BOSNA NIJE
KOSOVO

Dušan STOJAKOVIĆ, 4. decembar 2005

Od stalnog dopisnika: Sarajevo

VISOKI predstavnik međunarodne zajednice za Bosnu i Hercegovinu Pedi Ešdaun
u intervjuu "Novostima" priznaje da je za vreme svog troipogodišnjeg mandata
pravio greške. Ali naglašava da ih ne želi pominjati. Više voli da gleda u
budućnost, nego da se vraća i u blisku prošlost, kaže britanski lord.
- Nisam pozvan da dajem ocene moga rada, to bi trebalo da učine istoričari -
kaže Ešdaun. - Kada sam došao u BiH odredio sam sebi četiri cilja. Prvi je
da BiH nezaustavljivo izvedem na put državotvornosti. Zadovoljan sam onim
što smo na tom planu uradili. Formirali smo jedinstveni ekonomski prostor i
državne organe - Minstarstvo odbrane, Upravu za indirektno oporezivanje,
Visoko sudsko i tužilačko veće, carinu, a počela je i reforma policije. Moj
drugi zadatak je bio da BiH krene prema Evropskoj uniji, što je učinjeno pre
nekoliko dana kada su počeli pregovori o stabilizaciji i pridruživanju.
- Treći cilj je bio da državu dovedem u fazu u kojoj joj više neće biti
potreban visoki predstavnik. Nikada nisam rekao da ću biti poslednji na toj
funkciji. Ipak, raduje me što je međunarodna zajednica najavila da ukoliko
se nastavi napredak BiH ka EU u oktobru 2006. godine više neće biti potrebna
institucija visokog predstavnika. Četvrti cilj mi je bio da zaustavim
odlazak mladih ljudi iz BiH. Čini mi se da je taj egzodus nešto usporen, ali
to nije dovoljno.
o Kao najjači razlog za ustavne promene u BiH ističe se da je administracija
sa 180 ministarstava, 12 parlamenata i isto toliko vlada preglomazna i da se
na to troše tri četvrtine budžetskih sredstava. A pri tom se, po pravilu
traži ukidanje Republike Srpske u kojoj postoji samo jedan parlament, vlada
i 17-18 ministarstava koja čine od tri do pet odsto BiH administracije.
- Slažem se da je problem u Federaciji BiH veći, ali to ne znači da je
Republika Srpska dobra. Čak i činjenica da RS troši 30 odsto budžeta nije za
pohvalu. To je i dalje od četiri do pet puta više od drugih evropskih
država. To što je u Federaciji BiH gore ne treba da raduje ljude u RS, prema
onoj vašoj poslovici "nek komšiji crkne krava". Ima nekih koji kažu da bi
Republika Srpska trebalo da bude ukinuta, ali ja to nisam nikada rekao.
Pozicija RS je potpuno osigurana. I nije na međunarodnoj zajednici da pravi
ustav BiH već na njihovim građanima, tačnije na njihovim predstavnicima.
Dogovor je moguć samo uz koncenzus. Proces ustavnih reformi je počeo i treba
ga ubrzati.
o Često se čuje da je Dejtonski sporazum prevaziđen. Međutim, koliko je
zaista ostalo od izvornog Dejtonskog sporazuma, s obzirom na to da se RS u
dobroj meri odrekla svog ekonomskog, fiskalnog, odbrambenog, bezbednosnog,
obaveštajnog i policijskog suvereniteta?
- Ostalo je još mnogo od Dejtona. Naravno, da su se entiteti odrekli dela
suvereniteta. Kada je u pitanju fiskalni deo u Upravi za indirektno
oporezivanje BiH ništa se ne može uraditi bez odobrenja iz RS, koja ima
pravo veta.

