Äetvrtak 17.02.2005.

            Tomislav NikoliÄ: Dame i gospodo novinari, izvinite zbog ovog
zakaÅnjenja, ali taksisti u Beogradu prave neku blokadu, zbog koje nisam mogao
da izaÄem brzo iz SkupÅtine Srbije. ne znam o Äemu se radi, ali verovatno
Äemo kasnije saznati.

            Srpska radikalna stranka podnela je okruÅnom javnom tuÅilaÅtvu u
Beogradu kriviÄnu prijavu protiv bivÅih saveznih poslanika Srpske radikalne
stranke Jovana GlamoÄanina, ÄorÄa TaniÄa, Milorada Crnjanina, Zorana
TeÅoviÄa, Dragana ArsiÄa, Miroslava JovanoviÄa i Danila GoluboviÄa, zbog
kriviÄnog dela primanja mita iz Älana 254. KriviÄnog zakonika Republike
Srbije. Za vas mlaÄe koji se tada niste bavili tim poslom, krajem 1993. godine
i poÄetkom 1994. godine, Vojislav ÅeÅelj se nalazio u zatvoru najpre mesec
dana, onda mu je produÅeno za joÅ dva, zbog toga Åto je pljunuo Radovana
BoÅoviÄa, a u presudi je pisalo da je i ustao i poÅao prema njemu u nameri
da ga udari. I to je bilo vreme kada smo bili u Åestokom sukobu sa
SocijalistiÄkom partijom Srbije i kada im je trebalo da za izvesno vreme
odstrane Vojislava ÅeÅelja iz Savezne skupÅtine, poÅto su veÄ imali
pregovore sa nekim poslanicima da ih preuzmu i da od njih formiraju posebnu po!
 slaniÄku grupu. I u vreme dok je Vojislav bio u zatvoru, ta grupa poslanika
je istupila iz stranke, nisu vratili mandate, nikada nije odrÅana sednica
Administrativnog odbora na kojoj bi se njihove ostavke razmatrale, formirali su
svoj poslaniÄki klub. Mi smo ih iskljuÄili iz stranke Odlukom Centralne
otadÅbinske uprave od 10. oktobra 1994. godine. I mi smo protiv njih, sumnjali
smo, sporadiÄno smo to i iznosili u javnost. Recimo, govorio sam za Jovana
GlamoÄanina da je dobio stan u Zmaj Jovinoj ulici. Negde sam dosta godina
posle toga proÄitao njegovu izjavu da su dobili neki novac, ali ovo je izjava
koja je objavljena na televiziji B92 o tome da postoje trake koje su oni koji
su novac predavali snimili u vreme kada su im davali novac, je bila dovoljna za
nas da pokrenemo i kriviÄnu prijavu.

            PoÅto vidim da tuÅilac Äuti na tu okolnost, nikoga od njih nije
pozvao ni na informativni razgovor, nije pokrenut nikakav postupak, evo,
pokrenuÄemo mi, zato Åto je to bio osnov za 1995. godinu, kada smo Vojislav
ÅeÅelj i ja bili zajedno u zatvoru u Gnjilanu i kada su isto to uradili sa
grupom ali sada narodnih poslanika u SkupÅtini Srbije, kada su formirali neku
posebnu poslaniÄku grupu. I tamo nikada nisu hteli da odrÅe sednicu
Administrativnog odbora, iako je po tada vaÅeÄem Zakonu o izboru narodnih
poslanika poslaniku prestajao mandat ako bude iskljuÄen iz stranke ili
koalicije na Äijoj je listi bio. Socijalisti nam nikada nisu vratili te
mandate, sluÅili su se tim poslanicima, jer znate da su tada imali zajedno sa
Novom demokratijom ukupno 126 poslanika u SkupÅtini Srbije, i ovih nekoliko
poslanika Srpske radikalne stranke bivÅih im je dobro doÅlo da uvek imaju
veÄinu i da donose zakone.

