Vojislav Mihailovic, potpredsednik SPO i unuk denerala DraÅe, o raskolu u
stranci i definitivnom razlazu sa bracnim parom DraÅkovic

VUK I DANICA SLOÅNI: ako ne mogu da vladaju strankom, onda ce da je uniÅte

@ Dobrica GAJIC

       Sukob grupe poslanika SPO, koju predvode Veroljub Stevanovic i Vojislav
Mihailovic, sa predsednikom stranke Vukom DraÅkovicem i njegovom suprugom
Danicom, doveo je do joÅ jednog raskola u ovoj nekada vodecoj opozicionoj
stranci. U javnosti se ovih dana neprestano govori o sporu "Åumadijske grupe"
i "bjelopoljskog lobija", a koja struja ce odneti prevagu pokazace se vrlo
brzo, jer nijedna strana ne gubi vreme i pokuÅava da za sebe obezbedi Åto
vecu podrÅku stranackih odbora Åirom Srbije.
       Stevanovic i Mihailovic smatraju da zastupaju i brane izvornu ideju i
program SPO, dok DraÅkovic pomocu grupe mladih i neafirmisanih partijskih
"vukova" nastoji da po svaku cenu suzbije njihov uticaj. O razlozima koji su
doveli do definitivnog razlaza sa politikom Vuka DraÅkovica za "Svedok" govori
Vojislav Mihailovic, potpredsednik SPO i unuk denerala Dragoljuba DraÅe
Mihailovica, na ciji se pokret DraÅkovic godinama pozivao i zahvaljuci kome je
i stekao epitet Åestokog antikomuniste i najveci deo svog politickog ugleda.
       Svedok: Kako komentariÅete odluku PredsedniÅtva SPO da raspusti
gradski odbor u Kragujevcu? Novi direktor SPO Srdan Sreckovic smatra da je to
reÅenje doneto legalno, po Statutu i da se mora poÅtovati.
       Vojislav Mihailovic: Meni su jasne njihove namere, jer raspuÅtanju
kragujevackog gradskog odbora prethodile su odluke o raspuÅtanjima beogradskih
opÅtinskih odbora. U stvari, to je svojevrsna priprema za buduci sabor, jer
ocito je da predsednik stranke koristi sve mogucnosti kako bi napravio tu
orkestriranu skupÅtinu ili sabor, kako ga vec zovemo. To nije u interesu
stranke, niti to moÅe da se uradi na takav nacin, jer je i predsednik SPO
duÅan da poÅtujuci program i statut uvek radi u interesu stranke.
       Takvi potezi pre ce koristiti njemu licno i posluÅnicima oko njega i to
se moÅe smatrati kao njihova porodicna, privatna odluka, kao i mnoge odluke
koje su donosili poslednjih godinu dana. Zbog toga ce se u Kragujevcu
organizovati skupÅtina, gde ce se predstavnici mesnih odbora izjasniti da li
su za ono rukovodstvo koje je bilo ili su za taj predlog koji je ocito
nameÅten, predlog koji bi trebalo da od Kragujevca napravi posluÅnicki grad.
       Ocekuje se da ce ti predstavnici reci i predsedniku i predsedniÅtvu i
svim ljudima koji misle da se poigravaju idejom i programom SPO da to viÅe ne
moÅe da se radi na stari nacin i da stranka mora da se demokratizuje i
modernizuje.
       S: Veroljub Stevanovic je najavio svoju kandidaturu za predsednika SPO
na saboru koji bi trebalo da bude odrÅan u maju. Da li cete se i Vi
kandidovati?
       V.M: Necu se kandidovati. U nekim normalnim uslovima, u uslovima gde bi
ucesnici sabora bili nezavisni i slobodni, Verko Stevanovic bi imao ovog puta
cak i preimucstvo da dobije tu bitku sa starim predsednikom, ali nisam
optimista. Mislim da ce citav sabor biti falsifikovan, nameÅten, cak nije
iskljuceno da se dode i sa punim kutijama i unapred sa nekim rezultatom koji se
Åeli. Staro rukovodstvo ne preza ni od cega. Oni smatraju, i to je njihov moto
bio i proÅle godine i najceÅca recenica - ako mi ne moÅemo da vladamo
strankom, mi cemo da je uniÅtimo.
       Nije sporno Åto ce strankom vladati bivÅi predsednik, nego to Åto oni
Åele da vladaju na stari nacin. A taj stari nacin podrazumeva da se vlada mimo
