoon voor je.

Ik zou alles bij mijndomein.nl weghalen.

MJ



Re: ssh naar Linux computer achter "router"

2017-02-25 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,


En hier dan het plaatje

  B --- M === A


Wat bestaat er aan Debian packages voor zulke situaties?


Dat zou je toch kunnen oplossen met reverse ssh?

Lees bv: https://www.howtoforge.com/reverse-ssh-tunneling

MJ



Re: chinese tekens

2017-02-24 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Bram,

Jouw suggestie werkte niet direct, maar stuurde me wel in de juiste 
richting: Maar nadat ik dmv "dpkg-reconfigure locales" de default 
charset van het systeem op en_US.UTF-8 zette, stuurt cron inderdaad utf8 
mails, en kloppen de tekens.


Waarvoor mijn dank!

MJ

On 02/23/2017 02:58 PM, Bram wrote:

Je kunt de charset van de e-mails aanpassen zodat deze overeenkomt met
de charset die je jobs genereren. Waarschijnlijk is UTF-8 wel een
veilige gok. Zie bijvoorbeeld dit antwoord: http://serverfault.com/a/642184

Quote:

Solved my issue by adding in to a crontab:

|crontab -e |

At the top of file i wrote:

|CONTENT_TYPE="text/plain; charset=utf-8" |

Now all of my cron job email's are in UTF-8 Charset.

End Quote.

Groet,
Bram

2017-02-23 14:48 GMT+01:00 mj <li...@merit.unu.edu
<mailto:li...@merit.unu.edu>>:

Hoi,

Ik heb hier een rsync cron job draaien om bestanden op twee machines
gesynchroniseert te houden. Ik krijg een overzicht van elke rsync
sessie, om te zien welke bestanden gekopieerd zijn.

Daartussen zitten ook chinese bestanden, bv: 课题雇佣的科研助手费用备足
(ik hoop dat die tekens goed overkomen)

De chinese bestanden lijken aan beide kanten correct op het
filesysteem te staan. Zowel bash als bv midnight commander geeft ze
op beide machines correct weer.

De output van die cron job wordt gemailed naar root, echter in die
mails zien de chinese bestanden er zo uit:

\#346\#210\#221\#347\#232\#204/\#346\#22

Doet dit een belletje rinkelen bij iemand? Waar is iets te checken?

Het is geen vreselijk probleem, want het eindresultaat is prima,
alleen zouden die mailtjes er beter uitzien wanneer de bestandsnamen
kloppen.

De machine die via rsync pulled en het mailtje verstuurt draait
up-to-date debian jessie met postfix.

Tips?

MJ






chinese tekens

2017-02-23 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Ik heb hier een rsync cron job draaien om bestanden op twee machines 
gesynchroniseert te houden. Ik krijg een overzicht van elke rsync 
sessie, om te zien welke bestanden gekopieerd zijn.


Daartussen zitten ook chinese bestanden, bv: 课题雇佣的科研助手费用备足
(ik hoop dat die tekens goed overkomen)

De chinese bestanden lijken aan beide kanten correct op het filesysteem 
te staan. Zowel bash als bv midnight commander geeft ze op beide 
machines correct weer.


De output van die cron job wordt gemailed naar root, echter in die mails 
zien de chinese bestanden er zo uit:


\#346\#210\#221\#347\#232\#204/\#346\#22

Doet dit een belletje rinkelen bij iemand? Waar is iets te checken?

Het is geen vreselijk probleem, want het eindresultaat is prima, alleen 
zouden die mailtjes er beter uitzien wanneer de bestandsnamen kloppen.


De machine die via rsync pulled en het mailtje verstuurt draait 
up-to-date debian jessie met postfix.


Tips?

MJ



Re: exim en spamassassin - ik zie iets over het hoofd

2016-11-23 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 11/23/2016 12:08 PM, Paul van der Vlis wrote:

Kan ik me iets onder voorstellen inderdaad.

Ik ken Dovecot eigenlijk alleen met Maildir. Maar weinig ervaring met
dit programma.


Wij zijn grote fans :-)

Extreem stabiel bij ons. Letterlijk (!) NOOIT iets mee.

MJ



Re: exim en spamassassin - ik zie iets over het hoofd

2016-11-23 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 11/23/2016 10:43 AM, Paul van der Vlis wrote:

Is dat niet standaard zo bij Dovecot?

Kan beide, maar wij draaien dovecot gewoon met virtual users.

Met echte users (en mails onder /home etc) zijn dingen als mailboxen 
delen direct een stuk ingewikkelder.


MJ



Re: nfs / hosts.deny & alow

2016-11-06 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul,


On 11/06/2016 12:07 PM, Paul van der Vlis wrote:

Niet elke applicatie ondersteund tcp wrappers, soms moet support
daarvoor specifiek worden ingecompileeerd. Hoe dit zit bij NFS weet ik niet.

Verder doet de naam "tcp wrappers" mij denken dat het wellicht alleen
werkt bij TCP, en NFS is veelal UDP.