            I sada oÄekujemo od pravosudnih organa da reaguju, da utvrde
istinu, kako god da izgleda. Pojedinci su pokuÅavali da kaÅu da su poslanici
Srpske radikalne stranke primali mito, ja vam sada iznosim pravu verziju,
definitivnu, konaÄnu. Onog Äasa kad su primali mito viÅe nisu bili poslanici
Srpske radikalne stranke. I bilo bi dobro ako ih je neko snimio, to bi valjda
bilo za nauk ljudima u Srbiji da moral, obraz ne moÅe viÅe puta da se izgubi,
moÅe samo jednom, a posle toga... Evo, ko sad uopÅte zna za te ljude, ko ih
viÅe pominje u politiÄkom Åivotu Srbije?

            OÄekujemo sada reagovanje pravosudnih organa, mada nisam previÅe
ubeÄen da Äe reagovati. Ja sam pre viÅe meseci podneo kriviÄnu prijavu i
protiv Vuka HamoviÄa, Vojina LazareviÄa i ostalih iz bande, pa niko nikakve
mere nije preduzeo.

            JuÄe je u Narodnoj SkupÅtini Republike Srbije odrÅana sednica
Administrativnog odbora na kojoj sam pokuÅao da pruÅim priliku onima koji su
plate poveÄali da ih smanje. Jer nesporno je to da Äemo mi biti za
smanjivanje plata, ali bez onih koji su glasali za poveÄanje, mi plate ne
moÅemo da smanjimo. Toliko su dezorganizovani, tako su se loÅe pripremili za
juÄeraÅnju sednicu, da uopÅte nisu usvojili ni dnevni red, iako je u dnevni
red uvrÅÄena taÄka koju su smislili i kojom je trebalo da odvuku paÅnju
javnosti sa onoga Åto je bitno, sa primene zakona, sa poslaniÄkih plata, da
odvuku, da raÅire, da traÅe izveÅtaje od drugih javnih preduzeÄa, sluÅbi,
Vlade, ministarstava. I mi smo Äak i tu taÄku usvojili i da bude prva taÄka
dnevnog reda, i poÅto je to bila izmena dnevnog reda, trebalo je usvojiti novi
dnevni red, i tada poslanici vladajuÄe veÄine nisu glasali za dnevni red. Kad
se ne izglasa dnevni red, nema ni sednice. Ja Äu pokuÅati!
  da obezbedim kvorum, da odrÅimo sednicu i sutra. PoÅto bi trebalo sutra da
se odrÅi zasedanje na zahtev grupe od 104 poslanika koji su traÅili da se
odrÅi zasedanje sa taÄkom dnevnog reda prestanak politiÄkog progona porodice
Slobodana MiloÅeviÄa i omoguÄavanje njegove odbrane u Hagu, pred HaÅkim
tribunalom. Iskoristio bih pauzu u zasedanju sutra da odrÅim ponovo sednicu
Administrativnog odbora, da pokuÅam da ubedim poslanike vladajuÄe veÄine, da
bi trebalo svoju odluku da preinaÄe. Ako bude uspelo, uspeÄe, ako ne uspe,
zaista im viÅe neÄu sazivati tu sednicu. Kad ih budete dovoljno pritisli,
sazvaÄe je sami.

