Re: [nl-users] Dubbelzijdig printen

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp John Bakker

Leo

Alternatief maak van het document een pdf en druk dit dubbelzijdig af

gr John

leo.segh...@telenet.be schreef op 4-2-2015 om 18:00:

In MINT 17.1 (64) samen met printer HP Officejet Pro 8600 en driver Hplip 
3.14.10.
Ik kan onmogelijk dubbelzijdig printen via LO 4.3.5.2, nochtans de settings 
staan juist voor duplex.
In FreeOffice-TextMaker kan ik wel degelijk dubbelzijdig printen. In dit 
programma staat er in het venster voor afdrukken de mogelijkheid om 'Double 
sided printing' aan te vinken.
Wat is de oplossing voor LO?





--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] handleiding libreoffice base

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp leo . moons
Dag Julien, 

Dick Groskamp helpt niet mee aan de vertalingen van LibreOffice. Hij heeft veel 
werk gedaan voor OpenOffice.org, maar volgt nu het spoor van ApacheOpenOffice. 
Als je wil mag je je suggesties aan mij sturen of ze bij voorkeur posten op de 
documentatie mailinglijst documentatie+subscr...@nl.libreoffice.org 

Vriendelijke groeten 

Leo 


Hallo! 
Heb redelijk wat ervaring met MS-Excel en heb een paar suggesties inzake andere 
formulering de handleiding voor Calc had daarom graag het e-adres van Dick 
Groskamp gekend want DEZE open discussie-plek lijkt mij daarvoor minder 
geschikt 
groetjes 
Julien Lamont, België 

-Oorspronkelijk bericht- From: Hubertus 
Sent: Thursday, February 05, 2015 10:22 AM 
To: users@nl.libreoffice.org 
Subject: Re: [nl-users] handleiding libreoffice base 

Beste Leo en allen die hiermee begaan zijn, 

Als ik dit lees zou er een tussenoplossing kunnen gevonden worden in 
volgende suggestie : 
De handleiding eenvoudige database in Calc (hoofdstuk 13) is - voor 
mij althans - nog niet voldoende duidelijk. 
Die is trouwens ook nog gebaseerd op versie 3.x. 
Het is, denk ik, quasi onbegonnen werk om een handleiding te vertalen 
als je er onvoldoende kennis van hebt. 

Zou het dan geen idee zijn om dat hoofdstuk 13 met een paar mensen samen 
te herwerken in een hands on setting : 
samen functies bestuderen/uitproberen en teksten vertalen al dan niet in 
omgekeerde volgorde. 
Een drietal zaterdag-voormiddagen opofferen, tussendoor nog wat 
huiswerkmaken, nog eens samenkomen voor de eindredactie, en klaar 
(of is dit een te optimistische timing ?) 

In dergelijke constellatie kan ik mee in stappen : we slaan dan 2 
vliegen in één klap : we leren bij en er is een nieuwe handleiding als 
eindresultaat. 
Nadien kan dan bekeken worden of er mogelijkheid is om base - al dan 
niet in een gelijkaardige formule - aan te pakken. 


Bert 

-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] rapporten openen niet in base versie 4.4

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Theo van Nunen

Dick,
Ik heb een hele tijd gewacht voor het openen van het rapport maar er 
gebeurde niets in versie 4.4
De vorige verse na even wachten wel en dat op een windows 7 pc waarop ik 
alles opnieuw moest installeren.

Ik wacht wel op de volgende versie maar blijf voorlopig bij versie 4.3.5.2
groeten Theo
Op 05/02/15 om 11:17 schreef Dick Stomp:

Theo,
Ik moest Base en Writer weer opnieuw installeren...
Vanuit Writer:
Bewerken  Database wisselen  Database kiezen  Query kiezen
en verder weet ik het niet meer.
In de tijd van OpenOffice heb ik het toen helemaal uitgezocht.
Maar ik gebruik Base niet meer. Te ingewikkeld voor mijn simpele ziel.
Na ruim 50 jaar programmeren in COBOL heb ik geen trukendozen nodig...
Overigens werkt Rapport in Base bij mij gewoon, maar mooi is anders...
Groet,
Dick

Op 5 februari 2015 10:22 schreef Theo van Nunen tvnu...@tele2.nl:


Dank je Dick,

Het is dus een andere benadering dat je vanuit Writer de gegevens binnen
haalt.
Maar wat ik wil benadrukken is dat de onderste optie (Rapporten) in de
linker kolom van base helemaal niet mee werkt ook niet een nieuw rapport
maken.
Na het crashen van mijn mijn pc heb ik alles weer opnieuw geïnstalleerd
(schone pc) heb ik ook de versie 4.4 nog eens geïnstalleerd. Helaas weer
terug naar de versie 4.3.5.2
Vanuit de rapporten maakte ik een bestand in calc door op een van de
rapporten te klikken.
Daar moeten volgens mij meer gebruikers tegen aan lopen een fout in het
programma LO.
Daarom zou dit als een bug opgenomen kunnen worden?

groeten Theo
Dick Stomp schreef op 4-2-2015 om 14:56:


Dag Theo,
Ook ik heb na Access moeten wennen aan een andere volgorde van werken.
In Access druk je op de knop: maak adreslijst en dat eindigt met een
bestand om af te drukken.
Nu moet je in Writer een bestand met velden definiëren. Daarna, ook in
Writer, vastleggen waar de data vandaan moet komen. Dat kan dus een Query
van Base zijn...
Dat heb ik allemaal in LO4-Handboek
http://wiki.documentfoundation.org/images/1/13/GS40-GettingStartedLO.pdf
gevonden.
Van dat Handbook vertaal ik paragrafen voor eigen doel, voor zover ik wat
wil weten... Voordeel: door het vertalen snap je wat er staat!
Groeten,
Dick

Op 4 februari 2015 09:04 schreef Theo van Nunen tvnu...@tele2.nl:

  Hallo Dick,

Ik heb een adressen lijst aangemaakt in Base.
1) dit bestand kan ik openen.
2) tabel kan ik inzien met alle gegevens
3) Query waarin criteria in zijn geplaatst kan ik bekijken, daarin staat
query van namen van personen die een e-mail adres hebben.
4) de onderste optie rapporten kan ik openen, maar het rapport dat
gekoppeld is aan de bovenstaande query is niet te openen. Na een paar
minuten ben ik gestopt.
Het rapport verwijderd en opnieuw aanmaken ging ook niet in versie 4.4.

Helaas start mijn pc niet meer op en ben nu bezig met een back-up,
daarvoor gebruik een Ubuntu schijf in de optie Ubuntu uit proberen.
Deze crash heeft niet met LO te maken. (Windows 7 pc)
groeten Theo

Op 03/02/15 om 20:40 schreef Dick Stomp:

  Ik neem aan, dat de Rapporten door Writer moeten worden geproduceerd?

Dick

Op 3 februari 2015 19:35 schreef Theo van Nunen tvnu...@tele2.nl:

   Beste lezers,


Rapporten worden niet geopend in Base versie 4.4.
Ook een rapport maken ging niet.
Tabellen en Query's openen geen probleem.
Daarom nog maar even terug naar versie 4.3 en wachten op de volgende
versie.

Ik kan het bestand niet in deze mail linken omdat het persoonlijke
gegevens bevat.
groeten Theo

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscribe@nl.
libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/
Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
deleted



  --


--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
deleted



--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
deleted



--


--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] Calc

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Lamont J

hallo
bij mij lukt kopiëren ook gewoon ttz met muis
Julien
maar weet er iemand HOE ik een waarde plaats (via basic !) in een cel en hoe 
ik aan een cel een waarde toeken
In Excel is dat bvb  range(a12).value=123 e, omgekeerd 
leukewaarde=range(b12).value

Wat ik in Libreoffice mis is jump-indirect
dat werkt zo je definieert eerst een range zeg maar  voor de cel f13 
en daarin zet je een adres (of direct) of via tekstmanipulatie bvb d23
Nadien verander je de range definite van cel f13 in indirect(f13) nadien 
jump/ gaat naar d23
Dit lijkt ingewikkeld maar is reuze handig in een situatie waar je VEEL moet 
over en weer springen naar lokaties die zelf afhangen van de waarde van 
andere dingen

Julien

-Oorspronkelijk bericht- 
From: Winfried Donkers

Sent: Thursday, February 05, 2015 12:51 PM
To: users@nl.libreoffice.org
Subject: RE: [nl-users] Calc

Jan,

Als ik in Calc de inhoud van een cel wil kopiëren lukt dat alleen als ik 
de inhoud in de intypebalk selecteer en met Ctrl+C kopieer. Met de muis 
lukt dat niet; noch in de cel zelf noch in de intypebalk. Is dat normaal 
of moet ik ergens instellen dat ik wel de muis kan gebruiken voor 
rechtsklikken en kopiëren?  Ik hoorde ooit dat dat rechtklikken 
gevaarlijk kan zijn en dat dit daarom hier en daar niet wordt toegestaan 
uit veiligheidsoogpunt.


In Calc kan je gewoon met de muis werken, selecteren, 
kopiëren/verplaatsen/slepen/etc..
Als het bij jou niet werkt, staat er misschien een instelling niet goed, al 
weet ik niet welke.

Er is in elk geval geen blokkering uit veiligheidsoogpunt.

Winfried





--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be 
deleted 




--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



[nl-users] Blanco veld als resultaat van een ALS-functie

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Michel Beekman

L.S.,
Ik ben een enthousiast gebruiker van (vroeger) Excel en (nu) LibreOffice 
Calc; ik gebruik het voor van alles, o.a. voor tabelleren en allerlei 
berekeningen in de administratie van mijzelf en anderen.
Ik loop echter geregeld aan tegen een klein probleempje, dat ik 
overigens ook al met Excel had.  Beide programma's hebben de eigenschap 
om in lege velden een 0 te introduceren maar ik wil liever een lege cel 
zien.
Een voorbeeld is het gebruik van de ALS-functie: als je een formule 
maakt waarin je als resultaat een lege cel wilt krijgen, zet Calc er 
toch een 0 neer, aangevuld met een aantal decimalen, afhankelijk van de 
ingestelde opmaak.


=ALS(A1=0;B1=5;leeg) werkt niet want geeft Fout 510; ook als je bij 
de parameter verwijst naar een leeg veld elders krijg je toch weer een 0 
als resultaat.

Kan iemand me laten weten hoe ik een blank veld als resultaat kan krijgen?
Bij voorbaat dank voor de moeite en vriendelijke groet,
Michel Beekman

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Blanco veld als resultaat van een ALS-functie

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Michel Beekman

Willem,
Bedankt, dat werkt perfect.
Michel


Willem schreef op 5-2-2015 om 16:00:

Dag Michel,

In een Calc-blad de nulwaarde in een cel niet weergeven kan worden 
ingesteld als volgt:


1.