NFS4 is tcp volgens mij, en:


root@server:~# ldd /sbin/rpcbind | grep wrap
libwrap.so.0 => /lib/x86_64-linux-gnu/libwrap.so.0 (0x7f110ca2b000)
root@server:~# ldd /sbin/rpcbind | grep wrap
libwrap.so.0 => /lib/x86_64-linux-gnu/libwrap.so.0 (0x7f05f8a72000)
root@server:~# ldd /sbin/rpc.statd  | grep wrap
libwrap.so.0 => /lib/x86_64-linux-gnu/libwrap.so.0 (0x7f8af2fff000)
root@server:~#


Dat betekent volgens mij dat tcp wrappers 'erin' zouden moeten zitten.



Ik zie daar geen fout.

Ja, sorry, die foutmelding had ik al eerder laten zien:

root@client:/srv#  showmount -e server
clnt_create: RPC: Port mapper failure - Authentication error



Zie mijn opmerking boven.

Uiteraard worden andere IP's ook geblokkeerd doordat alleen jouw IP in
/etc/export staat van de server. Je instelling is dus dubbel op. Als je
dat toch graag wilt zou ik dat doen via een firewall.
Yep, dat kan natuurlijk ook. Maar ik ben vooral nieuwsgierig waarom dit 
niet werkt, in vrijwel alle HOWTO's wordt aangeraden om de zaak dmz 
hosts.deny/allow verder dicht te timmeren.


Maar de suggestie Rik heeft één en ander verklaart, dus de zaak kan wat 
mij betreft gesloten worden.


Dank voor t meedenken, Paul, Rik, en Geert!

Fijne zondag,
MJ



Re: nfs / hosts.deny & allow

2016-11-05 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Geert,

Ik geloof eigenlijk niet dat ik je antwoord helemaal begrijp, sorry.

On 11/05/2016 09:11 PM, Geert Stappers wrote:

Mijn inschatting is dat er de situatie is als bij server niet bereikbaar.
Dat kan voorkomen bij "Network File System". De client zal "gewoon" een mount 
doen.
Wat bedoel je met dat laatste? Als de server toegang zou moeten deny-en, 
dan kan de client natuurlijk proberen te mounten wat ie wil, maar dan 
kan de client gewoon niet bij de data..?




En mijn inschatting is dat bij daadwerklijk van de remote disk gebruik maken,
dat dan de tcpwrappers (NFS is overigens UDP) wel verschil maken.
NFSv4 is volgens mij juist TCP. Maar ik KAN gebruik maken van de NFS 
export op de client. Read-only, zoals geconfigureerd, maar ik kan de 
export mounten, en inhoud van bestanden lezen.


Maar wellicht mis ik de essentie van wat je probeert te zeggen?

Groet,
MJ



nfs / hosts.deny & alow

2016-11-05 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi allemaal,

Ik wil een directory exporten naar een andere machine, over nfs. Heb op 
de server in /etc/exports een export geconfigureerd:


>  /srv/datashare 192.168.2.5(ro,no_subtree_check)

Daarna nfs-kernel-server gestart, en kan hem nu op de client met success 
mounten, zelfs met nfs4. Prima.


Nu wil ik graag tcp wrappers gebruiken om de zaak wat verder dicht te 
timmeren. Dus, op de server in hosts.deny:



rpcbind : ALL
rpc.statd : ALL
rpc.idmapd : ALL
rpc.mountd : ALL


En dan, op de client, zoals verwacht:


root@client:/srv#  showmount -e server
clnt_create: RPC: Port mapper failure - Authentication error


Dan, allow de specifieke client in hosts.allow op de server:

> rpcbind : 192.168.2.5
> rpc.statd : 192.168.2.5
> rpc.idmapd : 192.168.2.5
> rpc.mountd : 192.168.2.5

En inderdaad, op de client:


root@client:/srv#  showmount -e server
Export list for server:
/srv/datashare 192.168.2.5


ECHTER (en nu komt het..!) het mounten van deze nfs share op de client 
werkt stelselmatig wèl, ook ZONDER de uitzondering in hosts.allow op de 
server.


Dus, wanneer ik géén uitzondering maak in hosts.allow, kan ik op  client 
192.168.2.5 TOCH de nfs export met succes mounten en de (actuele, 
real-time) inhoud bekijken.


Dus showmount geeft inderdaad een fout, maar:

> mount /srv/datashare

werkt gewoon TOCH. Bovenstaande mount komt uit fstab, als:


server.company.com:/srv/datashare/srv/datashare/nfs4 ro,intr,noexec 
0  0


Ik geloof niet dat ik snap waarom het gewoon blijft werken.

Iemand hier wel? Wat zie ik over het hoofd? Waarom wordt hosts.deny / 
hosts.allow genegeerd bij het daadwerkelijk mounten..??


Groet en dank,

MJ



Re: script vraag

2016-10-26 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Vincent, lijst,

Bedankt voor je uitleg!

Wat ook werkt:


if test $(find $errorfile -mmin +5); then


Groet,
MJ

On 10/24/2016 04:32 PM, Vincent Zweije wrote:

On Mon, Oct 24, 2016 at 02:04:43PM +0200, mj wrote:

||  Alleen de regels volgend op
||  > if test 'find $errorfile -mmin +30'; then
||  worden TELKENS uitgevoerd, en niet alleen slechts wanneer de $errorfile
||  ouder is dan 30 minuten.