organa stranke, da se odluke donose po rodacko-prijateljskim principima, da se
kadrovska politika vodi po tim principima, da se finansije vode po tim
principima, ali sve to, evo i rezultati to pokazuju, jeste pogubno za stranku i
zbog takvog nacina vladanja stranka je doÅla moÅda na najniÅe grane otkad
postoji.
       S: Neki analiticari smatraju da je za katastrofalno stanje u SPO kriva
Danica DraÅkovic, dok sam g. Stevanovic kaÅe da je za to najodgovorniji Vuk
DraÅkovic?
       V.M: Kad pominjemo tu neformalnu grupu i njeno Åtetno delovanje po SPO,
moramo da razjasnimo Åta to znaci i tu je g. Stevanovic u pravu. Da predsednik
stranke ne zaklanja i ne odobrava delovanje te neformalne grupe, ona ne bi
mogla niÅta da radi niti bi postojala, tako da ta krivica jeste na predsedniku
stranke, iako on to direktno ne cini i ne radi, ali upravo za svoje necinjenje
i za prepuÅtanje svojih ovlaÅcenja ljudima koji moÅda i nisu clanovi stranke
da upravljaju strankom - to je njegova potpuna odgovornost.
       S: Preti li opasnost da ostanete bez poslanickih mandata? MoÅe li se
desiti da g. Stevanovica i Vas, kao potpredsednike SPO, Vuk DraÅkovic iskljuci
iz stranke?
       V.M: U ovoj patoloÅkoj situaciji i atmosferi moÅe sve da se desi, ali
je pravo pitanje da li je to legitimno i u skladu sa naÅim pravilima. Ako se
ta pravila poÅtuju, onda sigurno ne bi mogao da iskljuci dva potpredsednika,
jer smo mi direktno birani na saboru. Da nam se oduzmu mandati u republickoj
skupÅtini nije moguce, jer imamo odluku Ustavnog suda, ali ne samo to vec mi
smo birani na izborima 2003. i to kao clanovi predizborne koalicije SPO-NS.
       Svaki taj koalicioni ugovor je, kao uostalom i svaki ugovor, dvostrani
pravni akt i ne moÅe se jednostrano krÅiti i raskidati, tako da se u stvari
postavlja pitanje legitimiteta ova cetiri poslanika koji su izaÅli, jer oni
izvrgavaju volju biraca poÅto su birani u okviru koalicije. Biraci su im dali
glasove upravo u okviru te koalicije, a onda se pojavila neka Åelja i teÅnja
da se biraci prevare i da se neki poslanici izdvoje u novi klub i za neke nove
potrebe.
       Znaci, ako se strogo formalno gleda, postavlja se pitanje legitimiteta
ta cetiri poslanika koji izlaze iz naÅeg kluba.
       S: Da li ste obaveÅteni o pregovorima koje Vuk DraÅkovic vodi sa nekim
drugim politicarima i strankama, s obzirom da se primecuje da on odstupa od
izvorne ideje i principa na kojima je zasnovan SPO?
       V.M: Svi mogu da primete da istupanje Vuka DraÅkovica sve viÅe naginje
levoj ideji. Ne samo Åto naginje, vec i njegovi novi politicki poznanici i
prijatelji bivaju upravo iz stranaka leve opcije, tako da je to sasvim suprotno
programu SPO koji se u prvoj recenici deklariÅe kao nacionalna stranka
demokratskih, liberalnih i gradanskih opredeljenja, tako da g. DraÅkovic kao
da je zaboravio Åta je program, ko su naÅi biraci i za koga se zalaÅemo vec
petnaest godina. Ako on Åeli da ide u tu levu opciju ili da se vrati svojim
starim ljubavima, ja zaista nemam niÅta protiv, ali bi bilo onda korektno da
ostavi i stranku i sve nas koji smo joÅ dosledni u zastupanju te nacionalne
demokratske opcije da se mi obracamo svojim biracima i da u Srbiji zastupamo tu
ideju.
       S: Devetog marta doÅli ste razdvojeno na Trg republike. DraÅkovic se
pojavio sa Ivanom Andricem i Branislavom Lecicem?
       V.M: To su njegovi novi politicki prijatelji i vreme ce ubrzo pokazati
da Vuk DraÅkovic sada Åeli da zastupa neku novu ideologiju ili moÅda za
njega staru levicarsku ideologiju, ali to nema nikakve veze sa devedeset odsto
clanstva i biraca i to je upravo i razlog naÅeg raskola.