   Menu / Extra / Opties

2.

   In vervolgvenster in de linker kolom selecteer LibreOffice-Calc /
   Weergave.

3.

   In het midden vensterdeel onder _Weergave_ het item _Nulwaarden
   uitvinken_


Vriendelijke groet,
Willem



Op 05-02-15 om 15:36 schreef Michel Beekman:

L.S.,
Ik ben een enthousiast gebruiker van (vroeger) Excel en (nu) 
LibreOffice Calc; ik gebruik het voor van alles, o.a. voor tabelleren 
en allerlei berekeningen in de administratie van mijzelf en anderen.
Ik loop echter geregeld aan tegen een klein probleempje, dat ik 
overigens ook al met Excel had.  Beide programma's hebben de 
eigenschap om in lege velden een 0 te introduceren maar ik wil liever 
een lege cel zien.
Een voorbeeld is het gebruik van de ALS-functie: als je een formule 
maakt waarin je als resultaat een lege cel wilt krijgen, zet Calc er 
toch een 0 neer, aangevuld met een aantal decimalen, afhankelijk van 
de ingestelde opmaak.


=ALS(A1=0;B1=5;leeg) werkt niet want geeft Fout 510; ook als je 
bij de parameter verwijst naar een leeg veld elders krijg je toch 
weer een 0 als resultaat.
Kan iemand me laten weten hoe ik een blank veld als resultaat kan 
krijgen?

Bij voorbaat dank voor de moeite en vriendelijke groet,
Michel Beekman







--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Blanco veld als resultaat van een ALS-functie

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Willem

Dag Michel,

In een Calc-blad de nulwaarde in een cel niet weergeven kan worden 
ingesteld als volgt:


1.

   Menu / Extra / Opties

2.

   In vervolgvenster in de linker kolom selecteer LibreOffice-Calc /
   Weergave.

3.

   In het midden vensterdeel onder _Weergave_ het item _Nulwaarden
   uitvinken_


Vriendelijke groet,
Willem



Op 05-02-15 om 15:36 schreef Michel Beekman:

L.S.,
Ik ben een enthousiast gebruiker van (vroeger) Excel en (nu) 
LibreOffice Calc; ik gebruik het voor van alles, o.a. voor tabelleren 
en allerlei berekeningen in de administratie van mijzelf en anderen.
Ik loop echter geregeld aan tegen een klein probleempje, dat ik 
overigens ook al met Excel had.  Beide programma's hebben de 
eigenschap om in lege velden een 0 te introduceren maar ik wil liever 
een lege cel zien.
Een voorbeeld is het gebruik van de ALS-functie: als je een formule 
maakt waarin je als resultaat een lege cel wilt krijgen, zet Calc er 
toch een 0 neer, aangevuld met een aantal decimalen, afhankelijk van 
de ingestelde opmaak.


=ALS(A1=0;B1=5;leeg) werkt niet want geeft Fout 510; ook als je 
bij de parameter verwijst naar een leeg veld elders krijg je toch weer 
een 0 als resultaat.
Kan iemand me laten weten hoe ik een blank veld als resultaat kan 
krijgen?

Bij voorbaat dank voor de moeite en vriendelijke groet,
Michel Beekman




--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] rapporten openen niet in base versie 4.4

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Dick Stomp
Theo,
Ik moest Base en Writer weer opnieuw installeren...
Vanuit Writer:
Bewerken  Database wisselen  Database kiezen  Query kiezen
en verder weet ik het niet meer.
In de tijd van OpenOffice heb ik het toen helemaal uitgezocht.
Maar ik gebruik Base niet meer. Te ingewikkeld voor mijn simpele ziel.
Na ruim 50 jaar programmeren in COBOL heb ik geen trukendozen nodig...
Overigens werkt Rapport in Base bij mij gewoon, maar mooi is anders...
Groet,
Dick

Op 5 februari 2015 10:22 schreef Theo van Nunen tvnu...@tele2.nl:

 Dank je Dick,

 Het is dus een andere benadering dat je vanuit Writer de gegevens binnen
 haalt.
 Maar wat ik wil benadrukken is dat de onderste optie (Rapporten) in de
 linker kolom van base helemaal niet mee werkt ook niet een nieuw rapport
 maken.
 Na het crashen van mijn mijn pc heb ik alles weer opnieuw geïnstalleerd
 (schone pc) heb ik ook de versie 4.4 nog eens geïnstalleerd. Helaas weer
 terug naar de versie 4.3.5.2
 Vanuit de rapporten maakte ik een bestand in calc door op een van de
 rapporten te klikken.
 Daar moeten volgens mij meer gebruikers tegen aan lopen een fout in het
 programma LO.
 Daarom zou dit als een bug opgenomen kunnen worden?

 groeten Theo
 Dick Stomp schreef op 4-2-2015 om 14:56:

 Dag Theo,
 Ook ik heb na Access moeten wennen aan een andere volgorde van werken.
 In Access druk je op de knop: maak adreslijst en dat eindigt met een
 bestand om af te drukken.
 Nu moet je in Writer een bestand met velden definiëren. Daarna, ook in
 Writer, vastleggen waar de data vandaan moet komen. Dat kan dus een Query
 van Base zijn...
 Dat heb ik allemaal in LO4-Handboek
 http://wiki.documentfoundation.org/images/1/13/GS40-GettingStartedLO.pdf
 
 gevonden.
 Van dat Handbook vertaal ik paragrafen voor eigen doel, voor zover ik wat
 wil weten... Voordeel: door het vertalen snap je wat er staat!
 Groeten,
 Dick