De enkele quotes (') maken dat de string 'find $errorfile -mmin +30'
zonder verdere interpretatie als command line argument aan het test
programma wordt gegeven. Het test programma stelt vast dat dit geen lege
string is, en levert succes op. De then-code wordt dus altijd uitgevoerd.

Zonder veel verder te kijken: misschien bedoel je:

if find $errorfile -mmin +30 >/dev/null; then

Vincent.





script vraag

2016-10-24 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Ik heb onderstaand script in elkaar gezet:


#!/bin/bash

errorfile="/tmp/ceph-error"
node=$(cat /etc/hostname)
email="notificati...@company.com"
health=$(/usr/bin/ceph health)

 if [ "$health" != "HEALTH_OK" ] && [ ! -f $errorfile ]; then
# health not ok, and file does not yet exist
echo "health not ok, and file does not yet exist"
touch $errorfile
echo "Bad news: Ceph cluster node $node health status became "$health"" | mail -s 
"ERROR! ceph status $node" $email
 fi

 if  [ "$health" != "HEALTH_OK" ] && [ -f $errorfile ]; then
# health not ok, errorfile already present
# check age of errorfile
if test 'find $errorfile -mmin +30'; then
echo "errorfile older than 30 minutes"
# fresh timestamp on errorfile
touch $errorfile
# and notify again
echo "FYI: Ceph cluster node $node health status is still "$health"" | mail -s 
"ERROR! ceph status $node" $email
fi
 fi


# then assuming health IS ok, we can delete errorfile

 if  [ "$health" = "HEALTH_OK" ] && [ -f $errorfile ]; then
# health is ok, error file exists, so can be removed
rm -f $errorfile
echo "good news"
echo "Good news: Ceph cluster node $node health status is again "$health"" | mail -s 
"ceph status $node" $email
 fi


Alleen de regels volgend op
> if test 'find $errorfile -mmin +30'; then
worden TELKENS uitgevoerd, en niet alleen slechts wanneer de $errorfile 
ouder is dan 30 minuten.


Dat snap ik niet.

Kan iemand me dat uitleggen? Als ik het vanaf de cli uitvoer, lijkt t 
wel te werken:


> find /tmp/ceph-error-more -mmin +30

geeft alleen resultaat, wanneer het bestand ouder is dan 30 minuten.

MJ



Re: Remote access toestaan naar MariaDB server

2016-09-16 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul,

Wij doen dit als volgt:: mysql tunnelen over ssh. Kan met elke ssh 
client (putty, onder windows) maar wij gebruiken navicat:


https://www.navicat.com/download/

Dit is een mysql client met ingebouwde ssh functionaliteit. Maakt eerst 
een ssh naar je mysql server, en van daaruit connect ie naar mysql op 
localhost.


Hoef je dus alleen ssh open te zetten.

Groet,
MJ

On 09/16/2016 09:18 AM, Paul van der Vlis wrote:

Op 15-09-16 om 22:45 schreef Geert Stappers:

Heeft er hier iemand tips?


* Verder zoeken naar een mariadb met SSL, ook meteen naar clients zoeken.
* Zelf compileren en als je toch bezig bent, ook clients.


Het lijkt er op dat er toch SSL mogelijk is, dat je de MariaDB server
moet starten met de "--ssl" optie. Waarschijnlijk kan dit via een optie
in my.cnf.

http://stackoverflow.com/questions/24058225/debian-mysql-yassl-setting-up-certificates

https://mariadb.com/kb/en/mariadb/secure-connections-overview/

MariaDB [(none)]> SHOW VARIABLES LIKE 'have_ssl';
+---+--+
| Variable_name | Value|
+---+--+
| have_ssl  | DISABLED |
+---+--+
1 row in set (0.01 sec)

Als het er geen SSL in zou zitten, zou deze value "NO" zijn begrijp ik.


* Tunnel technieken als VPN


Uiteraard kan dat, maar is lastiger natuurlijk.


Ik vond/vind het trouwens wel een interresante vraag.
Ik had niet gedacht dat MySQL zelf SSL zou kunnen doen.
Dank voor het vergroten van mijn wereld.


Het schijnt al ondersteund te worden sinds 2001 volgens deze pagina:
https://mariadb.org/state-ssl-mariadb/

Maar volgens mij wordt het niet veel gebruikt.

Hier nog een manual voor MySQL 5.5:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/creating-ssl-files-using-openssl.html

Debian schijnt Yassl te gebruiken terwijl verder openssl gebruikt wordt,
dit Yassl schijnt in het MySQL package zelf te zitten lees ik o.a. hier:
https://www.debian.org/security/key-rollover/notvuln.en.html

Groeten,
Paul.





Re: pinning vraag

2016-09-07 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Heiko & lnx,

Mooie uitleg, Heiko!

Nu man apt_preferences ook gelezen.

Beide hartelijke dank, fijne avond,

MJ

On 09/07/2016 02:52 PM, Heiko wrote:

Hoi MJ,

On 2016-09-07 11:37, mj wrote:

Hoi,

Ik denk een eenvoudige vraag betreffende het 'pinnen' van packages,
maar toch helpt google me niet:

Wie kan me uitleggen, of een link sturen, waarin wordt uitgelegd wat
o= n= a= betekent in het volgende:

Package: *
Pin: release a=testing
Pin-Priority: 50

Ik volgde een howto waarin geadviseerd werd: a=xxx, dit werkte echter
helemaal niet.

