Title: Message

1/15/2003 8:13:24 AM

Slobodanu ugrožen život
svesno i namerno

Dragana ČABARKAPA   1/14/2003, 7:04:56 PM

Kakvo je sada zdravstveno stanje Vašeg muža?
- Loše. Pritisak mu varira - jednog dana je veoma visok (na primer 230 sa 120) pa sutradan blizu normalog. Letos su ga pregledali holandski kardiolozi, ali je bio prisutan i njegov dugogodišnji lekar, kardiolog sa VMA. Pokazalo se da su negativne promene na njegovom srcu otprilike za 20% veće u donosu na godinu dana ranije. Ima i nekih drugih zdravstvenih problema koje nije imao ranije.
Više puta je"Sloboda" objavila apele da "Miloševića u Hagu ubijaju". Imate li Vi utisak da je stanje kritično i da neko svesno ugrožaa njegovo zdravlje?
- Uslovi za lečenje su krajnje skromni na jednoj strani, dok je na drugoj izložen ogromnim naporima na suđenju i u pripremama za suđenje. Ne samo meni, nego je svakome jasno da se svesno i namerno dovodi u pitanje njegov život. U zatvoru postoji samo jedan lekar opšte prakse koji ponedeljkom obilazi sve koji imaju neki zdravstveni problem. Ostalih radnih dana medicinska sestra deli terapiju, meri pritisak, obilazi sve kojima je nešto potrebno. I to je sve. Izjave od zvaničnika Tribunala da moj muž u zatvoru ima sve medicinske uslove za lečenje su potpuno netačne.
Pri tom je suđenje beskrajno naporno. Ono mu oduzima svo vreme. Počinje dva sata pre ulaska u sudnicu, a posle samog suđenja nastavlja se aktivnost u vezi sa suđenjem do kasno unoć. Sastaje se sa advokatom, kasnije se priprema za sutrašnje suđenje. Nema vremena ni za najmanji odmor. Nekad se desi da nedeljama ne može da izađe napolje jer se u zatvor često vraća oko pet, kada je već isteklo vreme za šetnju.
Samo suđenje je dugo... dugo i zahteva ogromnu koncentraciju i pri tom se sve odvija pred tv kamerama čitavo vreme. I laik bi mogao da pretpostavi u kojoj meri to psihofizički angažuje čitavog čoveka. U ćeliji ga čekaju hiljade stranica uglavnom na engleskom jeziku i stotine kaseta. Treba mu bar pedeset godina da ih sve pročita i pregleda i sredi za upotrebu. Ni mnogo mlađi i zdrav čovek ne bi mogao da izdrži takve napore bez opasnosti po zdravlje. Kada se radi o Slobodanu, njemu je ugrožen život. Svesno i namerno.
Kako se on informiše o događajima u zemlji i partiji?
- Preko televizije i štampe,dostupni su mu svi tv programi, domaći i strani. Redovno dobija pres-kliping "Sloboda". Svakodnevno se čuje sa partijskim drugovima u Beogradu. Ali i sa drugima. Dobija veliki broj pisama iz zemlje, naročito od članova SPS-a.
Kakva je atmosfera u zatvoru. Koliko ste zajedno?
- U zatvoru je poseta od devet do pet. Stižem sama, ili sa Milicom i Markom, oko devet i petnaest i ostajem tamo do petnaest do pet. U prostoriji predviđenoj za posete nikada nismo sami. Već asm se navikla na to. Kad je Marko sa nama malo je bučnije. Marko donosi sa sobom igračke, kasete, knjige, crta, piše, sluša muziku, puca, montira vozove, aktivira robote, jede, neće da jede, obaveštava Slobodana o svim događajima u dvorištu i svetu... Zajedno ručamo, čitamo ogromnu poštu koju on dobija iz celog sveta. A mi mu donosimo muzičke kasete i filmove na diskovima. Muziku mu biramo Marija i ja, a filmove Milica. Donosim mu knjige, trudim se da budu po njegovom ukusu, koji je drugačiji od mog pa se ne snalazim najbolje. u poslednje vreme Marko nam sugerira koje knjige da kupimo. Uglavnom ih nalazimo na aerodromu u Amesterdamu. Na početku njegovog boravka u Hagu viđala sam po novinama budalaštine u vezi sa njegovim izborom knjiga i muzike. Tobože čita religijske knjige. Pravoslavne. On. On čita američku literaturu, ekonomsku i najnoviju beletristiku. Ili, kad je reč o muzici bilo je u štampi da sluša neku Riblju čorbu. Ne zna ni da postoje ti. Sluša prelepe pesme koje biramo Marija i ja, džez, Net King Kola, italijansku i francusku muziku, ruske horove.
U javnsoti se dosta spekulisalo ovih dana na koji ćete način ući u budući Parlament Srbije i Crne Gore.
