INTERVJU - Nebojša Čović, predsednik SDP

SVI NA KOSOVO!

Ako međunarodna zajednica Kosovu i Metohiji da nezavisnost, svi Srbi treba
da krenu na administrativnu granicu

Ne treba se plašiti novog 17. marta, naprotiv! Oni to mogu da probaju, ali
im neće dati nikakav rezultat

Ako budemo sedeli po kafićima, od Kosova nema ništa!

BEOGRAD - Lider SDP-a Nebojša Čović u intervjuu za Press jasno poručuje da
Kosovo nije izgubljeno za Srbiju! On objašnjava da je poslednja stvar koju
bismo kao nacija morali da učinimo - "odlazak svih Srba na administrativnu
liniju sa Kosovom" ukoliko se proglasi nezavisnost.
Da li je Kosovo izgubljeno za Srbiju?
- Ne mislim da jeste. I dalje su na stolu sve opcije. Ne želim da pričam o
planovima, ali nijedan od njih ne podrazumeva sukob ili rat. Ne smemo ići
ispod Kosova u okviru Srbije, i to je realno.
Ako, pak, Kosovo postane nezavisno, da li će preostali Srbi pobeći sa
Kosova?
- Mi imamo pravo na 15 odsto svoje teritorije. Treba uraditi sve da bi Srbi
onda krenuli na Kosovo!
Na koje Srbe mislite?
- Na sve! Na vas, mene, sve ostale! Izgleda da međunarodne zvaničnike plaše
samo brojke. Šta će reći dva miliona Albanaca? A šta će reći sedam miliona
Srba?
Dosta se priča i o podeli Kosova.
- Kosovo je faktički podeljeno već decenijama, ali međunarodna zajednica ne
želi to da prizna.
Treba li insistirati na njegovoj podeli?
- Ne treba odbaciti tu mogućnost. Zašto neko ima pravo da vam kaže da je
Kosovo nezavisno, a onda se zgražava kada mi to odbijemo?
Zar to nije dovoljan znak da je Kosovo već otišlo?
- Možda je tako, ali nijedan srpski političar nema pravo da prizna
nezavisnost Kosova!
Kakva je strategija međunarodne zajednice?
- Probaće najpre da podele srpsku zajednicu. Nije isključeno i da će početi
da prete MMF-om. Na kraju, oko 20. novembra Ahtisari će izaći pred Savet
bezbednosti i predložiti uslovnu nezavisnost.
Šta Srbija može da učini ako do toga dođe?
- Ako budemo sedeli po kafićima, od Kosova nema ništa! Ne smemo pristati na
ono što je dogovoreno još u vreme Klintona. Jer onda ispada da je Rezolucija
1244 bila farsa, obična kupovina vremena.
Da li je moguć novi 17. mart?
- On je uvek moguć. Tog 17. marta 2003. nismo položili ispit kao država.
Šta je trebalo učiniti, podići Vojsku?
- Otići na administrativnu liniju i pokazati da se s tim ne slažemo!
Ako se ponovi 17. mart, ko će štititi Srbe na Kosovu?
- Prošli put ih je štitila Kosovska policijska služba srpske nacionalnosti,
a onda se Kfor konsolidovao. Ne treba se plašiti novog 17. marta, naprotiv.
Uveliko se priča da će Albanci uskoro napasti sever Kosova?
- Te priče traju već dve godine. Oni to mogu da probaju, ali im neće dati
nikakav rezultat.
Pa, ko će onda braniti Srbe?
- Neće ih štititi naša vojska. Sami će se braniti jednim delom, dok će
drugim delom to činiti oni kojima je to zadatak. Ovo je opasna igra i
poslednje što nam je potrebno jeste davati tim ljudima lažnu nadu.
Ne mislite li da je malo neodgovorno davati im nadu iz Beograda?
- To je pitanje za nekog drugog, ne za mene! Ja sam pet godina bio na
Kosovu, sada neki drugi ljudi odlučuju o tome.
Priča se i o tome da će Srbija kad-tad ponovo dobiti Kosovo. Realnost ili
lepi snovi?
- To je mitska priča. Treba ići na regionalno sagledavanje problema. Ako je
jedan aršin za Kosovo, isti mora važiti i za Republiku Srpsku. Jer ako im
dozvole veliko Kosovo, sutra je sledeća Makedonija, sve do Velike Albanije.
To nije fikcija, to je projekat koji se sprovodi!
S. M. STAJIĆ

Moramo zaustaviti paranje države

Šta mislite o tezi LDP-a i DHSS-a da bi ovakvo Kosovo kakvo je sada bilo
samo problem za Srbiju?
- Sve to bezakonje je deo sistema na Kosovu. Oni time prave sredstva za
život. Ali, nije nikakva argumentacija odbijati Kosovo zbog toga. U tom
slučaju, ista će priča sutra važiti na jugu Srbije, prekosutra u Sandžaku,
naksutra u Vojvodini, a onda će od Srbije ostati tačka. Kliker! Mi kao narod
polažemo težak ispit, najteži. Nama je u zadatak zapalo da zaustavimo
paranje države. Naši su dedovi stvarali državu, mi ne smemo dozvoliti da se
raspadne.

Mirno sa Ahtisarijem

Kako komentarišete poslednje izjave Martija Ahtisarija?
- Njegova izjava da su "Srbi krivi kao narod" je strašna, nediplomatska,
šokantna! Njen cilj je bio da isprovocira Beograd da se povuče iz pregovora!
Ništa tu nije slučajno.
Treba li tražiti Ahtisarijevu smenu?
- Ne! Beograd je poznat po slabim živcima, po ishitrenim reakcija. Treba
ostati smiren.

http://www.novinepress.co.yu/