MODEL ŠVAJCARSKE

o DA ste ministar finansija RS, da li biste više želeli fiskalni suverenitet
ili pravo veta?
- Pitanje je dobro, ali morate da znate da smo se i mi u okviru Evropske
unije odrekli velikog dela suvereniteta. Vaše gledište je staromodno, jer
ponekad imate veći suverenitet zato što ga delite s drugim. To je i sama
osnova na kojoj je izgrađena Evropa.
o Ali zbog pitanja podsticaja poljoprivrednih proizvođača nije prošao budžet
EU?
- Možda neće biti usvojen, još se ne zna. Ali uzmite budžet RS čijih se čak
devet desetina koristi u onim oblastima u kojima Republika Srpska ima
potpuni suverenitet i koji se tiču građana. Reč je o zdravstvu, obrazovanju
socijalnoj zaštiti, penzijama... Naravno da Republika Srpska ostaje kao
jedna veoma moćna jedinica države, ali ona nije država.
o Izjavili ste da je policijska reforma poslednja velika reforma koja
iziskuje smanjenje nadležnosti RS, ali u Vašingtonu je dogovoreno da još dva
ministarstva pređu na državni nivo? Dokle će se smanjivati uticaj entiteta i
da li će recentralizacija, prema vašem mišljenju, uopšte biti dobra po
opstanak i budućnost BiH?
- Ova država nikad ne može biti centralizovana! Dakle, to mora biti jako
decentralizovana država. Ne mislim da će izgledati kao Velika Britanija, ali
će možda više ličiti na Belgiju ili Švajcarsku. Moju izjavu ste delimično
tačno preneli. Rekao sam da je policijska reforma poslednja velika reforma
koja traži smanjenje suvereniteta, ali biće još reformi koje će morati da se
sprovedu kasnije kako bi BiH postala funkcionalnija. Ali sve to će morati da
se uradi dogovorom u okviru države, a ne pritiskom sa strane. A kada je već
uticaj iz inostranstva u pitanju, dužan sam da kažem da i mi iz međunarodne
zajednice ili konkretno EU moramo da objasnimo našim poreskim obveznicima
zašto njihov novac trošimo u BiH. Mi smo potrošili zaista ogroman novac u
BiH, a taj novac se sada koristi za plaćanje političara.
Ako BiH nije spremna da se transformiše, onda ne bi trebalo očekivati od nas
da ulažemo u BiH. Do sada smo imali opravdanje da smo ulagali u mir i
stabilizaciju, ali teško je objasniti zašto sada da se šalje novac za plate
političarima, kada je zemlja stabilna. BiH nema razloga da bude siromašna.
Ona može da postane jedna mala prosperitetna evropska država, ali jedina
stvar koja je blokira je ustav i preglomazna administracija.
o Kada pominjete svoje poreske obveznike, činjenica je da država BiH i njeno
uređenje nisu plod volje njenih građana. Pre bi moglo da se kaže da je ona
rezultat volje međunarodne zajednice?!
- To je tačno.
o Kada ste želeli da ubedite RS da prihvati reformu odbrane, izjavljivali
ste da je to preduslov za ulazak u Partnerstvo za mir. Potom ste govorili da
su vrata tog NATO programa zatvorena zbog haških begunaca, a Hrvatska je u
tom klubu iako ima Antu Gotovinu u bekstvu. Kuda vode dvojni standardi i
kako gledate na kritike onih koji tvrde da ste više blokirali BiH na
evroatlantskom putu nego što ste joj pomagali?
- Ovo pitanje trebalo je da postavite NATO-u, a ne meni. Razlika je u tome
što je Hrvatska postala član Parterstva za mir pre nego što je Gotovina
optužen. Dakle, pitajte NATO.
o U nedavnom intervju "Gardijanu" izjavili ste: "Srbi moraju da kao Nemci
priznaju da su krivi za rat i zločine". Nije li to poređenje istorijski
nekorektno?
- Ne, jer ja nisam poredio količinu zločina već sam pričao o prihvatanju
prošlosti. I vi Srbi, baš kao i mi Britanci, morate da se suočite sa onim
što ste radili u prošlosti. Mi za ono što smo učinili mnogim irskim
porodicama, a vi za vaša nedela.
o Zašto niste, kao u slučaju Srebrenice, naložili formiranje komisije za
ispitivanje istine o stradanju sarajevskih Srba, nakon što se Federalna
komisija za traženje nestalih oglušila o nalog Ustavnog suda da obavesti
porodice nestalih o sudbinama njihovih najmilijih?
- Problem je u proceduri. Tačno je da se Federalna komisija oglušila o nalog
Ustavnog suda. Sada je baš kao u slučaju Srebrenice potrebno da porodice
srpskih žrtava zatraže od Ustavnog suda formiranje komisije. Ako dođe do
toga, učiniću isto kao za Srebrenicu.

