Deia en Toni,

> Hola!
>
> Soc nou a la llista i per a tant, en primer lloc, una
> salutació per a tothom :-)
>
> Parlant de llistats d'usuaris, em passa una cosa curiosa amb
> el cercador de l'Skype: quan faig una cerca, per exemple per
> buscar els usuaris residents a la demarcació de Girona o els
> que utilitzen el català, tan aviat em surt una llista llarga
> com molt curta.
>
> Sabeu a què és degut això?

Skype és una xarxa d'igual a igual (peer to peer, P2P). No sé els detalls en
concret de la xarxa Skype, però si fa no fa funcionarà com altres, tipus
Kazaa, Overnet/eMule/eDonkey, etc.

Això vol dir que a cada cerca et sortirà la gent connectada en aquell
moment, i a la qual puguis arribar en aquell precís moment. Les xarxes
d'igual a igual últimament no tenen servidors centrals. Tu estàs connectat a
un nombre d'usuaris (i no a un servidor amb la informació de tots els
usuaris), que poden ser 3, 5, 20 o 50 (o els que siguin). Quan fas una
cerca, envies la cerca als usuaris als quals estàs connectat, aquests als
que estan connectats, etc, i et tornen els resultats cap a tu. És fa com un
arbre on cada vegada hi ha més branques,i tu ets el tronc. Però aquest arbre
té un límit, ja que si no s'estaria hores per arribar a tots els usuaris, i
consumiria molt ample de banda.

Per la qual cosa no pots arribar a tots els usuaris, i a cada cerca l'arbre
serà diferent. Tanmateix, és una molt bona aproximació i t'estalvies
dependre de servidors centrals que costen molts calers i que poden petar (o
ser tancats).

---

Marc Belzunces

http://www.softcatala.org