http://www.bbc.co.uk/serbian/news/2005/11/051111_un_envoy_boil.shtml

Ahtisari: pocinju pregovori o Kosovu

Pošto je SB UN u cetvrtak formalno potvrdio nominaciju finskog diplomate
Martija Ahtisarija za glavnog posrednika UN u predstojecim pregovorima o
buducem statusu Kosova, sami pregovori prakticno mogu da pocnu.
Gospodin Ahtisari je tim povodom u Helsinkiju, u ekskluzivnom razgovoru za
BBC, odbacio kao "neosnovane" vesti nekih medija da je potvrda njegovog
mandata u SB kasnila jer je, navodno, on tražio jasniju formulaciju svojih
ovlašcenja u pregovorima u odnosu na ovlašcenja posrednika iz zemalja
Kontakt grupe. Potom je dodao:

"Ne vidim zašto bi predsedavajuci Saveta bezbednoti dopunjavao uputstva
generalnog sekretara UN smernicama za rad Kontakt grupe?

Mislim da su smernice Kontakt grupe važan dokument, kako za generalnog
sekretara UN, tako i za mene licno. Kontakt grupa je grupa važnih zemalja,
od kojih su neke cak i stalne clanice SB.

Aneks

Nedavno sam prisustvovao sastanku clanica Kontakt grupe u Vašingtonu, na
kome su još uvek radili na finalizaciji svojih smernica - a mislim da su
razgovarali i o tome kako da svoje smernice za rad dostave generalnom
sekretaru. Sada smo videli da su to uradili u obliku aneksa, koji
predstavlja poglede jedne važne grupe zemalja, medu kojima je i Rusija.

Što se tice smernica za moj rad, njih propisuje samo generalani sekretar,
kao i smernice za rad svih specijalnih predstavnika na predstojecim
pregovorima. On je taj koji ce odluciti o sadržaju principa kojima cemo se
rukovoditi u radu." - rekao je Ahtisari.

Šatl-diplomatija ili ne?

Skoplje
BBC je pitao Martija Ahtisarija i u kojoj formi ce pregovori poceti - da li
kroz posrednicku "šatl" diplomatiju, ili na neki drugi nacin?

"U ovom trenutku spreman sam da kažem samo da sam planirao da otputujem u
Prištinu i u Beograd pre kraja godine." - rekao je finski diplomata. "Ta
poseta regionu ce ukupno trajati nedelju dana, i tokom nje sam predvideo da
posetim i susedne zemlje - pa cu boraviti i u Podgorici, Tirani i Skoplju,
kako bih se upoznao sa tamošnjim stanjem.

Prvo cu saslušati šta imaju da mi kažu u Prištini i Beogradu, zatim cu
saslušati mišljenja njihovih suseda, a onda cemo da vidimo kako dalje."

Zadatak nije lak

BBC je pitao Martija Ahtisarija i da li ocekuje da ce predstojece
posredovanje biti teže od onoga iz 1999. godine - kada je došlo do sporazuma
kojim je završen rat na Kosovu. On je odgovorio:

"Ni moj prethodni zadatak nije bio baš lak, ali je obavljen profesionalno i
brzo, jer svi su želeli da se do sporazuma dode što pre.

U ovom trenutku teško mogu da odgovorim na vaše pitanje. Možda je bolje da
mi ga postavite kad završim svoju prvu turneju po regionu.

Stanje razlicito

Danas, možda, gospodin Rohan i ja imamo jedinstveniju podršku u svetu za ovu
misiju nego što sam ja imao za svoju pre šest godina, što je potvrdio i
Savet bezbednosti. Drugo, imamo i punu podršku EU.

Stanje danas jeste razlicito, jer nema vojne intervencije - ali zato danas
imamo punu medunarodnu podršku, i tu cinjenicu ne treba potceniti." - rekao
je u Helsinkiju Marti Ahtisari.

On je uz to obecao i svoj "krajnje otvoren i iskren stav tokom pregovora"
kao najbolji metod da se dode do kompromisa, i obecao da nece požurivati tok
pregovora da bi ispunio bilo koji konkretan rok.

Draškovic o pregovorima

Vuk Draškovic
Novinari su iz Helsinkija nezvanicno javili da ce Marti Ahtisari otputovati
u Beograd i Prištinu 21. novembra, a šef diplomatije SCG Vuk Draškovic rekao
je danas u Beogradu da pocetak konkretnih pregovora o buducem statusu Kosova
"ne ocekuje pre Nove Godine".

Draškovic je istovremeno potvrdio ono što se culo u Helsinkiju: da ce
stvarnim pregovorima prethoditi Ahtisarijeva poseta regionu, s ciljem da se
on upoznava sa pregovaracima sa obe strane.

http://us.click.yahoo.com/dpRU5A/wUILAA/yQLSAA/1dTolB/TM