 Op 4 februari 2015 09:04 schreef Theo van Nunen tvnu...@tele2.nl:

  Hallo Dick,
 Ik heb een adressen lijst aangemaakt in Base.
 1) dit bestand kan ik openen.
 2) tabel kan ik inzien met alle gegevens
 3) Query waarin criteria in zijn geplaatst kan ik bekijken, daarin staat
 query van namen van personen die een e-mail adres hebben.
 4) de onderste optie rapporten kan ik openen, maar het rapport dat
 gekoppeld is aan de bovenstaande query is niet te openen. Na een paar
 minuten ben ik gestopt.
 Het rapport verwijderd en opnieuw aanmaken ging ook niet in versie 4.4.

 Helaas start mijn pc niet meer op en ben nu bezig met een back-up,
 daarvoor gebruik een Ubuntu schijf in de optie Ubuntu uit proberen.
 Deze crash heeft niet met LO te maken. (Windows 7 pc)
 groeten Theo

 Op 03/02/15 om 20:40 schreef Dick Stomp:

  Ik neem aan, dat de Rapporten door Writer moeten worden geproduceerd?
 Dick

 Op 3 februari 2015 19:35 schreef Theo van Nunen tvnu...@tele2.nl:

   Beste lezers,

 Rapporten worden niet geopend in Base versie 4.4.
 Ook een rapport maken ging niet.
 Tabellen en Query's openen geen probleem.
 Daarom nog maar even terug naar versie 4.3 en wachten op de volgende
 versie.

 Ik kan het bestand niet in deze mail linken omdat het persoonlijke
 gegevens bevat.
 groeten Theo

 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscribe@nl.
 libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/
 Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted



  --


 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted



 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted


-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


[nl-users] Writer beginnen te typen

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Jan Koll
Sinds enige tijd valt mij op dat als ik Writer start de cursor keurig 
staat te knipperen maar dat ik dan nog niet kan beginnen met typen;  nou 
ja, ik kan wel typen maar er verschijnt geen letter op het scherm.  Pas 
na nog eens op het lege blad te hebben geklikt met de muis lukt het wel.


Wat kan er aan de hand zijn?

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Dubbelzijdig printen

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp leo . seghers
Beste,
Bedankt voor je reactie, je voorstel had ik reeds uitgewerkt, echter werkt 
dubbelzijdig niet!
Ik begrijp er niets van 
Mvg.
Leo

- Oorspronkelijk bericht -
Van: Roelof Everts r.eve...@leeslandschoonebeek.nl
Aan: users@nl.libreoffice.org
Verzonden: Donderdag 5 februari 2015 08:04:56
Onderwerp: Re: [nl-users] Dubbelzijdig printen

Beste Leo,

Ik heb even gekeken op ubuntu 14.10 met Libre Office 4.3.3.2 maar 
dubbelzijdig printen naar HP laserjet 1320 gaat prima.

Heb nog even de stappen die ik heb gekozen hieronder gezet.
ctrl p; dan printer kiezen; eigenschappen; tabblad papier; 
Dubbelzijdig; On (flip on Long Edge).

Driver mag het probleem niet zijn als je wel kunt printen met ander 
programma lijkt me.

groet,

Roelof


Op 04-02-2015 om 18:00 schreef leo.segh...@telenet.be:
 In MINT 17.1 (64) samen met printer HP Officejet Pro 8600 en driver Hplip 
 3.14.10.
 Ik kan onmogelijk dubbelzijdig printen via LO 4.3.5.2, nochtans de settings 
 staan juist voor duplex.
 In FreeOffice-TextMaker kan ik wel degelijk dubbelzijdig printen. In dit 
 programma staat er in het venster voor afdrukken de mogelijkheid om 'Double 
 sided printing' aan te vinken.
 Wat is de oplossing voor LO?




-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted

-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] handleiding libreoffice base

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Lamont J

Hallo!
Heb redelijk wat ervaring met MS-Excel en heb een paar suggesties inzake 
andere formulering de handleiding voor Calc had daarom graag het e-adres 
van Dick Groskamp gekend want DEZE open discussie-plek lijkt mij daarvoor 
minder geschikt

groetjes
Julien Lamont, België

-Oorspronkelijk bericht- 
From: Hubertus

Sent: Thursday, February 05, 2015 10:22 AM
To: users@nl.libreoffice.org
Subject: Re: [nl-users] handleiding libreoffice base

Beste Leo en allen die hiermee begaan zijn,

Als ik dit lees zou er een tussenoplossing kunnen gevonden worden in
volgende suggestie :
De handleiding eenvoudige database in Calc (hoofdstuk 13) is - voor
mij althans - nog niet voldoende duidelijk.
Die is trouwens ook nog gebaseerd op versie 3.x.
Het is, denk ik, quasi onbegonnen werk om een handleiding te vertalen
als je er onvoldoende kennis van hebt.

