by
 www.artel.co.yu
 [EMAIL PROTECTED]
Datum: Beograd, 01. mart  2005. g.

O AMERICKOJ DIPLOMATIJI I MAJKU TAJSONU

http://www.artel.co.yu/sr/izbor/us_ca_au_nz/2005-03-01.html

Moskva, 01.03.2005. godine
RIA "Novosti"
Specijalno za Artel-Geopolitiku
Dmitrij EFSTAFJEV

Iskustvo nekorektnog poredjenja

Da li ste nekada gledali borbu americkog boksera Majka Tajsona? Ako
niste, obavezno pogledajte. Neki suparnici "gvozdenog Majka",
zaccarani magijom njegovog imena, kapituliraju jos i pre borbe. Vecina
je nekako izdrzavala prvu rundu, ali se u njihovim ocima ocitavala
zelja da nadju povod i padnu na pod. Drugi su pak bili nesto
tvrdoglaviji, upustali se u otvorenu borbu, dobijali udarce i kao
pokosseni padali. Ali je bilo i onih koji su izdrzavali prvi nalet
Tajsona, okurazili se i hladili ga sa par neocekivanih aperkata, a
potom se prebacivali u borbu sa eskivazama i izdrzavali do kraja. A
takvih je u celokupnoj istoriji Tajsonovog boravka na ringu bilo tek
nekolicina. Naravno, sudije su proglasavale Tajsona pobednikom, ali je
to bila pobeda na poene. Tojest, ni Tajson nije sasvim pobedjivao, ali
ni njegov protivnik nije sasvim gubio. Takav bokser sticao je veliki
atoritet, a da ne govorimo o drasticnom povecanju honorara.

Po mom uverenju, americka politika u poslednjoj deceniji veoma lici na
Majka Tajsona. Idealna varijanta je kada protivnik pada pre borbe. Kao
Slobodan Milosevic. Nije lose ako suparnik sam bude trazio povod da se
preda. Kao Leonid Kuccma. Nesto je gore kada se on ipak opire, ali
prenaglivssi, sam nalece na udarac i biva nokautiran. Kao Sadam
Husein. Ali kada se ne uspeva slomiti protivnik u prvim rundama,
nastaju problemi. Kao kod Kim Dzong Ila.

Da bi se komuniciralo sa SAD, ne treba kapitulirati pre borbe i ne
treba sam provocirati skandal.

Uzimimo primera radi susret predsednika Putina i Bussa u Bratislavi,
koji su po staroj navici nazvali samitom. Jasno je da je glavni
predlog koji nam je upucen sa americke strane bio â pasti i pre prve
runde. I upravo zato je stepen propagandistickog pritiska na Rusiju
presao crtu dozvoljenog. Koliko vredi govor u Kongresu prijatelja
nekih ruskih oligarha Andresa Oslunda, a da ne govorimo o glupostima
senatora sa zvucnim prezimenom o hiljadama nestalih bojevih glava. A u
evropskim medijima sve je vrvelo od ocekivanja da ce Buss primerno
issibati Rusiju. Samo naivan covek nije uvideo kopccu izmedju susreta
u Bratislavi i povratka na politicku arenu Mihal Mihalicca Kasjanova,
a takodje kretanje ka ruskim granicama Borisa Abramovicca Berezovskog.

Medjutim, Rusija ne samo da nije pala, nego je i sasvim pristojno
izdrzala prvu rundu, sto je, najverovatnije, bilo neocekivano za
Vasington. Dovoljno je pogledati kako je potisteno izgledao Buss na
zavrsnoj konferenciji za stampu, a u evropskim medijima oprezno je
izrazavana nada da je ipak u procesu pregovora ruski predsednik "dobio
svoje". Ne sumnjam da su pregovori bili teski, ali je time dragocenija
diplomatska pobeda Kremlja.

No, necemo se sablazznjavati. Bila je to tek prva runda, a da bi se
stiglo do dvanaeste, kada ce nas najzad ostaviti na miru i dati
mogucnost da se bavimo sopstvenim poslovima, jos treba poraditi. Pri
tom jos i voditi sa SAD konstruktivni dijalog. Dakle, da bi taj
dijalog bio produktivan, a po mogucnosti jos i prijatan, potrebna su
svega tri uslova.