Toen vond ik een andere howto, waarin ineens stond n=xxx. En dit
werkte wel.

Waar kan ik een legenda van a, n, o (en misschien nog wel meer
opties?) vinden?



Toevallig was ik gisteren op zoek naar hetzelfde, en ik kon het ook niet
echt makkelijk te vinden. Wat ik er van ben komen te begrijpen:

Apt slaat informatie over de package repositories op in de
/var/lib/apt/lists/*_Release files. Dit zijn leesbare tekstfiles met een
aantal informatie velden (en een groot aantal md5sum's van files in de
repositories).

Voorbeeld:

  Origin: Debian
  Label: Debian
  Suite: stable-updates
  Codename: jessie-updates
  Date: Sun, 04 Sep 2016 15:37:46 UTC
  Valid-Until: Sun, 11 Sep 2016 15:37:46 UTC
  Architectures: amd64 i386
  Components: main contrib
  Description: Updated packages for Debian 8
  MD5Sum:
  []

Om hier met apt-pinning op te selecteren gebruikt apt een "ingedikte"
vorm van een deel van deze informatie-velden. Bovenstaande wordt
bijvoorbeeld:

  o=Debian,a=stable-updates,n=jessie-updates,l=Debian,c=main
  o=Debian,a=stable-updates,n=jessie-updates,l=Debian,c=contrib

Daarbij is dan "Origin: Debian" omgezet naar "o=Debian", en "Suite:
stable-updates" is "a=stable-updates" geworden. Merk op dat niet alle
velden worden gebruikt, en dat de inhoud van de velden vrij ingevuld kan
worden door de maker/beheerder van de repository. Als je dus
repositories van andere partijen in je sources.list hebt staan kan de
informatie minder duidelijk zijn. Bijvoorbeeld van de nvidia .deb
repository heb ik gezien:

  o=NVIDIA,l=NVIDIA CUDA,c=

En van ownCloud:


o=obs://build.opensuse.org/isv:ownCloud:desktop/xUbuntu_14.04,n=xUbuntu_14.04,l=isv:ownCloud:desktop,c=


Minder mooi, maar toch ook nog steeds wel bruikbaar voor apt-pinning.

Als je "apt-cache policy" zonder package-naam draait geeft hij voor elke
repository die ingedikte vorm van de repository informatie:

  apt-cache policy | grep release

Daarmee kun je dan zien wat je in je apt-preferences voor pinning kunt
gebruiken.

De beste (maar nog steeds summiere) informatie die ik gisteren wel had
gevonden:

https://www.debian.org/doc/manuals/repository-howto/repository-howto.en.html#release

https://www.debian.org/doc/manuals/apt-howto/ch-apt-get.en.html#s-pin

Vriendelijke groeten,

Heiko




Groet,
MJ






pinning vraag

2016-09-07 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Ik denk een eenvoudige vraag betreffende het 'pinnen' van packages, maar 
toch helpt google me niet:


Wie kan me uitleggen, of een link sturen, waarin wordt uitgelegd wat o= 
n= a= betekent in het volgende:


Package: *
Pin: release a=testing
Pin-Priority: 50

Ik volgde een howto waarin geadviseerd werd: a=xxx, dit werkte echter 
helemaal niet.


Toen vond ik een andere howto, waarin ineens stond n=xxx. En dit werkte wel.

Waar kan ik een legenda van a, n, o (en misschien nog wel meer opties?) 
vinden?


Groet,
MJ



Re: Ervaringen met Letsencrypt

2016-05-25 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul, lijst,

Grappig, ik ben er sinds vrij kort ook mee bezig, en werkt ook hier 
eigenlijk prima.


Ik gebruik wel een andere client:

http://acme.sh

Stukje lichter dan de normale lets encrypt client.

Groet,
MJ

On 05/25/2016 10:34 AM, Paul van der Vlis wrote:

Hoi,

Ik heb wat experimenten gedaan met Letsencrypt, en het werkt best heel
aardig.

Installeren van Letsencrypt gaat zo:
apt-get -t jessie-backports install letsencrypt

En verder iets specifiek voor je server, ik gebruik Apache:
apt-get -t jessie-backports install python-letsencrypt-apache

Mocht je geen jessie-backports in je sources.list hebben dan moet je dat
natuurlijk wel eerst doen:
http://backports.debian.org/Instructions/

Dit commando vraagt een certificaat aan, en installeert hem ook:
letsencrypt --apache -t -m p...@vandervlis.nl -d test.freecafe2.nl

Resultaat zie hier: https://test.freecafe2.nl
https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze.html?d=test.freecafe2.nl=91.198.178.59

Als je "letsencrypt" zonder argumenten ingeeft, dan wil hij alle
domeinen op je server van certificaten voorzien. Gelukkig vraagt hij nog
wel even.

Wat me opviel was dat je twee certifcaten nodig hebt voor "domein.nl" en
"www.domein.nl". Dat is normaal meestal niet zo.