       S: Prica se i o DraÅkovicevim kontaktima sa Bogoljubom Karicem, Åto
ste i sami potvrdili u jednom razgovoru?
       V.M: Izgleda da on cesto ima kontakte sa Bogoljubom Karicem, mada je
jednom prilikom u skupÅtini nama sporio da on ide svakodnevno na ruckove i
vecere sa Karicem, ali nije sporio da to radi njegova familija, to jest njegova
supruga. Ali, ako uzmemo da ona ima poprilicno uticaja na vodenje stranke, onda
moÅemo reci da tu neki dogovori i razgovori postoje. StraÅno je samo Åto
njegovi razgovori sa DS, sa Bogoljubom Karicem, nisu javni vec tajni.
       MoÅemo samo pretpostavljati Åta su njegove namere, ali u politici i u
stranci nije casno tajno pregovarati, nije casno imati tajne ciljeve, jer onda
ste u situaciji da sumnjate u sve ono za Åta se javno istupa i deklariÅe. To
moÅe da se na kraju tumaci kao jedna ipak nemoralna, pragmaticna stvar. Znaci,
ima ljudi koji ce zarad trenutnih interesa izdati onu svetlu ideju za koju i
clanstvo i biraci Åele i hoce da veruju da je ona prava zvezda vodilja koja
nas je svih ovih petnaest godina spajala.
       To je kao u Domanovicevom "Vodi". Onaj glavni, predvodnik, posebno ako
je slep, moÅe da vas dovede do provalije. Hocu da verujem da mi necemo sa
vodom otici u provaliju i da cemo sacuvati one principe, onu izvornu ideju i
program za koji smo se zalagali petnaest godina.
       S: PoÅto se ranije pozivao na VaÅeg dedu denerala Mihailovica, da li
ce posle ovog sukoba g. DraÅkovic imati hrabrosti da se pocetkom maja pojavi
na Ravnoj gori? ProÅle godine ste upravo Verko Stevanovic i Vi odrÅali govor
umesto njega.
       V.M: Ne mogu sad to da predvidim, ali ocito je da posle ovog razlaza i
nekih izjava koje su davane, Vuk DraÅkovic ne bi imao prava da se poziva na
mog dedu, jer se na kraju Åalosno pokazuje da su moÅda i njegove pocetne
namere bile samo profitne, a ne emotivne i ne zaista iskrene. On se proÅle
godine nije pojavio na Ravnoj gori i to je razocaralo mnoge naÅe pristalice i
ljude koji vec deceniju i viÅe dolaze na Ravnu goru da odaju pocast i
ravnogorcima i deneralu Mihailovicu. Trebalo bi da se 14. maja okupimo na
Ravnoj gori, tamo ce kao i mnogih godina ranije biti okupljeno viÅe od pedeset
hiljada ljudi. Ako ove godine Vuk DraÅkovic ne dode na Ravnu goru, mislim da
ce ljudi to shvatiti na pravi nacin, a to bi znacilo da se on sasvim odvojio od
zastupanja nacionalne ideje i da su njegove namere sasvim druge.
       S: U slucaju da ne istrajete u VaÅoj inicijativi, da li planirate
osnivanje neke nove stranke?
       V.M: Ne razmiÅljam zasad o tome. SPO je prva i jedina stranka u kojoj
sam uopÅte bio. Izvorna ideja i program SPO okupili su mnoge casne ljude u
Srbiji. Sigurno je da je ta stranka imala svoj doprinos u ruÅenju nazadnog
reÅima i da danas ima doprinos ucestvujuci u Vladi Srbije, i ako ima nekih
pozitivnih pomaka tu je i deo uceÅca SPO.
       To Åto pojedinci, pa neki put i voda, izdaju principe i program,
moÅemo svesti ipak na njegovu licnu stvar, i ja cu pokuÅati kao i drugi
poslanici da se za sve ono Åto smatramo da je ispravno boriti se u SPO,
izborimo kroz organe stranke. To ce sigurno biti teÅko, jer mnogi organi su
vec orkestrirani i nameÅteni, ali mislim da uporna borba u jednom vremenu
moÅe da da rezultat.
       Åta ce se deÅavati za godinu-dve ne mogu da predvidim, ali meni je
vrlo vaÅno da kako sam uÅao casno u politiku i u ovu stranku, casno i
zastupam ne samo sebe nego i ljude koji su mi verovali, pa bude li nuÅan taj
razlaz do kraja, nemam niÅta protiv da tako i bude, ali i to mora da bude
casno.