Prvi, potrebno je napraviti strateski "dnevni red" bilateralnih
odnosa. Moramo priznati da smo mi, mnogo pricajuci svetu o licnim
odnosima dvojice predsednika, malo sta uradili da ti licni odnosi budu
podastrti cvrstom ekonomskom i poliitckom podlogom. A posto se time
nisu pozabavili pristalice rusko-americke saradnje, breme su na sebe
preuzeli protivnici naseg partnerstva, koji su fakticki i odredili o
cemu to dvojica predsednika treba da razgovaraju na susretu. I treba
posteno priznati da se ni "dnevni red", koji su anonsirali dvojica
predsednika u Bratislavi, takodje ne moze smatrati dugorocnim. Jer
pitanja nuklearne bezbdnosti i nesirenja oruzja za masovno unistavanje
su nasledje predjasnje epohe, a sama saradnja u energetskoj sferi malo
je da bi se neutralisala aktivnost antiruskog lobija u Vasingtonu, sto
je vec formulisano ustima Roberta Makferlajna: da bi se stiglo do
stabilne energetske saradnje sa Rusijom, potrebna je smena vlasti u
Kremlju.

Drugo, treba dokazati SAD da smo im mi dostojni kao partneri. Amerika,
kako pokazuje njeno istorijsko iskustvo, ne shvata ubedjivanje i
logiku. Amerika sa takvom njenom intelektualnom i politickom kulturom
slusa jedino samu sebe i dobro shvata samo prakticna iskustva. I mi
smo duzni da postujemo tu specificnost Amerikanaca. Ne, ni u kom
slucaju ne predlazem da se konfrontiramo sa SAD. Ali Rusija sada moze
priustiti sebi da na neko vreme bude manje aktivna u partnerstvu sas
Amerikom. Na pola godine. I kada se SAD u punoj meri naslade osamom na
vrhu globalnog liderstva (verujte, tamo je hladno, vlazno, usamljeno,
a iza ugla povremeno izviruje senka Osame bin Ladena), mi se mozemo
vratiti normalnom dijalogu. Drugim recima, nama je potrebna
spoljnopoliticka pauza u odnosima sa SAD. Tim pre sto za sada i nemamo
nesto narocito da razmatramo.

Trece, vreme je da se najzad izvede zakljucak o tome da SAD sude o
partneru ne po zlatnim deviznim rezervama, vec po dinamici ekonomskog
i socijalnog razvoja. I ovde mi za sada ne izgledmo ubedljivo, tako da
kod naseg partnera besciljnim razgovorima o "nevidljivoj ruci trzista"
stvaramo lazni osecaj da Moskva nema nikakvih ideja o razvoju
sopstvene industrije. Drugim recima, mi kod naseg partnera stvaramo
osecaj da cemo bez njega skliznuti u mocvaru ekonomske degradacije.
Jos pre par godina mi smo kod Evrope stvorili osecaj da mi nemamo kome
drugom do Evropskoj uniji isporucivati naftu i gas, pa sada zanjemo
plodove tog osecaja. Nama iz Brisela u lice govore: "nemate se kamo
denuti" i kao dopunu iznose i otvorene pretnje teritorijalnoj
celovitosti. Necemo valjda da se tako prema nama odnosi i SAD? Ako
necemo, onda dajte da umesto praznih razgovora o visevektorskoj
spoljnoj politici predjemo na prakticnu izgradnju visevektorske
diversifikovane ekonomike. I prosto cemo se iznenaditi koliko ce lakse
poteci nas dijalog ne samo sa SAD, nego i sa celim svetom.

Nego, da ne zaboravimo i ono najznacajnije: ne treba mi sami da
provociramo skandal sa SAD. Nmaime, stice se utisak da za neke nase
politicare zelja da se posvadjaju sa Amerikom postaje samocilj.
Doduse, nije nevolja u tome sto se ti pokusaji da se posvadjaju sa SAD
po pravilu ispoljavaju mahanjem pesnicama posle tuce. Jednostavan
primer je antiamericka histerija nakon neuspeha na Ukrajini. Izgubili
ste, budite jaki i priznajte to, razmisljajte kako da taj poraz kroz
koju godinu preokrenete u pobedu. Nevolja je u tome sto je za neke
nase politicare sposobnost da se posvadjaju sa SAD indikator jacanja
svetskog uticaja nase drzave. Iako je u sustini takav indikator, kada
je rec o odnosima sa SAD, umece da se sa njom vodi maksimalno
pragmatican dijalog uz postovanje.

Dakle, nacinili smo izbor. Nama su ponudili da padnemo odmah. A mi
smo, kao crvenoarmejac Suhov, izabrali "da se pomuccimo". Budimo
dostojni tog izbora, tim pre sto drugih varijanti za ocuvanje nase
zemlje i naseg nacina zivota nego da izdrzimo jos jedanaest rundi
protiv majk-tajson americke diplomatije mi jednostavno nemamo.

Misljenje autora ne mora se podudarati sa misljenjem redakcije.