Zou het dan geen idee zijn om dat hoofdstuk 13 met een paar mensen samen
te herwerken in een hands on setting :
samen functies bestuderen/uitproberen en teksten vertalen al dan niet in
omgekeerde volgorde.
Een drietal zaterdag-voormiddagen opofferen, tussendoor nog wat
huiswerkmaken, nog eens samenkomen voor de eindredactie, en klaar :-)
(of is dit een te optimistische timing ?)

In dergelijke constellatie kan ik mee in stappen : we slaan dan 2
vliegen in één klap : we leren bij en er is een nieuwe handleiding als
eindresultaat.
Nadien kan dan bekeken worden of er mogelijkheid is om base - al dan
niet in een gelijkaardige formule - aan te pakken.


Bert



leo.mo...@telenet.be schreef op 04/02/2015 om 08:33:
Beste allen, Bedankt voor jullie feedback. Ik ben al zo'n 8 jaar bezig met 
het vertalen van eerst OpenOffice.org en dan LibreOffice handleidingen en 
het is een hele klus. Zeker als het team zo klein is,
meestal iemand anders en ik zelf. Eerlijkheidshalve moet ik hieraan 
toevoegen dat mijn activiteit ook hoogtes en laagtes kent. Over de jaren 
heen hebben we er voor geopteerd om per hoofdversie (1.4, 2x, 3.x en 4x) 
handleidingen uit te brengen in functie van de beschikbare vertaalkracht.
Onze Engelstalige vrienden slagen er ook niet in voor elke versie (4.0, 
4.1 …) een handleiding uit te brengen, ook al zijn ze met meer en sommigen 
er bijna voltijds
mee bezig (af te leiden uit de snelheid waarmee zij soms werken). De 
verschillen tussen een versie 3 en 4 zijn bijvoorbeeld erg groot: vaak 
moet de handleiding voor de helft herschreven worden. Vaak wordt de 
handleiding niet
alleen aangepast aan de nieuwe versie maar ook verbeterd en herwerkt. Om 
een idee te krijgen welke handleidingen prioritair zijn, baseren we ons op 
de verkoopcijfers van de Engelstalige handleidingen (uiteraard worden veel
handleidingen gratis gedownload en daar hebben we geen cijfers van). 478 
Getting Started 198 Writer Guide 93 Calc Guide 50 Impress Guide 57 Draw 
Guide 31 Math Guide 87 Base Handbook (Laatste cijfers van september 2014) 
De meeste vertalers hebben ook een voltijdse job of zijn vele andere 
vlakken actief en daardoor is hun tijd beperkt, te meer daar zij ook vaak 
actief zijn bij het vertalen
van de gebruikersinterface en de Help van de software. Uiteraard zouden 
ook wij graag meer vertalingen zien, maar iedereen draagt zijn steentje 
bij naar eigen tijd en kunnen. Vandaar dat ik bij deze dan ook een warme 
oproep
wil doen om bij te dragen, hoe klein de bijdrage ook is. Maar uiteraard 
wil ik ook iedereen van harte bedanken voor de hulp tot nu toe. Rest nog 
de vraag over de handleiding voor Base: de kennis van het vertaalteam is 
te beperkt om hieraan te beginnen, maar weet dat, naar ik lees, de 
Duitstalige
handleiding zeer up to date is en zeer goed is. 
http://de.libreoffice.org/get-help/documentation/ (Het leren beheersen van 
Base staat al jaaaren op mijn “To do – lijstje”. Vriendelijke groeten Leo




Het vertalen van de Base handleiding staat al heel lang op mijn todo list, 
maar heb er gewoonweg geen tijd voor. In maart hoop ik wat meer tijd te 
krijgen, hoop dan te kunnen starten.


Rob


Op 30-01-15 om 11:09 schreef Kees Kriek:


Helaas is er nog geen vertaling van de handleidingen voor Base. Niet 
alleen

is het vertaalteam erg klein, maar er zitten ook geen Base-kenners in,
waardoor het erg moeilijk is deze handleidingen te vertalen. Liefhebbers
van Base die tijd en zin hebben nodig ik graag uit hieraan een steentje 
bij

te dragen.

Vriendelijke groet,
Kees

Op 30 januari 2015 10:45 schreef Dick Stomp dick.st...@zonnet.nl :


blockquote
De wegwijzer naar * alle * documentatie van LibreOffice Nederlands
https://nl.libreoffice.org/ondersteuning/documentatie/

Op 30 januari 2015 10:38 schreef Hubertus hubertus.verdo...@telenet.be :


blockquote
Beste,
ik heb eenzelfde probleem : de engelstalige handleiding voor Base
(LO4.0) is niet altijd even duidelijk voor een leek als ik.
Ik las ook Hoofdstuk 13 Calc als eenvoudige database, (betreft wel een
oudere LO-versie maar is de meest recente in het Nederlands) maar ook
daarmee raak ik er niet uit.

