Lukasenko treci put predsednik

Ovde je zivot sjajan! Penzija mi ne kasni. Sta cete mi vi Zapadnjaci, da mi
govorite sta da radim i kako da zivim, rekla je jedna penzionerka u Minsku

MINSK - Na predsednickim izborima u Belorusiji pobedio je aktuelni
predsednik Aleksandar Lukasenko sa osvojenih 82,6 odsto glasova, njegov
glavni opozicioni rival Aleksandar Milinkevic dobio je sest odsto, a
izlaznost je bila 92,6 odsto, saopstila je juce Centralna izborna komisija
(CIK), prenosi AP.
Opozicija je preksinoc napunila trg Oktjabrskaja, u prestonici Minsku,
zahtevajuci ponavljanje izbora, ali postenih. Ali najverovatnije ce sve
ostati na tome.

Na vlasti od 1994. godine

  Moguce "neke sankcije" EU?

Ruski MIP je, ocenjujuci tok prekjucerasnjih izbora, saopstio da njihova
legitimnost ne moze biti dovedena u sumnju. Posmatraci Oebsa su ocenili da
izbori nisu bili u skladu s demokratskim standardima, a EU ne iskljucuje
uvodenje "nekih sankcija" Belorusiji zbog izbora proteklih u "atmosferi
zastrasivanja". Sam Lukasenko juce je samo izjavio da je "toliko
najavljivana" revolucija za njegovo zbacivanje propala.

Istina je da Zapad Lukasenka, koji drzi vlast jos od 1994, optuzuje za
represiju nad opozicijom i uskracivanje ljudskih prava gradanima. Samo uoci
ovih izbora pohapsio je gotovo sve opozicione prvake. Istina je da Batku,
kako Lukasenka od milja zovu pristalice, kriticari nazivaju poslednjim
evropskim diktatorom, ali ocito brojnije pristalice smatraju ga ocem nacije.
Istina je da on gaji zastarelu sovjetsku ekonomiju, da je unistio opoziciju
- kriticari kazu i pomocu eskadrona smrti zahvaljujuci kojima su mnogi
njegovi protivnici zauvek iscezli ne samo s politicke scene vec i iz zivota
- da je raspustao parlament i stvorio lojalnu administraciju. Ali on je
osvojio 82,6 odsto glasova. Ignorisanje Zapada nije ga oteralo iz politicke
arene, a sada je Zapad osuden na jos najmanje sedmogodisnju borbu s
tvrdokornim vlastodrscem.

- Vec sam se navikao na to - kazao je Lukasenko AP-u komentarisuci komentare
o njemu kao poslednjem evropskom diktatoru. Ali on zaista uziva podrsku
vecine Belorusa, posebno u ruralnim delovima zemlje. Glavni razlozi su to
sto je ovaj 51-godisnji bivsi upravnik kolhoza uspeo da odrzi zemlju
stabilnom u periodu posle kolapsa Sovjetskog Saveza i talasu previranja koji
je zahvatio druge bivse sovjetske republike. - Glasala sam za sopstvenu
zemlju i za njenu stabilnost - rekla je reporteru britanskog Tajmsa jedna
penzionerka u Minsku. - Ovde je zivot sjajan! Penzija mi ne kasni. Sta cete
mi vi Zapadnjaci, da mi govorite sta da radim i kako da zivim? - poentirala
je. Dakle bas kao nekad Slobodan Milosevic, i Lukasenko je takticar koji je
obezbedio vecini stanovnistva, narocito penzionerima, da prezivljava s
koliko-toliko prihvatljivim standardom kojim sebi omogucava popularnost.

Malo ljudi na protestu opozicije

Dalje, preksinocni skup opozicije u Minsku bio je najveci proteklih godina,
ali cinjenica da je izvestac AP procenio da se okupilo samo 10.000 ljudi
jasan je pokazatelj da su Lukasenkovi protivnici daleko ispod kriticne mase
potrebne da se izvede gruzijska "revolucija ruza" ili ukrajinska
"narandzasta", cemu se opozicija nada. Juce su se u vestima spominjale neke
sankcije Belorusiji - dakle zatvoriti slavine, zabraviti vrata, zaviti
zemlju u bodljikavu zicu i tu je drzati dok losi momci ne odu s vlasti. Ali,
Zapad se vec opekao na primeru Kube, Jugoslavije i Iraka, recimo. A dirati u
rusko dvoriste u trenutku kad je ruski glas neophodan SAD, Britaniji i
Francuskoj da bi pritisle Iran zbog njegovog nuklearnog programa? Tesko.

Vesna Popovic

http://www.glas-javnosti.co.yu/