            Danas zaseda i SkupÅtina Srbije i Crne Gore. Pretpostavljam da je
to poslednja regularna sednica u ovom sazivu. Svaka sednica koju budu odrÅali,
po nekim raÄunicama, posle 25. februara, po nekim posle 3. marta, biÄe
nelegitimna, biÄe nelegalna. Nijedna odluka koju poslanici posle toga budu
doneli neÄe moÄi da bude primenjena, zato Åto se njome direktno gazi Ustavna
povelja, koja zamenjuje Ustav ove drÅave koju, kakvu-takvu, joÅ uvem imamo. I
ja pozivam i Vojislava KoÅtunicu, i Borisa TadiÄa, i Svetozara MaroviÄa, i
Filipa VujanoviÄa, Mila ÄukanoviÄa, one od kojih ta drÅava zavisi ovog
Äasa, da se uozbilje ili barem da postanu iskreni i da nam kaÅu da li oni
Åele tu drÅavu ili ne Åele. Ako Åele da je ugase, neka je ugase Åto pre,
nemoj da nas svaÄaju i nemoj da muÄe graÄane Srbije i Crne Gore. Ako Åele
da je Äuvaju, neka povuku bar jedan potez koji Äe mi dokazati da Åele da
oÄuvaju zajedniÄku drÅavu. Åto se nas tiÄe, uÄinili sm!
 o Åto smo mogli. Naterali smo KoÅtunicu da u SkupÅtinu Srbije doÄe Zakon o
direktnom izboru poslanika u SkupÅtinu Srbije i Crne Gore. Usvojili smo zakon,
nismo mogli nikoga da nateramo da raspiÅe izbore. Crnu Goru niko nije mogao da
natera ni zakon da usvoji. Izgleda da se ovde na teranje, ovde se radi o
teranju. U Srbiji opozicija, Srpska radikalna stranka, dovoljno jaka da potera
vlast, a u Crnoj Gori opozicija nije jaka, nego mora Brisel da je tera. I u tom
teranju uvek se neko izgubi. A Åto bismo mi na silu regulisali odnose u svojoj
drÅavi? Pa zar nam nije Åelja da te odnose Åto pre reguliÅemo?

            Iskreno sa zabrinut za sudbinu drÅave. I sve manje nalazim osnova
da verujem da Äe opstati drÅava. Åto se nas tiÄe, opstaÄe. I ko god
povuÄe bilo koji potez kojim Åeli da je saÄuva, imaÄe naÅu podrÅku. Ali
ni ovo iscrpljivanje graÄana ne moÅe da traje u nedogled. Od 2000. godine na
ovamo zvaniÄna politika neprekidno dovodi graÄane Srbije u situaciju da sve
viÅe i viÅe budu protiv ovakvih odnosa u drÅavi, a to znaÄi protiv ovakve
drÅave. Åiri se raspoloÅenje protiv Crne Gore, protiv Crnogoraca u bilo kom
obliku. Sve ÄeÅÄe Äete Äuti graÄane kako kaÅu: âÅta nam to treba?
Åto nas ovi ucenjuju? Åta nam to rade?â Kao da Åele neki razlaz, za koji
ja ne vidim uopÅte osnova.

            Ponavljam, uÄiniÄemo sve Åto je u naÅoj moÄi da drÅava
opstane, ali razmisliÄemo u toku iduÄe nedelje da li Äemo viÅe uopÅte
prisustvovati sednicama SkupÅtine Srbije i Crne Gore. Mi u donoÅenju Ustavne
povelje nismo uÄestvovali, mi za Ustavnu povelju nismo glasali, a mi je
najviÅe poÅtujemo. Po Ustavnoj povelji, nama saveznim poslanicima prestaje
mandat uskoro, predsedniku drÅave prestaje mandat, Savetu ministara prestaje
mandat. Mogu oni da kaÅu da Äe vladati dok ne izaberemo nove poslanike. A
Åta ako ih nikada ne izaberemo? Da bi me neko ubedio da Åeli da vladamo dok
ne izaberemo nove poslanike, mora da uÄe u postupak izbora novih poslanika. A
ovako me ubeÄuju da Åele da vladaju veÄito. Da Äe veÄito da se svaÄaju,
da se preganjaju. Vi znate kakvo nas proleÄe Äeka. Mislim da naÅi
neprijatelji mogu da budu sreÄni Åto Srbija i Crna Gora sa ovakvim
rukovodstvom Äekaju to proleÄe. Ne bi Äovek bolju stvar mogao da poÅeli.
Kao kad !
 biste u tuÄu vojsku poslali svoje generale i da uÄete u rat. Eto, tako mi se
Äini da Äemo mi proÄi ako Åiptari krenu da osvajaju Åta im se svidi. Jer
ja ne vidim ni volje ni odluÄnosti kod bilo koga, u drÅavno rukovodstvo
Srbije i Crne Gore, da bilo Åta povodom toga preduzme.

