http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=1&status=jedna&vest=145853&title_add=Dve%20Srbije%20%3Cbr/%3Eda%20se%20izmire

Dve Srbije
da se izmire

Jovanka SIMIĆ

17.05.2009 20:30:39
Čedomir Popov

VIŠE puta u istoriji, Srbi su gubili osećaj za jedinstvo, i otuda,
umesto izgradnjom odnosa sa drugim nacijama, bili su zaokupljeni sobom.
Taj nesporazum Srba sa Srbima rasplamsava se i danas, u eri
hegemonističkog globalizma, koji diktiraju moćne sile, meljući sve, pa i
narode koji im se nađu na putu. I baš sada, u tom vrtložnom i presudnom
vremenu, naša matična država podeljena je na dve Srbije - upozorava, u
intervjuu "Večernjim novostima", akademik, ugledni istoričar i
predsednik Matice srpske u Novom Sadu dr Čedomir Popov.

* Mogu li se te nedaće srpskog naroda, najzad, prevazići?

- Rascep je toliko produbljen da sve više ugrožavaju naš nacionalni
identitet i opstanak. Ali, treba se nadati, jer to je imperativ ovog
nemilosrdnog vremena. Tu nije u pitanju samo dostojanstvo, već su u
pitanju i egzistencija i život nacije, izbegavanje sudbine nedefinisanog
stanovništva "ovih prostora" i pripadnika otuđenih, anonimnih individua,
bez istorije, vere i jezika. Od takve sudbine, kaže Lešek Kolakovski,
mogu da se izbave samo narodi koji u sebi nađu jedinstva, snage i volje
da joj se odupru.

* Može li se govoriti i o dve Vojvodine?

- Na nesreću - da. Jedna Vojvodina želi da ostane na putu svojih predaka
iz Austrougarske, trajno sjedinjena s maticom Srbijom, a druga kao da se
trudi da te veze kida, jednu po jednu, da ih što više razmekša. Ni ovde
Srbi nisu složni, i Vojvodina je raspolućena.

* Kako tumačite primetan izostanak najviših političkih predstavnika
Republike i Pokrajine na svečanostima povodom najvažnijih datuma Matice
srpske, najstarije srpske kulturne institucije osnovane 1826. u Pešti?

- To traje bezmalo godinu dana, otkad sam izabran za predsednika Matice.
Možda im smeta to što mene prati glas srpskog nacionaliste. Toga se ne
stidim, naprotiv. Kod nas je namerno plasirana zabluda da nacionalisti
poštuju samo svoju naciju a netrpeljivi su prema ostalim nacijama. Ne,
to rade šovinisti.

I to će vam reći svaki Francuz, Nemac ili Englez.
* Još 2002. godine, kada je akademik Aleksandar Fira pripremao "osnovni
zakon", upozoravali ste da on nudi Vojvodini državnost "na tacni". Kako
ocenjujete Predlog vojvođanskog statuta?

- Ovaj statut ne bi bio tragično loš da nije u njemu nekoliko stvari. Ne
može autonomna oblast, pokrajina ili regija da ima atribute suverene
države, da pravi posebne međudržavne ugovore, da ima predstavnike u
inostranstvu... Ovaj statut odraz je loše atmosfere prisutne poslednjih
godina, u kojoj se Vojvodina pogađa sa Srbijom. Ta atmosfera zahvata
nedovoljno obavešten svet, stvaraju se pogrešne predstave o tome kako
Srbija iscrpljuje Vojvodinu. Zaboravlja se da je Vojvodina, kao i cela
Srbija, ekonomski devastirana u Jugoslaviji posle Drugog svetskog rata,
a ne poslednjih godina.

* Koje su prirodne koordinate autonomije Vojvodine?

- Logično je da Vojvodina ima svoje izvorne prihode kojima finansira
svoje socijalne programe, zdravstvo i kulturu, kako Srba, tako i
nacionalnih manjina. U Predlogu statuta, u jednoj rečenici tvrdi se da
je Vojvodina deo Srbije, a ujedno i evropska regija. To je
kontradikcija, besmislica. Pokrajina u Evropu može i treba da ide sa
svojom državom Srbijom. Pa, nijedan Nemac neće vam reći - ja sam iz te i
te regije koja je u sastavu Nemačke. To je besmislica.
* Uporno upozoravate da bi odvajanje od Srbije moglo da bude pogubno,
prvenstveno za Vojvodinu. Na koji način?
- Odvajanjem bi nestala Vojvodina, a ne Srbija, jer Srbija je kroz
istoriju opstajala bez Vojvodine. Ne treba zaboraviti da, osim onog
kratkog perioda srpskog vojvodstva iz 1848. u okviru Austrougarske,
Vojvodina nikada formalnopravno nije bila samostalna do 1945. godine. U
tom smislu, težnja da se prikaže tradicija samostalnosti Vojvodine nema
istorijsko utemeljenje.

ZAVIČAJNOST
* Kada za sebe tvrdite da ste celom dušom autonomaš, koliko se to
razlikuje od savremenih autonomaških tendencija koje priželjkuju
Vojvodinu kao republiku?

- Razlika je ogromna. Za mene je autonomija vrlo izrazito osećanje
posebne zavičajnosti. Srce mi i danas zaigra kada pređem Tisu. Volim
Zrenjanin, mada sam tamo proveo samo detinjstvo. Ali, to uopšte ne
podrazumeva i težnju da se mi odvojimo od Srbije.

NEZAMISLIVE NACIJE
* POSLE jugoslovenskog raspada, nikle su neke nove, do tada nezamislive
nacije. Koliko su realne težnje pobornika "vojvođanske nacije"?

- To me podseća na proživljenu priču o Jugoslovenima. U Jugoslaviji su
se većinom Srbi izjašnjavali kao Jugosloveni. Isto bi bilo i sa
Vojvođanima ili Vojvođanerima. Jer, sasvim je logično da Mađari,
Slovaci, Rusini ili Hrvati i dalje ostanu to što jesu, samo bi, valjda,
Srbi trebalo da postanu Vojvođani. A do pre 90 godina, Srbi u
Austrougarskoj su se iz petnih žila borili za pravo da se zovu Srbima i
da se sjedine s maticom Srbijom.