ZAKLELI SE NA VERNOST IZVORNOJ IDEJI I PROGRAMU SPO
      S: U cemu je suÅtina zakletve devet poslanika SPO u crkvi Svetog Petra i
Pavla u Topcideru i na koga se ona zapravo odnosi?
      V.M: Odnosi se na svih trinaest poslanika SPO koji se nalaze u
republickom parlamentu. Ta zakletva je usmerena ka svim poslanicima, kako bi
podsetila sve nas, a i naÅe simpatizere i clanove, da mi hocemo da ostanemo
verni izvornim idejama i programu SPO i da cemo uvek raditi u interesu Srbije.
Neki od nas kao da su zaboravili zaÅto smo se okupili oko SPO, zaÅto petnaest
godina delujemo i Åta su naÅi osnovni ciljevi. Nije ni cudo Åto su
zaboravili, jer izgleda da je i sam predsednik zaboravio odakle je krenuo i s
kim je gradio stranacku snagu. I upravo hocu da verujem da ce ova cetiri
poslanika koji su izaÅli iz kluba SPO-NS naknadno shvatiti da niÅta nije
toliko vredno kao borba za jednu svetlu ideju i boljitak u Srbiji.

NEDVOSMISLENA PODRÅKA KOÅTUNICI
      S: Da li ce VaÅa grupa u SkupÅtini Srbije i dalje podrÅavati vladu
premijera KoÅtunice?
      V.M: Hocemo. Mi smo od pocetka insistirali da budemo deo tog koalicionog
tima i da podrÅavamo vladu Vojislava KoÅtunice. NiÅta se u tih godinu dana
nije izmenilo u naÅem razmiÅljanju. Smatramo da je to jedna vlada koja je
bolja od prethodne, vlada koja je trenutno najbolja. MoÅda ona ima nekih
manjkavosti, ali nije na vidiku da moÅe da se stvori neÅto bolje. Ako se ipak
naziru neki pomaci i neÅto ide napred, onda to nije dobro ruÅiti sve dok se
ne pojavi neÅto bolje, a onda je to vec pitanje novih izbora, biranja neke
bolje vlade koja ce nastaviti unapredivanje odnosa i poboljÅanje Åivota u
Srbiji.

PO RECEPTU MILE ÅTULE
      S: Veselin Osmajlic Vas je optuÅio da ste od SPO dobili stan, lokal i
plac na Dedinju?
      V.M: To je straÅno. Prvo, Åto nije istina, a s druge strane, to me sve
podseca na izjave Mile Åtule. Treba joÅ samo da mi nadu vilu na Åenevskom
jezeru i onda moÅe da bude Veselin Osmajlic nalik Mili Åtuli. Znate, to je
kao kad biste sad pricali da je gradonacelnik Beograda Bakocevic ili
potpredsednik republickog parlamenta dobio stan '80. godine. To, verovatno, ni
po novinarskim merilima ne bi bila neka vest.
      Dobili su stanove, tako je tada bilo, stotine hiljada, da ne kaÅem
milioni ljudi. Ti stanovi su se tad tako rasporedivali. Imam dvadeset pet
godina staÅa, moje prvo zaposlenje nije u politici ni u stranci, sve je to
iÅlo jednim redosledom kako ide za mnoge ljude. Kad budem prestao da se bavim
politikom imam cime da se bavim. Imao sam svoje zanimanje, imam ga i danas,
tako da nisam uslovljen kao mnogi kojima je politika ili rad u stranci prvo i
jedino zanimanje.

