rtklive.com <http://www.rtklive.com/rtk2/?id=2&r=25366>

"Niko ne zna šta podrazumeva razgraničenje,najmanje Srbi" • RTK

4 minutes

  _____

RTK2

Politički analitičar Agon Maljići, gostujući u Jutarnjem programu RTK2 rekao
je da je današnja sednica Skupštine Kosova o dijalogu, više pokušaj da se
izađe iz političke blokade, nego glasanje rezolucije ili put do konkretnog
rešenja po tom pitanju.

“Mislim da je ovo povezano sa posetom Palmera prošle nedelje, jer je njegova
poruka, da kosovska strana mora preuzime neke korake u vezi dijaloga, bila
jasna”, rekao je Maljići.

Maljići kaže da bi političke partije na Kosovu trebalo da budu ujedinjene,
da se pravaziđe kriza, ali se tome ne nada, prvenstveno zbog protivljenja
opozicije o ideji o razgraničenju.

“To je samo rasprava, ali i kada bi se glasala rezolucija koju traži
opozicija to ne bi imalo neku snagu. Rezolucije su samo znak volje ali
nemaju snagu. Predsednik Tači ionako nema direktan mandat da govori o tome.
Vlada na ovaj način traži legitimitet da sedne za sto i donese odluku o
razgraničenju. Iako su premijer Haradinaj i predsednik skupštine Veselji
obećali da neće dozvoliti da se o tome priča”, dodaje.

Maljići smatra da bi uključivanje opozicije u procesu od strane Vlade Kosova
bilo neophodno, iako “je jasno da opozicija neće pristati, jer smatraju da
će biti primorani da potpišu nešto što je unapred pripremljeno”.

Na pitanje da li bi korekcija granica imala domino efekat i koliko je to
teška odluka, Maljići smatra da je ceo taj proces nejasan i težak, posebno
za srpsku zajednicu na Kosovu.

“To nije uopšte lako rešenje, ne samo za albansku, nego i srpsku zajednicu
koja je stvarno zabrinuta, štoviše, ljudi ne znaju o čemu se radi, kakvom
razgraničenju, gde je ta granica, svaki govor o tome uticaće na srpsku
zajednicu na Kosovu. Šta ako na primer to razgraničenje predviđa scenario
gde Severna Mitrovica ne bi bila deo Kosova, ja mislim da Skupština Kosova
ne bi glasala to, a ni građani, koji su isključeni iz celog ovog procesa,
posebno srpska zajednica na Kosovu”.

Maljići smatra da je kompromis SAD i Nemačke po pitanju Kosova druga
prepreka u procesu dijaloga, za koju se nada da će biti prevaziđena.

“Mi smo u trenutku kada nema više formalnog procesa, niko sa kosovske strane
nije za briselskim stolom, u trenutku kada se dođe do toga verovatno ćemo
dobiti neki dokument. Druga prepreka nakon konsenzusa unutar kosovske strane
je i konsenzus između Nemačke i SAD o ovom pitanju. Mislim da se njihove
pozicije približavaju i da će doći do nekog dogovora”.

A kada je u pitanju kompromis kosovske ili srpske strane, Maljići smatra da
je najbolniji kompromis priznanje Kosova od strane Srbije.

“Za srpsku stranu mislim da je jasno. SAD zahtevaju eksplicitno priznanje
Republike Kosovo. Za kosovsku stranu očekuje se nekakav kompromis, koji ne
znači da ima veze sa dogovorima o teritoriji, nego mogu da budu prava Srba
na Kosovu na primer. Kosovska nezavisnost je realnost, to ne može da se
promeni, ali može da se pregovara o pitanjima kao što je dvotrećinska većina
koju imaju Srbi u Skupštini Kosova”, kaže analitičar, i dodaje “da je velika
greška što srpska zajednica na Kosovu nema autentičan glas, to jesu ljudi sa
Kosova koji predstavljaju srpsku zajednicu, ali prevelika kontrola iz
Beograda stavlja utisak da su oni samo njihov instrument”.

Na pitanje da li postoji pretnja od bilo kakvih naurožanih sukoba, Maljići
kaže da “ima mesta za strah, ali najviše treba da se plašimo scenarija u
kome neće biti nikakvog dogovora duže vreme”.

  _____

Да бисте постављали у овој групи, пошаљите е-поруку на siem@googlegroups.com.
Посетите ову групу на https://groups.google.com/group/siem.
https://groups.google.com/d/msgid/siem/00b601d47118%24ad460cf0%2407d226d0%24%40gmail.com.