SAOPSTENJE DELEGACIJE SPC -  14 . april 2005. GOD.

Vladika Grigorije za Glas Amerike:

Bez povratka prognanih, Kosovo ce biti monoetnicko

Vasington 14. april 2005.

Sef delegacije SPC koja boravi u Sjedinjenim americkim drzavama, episkop Grigorije zahumsko-hercegovacki, juce je dao izjavu za televizijsku emisiju Glasa Amerike - Otvoreni studio.
Celokupna emisija VOA prikazana u 21.00 (u sredu 13. aprila) dostupna je (u toku dana) u real video formatu  na internetu na adresi:
http://www.voanews.com/real/voa/europe/serb/serb2200v.ram

Za nase citaoce koji zele da cuju samo izjavu episkopa Grigorija dajemo privremeni link sa audio zapisom u mp3 formatu (oko 3 MB) - link ce biti dostupan do 20. aprila:
 http://s43.yousendit.com/d.aspx?id=1T4ZC52X4NO3G19JV5861TJ6F2

U prilogu sledi needitovani transkript intervjua vladike Grigorija:

Početna stranica

OTVORENI STUDIO GLASA AMERIKE, 13. APRIL 2005 (21:00 CET)

Spiker Glasa Amerike:

Gost Glasa Amerike danas je bio sef delegacije Srpske Pravoslavne Crkve koja vec neko vreme boravi u Sjedinjenim drzavama. Gospodin Grigorije, episkop zahumsko hercegovacki, izjavio je za otvoreni studio da je zadovoljan posetom tokom koje su americki zvanicnici, kako je rekao, obecali da ce uciniti sve da se Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi i Srbima na Balkanu, a posebno na Kosovu, omoguci da uzivaju slobode i prava koje su garantovani poveljom Ujedinjenih nacija.

Episkop Grigorije:
..... I onaj utisak koji svakako treba reci i naglasiti nasem narodu je, da su ovde ljudi dobronamerno prihvatili delegaciju nase Crkve i da su iskreno govoreci i nas pomalo iznenadili, jer postala je jedan otprilike trend, tema koja se nametala i koja se namece, da su ovde svi nedobronamjerni i da postoji jedan takav stav unaprijed. Jedini zal koji imam u dusi poslije svega sto sam vidjeo ovdje je to sto nismo ovako reagovali prije deset, petnaest ili dvadeset godina, ali to je bilo posledica komunizma.

Ovde u Americi smo imali vrlo dobre razgovore, vrlo dobar prijem u Stejt Departmanu, Bijeloj kuci. Imali smo zelju i namjeru da se sretnemo sa predsjednikom Busom, koji je isto tako nedvosmisleno izrazio volju da se sretne s nama i to ce, ako Bog da biti, drugi put ili uskoro. On je, kao sto znate, tog dana otisao na sahranu pape Jovana Pavla II i poslije toga se vratio u Teksas. Inace da se vratio ovdje u Vasington, bilo bi mogucnosti da se sretnemo. U svakom slucaju, njegovi najblizi saradnici su nam prenijeli njegovu dobru volju. Mi smo njima prenijeli nasu dobru volju i govorili smo tome o njima, mnogima od njih i oni nama, kako su Srbi i Amerika u svim dosadasnjim velikim zivotnim iskusenjima bili saveznici, kao sto je bilo u Prvom i Drugom svjetskom ratu i da jednostavno bombardovanje koje se dogodilo je nesto sto je nanijelo veliku ranu tom saveznistvu. Ta rana svakako treba da se zalijeci i treba da se prevazidje na najbolji moguci nacin, sa obostranim razumijevanjem, obostranim aktivnostima i obostranim inicijativama.

Spiker Glasa Amerike:

Kazite mi da li ste sa zvanicnicima u Bijeloj Kuci i Americkom drzavnom sekretarijatu razgovarali o polozaju Srpske Pravoslavne Crkve na Kosovu?

Episkop Grigorije:

Ja sam vise puta govorio i isticao da ukoliko ne budemo imali obnovu, to ce biti ponovni znak za nemogucnost zivota. I ako ne budemo imali zastitu ljudi koji su se tamo vratili, ne mozemo da ocekujemo povratak, a ako se nastavi nasilje svakako da cemo moci ocekivati da ono sto je preostalo od Srba, i ljudi druge ne-albanske nacionalnosti na Kosovu apsolutno nestane, sto bi bilo kraj tih raznih nevolja koje su se tamo dogodile i konacni poraz. To bi bilo monoetnicko Kosovo, tj. Kosovo kao etnicki cista teritorija, sto nikada nije bilo.

Spiker Glasa Amerike:

Ove godine se najavljuje pocetak procesa konacnog resavanja statusa Kosova. Srpska Pravoslavna Crkva na Kosovu ima svoje interese. Kako ce Srpska Pravoslavna Crkva zastititi svoje interese na Kosovu, a da joj se istovremeno ne spocitava uplitanje u politiku?

Episkop Grigorije:

Mi se borimo za opstanak u ovom trenutku nasih crkava na Kosovu i Metohiji i zato smo dosli ovde da to kazemo ljudima. Ono sto sam maloprije rekao taj proces ce svakako imati svoj tok i mi kao Crkva, kao Crkva naroda koji je preostao na Kosovu i koji zeli da se vrati na Kosovo i da zivi na Kosovu, necemo da budemo izvan tog procesa, zato sto smo mi tu direktno faktor tog procesa. Ako nas nema onda moze da se pravi bilo kakav proces, ali cemo imati, kao ono sto sam vam vec rekao, poraz, imacemo etnicki cisto Kosovo.

I ono sto je opsti stav ljudi ovde jeste da je potrebno da mi ucestvujemo u tom procesu, ne kao jedna od politickih strana, vec kao neko ko je realno prisutan i kao neko ko moze dati pravi savjet - sta mi tu ocekujemo, sta je to normalno za nas i kolika je moc naseg trpljenja u jednom zivotu na podrucju ovog svijeta i na podrucju Balkana i Evrope, kako god hocete, i da i mi kao ljudi bez obzira kako neko imao misljenje o nama, imamo pravo na elementarna ljudska prava i slobode.

(kraj transkripta)

<<church_grb.gif>>

<<zastavica.gif>>

<<vlgrigorije.jpg>>