Dus : 

Re: [nl-users] Dubbelzijdig printen

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp leo . seghers
Beste,
Je voorstel werkt inderdaad, maar dat wist ik reeds lang.
Een programma als LO zou wel iets meer moeten kunnen en niet een omweg hoeven 
te gebruiken.
Hopeloos...
Waarom kan FreeOffice het wel 
Mvg.
Leo

- Oorspronkelijk bericht -
Van: John Bakker sjj.bak...@gmail.com
Aan: users@nl.libreoffice.org
Verzonden: Donderdag 5 februari 2015 09:08:07
Onderwerp: Re: [nl-users] Dubbelzijdig printen

Leo

Alternatief maak van het document een pdf en druk dit dubbelzijdig af

gr John

leo.segh...@telenet.be schreef op 4-2-2015 om 18:00:
 In MINT 17.1 (64) samen met printer HP Officejet Pro 8600 en driver Hplip 
 3.14.10.
 Ik kan onmogelijk dubbelzijdig printen via LO 4.3.5.2, nochtans de settings 
 staan juist voor duplex.
 In FreeOffice-TextMaker kan ik wel degelijk dubbelzijdig printen. In dit 
 programma staat er in het venster voor afdrukken de mogelijkheid om 'Double 
 sided printing' aan te vinken.
 Wat is de oplossing voor LO?




-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted

-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] rapporten openen niet in base versie 4.4

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Theo van Nunen

Dank je Dick,

Het is dus een andere benadering dat je vanuit Writer de gegevens binnen 
haalt.
Maar wat ik wil benadrukken is dat de onderste optie (Rapporten) in de 
linker kolom van base helemaal niet mee werkt ook niet een nieuw rapport 
maken.
Na het crashen van mijn mijn pc heb ik alles weer opnieuw geïnstalleerd 
(schone pc) heb ik ook de versie 4.4 nog eens geïnstalleerd. Helaas weer 
terug naar de versie 4.3.5.2
Vanuit de rapporten maakte ik een bestand in calc door op een van de 
rapporten te klikken.
Daar moeten volgens mij meer gebruikers tegen aan lopen een fout in het 
programma LO.

Daarom zou dit als een bug opgenomen kunnen worden?

groeten Theo
Dick Stomp schreef op 4-2-2015 om 14:56:

Dag Theo,
Ook ik heb na Access moeten wennen aan een andere volgorde van werken.
In Access druk je op de knop: maak adreslijst en dat eindigt met een
bestand om af te drukken.
Nu moet je in Writer een bestand met velden definiëren. Daarna, ook in
Writer, vastleggen waar de data vandaan moet komen. Dat kan dus een Query
van Base zijn...
Dat heb ik allemaal in LO4-Handboek
http://wiki.documentfoundation.org/images/1/13/GS40-GettingStartedLO.pdf
gevonden.
Van dat Handbook vertaal ik paragrafen voor eigen doel, voor zover ik wat
wil weten... Voordeel: door het vertalen snap je wat er staat!
Groeten,
Dick

Op 4 februari 2015 09:04 schreef Theo van Nunen tvnu...@tele2.nl:


Hallo Dick,
Ik heb een adressen lijst aangemaakt in Base.
1) dit bestand kan ik openen.
2) tabel kan ik inzien met alle gegevens
3) Query waarin criteria in zijn geplaatst kan ik bekijken, daarin staat
query van namen van personen die een e-mail adres hebben.
4) de onderste optie rapporten kan ik openen, maar het rapport dat
gekoppeld is aan de bovenstaande query is niet te openen. Na een paar
minuten ben ik gestopt.
Het rapport verwijderd en opnieuw aanmaken ging ook niet in versie 4.4.

Helaas start mijn pc niet meer op en ben nu bezig met een back-up,
daarvoor gebruik een Ubuntu schijf in de optie Ubuntu uit proberen.
Deze crash heeft niet met LO te maken. (Windows 7 pc)
groeten Theo

Op 03/02/15 om 20:40 schreef Dick Stomp:


Ik neem aan, dat de Rapporten door Writer moeten worden geproduceerd?
Dick

Op 3 februari 2015 19:35 schreef Theo van Nunen tvnu...@tele2.nl:

  Beste lezers,

Rapporten worden niet geopend in Base versie 4.4.
Ook een rapport maken ging niet.
Tabellen en Query's openen geen probleem.
Daarom nog maar even terug naar versie 4.3 en wachten op de volgende
versie.

Ik kan het bestand niet in deze mail linken omdat het persoonlijke
gegevens bevat.
groeten Theo

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
deleted




--


--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
deleted




--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


Re: [nl-users] handleiding libreoffice base

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Hubertus
Beste Leo en allen die hiermee begaan zijn,

Als ik dit lees zou er een tussenoplossing kunnen gevonden worden in
volgende suggestie :
De handleiding eenvoudige database in Calc (hoofdstuk 13) is - voor
mij althans - nog niet voldoende duidelijk.
Die is trouwens ook nog gebaseerd op versie 3.x.
Het is, denk ik, quasi onbegonnen werk om een handleiding te vertalen
als je er onvoldoende kennis van hebt.

Zou het dan geen idee zijn om dat hoofdstuk 13 met een paar mensen samen
te herwerken in een hands on setting :
samen functies bestuderen/uitproberen en teksten vertalen al dan niet in
omgekeerde volgorde.
Een drietal zaterdag-voormiddagen opofferen, tussendoor nog wat
huiswerkmaken, nog eens samenkomen voor de eindredactie, en klaar :-)
(of is dit een te optimistische timing ?)

In dergelijke constellatie kan ik mee in stappen : we slaan dan 2
vliegen in één klap : we leren bij en er is een nieuwe handleiding als
eindresultaat.
Nadien kan dan bekeken worden of er mogelijkheid is om base - al dan
niet in een gelijkaardige formule - aan te pakken.