- Ne pratim te spekulacije. Slobodan je u pismu rukovodstvu SPS-a u vezi sa poslaničkom listom za sastav nove Savezne skupštine saopštio svoj stav - da je lista poslanika SPS - JUL Slobodan Milošević sa izbora 2000. godine jedinstvena i da je kao takvu i dalje treba tretirati. Ni jedno ime nije pomenuo ni u tom pismu ni u bilo kom razgovoru sa rukovodstvom SPS-a.
Šta će se posle svega dešavati sa JUL-om?
- Sa JUL-om se sve već desilo. Najpre u noći između 5. i 6. oktobra opljačkana je Direkcija a širom Srbije su zapaljena mnoga opštinska sedišta JUL-a. Onda su ostala opštinska sedišta izbačena napolje. Zatim je počela demanizacija u medijima. Lopovi iz JUL-a. Nije bilo lopova u JUL-u, bar ne da smo to znali. Ali, ako jeste pobegli su ka DOS-u. Istovremeno su usledile sankcije - otpuštanje sa posla, u najboljem slučaju degradiranje na poslu i članova JUL-a i članova njihovih porodica. Deca članova JUL-a su imali probleme u školi, studenti čiji su roditelji u JUL-u su imali probleme na fakultetima. Ta zima 2000. i 2001. je bila užasna za JUL. Veliki broj članova rukovodstva se naglo "razboleo" ili "posvetio porodici" ili "umorio od politike". Sve sam razumela. Pisali su mi pisma, izvinjavali se, pozdravljali me. Tako je trajalo do proleća. U aprilu smo održali Konvenciju umesto Kongersa - prebrojali se, doneli nova dokumenta, usvojili Rezoluciju "Pokazati prstom i proći", izabrali novo rukovodstvo, izlepili sav prostor u sali u kojoj smo držali Konvenciju plakatom na kome piše "Levica ima vremena" i procenili da je objedinjavanje levice u pokretu u zemlji i u svetu jedina budućnost levice i verovatno jedina budućnost sveta.
Sada se u razgovorima u vrhu SPS-a pominje da ste Vi savetovali Slobodanu Miloševiću da raspiše predsedničke izbore godinu dana ranije.
- Predlog o raspisivanju predsedničkih izbora godinu dana ranije je verovatno potekao sa tzv. koordinacije kod Slobodana Miloševića. Ne znam tačan sastav te koordinacije ali sam čula ovih dana da su glavni inicijatori za prerane predsedničke izbore bili Milan Milutinović i gorica Gajević. Ne mislim da su u tom smislu bili motivisani lošim namerama.
Sud je doneo odluku o tome da je Slobodan Milošević izgubio spor sa Vladom Srbije oko davanja placa u Užilčkoj ulici. Vaš komentar.
- Pojma nemam kakav bi komentar trebalo da bude.Naša kuća u Tolstojevoj 33 nalazi se u veoma malom dvorištu. Moj muž je tražio od Vlade Republike Srbije da mu se omogući da kupi deo susednog dvorišta (u kome je nekada bila Rezidencija kineskog Ambasadora) da bismo imali veće dvorište. Vlada je to odobrila i on je platio koliko je Vlada odredila. U tom dvorištu nema nikakve vile, već se tu nalazi pomoćna zgrada rezidencija koja je ostala u drugom delu dvorišta, onom koje mi nismo kupili. ako novaVlada ospori, promeni odluku prethodne Vlade, odnosno ako na to ima pravo po zakonu, neka tako i bude. Ja lično neću ni prstom maknuti. Nisam ni do sada. Ja ni u ovo dvorište nisam više od pet puta letos izašla. Jedino dvorište koje je u mojoj glavi je ono u Požarevcu. Tamo su živeli roditelji moje maje, ona i njene sestre i brat, tamo sam ja odrasla, tamo su odrasla moja deca, tamo smo proveli veliki deo našeg života Slobodan i ja, tamo sada rastre moj mali, lepi Marko.
A ovo Užičko, Dedinjsko... trebalo je da Slobodan ima veće od ovog majušnog, s obzirom da mu je kretanje u Beogradu kao šefu države bilo prilično ograničeno, da ne kažem veoma ograničeno. Ne znam da li je odluka suda o kojoj govorite na inicijativu Vlade zakonita ili nije. Ali da nije moralna, to znam. Nije.
Da li će Marija ostati u Crnoj Gori?
- Sada misli da će ostati zauvek. Ili bar veoma dugo. Ja je u tome potpuno podržavam. Ona u Beogradu nije ni mogla ni htela više da živi. Ništa joj iz Beograda ne nedostaje. Osim mene i nekoliko prijatelja.
Da li ste često u Požarevcu?
- Ne tako često kako bih volela. A volela bih da sam tamo svakog dana, osim onih dana kada duva vetar.

