Uvećava se broj obolelih od raka

17. oktobar 2010. | 11:04 | Izvor: B92 Beograd -- U Srbiji se broj novoobolelih
mnogostruko uvećao i od 1800 novoobolelih na godišnjem nivou krajem
devedesetih, sada dostiže preko 4000-5000 obolelih godišnje.

Posebno zabrinjava porast broja pacijenata mlađih od 40 godina, a ubrzano raste
i broj obolelih žena.

Rak pluća je podmuklo, opako oboljenje koje izaziva veću smrtnost od svih
malignih tumora i kod muškaraca i kod žena. Svake godine u svetu od raka pluća
oboli oko million i šesto hiljada ljudi, a umre million i četiristo pedeset
hiljada.

Hirurško lečenje pruža najveće mogućnosti za značajno produženje života
obolelih, a uspešnosti lečenja presudno doprinosi rano otkrivanje bolesti.

“Kada su mi otkrili tumor u početku nije bio za operaciju. Hirurg mi je
predložio hemioterapiju. Sada sam operisan i osećam se kao što vidite,
odlično.”

“Imao sam tumor na plućima, on je bio primarni i on je uspešno operisan pre 4
dana, a on je izazvao sekundarni tumor na glavi koji je takođe uspešno
operisan.”

Zahvaljujući razvoju novih tehnologija u dijagnostici skenerima, Petu,
magnetnoj rezonanci, ili metodi bronhoskopije, precizno se utvrđuje stepen
proširenosti oboljenja.

Lečenje je bitno uznapredovalo tokom protekle decenije.

“Sada smo u situaciji da primenom nove tehnologije veoma precizno predvidimo i
da pre operacije predvidimo kakva će biti disajna funkcija tog pacijenta posle
operacije. Šta to suštinski znači? Znači da smo danas u situaciji da kod jedno
20’30% pacijenata, koji bi pre deset godina bili, koji ne bi bili dobri
kandidati za operaciju, kod kojih bi se odustalo od operacije, sada mogu da
postanu kandidati za hirurgiju i da im se pruži šansa na produženo
preživljavanje”, rekao je načelnik I hirurškog odeljenja, Klinika za grudnu
hirurgiju KCS, Dragan Subotić.

Kod obolelih kod kojih se bolest otkrije u prvom stadijumu kada je lokalizovana
i nema metastaza u limfnim žlezdama u sredogruđu period preživljavanja od 5 i
više godina, prisutan je čak kod 85% obolelih.

Međutim i kod obolelih sa uznapredovalom bolešću, hirurzi danas, kad god je
moguće, ne odustaju od operacije

Ne odustaje se uvek od hirurškog lečenja već postoji jedan novi pristup koji je
poslednjih 5-6 godina široko prihvaćen.

“To je da se nehirurškim metodama kao što su hemioterapija i eventualno zračna
terapija pokuša da se bolest na neki način lokalizuje da bi taj pacijent
kasnije došao u situaciju da može da bude i hirurški lečen i u kombinaciji već
prvi rezultati pokazuju da tu ima značajnih pomaka”, izjavio je Subotić.

Naši hirurzi izvode uspešno i najsloženije zahvate, uprkos, kako kažu, lošim
uslovima rada.

Na grudnoj hirurgiji odeljenje nije krečeno više od dve decenije.a rentgen za
kontrolu operisanih pacijenata star je tri decenije.

*       Komentari: 11
*        <http://www.b92.net/info/komentari.php?nav_id=465833#hrono> Hronološki
*        <http://www.b92.net/info/komentari.php?nav_id=465833#rating>
Preporučeni