cdm.me
<https://m.cdm.me/svijet/region/jergovic-u-jugoslaviji-smo-bili-slobodniji-nego-sada/>

Jergović: U Jugoslaviji smo bili slobodniji nego sada - CdM

9-11 minutes

  _____

Narodi na ovim prostorima uživali su najveće slobode krajem 1980-ih, rekao je u
serijalu Radija Slobodna Evropa “100 godina Jugoslavije” zagrebački književnik
Miljenko Jergović.

“To je bio najslobodniji period kojeg moja generacija pamti i to je bio
najslobodniji period koji će ove zemlje uopšte upamtiti. Još jedna vrlo važna
stvar. To je bio period kada smo zaista bili najbliže Zapadu. To se najbolje
moglo vidjeti preko rok muzike, a danas smo zaostali za istočnom Evropom, a
kamoli za zapadnom. Umjesto toga smo dobili neki turobni istočnoevropski
novokomponirani kapitalizam, sa nekom polurazbojničkom prvobitnom akumulacijom
kapitala.”

Jergović smatra da nije problem u tome što se Jugoslavija raspala, već ono što
je iza tog nastalo: rat i društva, koja se hrane mržnjom, stvorena u oružanim
sukobima. Stoga, kako ističe, na Balkanu nijedan rat još nije završen – onaj
1990-ih, pa ni Drugi, a čak i Prvi svjetski rat.

“Mi smo vrlo vješti u započinjanju ratova, uskakanju u tuđe ratove i u tuđe
vojničke čizme. Ali, izlazak iz rata je nešto do čega se ove zajednice,
političke i kulturne elite još uvijek nisu uzdigle. Mi nismo na toj
civilizacijskom nivou da izađemo iz rata. Naime, naši ratovi se nikada nisu
vodili zato što se mi previše razlikujemo, već što se nedovoljno razlikujemo.
Ratovi su se vodili za uspostavu, za stvaranje većih razlika.”

Sto godina Jugoslavije bi slavili oni koji je najviše mrze

RSE: Kazali ste da će stotu godišnjicu Jugoslavije obilježiti tek rijetki
jugonostalgičari, predmet je analize makar dijela istoričara i drugih
eksperata. No, da je opstala, svakako bi bilo masovnih proslava kao u vrijeme
Kraljevine ili za 29. novembar kada je obilježavan Dan republike. Takođe, da bi
njen rođendan proslavili oni koji su je i razbili – nacionalističke vođe. To
podsjeća na priču o komunistima, koji su proganjali vjernike, a potom postali
najveći vjernici. Da li je riječ samo o klasičnom kameleonstvu, dvostrukom
moralu ili i patologiji?

Jergović: Možda je krivo to nazvati dvoličnim moralom. Čini mi se da je to više
stvar nekog okamenjenog mentaliteta, koji postoji u ovim našim zemljama i
svjetovima. Recimo, meni često pada na pamet jedna stvar: zbog čega nikad niko
nije pokrenuo inicijativu da se objave knjige članstva u Savezu komunista
Jugoslavije (SKJ)? Ko su sedamdesetih ili osamdesetih godina bili partijski
sekretari – od onih najnižih, do onih članova centralnih komiteta i tako dalje?
Ko su bili obični članovi? Zašto se jednom nije, u bilo kojoj od ovih naših
smiješnih etno-nacionalističkih zemalja, pokrenula inicijativa da se objave
liste članova SKJ?

Mislim da bi to bilo jako važna stvar. Naprosto da se zna ko je bio član te
partije. Ne zbog neke represije ili divljenja, nego jednostavno da bi se znalo
ko je kad gdje bio i u šta se neko u sljedećoj epizodi premetnuo. Naš problem
je to što su se ljudi premetnuli, napravili samo jedan salto i nastavili dalje
svojim putem: dojučerašnji komunisti, kao današnji veliki nacionalisti i,
naravno, veliki vjernici. U tom smislu, da, naravno, stogodišnjicu Jugoslavije
bi personalno ove godine slavili ovi ljudi koji se danas Jugoslavije najviše
groze.

