Tim Džuda: o Rusiji i Kosovu

BBC
Budući status Kosova i uloga velikih sila
Prošla nedelja bila je obeležena sastancima Kontakt grupe i Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija, koji su odredili dalji tok rešavanja statusa Kosova.

U razgovoru za BBC britanski novinar, publicista i stručnjak za Balkan Tim Džuda ocenjuje da se rasplet kosovske krize odvija na očekivan način.

"Cenim da će gospodin Ahtisari, po svoj prilici, u novembru predstaviti svoj predlog uslovne nezavisnosti. Onda će iza zatvorenih vrata početi pogađanje velikih sila. Rusija će verovatno pokušati da odloži konačan ishod ne zato što brine za Srbiju, već zato što će nastojati da uzvuče što bolji sporazum od Sjedinjenih Država o nekom sasvim drugom pitanju o kome mi ne znamo ništa ".

Rešenje slično bosanskom?

Na pitanje kako međunarodna zajednica namerava da izdejstvuje poštovanje postavljenih standarda za Kosovo ukoliko ono bude eventualno dobilo uslovnu nezavisnost, Džuda procenjuje:

"Rešenje bi bilo slično onome u Bosni i Hercegovini, koja jeste nezavisna država, ali, barem do sada, sa ozbiljnim ograničenjima. Poznato je da kancelarija visokog predstavnika ima ovlašćenja da smeni bilo kog zvaničnika, koji ne odgovara određenim standardima. Mislim da će na Kosovu biti korišćeni drugačiji, možda ne tako otvoreni, mehanizmi. Ipak, biće razvijene tehnike da bi lokalna situacija bila stavljena pod što je moguće veću kontrolu ".

Stav Rusije

Beogradski političari i mediji veliku težinu daju oceni Vladimira Putina da će Rusija staviti veto na odluku o statusu Kosova, koja ne bude u njenom interesu. Tim Džuda kaže za BBC da treba dobro proučiti šta su stvarni interesi Rusije:

"Mislim da je Rusija pobednik ma kakav bio ishod. Ukoliko na neki način bude uspela da spreči nezavisnost Kosova, to je u njenom interesu, jer onda može da potvrdi da Čečenija nema prava na nezavisnost. Međutim, ukoliko Kosovo postane nezavisno, onda Rusija može da se založi za nezavisnost Južne Osetije, Abhazije ili Pridnjestrovlja, koje su suštinski i danas neka vrsta ruskih kolonija, i tako izvrši pritisak na, na primer, Gruziju. Mislim da Rusija ne može da izgubi ".

Gazprom na Kosovu

Džuda u tom kontekstu naglašava nedavne aktivnosti predstavnika Gazproma na Kosovu.

"Gazprom, barem kako sam ja čuo, ima planove da produži gasovod, koji treba da ide kroz Srbiju, na Kosovo i dalje u Albaniju i, ispod mora, u Italiju. Znam da su predstavnici Gazproma bili na Kosovu i razmatrali mogućnost da postojeći mrežu na ovaj način produže ispod mora do južne Italije. Bilo kakvi nemiri na Kosovu, koji bi svakako usledili ukoliko ono ne bi dobilo nezavisnost, ne bi, u tom slučaju, bili u interesu Gazproma. Dakle, kada posmatramo interese Rusije, u igri su razni faktori ".

Međutim, nezavisnost Kosova mogla bi da uznemiri drugu veliku silu - Kinu, koja bi, posle takvog presedana, mogla da ima velikih problema sa za sada međunarodno nepriznatim Tajvanom.

Tim Džuda kaže da je razgovarao sa nekim Kinezima o tome i da je njegov utisak da će se Kinezi ugledati na Ruse.

Toni Bler i Kosovo

Britanski premijer Bler je, poslednjih meseci, pod sve većim pritiskom da pre vremena okonča mandat, pre svega zbog politike prema Iraku.

Da li bi Bler, koji je na početku 9 godina duge premijerske karijere, svoju politiku prema Kosovu isticao kao primer nove britanske "etičke spoljne politike", uslovno nezavisan status Kosova smatrao jednim od svojih ličnih uspeha u trenutku kada polako svodi političke račune?

"Mislim da će se to naći veoma nisko na listi prioriteta gospodina Blera. Mislim da će se njegove "pobede" prevashodno skoncentrisati na unutrašnju politiku. Ukoliko Kosovo poredimo sa Irakom ili Avganistanom, ono je već uspeh, jer ni jedan britanski vojnik tamo nije poginuo ", kaže u razgovoru za BBC britanski stručnjak za Balkan Tim Džuda.
http://www.bbc.co.uk/serbian/news/2006/09/060925_kosovo_judah.shtml

Одговори путем е-поште