Het commando "letsencrypt renew" checkt of er certificaten vernieuwd
moeten worden. Zo ja, dan vernieuwd het ze, en installeert ze. Te
draaien vanuit crontab. Echte ervaring heb ik hier nog niet mee, maar
het lijkt goed te gaan.

Ik hoor graag ook ervaringen van anderen.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.






Re: kvm | shared san storage

2016-05-04 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Wouter, allen,

On 05/04/2016 07:21 AM, Wouter Verhelst wrote:

Omdat je er expliciet naar vraagt (en omdat ik zelf de
reference-implementatie ervan beheer): nbd wordt meer en meer het

Ja fijn, dank voor de uitgebreide info.


Ik heb, puur uit interesse, afgelopen weekend ook eens een paar
benchmarks gedraaid (AoE vs iSCSI vs NBD, alles over 1GigE tussen
dezelfde client en server), en daaruit had ik het gevoel dat NBD niet
hoeft onder te doen (qua performance) tov de andere twee. Details zet
ik later nog op mijn blog.

Benieuwd, heb je blog via google inmiddels gelocaliseerd. :-) Laat je
hier even weten wanneer je die details op je blog gezet hebt..? (dan
hoef ik die url niet zo strak in de gaten te houden)


Qua configuratie is iSCSI wel een ramp. Veel complexer dan
noodzakelijk; duidelijk een geval van "design by committee". AoE
werkt enkel over ethernet (zoals de naam al zegt) en is dan ook niet
routable (wat voor iSCSI en NBD wél het geval is). Verder is er ook
nog iets dat FCoE heet, maar daar heb ik niet naar gekeken.

Ik vind iSCSI inderdaad vreselijk, zoveel gedoe voordat je iets
geconfigureerd hebt. Wanneer het dan eenmaal werkt, werkt het overigens
wèl heel goed, moet ik zeggen. (wij gebruiken iscsi naar freenas)

Voor virtualisatie met iscsi / nbd zouden we dan nog een aparte san 
moeten implementeren, terwijl in geval van proxmox de san 'ingebakken' 
zit in het product: drie nodes, alle drie als virtualisatie hosts, met 
op alle drie tevens de ceph storage. (rbd)


Ik heb proxmox nu draaien in een testopstelling, en tot nu toe ben ik
zeer onder de indruk.

MJ



Re: kvm | shared san storage

2016-05-01 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 05/01/2016 05:46 PM, Geert Stappers wrote:

En misschien komt er misschien nog wel een storage advies voorbij.
(dat was de oorspronkelijk vraag (staat nog in het subject))

Waar ik zelf benieuw naar ben, is naar het networking gedeelte.
(kort berichtje "ook OpenVswitch" of naam andere S/W is al fijn)


De laatste keer liet ik 'proxmox' vallen, en toen kwam er ineens wat 
reactie. Ik zal nu eens iets vallen waar ik qua shared storage naar kijk:


- iscsi of nfs op freenas (freenas gebruiken we hier al als 
backup-to-disk target met replicatie oplossing, kennen we dus goed)


- ceph (zit ingebakken in proxmox, wat weer op debian gebaseerd is)

Opmerkingen, of andere, betere ideeën?

MJ



Re: kvm | shared san storage

2016-05-01 Berichten over hetzelfde onderwerp MJ
Hoi Richard,

Dank voor je uitgebreide info. Ik ga zeker een test opstelling maken, maar pas 
dinsdag tijd voor.

Fijne dag allemaal, en dank voor de reacties.