NEMA PROMENA GRANICA

o ALBANCI imaju svoju nacionalnu državu Albaniju, a Srbi svoju - Srbiju.
Uprkos tome, kosovski Albanci traže nezavisnost i "državu Kosovo", i svi su
izgledi da će dobiti makar državu u državi. U ime čega se Srbima u BiH sve
više oduzima ono što se daje Albancima? U ime čega se granice Srbije dovode
u pitanje dok se granice BiH - i uz vašu pomoć - štite?
- Srbi u BiH imaju svoje državljanstvo. Ne znam šta će biti dato Kosovu i
šta neće. Ali niko ne može da ospori da svi narodi u BiH imaju bosansko
državljanstvo. Što god da se desi na Kosovu, to nema nikakvog uticaja na
granice BiH. Dakle, radi se o internom pitanju Srbije. BiH je druga država.
I svako onaj ko veruje da će biti promena granica BiH živi u opasnoj
zabludi.
Svaki pokušaj da se granice BiH promene ne bi odmah uništio samo put regiona
ka Evropi, nego bi to bio jedan potez koji bi u ovom regionu podigao tenzije
na vrlo opasan nivo. Ako ima onih koji se igraju ovom vatrom, nadam se da ne
misle ozbiljno. Jer bi to bilo katastrofa za one koji bi to predložili i
katastrofa za ceo region. Uništile bi se sve težnje ulaska regiona u EU.
Pitanje Kosova treba da rešavaju Srbija i Crna Gora i međunarodna zajednica.
BiH sa tim nime nikakve veze.
o Imate li komentar povodom teza da je delegacija RS na upravo završenom
"bosanskom samitu" u Vašingtonu bila izložena manjem pritisku od očekivanog
samo zato što je počelo rešavanje budućeg statusa Kosova, jer zemlje Kontakt
grupe žele da izbegnu davanje povoda Banjaluci da traži ono što se daje
Albancima.
- U pitanju je veliki nesporazum. Opet ponavljam da to nema nikakve veze sa
Kosovom. Obećao sam predstavnicima Republike Srpske da ukoliko oni budi
ispunili one uslove koji su potrebni da BiH krene prema Evropi, da će
prestati onaj pritisak pod kojim su bili i koji sam čak i ja vršio na njih.
Obećao sam da će međunarodna zajednica smanjiti pritisak. I to nema nikakve
veze sa situacijom na Kosovu, već zato što je Republika Srpska pokazala
kvalitet liderstva. RS, koja je bila ogromna prepreka daljoj budućnosti ove
zemlje, napravila je poteze koji su osigurali da je Republika Srpska deo te
budućnosti. To je rezultat hrabrih poteza lidera iz RS i njihovog
razumevanja da bi najopasnija situacija bila izolacija RS.
o Na kraju, da li je BiH poligon za eksperimente međunarodne zajednice?
- Ne! Naprotiv! Mislim da je BiH primer jednog uspešnog pokušaja međunarodne
zajednice da posle uspostavljanja mira, država postane uspešna. Svet na BiH
više ne gleda kao na problem, već kao na rešenje. Ne bih rekao da je BiH
poligon, pre bih rekao da je BiH model za druge.

DIVIO SAM SE ALIJI

o SA velikim uvažavanjem govorili ste o Aliji Izetbegoviću na njegovoj
sahrani. Dve godine kasnije iz najznačajnijih evropskih prestonica naloženo
vam je da poništite odluku o davanju Izetbegovićevog imena sarajevskom
aerodromu. Kajete li se, možda, zbog tog govora?
- Nisu mi naredili iz najvažnijih evropskih prestonica da to učinim. Odluku
sam doneo sam, a oni su je pozdravili. Moja odluka nije bila protiv Alije
Izetbegovića, već protiv načina na koji je sarajevski aerodrom preimenovan.
Bošnjaci, pa čak i Srbi iz Sarajeva, koji su glasali za preimenovanje
aerodroma nemaju pravo da to urade bez širih konsultacija. Morali su za to
da pitaju i ljude iz Istočnog Sarajeva koje je na samoj granici sa
aerodromom. Što se govora tiče, ja sam poznavao Izetbegovića, čak sam se
divio nekim stvarima koje je radio. Zato nema kajanja.

OPSTANAK SRPSKE
o Ko može doneti konačnu odluku o sudbini RS?
- Po ko zna koji put ću ponoviti da o sudbini Republike Srpske jedino i samo
mogu odlučivati njeni građani.

http://www.novosti.co.yu/