INTERVJU VLADIKA RASKO-PRIZRENSKI ARTEMIJE

Nema podele i nezavisnosti Kosova

Za demokratsku Srbiju, demokratsko Kosovo u demokratskoj Srbiji je jedino
resenje, sa istim pravima za sve stanovnike

Ja sam oduvek bio i danas sam protiv svake teritorijalne podele i
rasparcavanja Kosova i Metohije, jer kada pogledamo kartu pokrajine i
raspored nasih svetinja tu ne postoji nijedan jedini deo, stopa koja moze
biti otudena. Dakle, nema podele i nema nezavisnog Kosova, izjavio je za
''Dnevnik'' vladika rasko-prizrenski Artemije komentarisuci poslednju
inicijativu koju je u Brisel i Berlin odneo lider G17 plus i vicepremijer
Srbije Miroljub Labus. U inicijativi koju je Labus predstavio i zvanicnicima
UN, on se zalaze za dvojni suverenitet nad Kosmetom, nad srpskim delovima -
Srbije, a nad albanskim - EU.
- To mirise na teritorijalnu podelu. Naravno, mi mozemo izgubiti deo ili
celo Kosovo, ali ne sa nasim pristankom. Ne smemo pristati ni na nezavisno
Kosovo, ni na njegovu podelu, nego da ono postane ono sto hoce medunarodna
zajednica kroz SB UN, a to je da bude demokratsko, multietnicko,
multikulturalno i multireligiozno podrucje u sastavu demokratske Srbije i
demokratske Evrope.
Da li je to moguce i sta vi ocekujete od razgovora o statusu koji se
najavljuje sledece godine?
- Moguce je, ali zavisi od medunarodne zajednice, sto je naravna stvar, ali
i od nase drzave.Odnosno, da li smo mi jedinstveni u nasoj drzavi, u
Beogradu, u Vladi, u Skupstini po tom pitanju. Po izjavama gospodina Labusa
i slicnih, po svemu sudeci tog jedinstva kod nas nema i to je najveci
problem.
Da li su razgovori sa Pristinom moguci posle izbora Ramusa Haradinaja za
premijera?
- O tome ce govoriti oni koji treba da razgovaraju. Ja sa njim ne mislim
razgovarati.
A sta njegov izbor znaci za srpski narod i Crkvu na Kosmetu?

Manastiri ce biti obnovljeni

Ocekujete li da ce manastiri i crkve biti obnovljeni?
- U dogledno vreme ne, ali ce biti obnovljeni, buduci da obnavljamo
manastire koji su u rusevinama proveli i po 500 godina, kao manastir
Banjska, Konculj, Durdevi stupovi, Sveti arhandeli. Verujem da ce doci vreme
da se obnove i ovi koji su sada poruseni.

- Svejedno je da li je to Ramus ili Taci, ili bilo ko drugi. Za Srbe nema
razlike u tom pitanju.
Domacoj i svetskoj javnosti ste poznati po kontaktima koje ste imali u
Vasingtonu. Kakav je stav americke administracije, izgleda da su ti kontakti
mnogo redi nego u doba kada je DOS trebalo da dode na vlast?
- Nece biti da rede komuniciram sa zvanicnicima u Vasingtonu. Samo tokom ove
godine sam cetiri puta bio tamo. Kontakti su i dobri i jaki. Iz Amerike je
na Kosovu bilo nekoliko delegacija, bilo je i kongresmena i verskih lidera
koji su dosli da licno vide i uvere se sta se na terenu dogada. Mislim da je
ta poseta bila od velikog znacaja, jer je njihov glas u Americi mnogo
glasniji od onoga sto mogu ja da kazem.
Kako komentarisete inicijativu Momcila Trajkovica da Kosmet u prelaznom
periodu dobije nekakav status evropske regije?
- Ne delim takav stav, usamljen je, nije resenje, j er je to ipak izdvajanje
Kosova iz Srbije. Ja nisam za takav pristup. Za demokratsku Srbiju,
demokratsko Kosovo u demokratskoj Srbiji je jedino resenje, sa istim pravima
za sve stanovnike.
Predsednik Srbije Boris Tadic sve ucestalije govori da bi dosao na Kosmet.
-On je to trebalo da ucini i mnogo ranije.
Kako ce ga docekati Crkva?
- Kao i sve ostale, sa otvorenim vratima i otvorenim srcem.
Opet se cula informacija da je ubijena jedna zena u Stimlju?
- Nisam upoznat, jer sam bio na terenu po manastirima i nisam obavesten o
tom ubistvu, ali je sigurno da se nasilje nastavlja.
Puno je informacija da bi se na Kosmetu vrlo brzo moglo ocekivati albansko
nasilje nad Srbima, vece nego sto je bilo u martu mesecu?
- Sve je moguce.

Dragan Milivojevic

http://www.dnevnik.co.yu/