MJ

Richard Lucassen <mailingli...@lucassen.org> schreef op 1 mei 2016 11:27:54 
CEST:
>On Sun, 01 May 2016 10:11:22 +0200
>MJ <li...@merit.unu.edu> wrote:
>
>> Gebruik je ook die geïntegreerde ceph storage?
>
>Nee, ik ben uiteindelijk teruggegaan naar de meest simpele oplossing:
>raw images op lokale storage (wel met een NFS share als centrale
>backup)
>
>Ik kan dus niet live VM's van de ene proxmox naar de andere slepen.
>Maar dat heb ik ook niet nodig, ik kan ze wel van het ene stuk ijzer
>naar het andere verslepen, maar dan gaat de VM even down. Ook voor
>backups zet ik de VM op stop, dan heb ik altijd een werkende image.
>
>> Waar zijn je ervaringen daarmee?
>
>De enige negatieve ervaring heb ik al gemeld, maar ik draai alleen maar
>servers die meervoudig zijn uitgevoerd en dan is het dus niet erg als
>er eentje even down gaat (zoals front-end mailservers)
>
>Maar ik houd dus de zaak zo simpel mogelijk en dat kan ik ook in die
>omgeving. Maar ik zou gewoon proxmox installeren en er even mee spelen.
>Op de site staan vele voorbeelden en howto's. Als je die aanwijzingen
>stipt opvolgt dan gaat het meestal goed.
>
>Aangezien je achteraf geen ip-nummers kunt veranderen in een cluster
>draai ik het clusternetwerk altijd op een apart stukje netwerk en ik
>verbind de stukken ijzer dan via de hosts file. Mocht de "voorkant" van
>ip wijzigen dan blijven de proxmoxen elkaar herkennen via de hosts file
>en het aparte stukje netwerk.
>
>Dit zijn de bijna identieke /etc/hosts files van proxmox1 t/m proxmox4
>(het enige verschil is de "pvelocalhost"):
>
>127.0.0.1   localhost.localdomain   localhost
>192.168.255.1   proxmox1.example.com  proxmox1pvelocalhost
>192.168.255.2   proxmox2.example.com  proxmox2
>192.168.255.3   proxmox3.example.com  proxmox3
>192.168.255.4   proxmox4.example.com  proxmox4
>
>127.0.0.1   localhost.localdomain   localhost
>192.168.255.1   proxmox1.example.com  proxmox1
>192.168.255.2   proxmox2.example.com  proxmox2pvelocalhost
>192.168.255.3   proxmox3.example.com  proxmox3
>192.168.255.4   proxmox4.example.com  proxmox4
>
>127.0.0.1   localhost.localdomain   localhost
>192.168.255.1   proxmox1.example.com  proxmox1
>192.168.255.2   proxmox2.example.com  proxmox2
>192.168.255.3   proxmox3.example.com  proxmox3pvelocalhost
>192.168.255.4   proxmox4.example.com  proxmox4
>
>127.0.0.1   localhost.localdomain   localhost
>192.168.255.1   proxmox1.example.com  proxmox1
>192.168.255.2   proxmox2.example.com  proxmox2
>192.168.255.3   proxmox3.example.com  proxmox3
>192.168.255.4   proxmox4.example.com  proxmox4pvelocalhost
>
>Keep things as simple as possible, but not any simpler
>
>R.
>
>-- 
>richard lucassen
>http://contact.xaq.nl/


Re: kvm | shared san storage

2016-05-01 Berichten over hetzelfde onderwerp MJ
Hoi.

Openstack kan ook lokaal. Maar ik denk er inderdaad ook niet direct aan.

Maar ik begon de thread om mogelijkheden te inventariseren, en een mogelijkheid 
is het wel.

Bedankt,
MJ

Paul van der Vlis <p...@vandervlis.nl> schreef op 1 mei 2016 10:14:50 CEST:
>Op 30-04-16 om 21:14 schreef Jos Wolfkamp:
>> Ik zou dan zeker eens gaan spelen met OpenStack, via cloudvps.nl ben
>ik
>> op dit moment voor een prepaid bedrag van 20 euro van alles aan het
>> uitproberen.
>
>Zal Openstack voor een kleine organisatie niet wat teveel van het goede
>zijn?  Als je zelf je eigen hardware wilt hebben, met maar een paar
>machines.
>
>Groet,
>Paul.
>
>> Groet,
>> 
>> Jos.
>> Op 30-04-16 om 21:06 schreef mj:
>>> Hoi Wouter, allen,
>>>
>>> On 04/30/2016 05:50 PM, Wouter Verhelst wrote:
>>>> Ik kan niet zeggen dat ik het al gedaan heb, maar als je dat wilt
>doen
>>>> heb je een hoop infrastructuur nodig om dat klaar te kunnen
>krijgen. Het
>>>> gaat immers niet alleen over het migreren van je VM, maar je moet
>ook
>>>> dingen doen zoals automatisch de netwerkrouting aanpassen eens de
>>>> live-migratie gebeurd is, in het oog houden dat de gevirtualiseerde
>>>> hardware (o.a. aangezette processor-features) op alle hypervisors
>>>> dezelfde is, enzovoort enzovoort.
>>> Deels is dat afhankelijk van de virtualisatie implementatie die je
>>> kiest, maar uiteraard moet er heel wat research en praktijk-testing
>>> aan zo'n project vooraf gaan.
>>>
>>> Vandaar dan ook mijn vraag hier naar praktijk ervaringen.
>>>
>>>> Dit is zeer uitgebreid en complex om goed te krijgen. Als je dat
>wilt
>>>> opzetten (en je wilt er geen jaren van je leven aan kwijt) dan kan
>je
>>>> best een kant-en-klare cloud-infrastructuur installeren (iets stijl
>>>> OpenStack) die dat dan allemaal voor jou regelt, in plaats van het
>>>> allemaal zelf te proberen uit te vogelen.
>>> Ik zit nu bv te kijken naar proxmox, dat zo'n schil biedt zoals je
>>> aangeeft. Ook xenserver.org is zoiets, en oVirt. Kortom: ik heb mn
>>> research gedaan, er is vanalles te krijgen en te proberen. (en dit
>ga
>>> ik ook allemaal testen)
>>>
>>> Ik vraag hier of mensen zelf ervaring hebben met oplossingen
>(positief
>>> of negatief) en welke producten dat dan zijn.
>>>
>>>>> Waarom ik dit vraag: wij doen op dit moment heel 'basic'
>>>>> virtualisatie: elke
>>>>> guest draait op zijn eigen debian host, geen shared storage, geen
>live
>>>>> migration & backups middels het backuppen van de hele qcow2/raw
>image.
>>>>
>>>> Daar is an sich niks mis mee, denk ik dan?
>>> An sich niet, maar wel beperkt. Ik hoor van collega's wat die
>allemaal
>>> kunnen: live migration bv, waarmee je eenvoudig een host bij kunt
>>> zetten en die beschikbaar maken voor je hele pool VM's. Alleen dat
>is
>>> al een geweldige optie.
>>>
>>>>> Zijn hier mensen die dit doen: heeft het zin om hier vragen over
>dat
>>>>> onderwerp te stellen?
>>>> Dat laatste, zeker :-)
>>> Dat blijkt :-)
>>>
>>> Dank voor je reactie,
>>> MJ
>>>
>>>
>> 
>
>
>
>-- 
>Paul van der Vlis Linux systeembeheer Groningen
>https://www.vandervlis.nl/


