AMFILOHIJE ZAPANJEN STAVOVIMA SVETOZARA MAROVIĆA O PRAVOSLAVNOJ CRKVI U CRNOJ
GORI

Zašto je SPC na udaru a Vatikan nikome ne smeta

Podgorica - Mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije izrazio je juče čuđenje
što je od svih vjerskih zajednica u Crnoj Gori samo njegova Mitropolija “na
udaru” zbog zavisnosti od svog centra u Beogradu, poručivši da je zapanjen što
ga je potpredsjednik DPS-a Svetozar Marović “ponizio” kao priznatog teologa.

“Albanac sa Kosova u Baru, Hrvat iz Bosne u Kotoru mirno sjede, i neka sjede, u
Crnoj Gori, na čelu Vatikanu direktno podložnih dijeceza, a mitropolit
Crnogorski iz Morače, čiji su preci, svi do jednog, ugradili svoje kosti u
stvaranje i odbranu Crne Gore, proglašava se okupatorom i izdajnikom, čovjekom
koji dovodi ljude “iz drugih zemalja” da ovu zemlju porobe i opustoše”, poručio
je mitropolit SPC u Crnoj Gori Maroviću u otvorenom pismu povodom njegovih
stavova u prekjučerašnjem intervjuu “Vijestima”.

Marović je rekao da se boji da je nemoguće zaustaviti “dijeljenje pravoslavlja”
u Crnoj Gori, a da bi Amfilohije trebalo da se oglasi i kaže da je “ovo
pravoslavna crkva u Crnoj Gori, ona može da ima sestrinske odnose sa svim
pravoslavnim crkvama, ali je ovo crkva i za Srbe i za Crnogorce i za sve
pravoslavne vjernike”.
“Hoću da znam da li je to crkva koja služi zemlji u kojoj će živjeti moj sin.
Ili će biti crkva u koju će dolaziti ljudi iz drugih zemalja sa željom da ova
zemlja bude organizovana po njihovim političkim zamislima”, rekao je Marović u
intervjuu “Vijestima”

Amfilohijevo pismo Maroviću “Vijesti” objavljuju u cjelini:
“Zahvaljujem Vam na izjavi da me Čveoma cijeniteČ, uvjeren da znate da prema
Vama gajim ista osjećanja. No, baš zbog toga, dozvolite da izrazim svoju
krajnju zapanjenost Vašim ponižavanjem mene kao pravoslavnog teologa, poznatog,
a čini mi se i priznatog, u savremenoj Pravoslavnoj crkvi, pa i šire. Ovo
ukoliko je Vaša izjava vjerno prenijeta. Da li me ikada neko čuo ili pročitao
moj tekst kojim poistovjećujem Pravoslavnu crkvu sa bilo kojom nacijom?
Nasuprot tome, u bezbroj svojih propovijedi, naučnih tekstova i izjava
neprekidno sam ponavljao i ponavljam izvornu biblijsku istinu da Ču Crkvi nema
Grka ni Jevrejina roba ni slobodnjakaČ, Kineza, Srbina, Crnogorca ili
Afrikanca, nego su Čsvi jedno u Isusu HristuČ! Da li ima igdje drugačijeg mog
potpisa kao mitropolita osim Pravoslavnog crnogorsko-primorskog mitropolita? Da
li se Mitropolija na čelu koje stojim nazvala drugačije sem Crnogorske
mitropolije, onako kao što se zvala u vrijeme Kraljevine Crne Gore, a prije nje
u doba Petrovića? Naziv ČPrimorskaČ je dodat između dva rata kada je u njen
sastav ušla Bokokotorska Eparhija i Primorje. Njen kontinuitet se nije prekidao
od 1219. g. do danas, njena imovina i imovina njenih jedinica nikada nije
promijenila svog titulara, izuzev u posleratno besudno vrijeme kada je dio
njene imovine oduziman i nacionalizovan od strane revolucionarne vlasti;
opljačkane imovine koju sadašnja Vaša vlast ne želi da vrati.
Kao odgovor na Vašu nedoumicu, g. Maroviću, u vezi naziva Crkve u Crnoj Gori,
slobodan sam da Vas uputim na moj dopis predsjedniku Skupštine Crne Gore,
pokojnom Ristu Vukčeviću, gdje sam na njegov zahtjev za mišljenje predložio da
se Crkva u Crnoj Gori imenuje kao ČPravoslavna crkvaČ što i stoji u Ustavu od
1992. g. Takav isti predlog stoji i u dopisu Episkopskog Savjeta Pravoslavne
crkve u Crnoj Gori predsjedniku Republike i Vlade Crne Gore za novi ustav Crne
Gore koji je u pripremi.
Pravoslavna crkva u Crnoj Gori, g. Maroviću, se ne dijeli. Postoji
nacionalistička vjersko-ideološka grupacija, prvi put osnovana, kako se kaže u
policijskom aktu, 17. januara 2000. g. pod nazivom Čvjerska zajednica CPCČ. Ona
kao novoformirana vjerska zajednica, kao i svako udruženje i NVO, može da
postoji po zakonu (premda je i taj zakon iz 1977. g. bio ukinut u vrijeme
njenog osnivanja) od dana svog formiranja, da stiče svoju imovinu i sl.
Priznavanje toj vjerskoj zajednici, nepostojećoj za Pravoslavnu crkvu u
svijetu, prava na ime, imovinu i dostojanstvo osmovjekovne Zetske odnosno
Crnogorske mitropolije ne bi se moglo dogoditi ni u najbesudnija vremena, a
kamoli u Crnoj Gori našeg vremena koja bi htjela da bude evropska država.
Ako se tako nešto može naći u glavama kojima je zakon Čono što im srce žudiČ i
koji ne znaju ni šta je Crkva ni šta je pravo i pravda, zaista je neshvatljivo
za zdrav razum da Vi kao kršten čovjek i čovjek koji se već duže vremena bavi
državnim i pravnim pitanjima, prihvatite jednu takvu Čludost za praviloČ
(Njegoš)! Takav poziv nije poziv na Čreformu CrkveČ već na nasilje nad njom i
njeno razaranje, uz gaženje svih božjih i ljudskih zakona. Iskreno, to mi ne
liči na Svetozara Marovića koga poznajem i poštujem. Pitam Vas: Da li je takvu
podjelu imovine prihvatio Vaš DPS u odnosu na stranke nastale iz njega i iz
istog korijena Komunističke partije Crne Gore? Da li biste Vi prepisali imovinu
Vašeg oca u Krimovicama nekom doseljeniku koji bi imao takve zahtjeve?
Između ostalog treba i to reći: Ovakav odnos prema Crkvi, njenom vjekovnom
ustrojstvu i kanonskom poretku predstavlja poziv na direktno miješanje države u
unutrašnja pitanja i poredak Crkve. Začudo, niko u Crnoj Gori ne postavlja
pitanja neposredne zavisnosti rimokatoličkih biskupija od Vatikana (odnosno
jedne od njih od Splita) kao ni drugih vjerskih zajednica od svojih centara u
svijetu. Samo je vjekovna zajednica pravoslavlja u Crnoj Gori sa
Pećkom-Beogradskom patrijaršijom, odnosno Pravoslavnom crkvom srpskom, i preko
nje sa svim Pravoslavnim crkvama u svijetu, na neprekidnom udaru, uz pojavu i
njegovanje kod pojedinih krugova iracionalne patološke mržnje protiv Crkve.
[...]
koji dovodi ljude Čiz drugih zemaljaČ da ovu zemlju porobe i opustoše! O
vremena, o običaja!“.

M.J.

http://www.novinar.de/

Одговори путем е-поште