            Ako znate da je ministar odbrane napravio spisak imovine koju Äe
da proda, ne znam da li vam je to doÅlo do ruku, ako jeste, ne znam zaÅto ne
objavljujete, i ako za njega viÅe nema svetinje, ako vojska viÅe ni za koga
nije tajna, postavlja se pitanje Äemu Äe da sluÅi ta vojska. Od kako je
Boris TadiÄ preuzeo Ministarstvo odbrane, poverenje u vojsku je nestalo, ovo
samo sad dokusuruje DaviniÄ. TadiÄ je to radio grubo, neznalaÄki i lenjo. On
nije ni drÅao nikakve sednice, nikakve sastanke, njega to nije interesovalo,
ali je potpisivao ukaze o penzionisanju sposobnih i struÄnih. DaviniÄ je
Åkolovan da razbije Vojsku Srbije i Crne Gore. On to radi mnogo perfidnije.
Okuplja oko sebe nesposobne oficire, Åute oficire, u vojsci taÄno znate ko je
Älan Demokratske stranke, ti napreduju sada, ti nisu penzionisani, ti su na
rukovodeÄim mestima. KoÅtunica koji je predsednik Vlade, na 95% teritorije
nema nikakvog uticaja na Vojsku Srbije i Crne Gore. Kadro!
 visanja vrÅe Milo ÄukanoviÄ, Boris TadiÄ, DaviniÄ i Åiptarska mafija sa
Kosova i Metohije. Oni odreÄuju ko Äe da komanduje a ko Äe ide u penziju. I
zato sve viÅe se roditelja odluÄuje da ne Åalje decu u vojsku, zato se viÅe
dece odluÄuje da civilno sluÅi vojni rok. Koliko smo samo napadali civilno
sluÅenje vojnog roka, da se neko u Ministarstvu odbrane doseti da promeni
uslove za sluÅenje civilnog vojnog roka. A ko je taj ko sad sme da menja
uslove? ZaÅto je neko dete pre dva meseca moglo da bira kako Äe da sluÅi
vojsku a ovo sada ne moÅe da bira? I ko Äe da ispaÅta za tu greÅku?

            Nema sluÅenja vojske bez kasarne. MoÅe bez puÅke, moÅe da pravi
puteve, moÅe da Äisti cipele onome Åto nosi puÅku, ali svaki vojnik mora da
bude u kasarni i uniformi. U porodiliÅtu Narodnog fronta sto vojnika sluÅi
vojni rok. A da li ima toliko pelena da opere? Sto vojnika sluÅi vojni rok u
porodiliÅtu. To bi bilo sve Åto smo spremili za danas, ako imate neko
pitanje, izvolite.

            Novinar: ZaÅto tek posle deset godina, ipak je proÅlo dosta
vremena? ZaÅto ste ih tek sada tuÅili?

            Tomislav NikoliÄ: Pa, mi tek sada prvi put Äujemo. Ja mislim da
javnost prvi put Äuje da postoje dokazi da su oni primili novac. I mi ne
moÅemo sad da Åmurimo pred tim dokazima. Onda biste nas vi pitali: âDobro,
sad je reÄeno da su primili novac, Åto ih sad ne tuÅite?â Mi smo u
javnosti ne znam koliko viÅe puta istupali protiv njih. Dolazilo do fiziÄkih
sukoba naÅih poslanika i tih otpadnika u hodnicima SkupÅtine, bilo je i
prekrÅajnih prijava protiv nekih naÅih poslanika zbog toga, ali ovi su bili
pod zaÅtitiom vlasti tadaÅnje. Posle su nestali iz politiÄkog Åivota. Jedan
od njih, taj ArsiÄ iz Zrenjanina, je postao Äak i tuÅilac. Niko od njih se
viÅe ne bavi politikom. Äak su i GlamoÄanina isterali iz te stranke koju su
mu formirali. Kako se zvala...?