Re: kvm | shared san storage

2016-05-01 Berichten over hetzelfde onderwerp MJ
Hoi,

Kijk, dat soort reacties, dank :-)

Gebruik je ook die geïntegreerde ceph storage?

Waar zijn je ervaringen daarmee?

Fijne zondag,

MJ

Richard Lucassen <mailingli...@lucassen.org> schreef op 30 april 2016 23:56:11 
CEST:
>On Sat, 30 Apr 2016 21:06:42 +0200
>mj <li...@merit.unu.edu> wrote:
>
>> Ik zit nu bv te kijken naar proxmox, dat zo'n schil biedt zoals je 
>> aangeeft.
>
>Proxmox heb ik goede ervaringen mee. Al jaren. Wel is het zo dat als je
>linuxservers draait waar in de fstab staat "errors=remount-ro" dat je
>dan flinke problemen kunt hebben als je even een hic-up hebt in je
>storage network. Dan draai je verder met een root partitie die
>read-only is en als je dan mailservers o.i.d. draait dan word je niet
>blij.
>
>Maar dat is AFAIK niet zozeer een proxmox issue, dat zal misschien met
>alle platforms kunnen gebeuren.
>
>-- 
>richard lucassen
>http://contact.xaq.nl/


Re: kvm | shared san storage

2016-04-30 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Wouter, allen,

On 04/30/2016 05:50 PM, Wouter Verhelst wrote:

Ik kan niet zeggen dat ik het al gedaan heb, maar als je dat wilt doen
heb je een hoop infrastructuur nodig om dat klaar te kunnen krijgen. Het
gaat immers niet alleen over het migreren van je VM, maar je moet ook
dingen doen zoals automatisch de netwerkrouting aanpassen eens de
live-migratie gebeurd is, in het oog houden dat de gevirtualiseerde
hardware (o.a. aangezette processor-features) op alle hypervisors
dezelfde is, enzovoort enzovoort.
Deels is dat afhankelijk van de virtualisatie implementatie die je 
kiest, maar uiteraard moet er heel wat research en praktijk-testing aan 
zo'n project vooraf gaan.


Vandaar dan ook mijn vraag hier naar praktijk ervaringen.


Dit is zeer uitgebreid en complex om goed te krijgen. Als je dat wilt
opzetten (en je wilt er geen jaren van je leven aan kwijt) dan kan je
best een kant-en-klare cloud-infrastructuur installeren (iets stijl
OpenStack) die dat dan allemaal voor jou regelt, in plaats van het
allemaal zelf te proberen uit te vogelen.
Ik zit nu bv te kijken naar proxmox, dat zo'n schil biedt zoals je 
aangeeft. Ook xenserver.org is zoiets, en oVirt. Kortom: ik heb mn 
research gedaan, er is vanalles te krijgen en te proberen. (en dit ga ik 
ook allemaal testen)


Ik vraag hier of mensen zelf ervaring hebben met oplossingen (positief 
of negatief) en welke producten dat dan zijn.



Waarom ik dit vraag: wij doen op dit moment heel 'basic' virtualisatie: elke
guest draait op zijn eigen debian host, geen shared storage, geen live
migration & backups middels het backuppen van de hele qcow2/raw image.


Daar is an sich niks mis mee, denk ik dan?
An sich niet, maar wel beperkt. Ik hoor van collega's wat die allemaal 
kunnen: live migration bv, waarmee je eenvoudig een host bij kunt zetten 
en die beschikbaar maken voor je hele pool VM's. Alleen dat is al een 
geweldige optie.



Zijn hier mensen die dit doen: heeft het zin om hier vragen over dat
onderwerp te stellen?

Dat laatste, zeker :-)

Dat blijkt :-)

Dank voor je reactie,
MJ



Re: kvm | shared san storage

2016-04-30 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie.


Ik gebruik ook KVM, maar bij mij is het ook behoorlijk basic. Ik doe het
helemaal op de commandline met een terminal op de virtuele seriele poort
voor noodgevallen. Backuppen doe ik vanuit de guest met rsync. Ik heb
systemen met qcow2 en systemen met LVM.


Dat is inderdaad precies wat wij ook doen. Maar ik wil dat eigenlijk 
uitbreiden met live migration and shared storage.


Ga volgende week eens wat testen met verschillende producten, en op dit 
moment staat op nummer één: proxmox. Lijkt super interessant.