Bert



leo.mo...@telenet.be schreef op 04/02/2015 om 08:33:
 Beste allen, Bedankt voor jullie feedback. Ik ben al zo'n 8 jaar bezig met 
 het vertalen van eerst OpenOffice.org en dan LibreOffice handleidingen en het 
 is een hele klus. Zeker als het team zo klein is, 
 meestal iemand anders en ik zelf. Eerlijkheidshalve moet ik hieraan toevoegen 
 dat mijn activiteit ook hoogtes en laagtes kent. Over de jaren heen hebben we 
 er voor geopteerd om per hoofdversie (1.4, 2x, 3.x en 4x) handleidingen uit 
 te brengen in functie van de beschikbare vertaalkracht. 
 Onze Engelstalige vrienden slagen er ook niet in voor elke versie (4.0, 4.1 
 …) een handleiding uit te brengen, ook al zijn ze met meer en sommigen er 
 bijna voltijds 
 mee bezig (af te leiden uit de snelheid waarmee zij soms werken). De 
 verschillen tussen een versie 3 en 4 zijn bijvoorbeeld erg groot: vaak moet 
 de handleiding voor de helft herschreven worden. Vaak wordt de handleiding 
 niet 
 alleen aangepast aan de nieuwe versie maar ook verbeterd en herwerkt. Om een 
 idee te krijgen welke handleidingen prioritair zijn, baseren we ons op de 
 verkoopcijfers van de Engelstalige handleidingen (uiteraard worden veel 
 handleidingen gratis gedownload en daar hebben we geen cijfers van). 478 
 Getting Started 198 Writer Guide 93 Calc Guide 50 Impress Guide 57 Draw Guide 
 31 Math Guide 87 Base Handbook (Laatste cijfers van september 2014) De meeste 
 vertalers hebben ook een voltijdse job of zijn vele andere vlakken actief en 
 daardoor is hun tijd beperkt, te meer daar zij ook vaak actief zijn bij het 
 vertalen 
 van de gebruikersinterface en de Help van de software. Uiteraard zouden ook 
 wij graag meer vertalingen zien, maar iedereen draagt zijn steentje bij naar 
 eigen tijd en kunnen. Vandaar dat ik bij deze dan ook een warme oproep 
 wil doen om bij te dragen, hoe klein de bijdrage ook is. Maar uiteraard wil 
 ik ook iedereen van harte bedanken voor de hulp tot nu toe. Rest nog de vraag 
 over de handleiding voor Base: de kennis van het vertaalteam is te beperkt om 
 hieraan te beginnen, maar weet dat, naar ik lees, de Duitstalige 
 handleiding zeer up to date is en zeer goed is. 
 http://de.libreoffice.org/get-help/documentation/ (Het leren beheersen van 
 Base staat al jaaaren op mijn “To do – lijstje”. Vriendelijke groeten Leo 



 Het vertalen van de Base handleiding staat al heel lang op mijn todo list, 
 maar heb er gewoonweg geen tijd voor. In maart hoop ik wat meer tijd te 
 krijgen, hoop dan te kunnen starten. 

 Rob 


 Op 30-01-15 om 11:09 schreef Kees Kriek: 


 Helaas is er nog geen vertaling van de handleidingen voor Base. Niet alleen 
 is het vertaalteam erg klein, maar er zitten ook geen Base-kenners in, 
 waardoor het erg moeilijk is deze handleidingen te vertalen. Liefhebbers 
 van Base die tijd en zin hebben nodig ik graag uit hieraan een steentje bij 
 te dragen. 

 Vriendelijke groet, 
 Kees 

 Op 30 januari 2015 10:45 schreef Dick Stomp dick.st...@zonnet.nl : 


 blockquote
 De wegwijzer naar * alle * documentatie van LibreOffice Nederlands 
 https://nl.libreoffice.org/ondersteuning/documentatie/ 

 Op 30 januari 2015 10:38 schreef Hubertus hubertus.verdo...@telenet.be : 


 blockquote
 Beste, 
 ik heb eenzelfde probleem : de engelstalige handleiding voor Base 
 (LO4.0) is niet altijd even duidelijk voor een leek als ik. 
 Ik las ook Hoofdstuk 13 Calc als eenvoudige database, (betreft wel een 
 oudere LO-versie maar is de meest recente in het Nederlands) maar ook 
 daarmee raak ik er niet uit. 

 Dus : alle hulp is welkom 
 De link naar de wiki is een teleurstelling : die info is zo summier en 
 verwijst zovaak van links naar rechts en terug dat ik er niets wijzer 
 van word, in tegendeel. 

 Alvast dank 
 Bet Verdonck 

 Arthur Van Remoortere schreef op 29/01/2015 om 14:51: 

 blockquote
 Geachte, 

 Ik ben op zoek naar een Nederlandstalige handleiding voor het programma 


Re: [nl-users] Writer beginnen te typen

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp pieter kristensen
Ik ken dit soort gedrag van computers die net iets te weinig intern 
geheugen hebben.
Als je bijvoorbeeld 1 gyg werkgeheugen hebt en je draait bijvoorbeeld 
windows 7, kom je wat krap te zitten in het geheugen. Als je LO dan 
start kan het weleens te krap worden en dan gaat de computer swappen. 
Hij maakt dan een soort namaakgeheugen op de harde schijf.

Helaas is dat veel trager dan echt werkgeheugen.
De oplossing zou dan zijn: wat meer geheugen bijprikken.
Op mijn laptop - één gyg - heb ik ook één gyg bijgeprikt. Die kreeg ook 
zulke kuren (ubuntu 14.04).
Het is een enorm verschil, ik kan het iedereen aanraden. En dat voor 17 
euro.