VUKOVO KOMICNO SABIRANJE MILIONA EVRA
      S: Sve je pocelo poznatim pismom od 10. decembra 2004, gde je sedamnaest
republickih i saveznih poslanika SPO optuÅilo Vuka DraÅkovica za nenamensko
troÅenje 136.000 evra koji su dobijeni od Ministarstva finansija na ime broja
poslanika. Imate li podatke ko je odlucivao o troÅenju tih sredstava?
      V.M: To radi ta neformalna grupa i to i jeste problem Åto nemamo nikakve
podatke. Posle tog pisma predsednik stranke je pokuÅao na jedan nespretan
nacin da nam da izveÅtaj, pa je cak sabirao minus i plus, cetiri miliona
minusa sa dva i po miliona plusa je sabrao u Åest i po miliona minusa, tako da
je bilo tu komicnih stvari. Ali, ono Åto se postavlja kao osnovno pitanje i od
cega oni beÅe i namerno skrecu razgovore na drugi kolosek, jeste upravo naÅe
traÅenje da se u organima stranke odlucuje, da to ne radi neformalna grupa.
      Ta neformalna grupa vodi i kadrovsku i finansijsku i programsku politiku,
a nismo sigurni da su svi ljudi iz te neformalne grupe clanovi SPO. To je
cinjenicno. Oni beÅe od te teme, jer tu ne mogu argumentima da se brane, pa
cak i sam predsednik. Postavlja se jedno logicno pitanje, to sam predsedniku i
postavio viÅe puta: "Sami, predsednice, kaÅete da se vi u finansije ne
razumete i da je to vama strano. Ali, ko vodi finansije u stranci?" Petnaest
godina je tako u SPO. Poznajuci Vuka DraÅkovica, on se tako reci niÅta ne
razume u finansije. Tacno je da u poslednje vreme, kako je postao ministar
inostranih poslova, on nema vremena ni za vodenje kadrovske politike, ni za
vodenje stranke i da retko uspeva uopÅte da dode do stranackih prostorija.
      Ali se postavlja pitanje, ako najviÅi organi stranke ne znaju ko to
vodi, ako ne vodi predsednik, ne vode ni potpredsednici, ni predsedniÅtvo, ni
GO, ni sabor, ni IO, pa ko onda vodi finansijsku i kadrovsku politiku u
stranci? Meni odgovor nije nepoznat, to vodi ta neformalna grupa.

NEKA DANICA PRICA O SVOJOJ FAMILIJI, O MOJIMA NIJE ZASLUÅILA DA IZGOVORI NI
SLOVO IZ NJIHOVOG IMENA
      S: Veroljub Stevanovic je rekao da se oseca izdanim, dok su s druge
strane stigle optuÅbe Danice DraÅkovic da ste Vi izdali svog politickog oca
Vuka DraÅkovica, kao Åto je VaÅ otac Branko izdao svog oca - denerala
Mihailovica. Stice se utisak da izbegavate polemiku sa gdom DraÅkovic?
      V.M: Nikad necu polemisati sa ljudima koji klevecu one koji nisu Åivi.
Mislim da bi to bilo spuÅtanje na jedan nizak nivo koji je meni zaista stran,
a uostalom neka Danica DraÅkovic prica o svojoj familiji i svojim prijateljima
i neka ne pominje moje, jer mislim da nije zasluÅila ni slovo od njihovog
imena da kaÅe.

http://www.svedok.co.yu/

                           Srpska Informativna Mreza

                                sim@antic.org