Iemand hier op de lijst die dat gebruikt?
(https://www.proxmox.com/)

MJ



kvm | shared san storage

2016-04-29 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Zijn hier mensen die in hun netwerken gebruik maken van kvm 
virtualisatie onder debian, shared storage op SAN, live guest machine 
migration, dat soort dingen?


Waarom ik dit vraag: wij doen op dit moment heel 'basic' virtualisatie: 
elke guest draait op zijn eigen debian host, geen shared storage, geen 
live migration & backups middels het backuppen van de hele qcow2/raw image.


Ik zou t fijn vinden om wat tips en truucs te krijgen van iemand die dit 
in de praktijk doet.


Zijn hier mensen die dit doen: heeft het zin om hier vragen over dat 
onderwerp te stellen?


Groet,
MJ



Re: Web interface om users aan te maken

2016-04-07 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi Paul,

Wij hebben altijd LAM gebruikt, voordat we overstapten op samba4/AD met 
ADUC.


https://www.ldap-account-manager.org/

Maar LAM is wel ldap-centriek, en daar vroeg je niet specifiek naar, dat 
realiseer ik me.


MJ


On 04/07/2016 02:01 PM, Paul van der Vlis wrote:

Hallo,

Ik ben op zoek naar een simpel webinterface om users aan te maken en lid
te maken van groepen. Ook moet te zien zijn welke user lid is van welke
groep.

Het zou heel mooi zijn als het interface op de achtergrond scripts
aanroept, die ik kan aanpassen. Omdat ik daarin LDAP commando's kan
geven, lijkt het me niet perse nodig dat het interface LDAP kan.

Mocht dit er niet zijn, dan ben ik eventueel ook geïnteresseerd in
mensen die dit voor me zouden willen maken. En het liefst ook in Debian
packagen.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.





Re: softraid vraag

2016-01-24 Berichten over hetzelfde onderwerp mj



On 01/23/2016 06:54 PM, Paul van der Vlis wrote:


Inderdaad.

Ik zag overigens dat Debian 8.3 net uitgekomen is.
Met de nieuwe versie van mdadm!

Groet,
Paul.


Wat toevallig!

Ik ga morgen eens een harddisk uittrekken, en kijken of en hoe t systeem 
dan boot. :-)


Dank voor t meedenken,
groet,
MJ



Re: softraid vraag

2016-01-24 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

For the archives:

On 01/24/2016 01:38 PM, mj wrote:


Ik ga morgen eens een harddisk uittrekken, en kijken of en hoe t systeem
dan boot. :-)


Ik heb net met "mdadm --manage /dev/md0 --fail /dev/sdb2" een disk 
failure gesimuleerd, en gereboot. Werkt nu perfect.


Opgelost dus. :-)



Re: softraid vraag

2016-01-23 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hier het (volgens mij) bij ons probleem horende debian bugreport:

https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=784070

Raar dat zo'n kritisch probleem nog steeds bestaat...



Re: softraid vraag

2016-01-23 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hoi,

Ik ben nu niet onsite, dus kan niks testen, maar heb vanmorgen wel deze 
link gevonden:



http://serverfault.com/questions/688207/how-to-auto-start-degraded-software-raid1-under-debian-8-0-0-on-boot


Dit lijkt wel erg op hetgeen ik zie. Ik zal komende week eens proberen 
of de daar voorgestelde oplossing voor ons ook werkt.


Zo niet, dan zal ik de suggestie van Paul eens proberen.

Als die link klopt, en jessie een degraded array inderdaad niet 
automatisch start, dan is dat toch raar, en zou dat toch een veel 
gehoord probleem moeten zijn??


Groet,
MJ

On 01/22/2016 05:52 PM, Paul van der Vlis wrote:

Op 22-01-16 om 17:11 schreef Paul van der Vlis:

Zelf doe ik dit andersom. Ik maak eerst een md-device, en daar bovenop
zet ik LVM. Andersom lijkt me erg raar, geen idee of dat kan.


Ik vergis me geloof ik, jij maakt ook een LVM bovenop een raid.

Waar je misschien nog wat aan hebt is het volgende: ik heb onlangs ook
geprobeerd GPT te gebruiken met bios (CSM mode van UEFI), maar dat ging
niet. Vroeger ging dit wel. Volgens mij zit GPT tegenwoordig nogal vast
aan UEFI, en ik zie geen UEFI partitie, dus dit zal bios zijn.

Wat ik gedaan heb is GPT verwijderen en vervangen door een DOS-partitie
tabel, dat was nog best lastig. Uit mijn aantekeningen:
---
gpt verwijderen (getest en werkt, lukt niet met fdisk):
1. Type "parted /dev/", usually "parted /dev/sda".
2. Once inside parted type "mktable":
-> Table type: msdos
-> Destroy data: yes
-> quit
3. GPT should now be removed.


Geen idee of dat voor jou een optie is.

Ik heb overigens geen ervaring met raid10, maar waarschijnlijk
ondersteund grub2 dat wel.

Groet,
Paul.







ian

2016-01-01 Berichten over hetzelfde onderwerp mj

Hallo,

Jullie hebben t vast allemaal gehoord & gelezen, maar voor die enkeling 
die t nog niet wist...:


http://blog.docker.com/2015/12/ian-murdock/

Ik kwam er net pas achter.

MJ