Pieter

Op 05-02-15 om 11:46 schreef Jan Koll:
Sinds enige tijd valt mij op dat als ik Writer start de cursor keurig 
staat te knipperen maar dat ik dan nog niet kan beginnen met typen;  
nou ja, ik kan wel typen maar er verschijnt geen letter op het 
scherm.  Pas na nog eens op het lege blad te hebben geklikt met de 
muis lukt het wel.


Wat kan er aan de hand zijn?




--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



RE: [nl-users] Calc

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Winfried Donkers
Jan,

 Als ik in Calc de inhoud van een cel wil kopiëren lukt dat alleen als ik de 
 inhoud in de intypebalk selecteer en met Ctrl+C kopieer. Met de muis lukt 
 dat niet; noch in de cel zelf noch in de intypebalk. Is dat normaal of moet 
 ik ergens instellen dat ik wel de muis kan gebruiken voor rechtsklikken en 
 kopiëren?  Ik hoorde ooit dat dat rechtklikken gevaarlijk kan zijn en dat 
 dit daarom hier en daar niet wordt toegestaan uit veiligheidsoogpunt.

In Calc kan je gewoon met de muis werken, selecteren, 
kopiëren/verplaatsen/slepen/etc..
Als het bij jou niet werkt, staat er misschien een instelling niet goed, al 
weet ik niet welke.
Er is in elk geval geen blokkering uit veiligheidsoogpunt.

Winfried





-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Writer beginnen te typen

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Jan Koll
Ik gebruik LO: Versie: 4.3.5.2, Build ID: 
3a87456aaa6a95c63eea1c1b3201acedf0751bd5met Windows 8.1 incl. alle 
updates tot vandaag.  Inderdaad werkte de zaak in het verleden wel maar 
sinds enige tijd niet meer.


Jan





Dick Stomp schreef op 05-02-15 om 11:53:

Geen idee!
Ik werk nog steeds met LO 3.5.7.2 en Writer is terstond na starten
bruikbaar!
Dick

Op 5 februari 2015 11:46 schreef Jan Koll jan.kol...@gmail.com:


Sinds enige tijd valt mij op dat als ik Writer start de cursor keurig
staat te knipperen maar dat ik dan nog niet kan beginnen met typen;  nou
ja, ik kan wel typen maar er verschijnt geen letter op het scherm.  Pas na
nog eens op het lege blad te hebben geklikt met de muis lukt het wel.

Wat kan er aan de hand zijn?

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
deleted





--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Writer beginnen te typen

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Dick Stomp
Geen idee!
Ik werk nog steeds met LO 3.5.7.2 en Writer is terstond na starten
bruikbaar!
Dick

Op 5 februari 2015 11:46 schreef Jan Koll jan.kol...@gmail.com:

 Sinds enige tijd valt mij op dat als ik Writer start de cursor keurig
 staat te knipperen maar dat ik dan nog niet kan beginnen met typen;  nou
 ja, ik kan wel typen maar er verschijnt geen letter op het scherm.  Pas na
 nog eens op het lege blad te hebben geklikt met de muis lukt het wel.

 Wat kan er aan de hand zijn?

 --
 Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
 Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
 List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
 All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be
 deleted



-- 
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted


[nl-users] Calc

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp Jan Koll
Als ik in Calc de inhoud van een cel wil kopiëren lukt dat alleen als ik 
de inhoud in de intypebalk selecteer en met Ctrl+C kopieer. Met de 
muis lukt dat niet; noch in de cel zelf noch in de intypebalk. Is dat 
normaal of moet ik ergens instellen dat ik wel de muis kan gebruiken 
voor rechtsklikken en kopiëren?  Ik hoorde ooit dat dat rechtklikken 
gevaarlijk kan zijn en dat dit daarom hier en daar niet wordt 
toegestaan uit veiligheidsoogpunt.


Klopt dit?

Jan

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted



Re: [nl-users] Blanco veld als resultaat van een ALS-functie

2015-02-05 Berichten over hetzelfde onderwerp a linderman

Op 05-02-15 om 15:36 schreef Michel Beekman:


=ALS(A1=0;B1=5;leeg) werkt niet want geeft Fout 510; ook als je bij
de parameter verwijst naar een leeg veld elders krijg je toch weer een 0
als resultaat.
Kan iemand me laten weten hoe ik een blank veld als resultaat kan krijgen?


=ALS(A1=0;;A1)
of
=ALS(A2=blank;;A2)

Wat ik meestal zelf doe is de 0 dezelfde kleur geven als de achtergrond. 
Is die ook weg... :-)


Dit is de weg ernaar toe:

Opmaak - Voorwaardelijke opmaak - Voorwaarde

Hierna kies je bij 'Opmaak toepassen' ^ 'Nieuw opmaakprofiel' en geef je 
de 0 een mooi kleurtje. Op deze manier maak je een schoolrapport met de 
onvoldoendes in het rood en de voldoendes lekker *vet* en groen.


--
Antoon
Ubuntu Linux

--
Unsubscribe instructions: E-mail to users+unsubscr...@nl.libreoffice.org
Posting guidelines + more: http://wiki.documentfoundation.org/Netiquette
List archive: http://listarchives.libreoffice.org/nl/users/
All messages sent to this list will be publicly archived and cannot be deleted