​RSE: I radili na njenom razbijanju.

Jergović: Da, da. I ne samo da bi je baš oni slavili, nego bi istovremeno
slavili i onu godišnjicu koja pada dva dana ranije, jer 1. decembra će bit 100
godina Jugoslavije, a 29. novembra će bit 75 godina nove Jugoslavije. Taj datum
iz perspektive naših zemalja, identiteta i kultura, čini mi se i važniji od ove
stogodišnjice.

Naime, od 1. decembra 1918. godine ne postoji neka baš sasvim jasna razvojna
linija do nas današnjih, ali od tog Drugog zasjedanja AVNOJ-a, pa do nas
današnjih, postoji vrlo jasna razvojna linija. Postoje države u kojima živimo,
a koje su bile nacrtane na Drugom zasjedanju AVNOJ-a. Postoje provizorne
granice tih država i jasno razgraničeni nacionalni identiteti. Mi, dakle,
danas, koliko god bili antikomunisti i antijugosloveni, zapravo živimo tekovine
Drugog zasjedanja ANVOJ-a.

RSE: Ko bi bili partibrejkersi da je Jugoslavija opstala?

Jergović: Mislim da bi partibrejkersi takođe bili ovi današnji partibrejkersi.
Mislim da bi, recimo, Oliver Frljić opet bio skandal majstor i proizvođač
nečega što bi strašno vrijeđalo osjećaje tih velikih Jugoslovena i slavljenika.
Neki pisci, novinari, neki Teofil Pančić, to bi bili ljudi za koje bi se
govorilo da kvare zabavu, a koji bi, zapravo, radili isti posao koji rade i
danas.

RSE: Dakle, kritičari postojećeg stanja, oni koji su smatrali da je demokratsko
pravo omogućiti ispovedanje vjere za vrijeme socijalizma, ali su se potom
zgražavali nad klerikalizacijom balkanskih društava. Većina njih koji su
postali veliki nacionalisti devedesetih i dvijehiljaditih zapravo su bili
nacionalisti i sedamdesetih i osamdesetih.

Jergović: Da, naravno. Ovi veliki današnji vjernici, kao u ono doba veliki
partijski sekretari, bili su aktivni borci protiv slobode vjeroispovijesti.
Među današnjim nacionalistima i klero-nacionalistima nemate liberale iz
osamdesetih, nemate pripadnike onih takozvanih mekih ili reformatorskih struja
iz SKJ. Ti “reformatori” iz onog doba su, u međuvremenu, ili nestali sa lica
zemlje, ili su se pretvorili u velike neprijatelje ovoga današnjeg vremena i
“savršenih društava” u kojima živimo.

RSE: Teško je obilježavati datum nastanka zemlje, kada ne postoji saglasnost ni
o čemu, pa čak ni o tome kada je nestala. Kada je, po Vama, Jugoslavija konačno
nestala i formalno i simbolički?

Jergović: Teško je to reći i to niko neće moći tačno ustvrditi. Meni se čini da
se Jugoslavija definitivno raspala sa onim Miloševićevim upadom u monetarni
sistem, ako se sjećate tog događaja. To je zima 1991. godine, malo nakon Nove
godine, tad je zapravo cijela stvar pukla, zemlja se raspala, odnosno očekivao
se krvavi nastavak njenog raspada.

Mislim da se Jugoslavija nije raspala u ratu, nego prije rata. To što se
događalo u ratu je bilo nešto drugo. To je, sa jedne strane, bila agresija onih
koji su pod svoje uzeli JNA, i, sa druge strane, koliko god se to nekom ne
sviđalo, to je bio i građanski rat. I, kako je moderno u Hrvatskoj reći – i
agresija Srbije i građanski rat.

RSE: Izjavili ste da će se Jugoslavija konačno raspasti kada više ne bude
nikoga od nas koji tu zemlju pamtimo. U kom kontekstu to može da se desi?

