http://www.danas.org/article/2006/08/03/80172a4a-e1c1-4bf2-b7b7-69f17c30309
8.html

Sudbine Srba iz zadarskog zaleda
Goran VEZIC

Stevanija Kalapac i Milenko Vasilj iz zadarskog zaleda žive daleko od
hrvatskih i srpskih proslava poput Tesline obljetnice i obljetnice Oluje.
Daleko su od javnosti poput velikih hrvatsko-srpskih incidenata kakav je bio
onaj nedavni u Biljanima Donjima. Njihovi slucajevi su tek mali incidenti za
javnost, ali golemi za njihove živote.
Ni pedesetšestogodišnja Srpkinja, Stevanija Kalapac u Islamu Grckom, ni
sedamdesetogodišnji Srbin, Milenko Vasilj u Medvidi, ne mogu u svoje kuce.
Oboje žive dalje - Milenko u deset kilometara udaljenom Bjelkinom Selu, a
Stevaniji u Australiji.
Došla je ovog ljeta u svoje Ravne Kotare, ali ne i u svoju, relativno,
sacuvanu kucu:

„Ovdje u Islami skicem se od nemila do nedraga, a imam svoju kucu. Tražila
sam od susjede da izade iz moje kuce. Stavila je sijeno i napravila
plastenike. Obracala sam se u Benkovcima na dva-tri mjesta. Rekli su mi da
oni ništa ne mogu da riješe. Niko nije reagirao, a ona nece ni da cuje. Ne
znam šta da radim. Kakav je to zakon, kakva je to vlast kada niko ništa ne
poduzima.“

Stevanija Kalapac kaže da njenu kucu koriste njeni bivši susjedi Hrvati.
Kaže da joj ne bi bilo žao da oni nemaju svoju kucu, ali imaju je. Žalila se
i policiji:

„U policiji su mi rekli da joj se mogu obratiti, ali da joj ne mogu ništa.
Rekli su mi da joj ja kažem da izade iz moje kuce. Išla sam, ali ona nece ni
da cuje. Njen sin me poprijeko gleda da me je strah.“

Nakon mjesec dana boravka kod susjeda u Islamu Grckom, Stevanija se vratila
razocarana u Australiju:

„Oni glume preko radija i u novinama - Vratite se Srbi. Kada se vratimo, ne
znamo šta da radimo. Žalosno. Teško mi je.“

Milenko Vasilj ima ponešto drugaciju pricu, ali s istim ishodom. Kuca mu je
zapaljena 1995. godine. On je bio medu prvim povratnicima, najesen iste
godine. Kuca mu je obnovljena 2004. godine, ali odmah opljackana i danas
nije za stanovanje:

„Nakon par dana su razbijeni prozori, a nakon mjesec dana poskidano i
odneseno sve što se moglo skinuti. Ono što se nije moglo skinuti je
porazbijano. Zidovi su razbijeni.“

Milenko se obracao na niz adresa:

„Kcer mi je udata kod Siska za Hrvata. Ona je išla u Zagreb u Ministarstvo
za obnovu i razvitak. Rekli su joj da oni sa tim više nemaju ništa, da se
mora obratit na MUP koji to mora da vidi i da pronade te koji su uništili i
razvalili kucu.“

Od 57 prijeratnih srpskih kuca u Medvidi, da se Milenko uspio vratiti, bio
bi jedan jedini povratnik:

„Baš zato što sam jedini povratnik, to su mi i napravili. Oni su je uništili
i tako razvaljena stoji.“

U Kninu se slavi 11 godina od Oluje, ali ona, barem u Islamu Grckom i
Medvidji, još nije završila.