NOVE GODINE
Ovo je druga Nova godina koju je Slobodan Milošević proveo u zatovru. Sin Marko nije tu. Da li ste uspeli da se čujete sa njima te noći?
- Oduvek, od kako su deca odrasla, mi Novu godinu ne čekamo sa njima. Svako je već godinama s svojim društvom. I da nije sve kako je sada, Slobodan i ja ne bismo bili sa decom u novogodišnjoj noći. Ali, nas dvoje smo bili odvojeni u toj noći samo kada je on bio u vojsci i ove dve godine koje je proveo u Hagu. Prošle godine sam za Novu godinu bila u Moskvi. Ove, kod naše kuće. Ovde, kod naše kuće sve je bilo kao da smo svi tu. Nas dvoje i naša deca. Svečano i veoma lepo. NJega sam čula u pola sedam uveče. Posle više nije bilo moguće. Milica je tu noć bila sa svojim sinom i sa svojim i Markovim drugovima i drugaricama, u velikom društvu u njihovoj kući. Marija na Cetinju sa manjim društvom. Sve tri smo se čule odmah iza ponoći. Marka, svog sina, sam čula tek ujutru kad sam se probudila. Pre toga oko osam zvao me je Slobodan.

SUSRETI U ZATVORU
MALI Marko i Milica - gde oni žive. Viđa li Marko dedu.
- Mali Marko i Milica su u svojoj kući u Požarevcu. Ponekad ovde, sa mnom. Ponekad su na putu, van zemlje. Mali Marko viđa Slobodana u Haškom zatvoru od kako je on tamo. On zna da mu je deda u zatvoru i zna zašto. Milica i ja smo se dogovorile da mu to objasnimo septembra prošle godine. I Milica mu je objasnila otprilike ovako: One kuće velike i razrušene koje vidiš kada idemo kod Mine (Mina to sam ja, tako me on zove), one su bombardovane. Ima mnogo takvih bombardovanih kuća u našoj zemlji. To je bilo za vreme jednog rata koji se desio kada si ti bio mali, kada si bio beba. Jedna velika vojska je napala našu zemlju. Tvoj deda je bio na čelu našeg naroda i naše zemlje i branio je našu zemlju i naš narod. Ta vojska nije pobedila našu zemlju, ali su posle, ti što su vodili rat protiv naše zemlje odveli dedu - tu je Milica prekinula, a dovršio je njen sin - u zatvor, rekao je sam Marko. Celog tog dana se naoružavao da kad pođe u zatvor oslobodi dedu. I od onda kad god ide tamo ide sa namerom da ga spase i odvede kući. Markovi odlasci u zatvor i susreti sa dedom sastoje se od beskrajnog broja dirljivih i bolnih detalja koji nisu za javnu upotrebu i koje ja ne bih želela nikome osim da se strostruko vrate onima koji su za njih zaslužni.

4/7/2002...Politika...Štambuk zamenio Miru

Одговори путем е-поште