Jergović: Da, iako je ta rečenica pomalo pjesnička i samim tim nije baš ni
sasvim precizna. Jugoslavija bi se mogla potpuno raspasti tek onda kada bi,
naravno, pomrli svi oni koji su se u njoj rađali i živjeli, ali i kada bi se
desila sljedeća vrlo važna stvar.

Kada bi, što nije neki problem, bila prebrisana sva prethodna istorija. na čemu
se radi, kada bi bili prebrisani svi partikularni identiteti. To znači kada bi
ovi Srbi prestali biti ovi Srbi; ovi Hrvati – ovi Hrvati; ovi Bošnjaci – ovi
Bošnjaci i tako dalje. Takođe, kada bi se dogodila još jedna vrlo važna
pretpostavka, a to je ako bi se jezici ovih naroda udaljili do međusobnog
nerazumijevanja. Dok god postoji minimum međusobnog jezičnog razumijevanja – a
mi na žalost ili srećom živimo u potpunom razumijevanju – do tada Jugoslavija
postoji kao fantom i određena društvena prijetnja.

RSE: Može li se to desiti?

Jergović: Ne znam, niti se time kanim baviti. Mislim da ne bi bilo dobro za
Srbe, Hrvate, Crnogorce, Bošnjake i ostale, kada bi počeli govoriti nekim
drugim jezicima, koliko god bi to možda dovelo do kraja Jugoslavije. Zamislite
koji bi to raj za nacionaliste nastao, kada bi sutra Srbi progovorili ruskim
ili staroslavenskim, Bošnjaci turskim, kada bi Hrvati progovorili, ne
njemačkim, ali engleskim. To bi bilo “savršeno rješenje” svih
postjugoslavenskih kriza.

Najslobodniji smo bili 1980-ih

RSE: Kazali ste da u vrijeme Jugoslavije nije bilo uopšte demokratije, ali je
barem u posljednjoj deceniji njenog postojanja bilo više slobode nego danas, te
da da Vam je važnija sloboda od demokratije. Na koji način su ljudi tada bili
slobodniji a toga danas nema?

Jergović: To je naš današnji paradoks. Kada govorim da je bilo više slobode,
važno je da se to kaže vrlo precizno. Mislim na decenije nakon Titove smrti, a
pogotovo na drugu polovinu osamdesetih, kada je u Jugoslaviji zaista postojalo
nezavisno i slobodno novinarstvo i moglo slobodno pisati i objavljivati sve o
svemu ili skoro o svemu. Recimo do 1988, 1989. godine se nije baš tako moglo
dirati u Josipa Broza. Nakon 1989. godine se moglo i o njemu pisati, ko je šta
htio. U toj deceniji se dogodio procvat kulture, objavljivane su neke važne
knjige, prevedeno je praktično sve što je na Zapadu.

RSE: Ali nije li to bila posledica pomalo anarhičnog stanja, jednog prelaznog
perioda iz sistema koji se raspadao, a novi je tek nastajao?

Jergović: Nazovite to kako hoćete, ali to je bio najslobodniji period kojeg
moja generacija pamti i to je bio najslobodniji period koji će ove zemlje
uopšte upamtiti. Još jedna vrlo važna stvar. To je bio period kada smo zaista
bili najbliže Zapadu. To se najbolje moglo vidjeti preko rok muzike. Uzmite
dvadeset ključnih albuma jugoslavenskog rokenrola i novog talasa i stavite ih
uz dvadeset ključnih evropskih albuma tog vremena, pa ćete vidjeti da smo mi
bili dio tog svijeta, a danas ni na koji način nismo. Mi smo danas zaostali za
istočnom Evropom, a kamoli za zapadnom.​

Да бисте постављали у овој групи, пошаљите е-поруку на siem@googlegroups.com.
Посетите ову групу на https://groups.google.com/group/siem.
https://groups.google.com/d/msgid/siem/00ff01d47512%2428fff070%247affd150%24%40gmail.com.
За више опција посетите https://groups.google.com/d/optout.