http://www.glas-javnosti.co.yu/danas/srpski/H04022501.shtml

Glas javnosti,

Cetvrtak, 26. februar, 2004.

Hronika:

Radomir Marković, bivši načelnik RDB-a Srbije, odbacio juče optužbe u Specijalnom sudu

Nisam umešan u ubistvo Stamoblića

U policiji sam lažno optužio sebe i Slobodana Miloševića jer mi je specijalni tužilac po naređenju državnog vrha obećao status svedoka-saradnika. To sam učinio pod pretnjama i ucenama, rekao optuženi. Ponude Čede Jovanovića, Bebe Popovića, Dušana Mihajlovića, Gorana Petrovića, Zorana Mijatovića…

BEOGRAD - Radomir Marković (57), bivši načelnik Resora državne bezbednosti MUP-a Srbije, odbacio je juče optužbe da je umešan u otmicu i ubistvo Ivana Stambolića, nekadašnjeg predsedništva Predsedništva Srbije, i pokušaj ubistva Vuka Draškovića u Budvi.

"Apsolutno ne prihvatam da sam počinio i jedno od krivičnih dela koja mi se stavljaju na teret", izjavio je Marković kome se na teret stavlja da je nekadašnjem komandantu Jedinice za specijalne operacije Miloradu Lukoviću Legiji predao službeni karton s ličnim podacima Stambolića, kako bi ga otmičari mogli identifikovati.

Marković je kazao da je u policijskoj istrazi priznao krivična dela i okrivio za to Slobodana Miloševeća, "pritisnut pretnjama i ucenama" da će mu srušiti kuću u kojoj su mu bili bolesni roditelji i svakodnevnih pretnji njegovoj supruzi "na koju su naletali i kolima", kao i zbog obećanja specijalnog tužioca Jovana Prijića da će mu dodeliti status svedoka-saradnika.

"Specijalni tužilac Jovan Prijić mi je saopštio da je od državnog vrha dobio odobrenje da mi ponudi šta god poželim, ukoliko za ubistva Ivana Stambolića i Slavka Ćuruvije i pokušaj ubistva Vuka Draškovića optužim Miloševića. Rekao mi je da je u interesu državnog vrha da optužim Miloševića, a Prijić je kazao da u svim tim slučajevima imaju telo bez glave, a da glavu, to jest Slobodana Miloševića mogu dati samo ja", naveo je Marković.

On je istakao da su izjavi u policiji prethodili mnogobrojni pritisci, koji su počeli od februara 2001, kada je i uhapšen pod optužbom da je organizovao ubistvo četvorice funkcionera SPO na Ibarskoj magistrali, 3. oktobra 1999.

Dosije o političarima

Marković je rekao i da je očekivao da će posle 5. oktobra 2000. vlast oformirati komisiju koja bi preispitala njegov rad, ali da to nije učinjeno jer je "trajala trka za čuvenim dosijeima o političarima". "Nekim političarima je bilo važno da što pre izbrišu svoje dosije", dodao je Marković, naglašavajući da nije imao vremena za njihovo razgledanje, jer mu je "prioritet bio terorizam na Kosovu".

"Držali su me u samici šest i po meseci, da bi jednog dana došao Zoran Stijović iz DB-a, koji mi je rekao da dolazi u ime visokih funkcionera koji žele da sa mnom pregovaraju. Kada mi je saopštio da su to Čeda Jovanović i Vladimir Beba Popović, rekao sam mu da mu i nisu neki funkcioneri i odbio sam", ispričao je Marković i dodao da je sledeći susret imao sa ministrom policije Dušanom Mihajlovićem, i svojim naslednicima na čelu RDB-a Goranom Petrovićem i njegovim zamenikom Zoranom Mijatovićem, koji su mu "nudili novac, drugi identitet i odlazak u drugu zemlju ako optuži bivšeg predsednika SRJ", ali da je odbio "jer nije imao šta da im kaže". Pritisci su se, rekao je on, nastavili i kasnije, a ponudu od Prijića mu je preneo lično upravnik zatvora Aca Jovanović.

Zveki se lečio od tuberkuloze
Marković je kazao da se seća Zvezdna Jovanovića Zvekija, bivšeg zamenika komandanta JSO, optuženog za ubistvo premijera Zorana Đinđića. "Bilo je reči da Jovanović boluje od tuberkuloze zbog čega je upućen na lečenje na Taru i faktički više nije bio pripadnik JSO. Kada je govorio da je na Legijino mesto nameravao da postavi izvesnog Ćurčića iz Novog Sada, Marković je kazao da su se nesuđenom komandantu "beretki" događale "čudne stvari" dok je bio u Bujanovcu, i kao primer naveo "odvrnuti točak na kolima ili lanci upleteni u njega", a da se sumnjalo da su to činili pripadnici JSO, koji su bili odlani Legiji.

Prijić mi je najpre rekao da ima dokaze protiv mene jer su me teretili Milorad Bracanović i Nenad Ilić i da ću dobiti 20 godina zatvora ako ne pristanem, ali sam tražio da mi pokaže te izjave. Kazao sam mu da one nisu istinite, ali su mi oni re li da imam dva sata da razmislim o svemu. Pristao sam jer sam bio narušenog zdravlja i mislio sam da će prestati pritisci na moju porodicu, a Prijić je diktirao zapisnik. Shvatio sam da sam prevaren kada nije hteo da u izjavi naglasi da ću dobiti status svedoka- saradnika", naveo je Marković.

Trećeoptuženi je naglasio i da Stambolić nikada nije bio predmet obrade RDB-a, kao i da je Milorada Lukovića Legiju video "samo dva puta u životu", u rejonu Bujanovca i na proslavi JSO.

On je naglasio da je planirao i da smeni Legiju kada je 1998. postavljen na mesto načelnika RDB-a, ali da se tadašnji državni vrh i Milošević "protivili njegovim kadrovskim rešenjima" zbog čega je, po nalogu Miloševića i vođena istraga protiv njega.

Branko Berček (26), optužen za ubistvo Stambolića, branio se juče na sudu ćutanjem. Suđenje se nastavlja danas saslušanjem bivšeg komandanta JSO Dušana Maričića Gumara.

D. ĆURUVIJA

Одговори путем е-поште