            Novinari: Narodna radikalna stranka...

            Tomislav NikoliÄ: Ne, nije Narodna radikalna stranka, nego su je
prvo nazvali Radikali Srbije ili kako su neÅto. Uglavnom, MiloÅeviÄ je uvek
imao nekoliko radikalnih stranaka na glasaÄkom listiÄu, da se zbune biraÄi.
Na svu sreÄu, na republiÄkim izborima listiÄ se saÄinjava prema predaji, a
na saveznim je iÅlo Årebom i tu se deÅavalo da po dve radikalne stranke budu
ispred nas. I to moÅe da zbuni deo biraÄa. ZnaÄi, sada kad smo Äuli na
televiziji izjavu Äoveka koga moÅe da ispita i tuÅilac i policija, da
postoje trake o tome kako su primali novac, kad on pominje tuÅioca TerziÄa,
za koga kaÅe da je bio u posedu te trake, ali da se izjasnio da to nije
dovoljno kao dokaz, mi traÅimo da se ispita. Ako nije dovoljno kao dokaz, eto,
nema dokaza. Ali, ja mislim da MiloÅeviÄ nije davao pare a da se ne obezbedi,
da drÅi na uzdi onoga kome je davao novac. Tako da ne vidim Åta smo tu drugo
mogli svih ovih godina da preduzmemo.

            I ovo nije dovoljno, ovo je samo, ovo moÅe da odbaci tuÅilac
sutra. Ovo je pokuÅaj da drÅavi radi svoj posao. Znate, to je teÅka kraÄa.
Ako je glasove osvojila Srpska radikalna stranka, onaj ko joj posle izbora otme
glasove, taj se usudio da promeni volju biraÄa. I zato pokuÅavam da uvek
lista koja je osvojila poslaniÄka mesta, da ima toliko poslanika do kraja
mandata. Ne valja ovo Åto je uradio Ustavni sud Srbije. Ne valja. S jedne
strane je liÅio stranku mandata, a s druge strane je ostavio stranci da
raspolaÅe mandatima. E, zato sad poslanik ako preÄe iz jedne politiÄke
stranke u drugu, zadrÅava svoj mandat, ali ako mu mandat prestane po nekom
drugom osnovu, ne daj BoÅe smrÄu, onda zovu stranku da da novog poslanika.
Åto ne zovu sina ili sinovca od tog poslanika, ako je njegov mandat, da taj
sad bude poslanik. Otkud sad pravo meni kao nosiocu liste da zamenik poslanika
ako mu je prestao mandat po nekom drugom osnovu, a ako je napustio stranku!
 , nemam pravo da ga zamenim. Mislim, ako mi osvojimo 82 poslaniÄka mesta na
izborima, moramo za sve vreme mandata da imamo 82 poslanika. To je praksa koju
smo uveli u Administrativnom odboru. Ja nisam bio na sednici na kojoj je
raspravljano o mandatu jednog poslanika DSS-a koji je preÅao u DS, ali bih
glasao isto kao i ostali. Postoji njegova ostavka, dogovorili smo se da
aktiviramo ostavke i ako nije prisutan tu, i on zna, i sam je uÄestvovao u tom
dogovoru, tako da je to potpuno Äista stvar. Bilo bi me sramota da ja
odluÄujem da neka stranka posle izbora dobija nekakve mandate, kao Åto je Vuk
DraÅkoviÄ postao parlamentarna stranka na tri meseca pred izbore, ili kao
Åto Bogoljub KariÄ priÄa da je njegova stranka parlamentarna. Na izbore,
listu, glasove, ko osvoji, njegovo je.

            Ako nemate viÅe pitanja, hvala vam.