Bogdan Maglic, atomski fizicar

Nasa dijaspora je siromasna

Mi, u stvari, u Americi u poredenju sa drugim nacijama imamo siromasnu
dijasporu, siromasnu utoliko sto nasi ljudi, narocito posle Drugog svetskog
rata, nisu bili zainteresovani za pare, nego za dobar zivot. Nisu stedeli, nisu
se borili da steknu bogatstvo. Nisu ukapirali da Amerika nije demokratija, vec
plutokratija, cija je premisa da se sve stvari rade za novac i da to nije
nikakva sramota! Ovo je preksinoc na tribini u Somboru rekao Bogdan Maglic,
rodeni Somborac, cuveni atomski fizicar koji zivi i radi u Americi.

- Opasne su iluzije verovati da je nasa dijaspora bogata. Mi, u stvari, u
Americi u poredenju sa drugim nacijama imamo siromasnu dijasporu. Eto, svaki Grk
koji dode hoce da napravi milion dolara, Srbin nece. Ali treba znati definiciju
milionera. Nije milioner onaj koji ima milion dolara, vec onaj ko za godinu dana
ima milion dolara prihoda, a to je velika razlika! Mi nemamo tamo takvog coveka.
Mozda Panic, ali njegovi prihodi su manji. Eto, upravo je izasao spisak
milijardera, njih 800, ali nema nijednog naseg - istice Maglic.

On kaze da je nasem ambasadoru u Vasingtonu potvrdio u razgovoru da nasa
dijaspora ne moze nista da uradi, a on ga je uveravao u suprotno. Maglic daje
primer: da bi se doslo do kongresmena, ne moze bez 5.000 dolara da se razgovara
sa njim, da bi se doslo do senatora potrebno je 10.000 dolara. To je legalno
podmicivanje, jer iza svakog od njih stoji fond za razlicite svrhe, pocev od
politickih kampanja... "Nas covek nece da plati te sume", kaze nas ugledni
astrofizicar.

- Kad je ulaganje kapitala u pitanju, mi smo, naravno, rizicna zemlja. Morate da
znate da su investitori kukavice, jer su taj novac stekli dosta tesko i oni zbog
toga nece da imaju nikakav rizik. Njihova logika je ovakva: posle prve godine
nakon ulaganja oni ocekuju najmanje 15 odsto profita. U nekim zemljama Juzne
Amerike i Azije taj je profit i do 200 odsto! Kapital je nesto sto se moze
porediti sa gorivom u automobilima. Bez kapitala nema ekonomije, pa prema tome,
svi u svetu kao ludi traze kapital - kaze Bogdan Maglic.

Njegova inovacija, otkrivanje svih vrsta eksploziva u automobilima-bombama,
veoma je trazena u svetu. Da li postoje neke sanse da se kod nas otvori takva
fabrika?

- Nase statistike su tako strasne da se jedna takva fabrika ne moze graditi kod
nas. Nasi ljudi rade 1.100 sati godisnje, Spanci 1.700, Amerikanci 2.080, a
Kinezi 2.800 sati. Kakve su to razlike! U Teksasu dobijamo besplatno plac, u
Spaniji 30 hektara po ceni od jednog dolara po hektaru, zatim tu su povoljne
takse... - nabraja Maglic.

On pojasnjava da je njegov izum u stvari detektor za auto-bombe. Sve je pocelo
od detektora za minska polja cija istrazivanja finansira americka armija od
1997. godine.

- Medutim, u Spaniji, kada sam drzao predavanja, bio sam upitan: "A da li vi
mozete detektovati bombe u koferima, bez otvaranja, a da to ostane neprimetno i
da nema posledice zbog radijacije na ljude?" Rekao sam da moze, i tako je to
krenulo. Svi eksplozivi imaju azot. Mora se znati atomski odnos ugljenika, azota
i kiseonika. Kada otkrijemo eksploziv, mi zapravo za desetak sekundi dobijemo
hemijsku formulu skrivene supstance kroz celik. Ali ljudi se strasno boje
radijacije. Svaki covek u Americi, primera radi, godisnje dobije na primer samo
od snimanja zuba 300 milirema, a moj sistem daje samo jedan milirem! S druge
strane, u Saudijskoj Arabiji za tu vrstu zracenja i ne mare, Izrael takode, jer
je doza zracenja beznacajna - kaze dr Maglic.

http://www.blic-europa.com/