Glas javnosti,

Sreda, 25.avgust, 2004.

Politika:

http://www.glas-javnosti.co.yu/danas/srpski/P04082404.shtml

Boris Tadić o katastrofalnim posledicama nesaradnje s Hagom

Postoji politička volja, pitanje je imamo li kapacitet za saradnju

LONDON - "Vlada Srbije iskreno želi da sarađuje sa Haškim tribunalom, a drugo pitanje je da li mi imamo kapacitet da sarađujemo sa Haškim tribunalom na način na koji to standardizuje upravo Haški tribunal imajući u vidu principe međunarodne politike koji su danas važeći u svetu i čini mi se da često u Srbiji nema dovoljno razumevanja tih principa", izjavio je predsednik Srbije Boris Tadić u intervjuu za BBC.

Na pitanje da li ima stvarne političke volje u Srbiji da se optuženi pošalju u Hag, Tadić je odgovorio:
- Ja sam ubeđen da postoji politička volja, makar kad sam ja kao predsednik Srbije u pitanju, ja nemam nikakve dileme oko toga da mi moramo sarađivati sa Haškim tribunalom. Kada je reč o preprekama za tu saradnju, predsednik Tadić je istakao da je ključno pitanje vezano za saradnju sa Haškim tribunalom "svakako Ratko Mladić", dodajući da "tu nema nikakve dileme" i da je to potvrdio i njegov nedavni boravak u Sjedinjenim Državama.

- Zbog određenih faktora političke nestabilnosti u Srbiji, veoma je važno da mi, ako je ikako moguće, obezbedimo suđenje u ostalim slučajevima u našoj zemlji, podižući kredibilitet našeg suda - dodao je predsednik Srbije. - Zbog toga, dodao je on, kažem da nije jasno da li mi stvarno imamo kapacitet da sarađujemo. To je pitanje koje mi moramo da raspravimo unutar vlade i ja ću na tome svakako insistirati.

Tadić je ukazao na katastrofalne posledice nesaradnje sa Haškim tribunalom. Po njegovim rečima, "to je izolacija, koja ne mora uopšte biti zvanično objavljena, ali može biti primenjivana".
- To je tehnološko zaostajanje, to su bezbednosni problemi sa kojima ćemo se suočavati, jer naša vojska neće biti reformisana, jer ne može biti reformisana samo imajući u vidu naše unutrašnje privredne potencijale, to je potom pitanje daljih međunarodnih integracija, rekao je predsednik Srbije i dodao:

- Konačno, u pitanju je dugoročni položaj Srbije i Crne Gore na Balkanu, koji mora biti veoma značajan, mora odgovarati našem geostrateškom položaju, a koji neće biti moguće ostvariti ukoliko ne sarađujemo sa Haškim tribunalom. To građani naše zemlje mora da znaju, ja to kao predsednik Srbije veoma dobro znam i o tome ću govoriti neprekidno i insistirati zbog toga na saradnji punom snagom - zaključio je predsednik Tadić u intervjuu britanskom radiju.

Tanjug

#####

http://www.glas-javnosti.co.yu/danas/srpski/P04082401.shtml

Bliži se trenutak kada će se Koštunica opredeliti da li su mu preči optuženi generali ili vlast

Vlada pada zbog Haga

Šutanovac (DS): Očekujem velike nesuglasice u vladi zbog Haga, ali mi ne smemo rizikovati novu izolaciju Srbije. Stevanović (SPO): Generali moraju u Hag i mi to mišljenje nećemo menjati ni po koju cenu. Paunović (G17 plus): Ne mogu ni da zamislim šta će se desiti ako ne uradimo ono što od nas ceo svet očekuje

BEOGRAD - Očigledno je da sudbina Vlade Srbije zavisi od njene spremnosti da sarađuje sa Haškim tribunalom. Ukoliko vladajuća koalicija u najskorije vreme ne počne sa konkretnim ispunjavanjem međunarodnih obaveza, DS će pokrenuti pitanje poverenja vladi, a G 17 plus će otkazati podršku Koštuničinom kabinetu ako Hag najkasnije za mesec dana ne postane glavni problem kojim će se vlast baviti, kažu "Glasu" sagovornici iz ove dve stranke.

Dragan Šutanovac, član Predsedništva DS, smatra da će Koštuničin kabinet uskoro pritisnuti breme Haga i očekuje velike nesuglasice u vladi po tom pitanju.
- Vlada mora biti svesna da se moraju ispunjavati međunarodne obaveze zemlje, i to u rokovima koji nam se odrede. Po drugim pitanjima nećemo biti toliko strogi, ali ako Koštunica ne bude sarađivao sa Hagom, pokrenućemo pokrenuti pitanje poverenja vladi, jer ne smemo rizikovati novu izolaciju Srbije - kaže Dragan Šutanovac, član Predsedništva DS.

Padaju svakako, a Hag je dobar povod

Analitičar Zoran Lutovac smatra da će vlada uskoro pasti "zato što u tom raštimovanom orkestru svako vuče na svoju stranu", a da odnos prema Haškom tribunalu može biti dobar povod za tako nešto.
- Prednost G 17 plus, SPO i NS može biti što su se oni jasno opredelili da treba ispuniti sve međunarodne obaveze. Ukoliko DSS nastavi koketiranje sa populizmom, a otvoreni sukobi među ministrima ne prestanu, G 17 plus i SPO - NS mogu svoj izlazak iz vlade opravdati Hagom, mada je teško proceniti da li će im biti bolje ili gore, ako napuste izvršnu vlast.

Da će nepomirljivih svađa u vladi biti ako nakon lokalnih izbora ne počne saradnja sa Tribunalom u Hagu potvrđuje i funkcioner G 17 plus Goran Paunović.
- Sasvim je izvesno da će vlada pasti ako ne budemo najkasnije za mesec dana počeli da ispunjavamo međunarodne obaveze, mada i ovako ona puca po svim šavovima. Ne mogu ni da zamislim šta će se desiti ako ne uradimo ono što od nas ceo svet očekuje. Tada će najviše biti krivi oni koji drže ministarstva sile, tj. resore pravde i policije, a mi nećemo sedeti u takvoj vladi, jer bi nam to bio nepotreban teret - jasan je Paunović.

I drugi koalicioni partner DSS, poslanička grupa SPO-NS ima krajnje jasan stav po pitanju izručenja četvorice generala i hapšenja Ratka Mladića.
- Oni moraju u Hag i mi to mišljenje nećemo menjati ni po koju cenu. Zbog toga što generali nisu već izručeni najviše je kriv onaj ko personifikuje vladu i ko u njeno ime pregovara sa svetom o tome. Poslanička grupa SPO-NS još uvek nije odlučivala o napuštanju vlade zbog nesaradnje sa Hagom, ali ne treba biti mnogo pametan, pa predvideti šta ćemo odlučiti. Samo posmatrajte javne nastupe ključnih ljudi naše koalicije i biće vam jasno - rekao je Veroljub Stevanović, šef poslaničkog kluba SPO - NS u Skupštini Srbije.

U. Kandić

Одговори путем е-поште